Hoe herstel ik Opstalan PUV 30 dakplaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 22:29
Ons huis uit eind jaren zeventig heeft een dak van Opstalan PUV 30 platen (2cm spaanplaat met 3cm pur erop). Nu wil ik ons huis zo goed mogelijk kierdicht maken in verband met balansventilatie die binnenkort wordt geinstalleerd. Daarom ben ik ons dak eens gaan inspecteren op kieren. Daar vond ik ook een gat met een soort ventilatieroostertje in het dak. zie foto's hier onderaan.

Geen idee wat daar ooit de functie van was maar dat is dus een enorme kier die ik graag wil dichten. Vanwege zonnepanelen kan ik er moeilijk van buitenaf bij dus ik wil het liefst vanuit binnen werken.

Nu is mijn vraag hoe ik dat het beste doe? Ik denk aan een stuk isolatieschuim op maat snijden en dan met pur verder afdichten maar misschien is er een betere manier..

Bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDnpKAPXaI2D_hynO_3tV_eiygY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTcPih5HPcp5JNrVAplWF8JC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d60NvhKd7Wp_EzMBghT45KDWHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCLR4ArCdBhWyu6Q4wofVemn.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via RvV1979 op 02-11-2024 10:46)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RvV1979 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:03:
Bedankt voor jullie advies. Ik twijfel alleen of tape goed houdt op die zachte spaanplaten. Is PUR van zichzelf niet al luchtdicht?
Ja, maar pur blijft het doorgaans niet. goede tape blijft zitten. mits je een beetje schoonmaakt. veel euro bak ductape zal los laten. maar als je van plan bent om na te isoleren maakt het niet zo heel veel uit. ook niet lucht dichte pur is doorgaans winddicht genoeg. en binnen zal je toch een (klimaat) folie krijgen die wel lucht dicht is en blijft.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
stuk PIR of XPS erin en van binnen de naden afplakken met luchtdicht tape.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:33

DropjesLover

Dit dus ->

20mm spaanplaat + 30mm PUR heeft een isolatiewaarde van ongeveer Rc 1
(0,03m / 0,035 labda-waarde)

Je balansventilatie gaat helpen, maar hier zou ik als eerste extra isolatie overwegen, in de vorm van 150mm dikke PIR-platen of 200mm glaswol, om op Rc van ~6 (huidig bouwbesluit) uit te komen.

Maar directe antwoord op je vraag is inderdaad er een stukje isolatiemateriaal op maat zagen / vast purren en luchtdicht afdichten met geschikte tape.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 01-11-2024 16:59 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Bedankt voor jullie advies. Ik twijfel alleen of tape goed houdt op die zachte spaanplaten. Is PUR van zichzelf niet al luchtdicht?

Aan de binnenkant komt inderdaad nog 20cm steenwol voor de isolatie. Goed punt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ja, maar pur blijft het doorgaans niet. goede tape blijft zitten. mits je een beetje schoonmaakt. veel euro bak ductape zal los laten. maar als je van plan bent om na te isoleren maakt het niet zo heel veel uit. ook niet lucht dichte pur is doorgaans winddicht genoeg. en binnen zal je toch een (klimaat) folie krijgen die wel lucht dicht is en blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

Aan de binnenkant komt inderdaad nog 20cm steenwol voor de isolatie. Goed punt.
Ik gebruik betrafol tape, dat plakt bijzonder goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
twain4me schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:33:
[...]
binnen zal je toch een (klimaat) folie krijgen die wel lucht dicht is en blijft.
Dank voor het advies. Hier kan ik heel goed mee verder. Heb je nog tips vwb de klimaatfolie?
De afgelopen 10 jaar heeft de 20cm steenwol ervoor gezeten zonder dampremmende folie en de constructie is kurkdroog dus dat werkte blijkbaar goed genoeg. Maar nu ik alle kieren dicht durf ik dat niet zo te laten. In de ubakus simulator blijft het met Isover XtraSafe droog (zie hieronder) maar misschien kunnen andere klimaatfolies ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx_5i-iLsviOOzOENvckszxBO3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PY8U0nipkQB99WcJcyaOcjRm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

RvV1979 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:42:
[...]

Dank voor het advies. Hier kan ik heel goed mee verder. Heb je nog tips vwb de klimaatfolie?
De afgelopen 10 jaar heeft de 20cm steenwol ervoor gezeten zonder dampremmende folie en de constructie is kurkdroog dus dat werkte blijkbaar goed genoeg. Maar nu ik alle kieren dicht durf ik dat niet zo te laten. In de ubakus simulator blijft het met Isover XtraSafe droog (zie hieronder) maar misschien kunnen andere klimaatfolies ook?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk wel, ubakus gaat uit van worst case doordat het de duitse gemiddelde situatie weergeeft+ dat het een dag gemiddelde neemt over 90 dagen. dus zelfde specs of iets slechter zal prima zijn. Als je toevallig in duitsland komt kan je xtra safe goed bij hornbach kopen.

https://www.hornbach.de/p...1-5-m-rolle-60-m/8842771/
Pagina: 1