Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenius
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo,

ik heb een router in huis staan van Ziggo (connect), maar doordat al mijn buren een sterk signaal hebben en de omgeving vol is wil mijn stabiliteit en snelheid soms onderuit gaan.

nu had ik bedacht om een wifi mesh door mn huis aan te leggen. Dus ik heb nu1x TP-link Archer AX72 pro en 3x TP-link Deco mesh verspreid door huis staan.
Dit heeft tot een beter en stabielere internet geleid. Dus so far so good!

Nu ben ik ook een tuinhuis aan t bouwen. Ik had bedacht om daar ook een meshpunt toe te voegen om ook in de tuin een snel en stabiele internet verbinding te hebben.
De rede dat ik een router bedenk is om een sterker signaal rondom het huis het te hebben (Groenpark achter het huis) ik bedacht dat een router een groter bereik heeft dan zo'n klein mesh puntje. En nee, ik weet dat het geen 50 meter bereik zal zijn, maar alles meer dan 10 is meegenomen.

Op zich is een deco mesh zo aangesloten. Maar ik bedacht, is het mogelijk om daar een router neer te zetten (die dus binnen 1 Wifi staat, met dezelfde SSID)
of kan dit alleen met een tp-link wifimesh apparaat?

helaas heb ik niet heel veel verstand (wel een beetje) van computers om precies uit te leggen hoe alles nu met elkaar is verbonden.
Het werkt, en naar tevredenheid. dus ergens is iets goed gegaan ;-p
De Router van TP-link zit met kabel verbonden aan de modem/router van Ziggo. Bridge is uit -> ik heb geen ziggo wifi signaal meer.
De Deco mesh zit via de app met elkaar binnen het netwerk verbonden.

Kortom, kan ik nog een Arcer AX72PRO binnen hetzelfde netwerk aansluiten? of krijgen die 2 conflicten en is het alleen mogelijk door middel van een nieuw netwerk te maken.
Of is het idee dat een router een beter en sterker signaal heeft dan zo'n deco mesh punt een illusie en maakt het niets uit?

in dit geval wordt het een een extra deco mesh punt.

alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Gewoon deco outdoor neerzetten :)
Dingen heb nagenoeg allemaal Dezelfde dekking

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:02

dragonhaertt

@_'.'

Je kan een router gebruiken, maar alleen als je die instelt als accesspoint. Dus de router functies uitgeschakeld.

Twee routers in één netwerk heb je niks aan.

Beter kan je gewoon een apparaat gebruiken dat bedoeld is als accesspoint (scheelt geld).
Bedraad aansluiten is overigens ook beter dan (wifi) mesh.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Koenius schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:45:
Nu ben ik ook een tuinhuis aan t bouwen. Ik had bedacht om daar ook een meshpunt toe te voegen om ook in de tuin een snel en stabiele internet verbinding te hebben.
Ga je ook een netwerkkabel naar het tuinhuis aanleggen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenius
Ga je ook een netwerkkabel naar het tuinhuis aanleggen?
goed punt... ja, ik wil een Cat8 kabel van mn modem naar de router aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Neem geen Cat 8 kabel, volkomen overbodig en lastig te verwerken.

Cat 6 U/Utp met stugge aders awg 23 is gewoon het beste en geen RJ45's aanknijpen maar gewoon netjes afwerken op een wcd of keystone.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
Koenius schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:31:
[...]
goed punt... ja, ik wil een Cat8 kabel van mn modem naar de router aanleggen.
Geen CAT8 gebruiken. CAT6 is gewoon goed genoeg wat al eerder aangegeven is. En leg niet één kabel maar gewoon 2 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenius
Geen CAT8 gebruiken. CAT6 is gewoon goed genoeg wat al eerder aangegeven is. En leg niet één kabel maar gewoon 2 kabels.
Waarom 2 kabels? allebei in mn modem stoppen? of dient de 2e kabel voor wat anders?

Rede dat ik bedacht om een Cat8 neer te leggen is simpelweg : ik wil liever overpowered zijn dan dat iemand achteraf zegt : waarom had je niet gelijk........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Cat 8 heeft niets met overpowering te maken.

