computer start soms tientallen keren opnieuw op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Henst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-03 20:58
Hallo allen,

ik ben ten einde raad. mijn computer heeft moeite met opstarten. als ik op de aan knop druk, gaan de lichten en ventilator aan, en na een x aantal seconden (dit verschilt van een halve seconde tot soms 10 seconden) valt het weer uit, vervolgens probeert hij weer op te starten, en dat kan soms tot wel 40 keer duren. uiteindelijk start mijn computer wel op, en blijft dan ook aan staan tot ik hem weer handmatig uit zet. verder zijn er geen kuren te merken. dit probleem is trouwens iets van de laatste maanden (de computer zelf is al 8 jaar oud, met diverse hardware vervangen over de jaren)

ik heb diverse hardware losgekoppeld of vervangen met de computer van mijn vrouw om te controleren of dat de oorzaak is.
hardware die ik heb losgekoppeld:
GPU
cd speler
SSD
vervangen: power supply

het lijkt dus te kunnen gaan om de moederbord (Gigabyte GA-Z97X-SLI), RAM geheugen (Fury HyperX 8gb x 2) of de CPU (Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz)
is het gedrag wat ik benoem typerend voor falend gedrag van een van laatstgenoemde hardware?
zijn er andere stappen die ik kan ondernemen om wat meer gericht te zoeken?
alvast bedankt voor het eventueel meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
Even volgen want ik heb toevallig sinds kort exact hetzelfde bij een PC die ik bijna niet meer gebruik: Asus P6T SE moederbord, Core i7 920 en wat geüpgrade componenten. Ik dacht zelf dat de voeding wel de oorzaak zou zijn, maar heb nog niet echt gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Klinkt wel als een voeding. Je zou je cpu eens straf kunnen onderclocken om te zien of dat verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 10:38
Zou wel niet meer aan de orde zijn want meeste mobo's hebben fatsoenlijke condensators maar wellicht heeft deze nog een oudje? staat een condensator bol op de mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Henst
418O2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:08:
Klinkt wel als een voeding. Je zou je cpu eens straf kunnen onderclocken om te zien of dat verschil maakt.
dat was mijn vermoeden dus ook, maar die heb ik vervangen met de voeding van onze 2e computer, en daarmee precies hetzelfde. ik heb een 850 watt en de 2e voeding was een 600 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
Maakt je aan/uit knopje geen sluiting toevallig? Dat 'ie na het indrukken contact blijft maken en steeds de computer aan en uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Henst
_JGC_ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:11:
Maakt je aan/uit knopje geen sluiting toevallig? Dat 'ie na het indrukken contact blijft maken en steeds de computer aan en uitzet?
Ik was even hoopvol toen ik dit las, dus ik heb meteen het knopje van de 2e computer gekoppeld, helaas blijft het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
Paul Henst schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:41:
[...]

Ik was even hoopvol toen ik dit las, dus ik heb meteen het knopje van de 2e computer gekoppeld, helaas blijft het probleem.
Heb je het ook geprobeerd zonder een knopje?
Dat lijkt bij mij het probleem te zijn: als ik de connector v/d knop helemaal van het mobo trek en de PC met de switch op het mobo zelf aanzet blijft hij draaien. Dus de aan/uit knop is kapot of de voeding geeft geen goed signaal voor die lijn of er is iets mis op het mobo met de detectie. Dat laatste kan bij jou ook zijn?
Pagina: 1