PC voor werk en gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxors
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 08:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze nieuwe desktop is voornamelijk bedoeld om mijn werk op uit te voeren. Hiervoor maak ik intensief gebruik van Visual Studio. Vaak staan er meerdere solutions open naast elkaar. Ik heb thuis nu een setup met 2 monitoren maar wil overstappen naar 1 curved ultra wide.
Daarnaast wil ik er graag fatsoenlijk op kunnen gamen in 1440p of 4K.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 4000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord en headset heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kan absoluut niet tegen hickups, of dat iets lang duurt om te laden/openen, dus alles moet vlot lopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik boeit me niet zo, maar geluid wel. Ik wil niet naast een vliegtuig zitten.
Daarnaast heb ik een zoon die nu de leeftijd bereikt heeft dat die een PC ook wel interessant vind. Om die reden heb ik 2 ssd's in het systeem zitten. Dan kan ik een partitie op de ene zetten en gebruiken voor mezelf, en dan een andere partitie/windows installatie op de 2de ssd, zodat hij mijn installatie niet kan beïnvloeden zeg maar. Geen idee of dit werkt overigens, dit was ff een brainfart.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Dit is mijn eerste systeem in 20 jaar die ik in elkaar zet. Ik heb mezelf geïnformeerd door het lezen van de artikelen op tweakers en verschillende youtube video's te bekijken over wat het beste/snelste etc is, maar het is zo ontzettend veel informatie over een onderwerp waar ik totaal niet (meer) in thuis ben, dat ik het fijn zou vinden als mensen mij advies kunnen geven of dit uberhaupt wel gaat werken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 629,-€ 629,-
1MoederbordenGigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE€ 293,38€ 293,38
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 SUPER GAMING OC 16G€ 1.115,-€ 1.115,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow (2024) RGB Wit€ 132,66€ 132,66
1WaterkoelingNZXT Kraken 280 Zwart€ 137,72€ 137,72
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000C30€ 231,90€ 231,90
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 ATX 3.0 White Edition€ 109,-€ 109,-
2SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack)€ 184,96€ 369,92
Totaal€ 3.018,58

Daarnaast zoek ik nog een goed curved scherm, maar de tweakers BBG voor curved monitoren is nog niet geupdate de laatste keer dat ik keek, dus als iemand een goede weet hoor ik dat graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Roxors op 04-11-2024 16:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moggeneeve
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-05 23:58
Ik zou wel een PRO versie van Windows op je eigen SSD zetten om deze te bitlocken, anders kan je zoon er even goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
Deze CPU komt zonder koeler, die moet er dus nog bij. Het is een stroomvreter, ik zou er een AIO opzetten, met deze kast ligt een NZXT Kraken 360 RGB Wit voor de hand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

De cpu cooler is idd een aandachtspunt.

Ook kan het gekozen geheugen iets sneller, je hebt het budget voor. Probeer een setje te vinden van 6000 mt/s met een cas latency van 30. Deze bijvoorbeeld.

Aan je lijstje te zien vind je een witte build belangrijk. Maar misschien is er een opening, omdat de gekozen videokaart niet wit is. Je moederbord is vrij prijzig, ik zou hier zeker iets zoeken wat minder duur is. Is wit belangrijk? Tot waar wil je gaat qua future proofing (denk pcie5, aantal m2 sloten).

Qua motor wil je een curved scherm, maar heb je een idee hoe groot. En hoe breed wil je het hebben, is wqhd prima of nog breder?

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

SpamLame

niks

Voor je zoon, is het een idee dat hij je oude setup gaat gebruiken?
Weet je bijna "zeker" dat ie jouw setup niet kan beinvloeden.

Immers de bootloader, bios en SW tools voor bv OC zijn nog beschikbaar om "jouw" installatie te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:12
Kijk eens naar de Dell U4025QW, volgens mij een perfect scherm.

Ik gebruik zelf de voorganger van dit scherm, fantastisch om op te werken en te gamen. Het enige nadeel is de 60hz refresh rate.

Deze nieuwe versie biedt wel 120hz. Wellicht zul je wel tegen de beperkingen van je GPU aanlopen in sommige games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxors
martyw schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:07:
Deze CPU komt zonder koeler, die moet er dus nog bij. Het is een stroomvreter, ik zou er een AIO opzetten, met deze kast ligt een NZXT Kraken 360 RGB Wit voor de hand
Bedankt voor het advies. Ik heb nu gewisseld naar de kraken 280 omdat ik ook de processor aangepast heb. De 7900x is inderdaad een stroomvreter, dus ik heb nu voor de 7950x3d gekozen. Wordt wat minder warm en verbruikt ook veel minder. Vandaar ook de wat kleinere koeler. Kom ik daar mee weg of moet ik echt de 360 gebruiken?
teun-v schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:45:
De cpu cooler is idd een aandachtspunt.

Ook kan het gekozen geheugen iets sneller, je hebt het budget voor. Probeer een setje te vinden van 6000 mt/s met een cas latency van 30. Deze bijvoorbeeld.

