Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:19
Ik heb ongeveer 2,5 jaar werkervaring. Hoewel dit nog beperkt is, kan ik zeggen dat ik sterk ben in logisch nadenken en creatief ben in het oplossen van problemen. Al ongeveer twee jaar werk ik bij een servicedesk, waarvan de laatste acht maanden deels als functioneel beheerder. Dit bevalt erg goed; ik vind het werk uitdagend en leerzaam. Ik heb afgelopen 8 maanden erg veel geleerd. Ik heb nooit met Windows servers gewerkt, maar ik ben erg gemotiveerd. Ik merk van mezelf dat ik ook erg scherp ben en het tempo wel kan bijbenen.
Voor mij is dit een erg mooie stap na de servicedesk, waar ik vooral werkte vanuit een kennisbank en beperkte rechten en mogelijkheden had om zelfstandig problemen te onderzoeken en op te lossen. Na twee jaar begint het wel eentonig te worden.

Wat ik heb gezien, is dat de rol van functioneel beheerder erg breed is. Je hebt bijvoorbeeld ook andere rollen zoals applicatiebeheerder, technisch applicatiebeheerder en technisch beheerder. Er zijn ook functioneel beheerders die zich puur richten op functionele vraagstukken binnen een applicatie, zonder technische kennis.

Mijn huidige taken als functioneel beheerder zijn als volgt:
- Het testen van interne applicaties
- Verantwoordelijkheid dragen voor een aantal applicaties die door diverse afdelingen worden gebruikt; we lossen incidenten op die met deze applicaties te maken hebben
- Testen en uitrollen van nieuwe versies op serverniveau
- Het oplossen van problemen binnen de applicatie, waarbij we logs analyseren om te achterhalen wat er misgaat
- Verantwoordelijkheid voor bepaalde authenticaties via Azure
- Onderhoud en automatisering van de applicaties die draaien op meerdere Windows-servers, bijvoorbeeld door scripting met PowerShell of Python voor efficiëntieverbeteringen
- Gebruik van SQL Management om logs te genereren en in Excel te verwerken
- Verantwoordelijkheid op functioneel gebied voor de interne applicaties; we zijn het aanspreekpunt voor functionele en technische vragen over de applicaties die onder onze verantwoordelijkheid vallen
- Deelname aan overleggen met andere functioneel beheerders en developers
- in de meetings met verschillende afdelingen verzamelen we ook bepaalde changes die gebruikers willen in de applicatie

Maar wat doet een functioneel beheerder nu precies?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Dat ongeveer. Volg een bisl cursus en het wordt je extra uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat jij doet is denk ik wel een groot gedeelte. Het is echter nog wel aan de reactieve kant. Dat is geen kritiek hoor, je doet het immers nog maar kort. Maar voor de toekomst zou ik ook verwachten dat je in gesprek gaat met eindgebruikers, kansen signaleert etc. Maar wellicht zijn daar ook business analisten voor bij jullie bedrijf.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Meer dan 50.000 euro per jaar verdienen en dan zeuren dat het eentonig wordt.
Overigens, wat is eigenlijk het verschil tussen applicatiebeheerder en functioneel beheerder?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:57:
Overigens, wat is eigenlijk het verschil tussen applicatiebeheerder en functioneel beheerder?
Wat heeft in de vredesnaam zijn inkomen te maken met het feit dat hij het werk eentonig vind.. :?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:06:
[...]Wat heeft in de vredesnaam zijn inkomen te maken met het feit dat hij het werk eentonig vind.. :?
8 maanden geleden (zie de link) was TS nog helemaal in de wolken en voelde hij zich beter dan ooit, helemaal happy met de nieuwe functie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:11:
[...]

8 maanden geleden (zie de link) was TS nog helemaal in de wolken en voelde hij zich beter dan ooit, helemaal happy met de nieuwe functie.
Ja goed dat kan, net als dat je na 8 maanden het trucje wel hebt gezien en wat meer/anders wil.

Ik hark nog wat meer binnen dan de ts maar ik heb ook wel momenten dat ik geen zak aan mijn werk vind.
Dus dat inkomen is leuk maar zegt geen fuck over of je je werk wel of niet leuk vind.

Dan heb je 2 keuzes wat anders zoeken of je er bij neer leggen dat het werk is en niet altijd leuk tijdverdrijf.