Cat 6 kan tot 55m lengte gewoon 10Gbps aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
Koenius schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:19:
[...]
Waarom 2 kabels? allebei in mn modem stoppen? of dient de 2e kabel voor wat anders?
Je bent nu toch bezig met leggen. Je kan beter nu een kabel extra leggen en als reserve houden dan later achter komen dat je een extra kabel nodig hebt. Hier een schuur met 2 kabels er naar toe. In de schuur een switch voor meer poorten. Toevallig had ik eerst de twee kabels al in gebruik genomen (1 voor een AP en de andere voor een PC). Nu de PC opgesplitst met een switch.
[...]
Rede dat ik bedacht om een Cat8 neer te leggen is simpelweg : ik wil liever overpowered zijn dan dat iemand achteraf zegt : waarom had je niet gelijk........
CAT8 is moeilijker goed aan te leggen. Wat Ben al aangeeft: CAT6 kan gewoon 10 Gbps aan. Dat hebben veel huis. tuin en keuken PC's. netwerkswitches, AP's en providermodems niet aanboord. Wat zou je allemaal willen met zoveel snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37

lier

MikroTik nerd

Netjes afmonteren met WCD's, aangezien je kabel met solid kern gaat (lees moet) gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik denk dat je wat terminologie door elkaar haalt.
Een router heeft helemaal niets met Wifi te maken. Alleen zijn er heel veel routers die tegelijk ook een Wifi accesspoint in hetzelfde kastje hebben zitten.

Je wilt in één thuisnetwerk eigenlijk nooit meerdere routers gebruiken, dat levert alleen maar ellende op (je hebt immers maar één internet-verbinding met de rest van de wereld, de router zorgt simpel gezegd dat die verbinding op de juiste manier verdeeld kan worden over de apparaten op je thuisnetwerk).

Om al je apparaten aan te sluiten op die ene router gebruik je ethernet-kabels, eventueel via 1 of meerdere switches, en kun je Wifi accesspoints gebruiken voor draadloze apparatuur.

Als je meerdere router/wifi apparaatjes thuis hebt moet je er dus altijd voor zorgen dat er maar één als router geconfigureerd is, en de rest puur als wifi accespoint functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Geen router daar neerzetten maar gewoon zo'n TP-link Deco, wel bedraad aansluiten.
En als het enigszins kan, die Deco's in huis ook bedraad aansluiten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
Ora et Labora schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:01:
Geen router daar neerzetten maar gewoon zo'n TP-link Deco, wel bedraad aansluiten.
En als het enigszins kan, die Deco's in huis ook bedraad aansluiten.
TP-Link Deco's zijn ook routers, zorg dus dat die niet in router-modus maar in accesspoint-modus staat als je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Vloris schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:02:
[...]

TP-Link Deco's zijn ook routers, zorg dus dat die niet in router-modus maar in accesspoint-modus staat als je dat doet.
Klopt maar hij heeft er al 3 staan dus dat zou goed moeten gaan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je kan inderdaad dan nog iets anders aansluiten in de toekomst.
En als je kabel stuk gaat zit je niet gelijk zonder. (en dat gaat in de tuin gemakkelijker dan je denkt: van de 3 kabels die naar mijn schuurtje in de tuin liggen is er nog maar eentje goed)
Dan kan je beter glasvezel neerleggen ;)

Cat 6(a) is meer dan voldoende voor thuisgebruik. Zeker als de kabel voor het overgrote deel in de grond ligt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenius
Duidelijk verhaal mensen! Ik ben blij dat ik de vraag hier gesteld heb...
waarvoor dank!

Cat 6a koper kern wordt besteld. Zal dan 1 voor Deco zijn, ander voor switch.

Deco's in huis zijn 2 van de 3 bedraad. de ander kan dat helaas niet.

Kabels gaan sowieso via mantelbuis, dus als er in de loop der tijd iets vervangen moeten worden, is het (in theorie) een kwestie van nieuwe lijn knopen aan oude kabel en oude kabel als trekveer gebruiken.

dank!
Pagina: 1