Ik heb ongeveer 2,5 jaar werkervaring. Hoewel dit nog beperkt is, kan ik zeggen dat ik sterk ben in logisch nadenken en creatief ben in het oplossen van problemen. Al ongeveer twee jaar werk ik bij een servicedesk, waarvan de laatste acht maanden deels als functioneel beheerder. Dit bevalt erg goed; ik vind het werk uitdagend en leerzaam. Ik heb afgelopen 8 maanden erg veel geleerd. Ik heb nooit met Windows servers gewerkt, maar ik ben erg gemotiveerd. Ik merk van mezelf dat ik ook erg scherp ben en het tempo wel kan bijbenen.
Voor mij is dit een erg mooie stap na de servicedesk, waar ik vooral werkte vanuit een kennisbank en beperkte rechten en mogelijkheden had om zelfstandig problemen te onderzoeken en op te lossen. Na twee jaar begint het wel eentonig te worden.
Wat ik heb gezien, is dat de rol van functioneel beheerder erg breed is. Je hebt bijvoorbeeld ook andere rollen zoals applicatiebeheerder, technisch applicatiebeheerder en technisch beheerder. Er zijn ook functioneel beheerders die zich puur richten op functionele vraagstukken binnen een applicatie, zonder technische kennis.
Mijn huidige taken als functioneel beheerder zijn als volgt:
- Het testen van interne applicaties
- Verantwoordelijkheid dragen voor een aantal applicaties die door diverse afdelingen worden gebruikt; we lossen incidenten op die met deze applicaties te maken hebben
- Testen en uitrollen van nieuwe versies op serverniveau
- Het oplossen van problemen binnen de applicatie, waarbij we logs analyseren om te achterhalen wat er misgaat
- Verantwoordelijkheid voor bepaalde authenticaties via Azure
- Onderhoud en automatisering van de applicaties die draaien op meerdere Windows-servers, bijvoorbeeld door scripting met PowerShell of Python voor efficiëntieverbeteringen
- Gebruik van SQL Management om logs te genereren en in Excel te verwerken
- Verantwoordelijkheid op functioneel gebied voor de interne applicaties; we zijn het aanspreekpunt voor functionele en technische vragen over de applicaties die onder onze verantwoordelijkheid vallen
- Deelname aan overleggen met andere functioneel beheerders en developers
- in de meetings met verschillende afdelingen verzamelen we ook bepaalde changes die gebruikers willen in de applicatie
Maar wat doet een functioneel beheerder nu precies?
Voor mij is dit een erg mooie stap na de servicedesk, waar ik vooral werkte vanuit een kennisbank en beperkte rechten en mogelijkheden had om zelfstandig problemen te onderzoeken en op te lossen. Na twee jaar begint het wel eentonig te worden.
Wat ik heb gezien, is dat de rol van functioneel beheerder erg breed is. Je hebt bijvoorbeeld ook andere rollen zoals applicatiebeheerder, technisch applicatiebeheerder en technisch beheerder. Er zijn ook functioneel beheerders die zich puur richten op functionele vraagstukken binnen een applicatie, zonder technische kennis.
Mijn huidige taken als functioneel beheerder zijn als volgt:
- Het testen van interne applicaties
- Verantwoordelijkheid dragen voor een aantal applicaties die door diverse afdelingen worden gebruikt; we lossen incidenten op die met deze applicaties te maken hebben
- Testen en uitrollen van nieuwe versies op serverniveau
- Het oplossen van problemen binnen de applicatie, waarbij we logs analyseren om te achterhalen wat er misgaat
- Verantwoordelijkheid voor bepaalde authenticaties via Azure
- Onderhoud en automatisering van de applicaties die draaien op meerdere Windows-servers, bijvoorbeeld door scripting met PowerShell of Python voor efficiëntieverbeteringen
- Gebruik van SQL Management om logs te genereren en in Excel te verwerken
- Verantwoordelijkheid op functioneel gebied voor de interne applicaties; we zijn het aanspreekpunt voor functionele en technische vragen over de applicaties die onder onze verantwoordelijkheid vallen
- Deelname aan overleggen met andere functioneel beheerders en developers
- in de meetings met verschillende afdelingen verzamelen we ook bepaalde changes die gebruikers willen in de applicatie
Maar wat doet een functioneel beheerder nu precies?