Van die link was ook alleen de ts zijn enige reactie... -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 01-11-2024 21:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:19
Yaksa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:11:
[...]

Ik ben nog steeds tevreden met mijn nieuwe uitdaging van 8 maanden. Ik heb veel geleerd en blijf mezelf ontwikkelen. Het is meer dat het servicedesk gedeelte begint te vervelen. Ik werk inmiddels meer dan twee jaar als IT servicedesk medewerker. Momenteel doe ik nog gedeeltelijk servicedesk werk. De langer ik met mijn nieuwe functie bezig ben merk ook dat we heel wat technisch beheer taken verrichten.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 15:46
Eigenlijk wat je al heb omschrijven. Ben zelf ook functioneel beheerder (ook op detacheringsbasis) geweest, maar het is vaak eerder functioneel applicatiebeheerder is, dan volgens de best practices die beschreven zijn in de BISL boeken.

Van gebruikersbeheer tot het gebruikersacceptatietesten en tot implementatie van nieuwe modules, maar ook eerste of tweedelijnssupport en het kennen van de businessprocessen en stakeholders/eindgebruikers.

Als ik het handboek voor de functioneel beheerder erbij pakt, kan je drie gebieden herkennen;
  • Gebruiken, Beheren en Bewaken
  • Verzamelen, Vertalen en Bepalen
  • Realiseren, Accepteren en Implementeren
Lekker breed, maar FB/FAB is in mijn ogen ook echt een beetje typisch Nederlandse polder IT-functie. Ik moest nog wel eens uitleggen aan buitenlandse ontwikkelteams, want nu exact bij rol was binnen het team. Ik kon zowel een Ops-pet op hebben, als die van Business Analist om requirements uit de operatie te vertalen, en soms dan ook weer de pet van Acceptant als diegene die gebruikersacceptatietesten uitvoerde.

Het is wel een Ops rol, maar veel meer ondersteunend aan de bedrijfsprocessen dan het inderdaad technisch is.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

seph32 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:36:
Vraag het in 10 verschillende bedrijven en je krijgt 10 verschillende antwoorden. De reden is dat de grenzen tussen functioneel beheer, applicatiebeheer, technisch applicatiebeheer en alle andere rollen in elk bedrijf iets anders liggen. Bij een voorgaande werkgever onderscheidde men bijvoorbeeld functioneel beheer, applicatiebeheer, technisch applicatiebeheer en systeembeheer. Maar in een kleiner bedrijf zullen sommige rollen helemaal niet bestaan en worden de bijbehorende taken verdeeld over de rollen die er wel zijn. En als het bedrijf maar klein genoeg is dan doet de "systeembeheerder" gewoon alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is er nog een achterliggende vraag waarom je dit wilt weten?

We kunnen met zijn allen wel een lijst met activiteiten en verantwoordelijkheden gaan opsommen, maar is je vraag dan beantwoord? Wat wil je met dat antwoord? Daarnaast, het antwoord is afhankelijk van de context en de aard van een onderneming. Een verschil in applicatielandschap (legacy vs. cloudnative om maar wat te noemen) zal al een verschuiving aan activitieiten opleveren...

Dus, wat is je eigenelijke vraag nu precies?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 11:40
Yaksa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:57:
Wat heeft salaris daar nou eigenlijk mee te maken? Was het beter geweest als het 100k was? Had je dit verwacht bij een 25k salaris? Of vind je 50k speciaal?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:43

guReMcO

Praat mar frysk

Bij ons doet een FBer:

- Interne servicedesk - 1e en 2e lijns support (waar je dus zelf de 2e lijn bent :+ )
- Meedraaien in projecten waar een ICT component inzit
- Gebruikers instructie en trainingen
- Assetbeheer (deels)
- Applicatiebeheer (testen / updates / wijzigingen / wensen / adviseren etc.) voor alles behalve MS-365
- Contact onderhouden met andere teams en afdelingen
- Aanleveren management data
- Planten water geven :)

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-06 21:36
Ik heb ongeveer 2,5 jaar werkervaring. Hoewel dit nog beperkt is, kan ik zeggen dat ik sterk ben in logisch nadenken en creatief ben in het oplossen van problemen. Al ongeveer twee jaar werk ik bij een servicedesk, waarvan de laatste acht maanden deels als functioneel beheerder. Dit bevalt erg goed; ik vind het werk uitdagend en leerzaam. Ik heb afgelopen 8 maanden erg veel geleerd. Ik heb nooit met Windows servers gewerkt, maar ik ben erg gemotiveerd. Ik merk van mezelf dat ik ook erg scherp ben en het tempo wel kan bijbenen.
Voor mij is dit een erg mooie stap na de servicedesk, waar ik vooral werkte vanuit een kennisbank en beperkte rechten en mogelijkheden had om zelfstandig problemen te onderzoeken en op te lossen. Na twee jaar begint het wel eentonig te worden.

