I-Joist op begane gond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 12:01
Hallo allemaal,

Ik ben een plan aan het maken voor het vervangen van de houten balkenvloer op de begane grond van mijn kluswoning uit de jaren 50. Er zijn muren gesloopt en die komen op andere plekken als houtskelet terug waardoor de vloer nu gleuven heeft plus de balken zijn al 70 jaar en waarschijnlijk wel aan vervanging toe.

Nu kwam ik laatst online het concept tegen van de I-Joist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIolYXaHzQsbmfb-FAo_4MRHNwM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3VVVREmV9ZgZFGSJZ5E7tn1t.jpg?f=user_large

Dit spreekt mij wel aan vanwege de eenvoud want ik kan dit zelf maken/plaatsen, de kosten en duurzaamheid want het zal minder snel kromtrekken lijkt mij. Het wordt volgens mij in Nederland nog niet heel veel toegepast, maar ik zie het vooral in Amerikaanse houtskeletbouw veel terug komen.

Isoleren is ook makkelijk tussen deze balken, en het verminderd de koudebrug ook vergeleken met massief hout lijkt mij.

Chatgpt raad bij een overbrugging van 4,5 meter een I-Joist aan met een maat van 25cm hoog, en 4 cm breed waarbij het osb 12mm dik is en een hart op hart afstand van 40cm. Iets wat makkelijk zelf te maken is.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover en of dit verstandig is, ik heb ruim ervaring in houtbewerking en heb de tijd en wil om die balken zelf te maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 20:02

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tja, in Amerika doen ze niet anders. Hier zie je het nog weinig.

Dit soort dingen worden hier doorgaans gewoon met vuren balken opgevangen. Als die goed gedimensioneerd zijn hangen die ook niet al te vlug door.
Ik denk dat het een stukje kosten berekenen wordt. Wat kost de laag in I-joist? En wat als ze van vuren zijn?

Ik denk dat er een sommetje komt waarbij je bij lage balkhoogtes 10-17 cm, misschien wel eens goedkoper uit bent met gewoon vuren. Als de balken dikker worden, en het begint op te tellen, wordt I-joist verstandiger.

Even vlug n=1 gekeken. Vuren 245mm hoog = 13 euro/m1 I-joist = 15 euro/m1

Oh ja, en I-joists komen vaak in lengtes van 11 meter, dat is ook wel even een dingetje met transport :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die dingen zijn niet gemaakt voor een vochtige omgeving en zullen niet lang mee gaan als je die op de bgg gebruikt.

En het vurenhout van tegenwoordig is zeker niet van dezelfde kwaliteit als 70 jaar geleden. Ik zou geen vuren gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kan het zelf maken. Je kan ook gewoon een VBI renovatievloer leggen. Dan zijn die liggers van staal en heb je er perfect aansluitende EPS isolatie blokken bij. Scheelt een boel tijd en resultaat is beter en steviger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:55
Ik zou zoals @Sethro ook aangeeft een renovatievloer nemen.

Je schroeft metalen profielen tegen de muren, waar je metalen liggers in hangt.

Hier druk je broodjes in, waarna er lewisplaten op gaan en een cementdekvloer.

Je hebt tegenwoordig ook een kunststof vloerplaat die je erin kan hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
KoenVW76 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:57:
plus de balken zijn al 70 jaar en waarschijnlijk wel aan vervanging toe.
Ik zie dagelijks balken van 300 jaar oud die nog als nieuw zijn. Als ze droog zijn en er geen beestjes inzitten is er geen enkele reden om die balken te vernieuwen. Beter oud hout dan nieuw hout.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
FRANQ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:39:
Ik zou zoals @Sethro ook aangeeft een renovatievloer nemen.

Je schroeft metalen profielen tegen de muren, waar je metalen liggers in hangt.

Hier druk je broodjes in, waarna er lewisplaten op gaan en een cementdekvloer.

Je hebt tegenwoordig ook een kunststof vloerplaat die je erin kan hangen.
Alleen even opletten met die metalen profielen. Je kan ze namelijk ook in de muur plaatsen en dan mag je ze zwaarder belasten. Dan kun je bijvoorbeeld ook met een betonlaag werken ipv die lewisplaten. Eea ook afhankelijk van het gewicht dat je muren kunnen dragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 02-11-2024 12:04 ]

Pagina: 1