Wat ik heb gezien, is dat de rol van functioneel beheerder erg breed is. Je hebt bijvoorbeeld ook andere rollen zoals applicatiebeheerder, technisch applicatiebeheerder en technisch beheerder. Er zijn ook functioneel beheerders die zich puur richten op functionele vraagstukken binnen een applicatie, zonder technische kennis.

Mijn huidige taken als functioneel beheerder zijn als volgt:
- Het testen van interne applicaties
- Verantwoordelijkheid dragen voor een aantal applicaties die door diverse afdelingen worden gebruikt; we lossen incidenten op die met deze applicaties te maken hebben
- Testen en uitrollen van nieuwe versies op serverniveau
- Het oplossen van problemen binnen de applicatie, waarbij we logs analyseren om te achterhalen wat er misgaat
- Verantwoordelijkheid voor bepaalde authenticaties via Azure
- Onderhoud en automatisering van de applicaties die draaien op meerdere Windows-servers, bijvoorbeeld door scripting met PowerShell of Python voor efficiëntieverbeteringen
- Gebruik van SQL Management om logs te genereren en in Excel te verwerken
- Verantwoordelijkheid op functioneel gebied voor de interne applicaties; we zijn het aanspreekpunt voor functionele en technische vragen over de applicaties die onder onze verantwoordelijkheid vallen
- Deelname aan overleggen met andere functioneel beheerders en developers
- in de meetings met verschillende afdelingen verzamelen we ook bepaalde changes die gebruikers willen in de applicatie

Wel grappig, bij mijn vorige baan deed ik precies hetzelfde, maar was mijn functie applicatiebeheerder.

Nu ben ik sinds kort Functioneel beheerder (officieel mijn functienaam) bij een ander IT bedrijf. Deze is wel een stuk kleiner, maar krijg dan automatisch ook extra taken en verantwoordelijkheden.

Bedrijfsprocessen vastleggen, servicedesk opzetten, inrichten en beheren, kaders opstellen binnen het bedrijf etc.

Officieel ben ik naast Functioneel beheerder ook:

Applicatiebeheerder
Technisch functioneel beheerder
Custom Succes Manager
Kennismanager
Procesmanager
Business consultant

Puur omdat het een klein bedrijf is, maar veel werkzaamheden zijn hetzelfde. In grote bedrijven van 100 man of meer wordt het meer gesplitst en gaat het weer wat dieper op de onderwerpen. Maar leer er net als jij heel veel van op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik ben een niet-IT'er maar heb toevallig van de week een functieprofiel opgesteld met onze HR afdeling omdat ik een Functionele man/vrouw nodig heb.

Iemand die tussen de gebruikers (intern danwel klanten) en de ontwikkelaars/IT staat, dat is voor mij de crux van 'functioneel'. Je moet in staat zijn om de wensen van de gebruikers te verzamelen, bespreken en beoordelen om dit eventueel te vertalen in een functioneel ontwerp zodat de techneuten er mee aan de slag kunnen gaan. Daarna een implementatieplan maken en gebruikers inleren, trainen en voor naslagwerk zorgen.

Eerstelijnssupport voor problemen en vragen.

En voor de lange termijn moet er een roadmap gemaakt worden, in overleg met de interne teams, het MT en de ontwikkelaars/IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BFmango schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:25:
Iemand die tussen de gebruikers (intern danwel klanten) en de ontwikkelaars/IT staat, dat is voor mij de crux van 'functioneel'. Je moet in staat zijn om de wensen van de gebruikers te verzamelen, bespreken en beoordelen om dit eventueel te vertalen in een functioneel ontwerp zodat de techneuten er mee aan de slag kunnen gaan. Daarna een implementatieplan maken en gebruikers inleren, trainen en voor naslagwerk zorgen
Bij de organisatie waar ik nu zit noemen we degene die het klantcontact heeft, en de "functionaliteit" met de klant bespreekt een informatie-adviseur. Die levert vervolgens een uitgewerkte document met de gewenste functionaliteit op, die de FB-er dan implementeerd.

Die rollen zijn in deze (grote) organisatie gescheiden. Vandaar ook mijn eerdere opmerkingen dat activiteiten en verantwoordelijkheden van een functie sterk afhankelijk zijn van de organisatie. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 00:07
Ik ging van functioneel beheerder langzaam steeds meer zelf ontwikkelen. Eerst de makkelijkste zaken en steeds verder. Nu werk ik als developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Question Mark schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:42:
[...]

Die rollen zijn in deze (grote) organisatie gescheiden. Vandaar ook mijn eerdere opmerkingen dat activiteiten en verantwoordelijkheden van een functie sterk afhankelijk zijn van de organisatie. :)
Heb als externe bij een paar Ministeries rond gelopen, maar zelfs daar week het sterk van elkaar af. Bij de ene Ministerie zat je meer op de techniek en neigde echt meer naar technisch applicatiebeheer, terwijl bij de ander het echt meer op de functionaliteit zat, met o.a. gebruikersbeheer, implementatie en tweedelijns-support was, bij een derde kon de FB'er zelfs in de CI/CD-pipeline releases naar productie brengen.

Met de Agile en DevOps-transities wordt de rol van de traditionele functioneel (applicatie)beheerder ook vaak een combirol van Business Analist, Acceptatietester en Ops. Als tester zijn vaak de functioneel beheerder de eerste die ik wil spreken bij een nieuwe opdracht, vanwege de kennis van de applicatie maar ook door de kennis van de organisatie/business en wat de eindgebruikers met de applicatie eigenlijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-04 11:53
Ik zit zelf ook in dubio voor een sollicitatie naar functioneel beheerder bij een gemeente. Na wat zoek werk kwam ik op dit topic uit.

Zit zelf nu als Key user van een ERP (SAP) systeem bij een commercieel bedrijf maar twijfel of de stap naar functioneel beheerder een geschikte stap is.

In mijn huidige functie stijgt mijn kennis en kwaliteit alleen blijft het salaris een beetje achter. ik zit nog steeds prima op mijn plek daar maar zou nog wel een keer een stap willen maken.

Hoe denken jullie over deze stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Janssen1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:36:
Ik zit zelf ook in dubio voor een sollicitatie naar functioneel beheerder bij een gemeente. Na wat zoek werk kwam ik op dit topic uit.

Zit zelf nu als Key user van een ERP (SAP) systeem bij een commercieel bedrijf maar twijfel of de stap naar functioneel beheerder een geschikte stap is.

In mijn huidige functie stijgt mijn kennis en kwaliteit alleen blijft het salaris een beetje achter. ik zit nog steeds prima op mijn plek daar maar zou nog wel een keer een stap willen maken.

Hoe denken jullie over deze stap?
Dan is de stap (meestal) niet altijd groot van key-user naar functioneel (applicatie)beheer. Je hebt mogelijk meer rechten en verantwoordelijkheden. In het verleden genoeg key-users vanuit de operatie of het bedrijfsproces richting FB doorzien groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-04 11:53
PB1983 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:03:
[...]

Dan is de stap (meestal) niet altijd groot van key-user naar functioneel (applicatie)beheer. Je hebt mogelijk meer rechten en verantwoordelijkheden. In het verleden genoeg key-users vanuit de operatie of het bedrijfsproces richting FB doorzien groeien.
Dus het gaat wel een logische vervolg stap zijn?
Ondanks dat mijn kennis nu bij SAP ligt en bij een gemeente totaal andere applicaties worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Janssen1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Dus het gaat wel een logische vervolg stap zijn?
Ondanks dat mijn kennis nu bij SAP ligt en bij een gemeente totaal andere applicaties worden gebruikt.
Ondanks andere applicatielandschap kan het zeker een logisch vervolgstap zijn. Gemeente en/of Rijksoverheid zitten vaak te springen voor FB'ers. Soms zien ze kennis van specifieke (voornamelijk bij gemeentes Centric) applicatie als een grote pre, maar die kunnen ze niet vaak vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Janssen1 dit topic is origineel met andere insteek gestart. Jouw post is te mager voor een eigen topic, dus deze gaat dicht

Open gerust een eigen topic, maar kijk dan wel even naar de FAQ hoe je een topic op een goede manier start :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.