Aan je lijstje te zien vind je een witte build belangrijk. Maar misschien is er een opening, omdat de gekozen videokaart niet wit is. Je moederbord is vrij prijzig, ik zou hier zeker iets zoeken wat minder duur is. Is wit belangrijk? Tot waar wil je gaat qua future proofing (denk pcie5, aantal m2 sloten).

Qua motor wil je een curved scherm, maar heb je een idee hoe groot. En hoe breed wil je het hebben, is wqhd prima of nog breder?
Ik heb nu gekozen voor geheugen met cl30 adhv jouw advies. Qua styling maakt het witte me helemaal niet uit. Het is meer toeval dat ik die zo gekozen had dan dat het per sé wit moet zijn. Wat voor moederbord raad jij aan? Ik heb voor deze gekozen omdat die er goed uit kwam in reviews. Verder heb ik er echt weinig verstand van om een afgewogen keuze daar in te maken.
Wqhd als monitor is prima, 34inch minimaal.
SpamLame schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:18:
Voor je zoon, is het een idee dat hij je oude setup gaat gebruiken?
Weet je bijna "zeker" dat ie jouw setup niet kan beinvloeden.

Immers de bootloader, bios en SW tools voor bv OC zijn nog beschikbaar om "jouw" installatie te beinvloeden.
Ik heb geen oude setup. Mijn werk voer ik nu uit op een laptop. En dat hij bij verschillende zaken kan is niet heel erg daar hij pas 11 is en nog geen idee heeft hoe dat allemaal werkt. Het is ook niet echt een harde eis dat alles kiddie proof gemaakt is, maar als dat makkelijk kan dan houdt ik me aanbevolen voor tips.
JossKp schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:31:
Kijk eens naar de Dell U4025QW, volgens mij een perfect scherm.

Ik gebruik zelf de voorganger van dit scherm, fantastisch om op te werken en te gamen. Het enige nadeel is de 60hz refresh rate.

Deze nieuwe versie biedt wel 120hz. Wellicht zul je wel tegen de beperkingen van je GPU aanlopen in sommige games.
Bedankt, ik ga er even naar kijken. En beperkingen van de GPU? Ik weet dat het niet de 4090 is, maar de 4080 zou alles toch prima moeten kunnen draaien als ik niet op 4K speel, maar op WQHD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Roxors schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:25:

[...]

Wat voor moederbord raad jij aan?

[...]
Ik zou eens naar deze borden kijken, ik denk dat deze allemaal goed zijn. Welke het best bij je past qua features, moet je zelf even door de vergelijking bladeren en uitvinden. Mogelijk kun je nog goedkoper gaan als je pcie 5 niet belangrijk vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door teun-v op 04-11-2024 17:03 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

SpamLame

niks

Ik heb geen oude setup. Mijn werk voer ik nu uit op een laptop. En dat hij bij verschillende zaken kan is niet heel erg daar hij pas 11 is en nog geen idee heeft hoe dat allemaal werkt. Het is ook niet echt een harde eis dat alles kiddie proof gemaakt is, maar als dat makkelijk kan dan houdt ik me aanbevolen voor tips.
O my bad, ik dat dat te lezen in
"Ik heb thuis nu een setup met 2 monitoren maar wil overstappen naar 1 curved ultra wide. "
Niet wetende dat je daarmee een "werk"laptop bedoelt.

Geen idee wat werk bij jou inhoud, ik denk zzp te proeven. maar kan er naast zitten.
Waar ik wel van overtuigt ben is dat je setup je broodwinning is, in die hoedanigheid zou ik voor een technische insteek gaan voor kiddyproof maken, normaliter zou ik gaan voor duidelijke afspraken als dat haalbaar is.

Waar ik aan dan functioneel aan denk is;
-jouw (admin) account zit achter een wachtwoord die hij niet kent (ook niet te weten komt via je partner bv of anders)
-zijn account heeft beperkte rechten (bv hij kan zelf een programma starten maar kan niks installeren/instellen en niet bij jouw bestanden).
-het BIOS heeft een admin password, mss niet strikt noodzakelijk maar peace of mind
-regelmatig een backup maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:12
[...]

Bedankt, ik ga er even naar kijken. En beperkingen van de GPU? Ik weet dat het niet de 4090 is, maar de 4080 zou alles toch prima moeten kunnen draaien als ik niet op 4K speel, maar op WQHD?
Dit scherm heeft een native resolutie van 5120x2160, dat is een factor 3 meer pixels dan WQHD.

Je kan er prima op WQHD mee gamen. Native eist het alleen nog wat meer rekenkracht dan 4K.

Een leuk alternatief is trouwens ook een LG OLED TV. De C2 42” bijvoorbeeld. Niet al te groot voor op een bureau, en bizar goede response tijden en kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
Graag gedaan!
Ik heb nu gewisseld naar de kraken 280 omdat ik ook de processor aangepast heb. De 7900x is inderdaad een stroomvreter, dus ik heb nu voor de 7950x3d gekozen. Wordt wat minder warm en verbruikt ook veel minder. Vandaar ook de wat kleinere koeler. Kom ik daar mee weg of moet ik echt de 360 gebruiken?
Deze CPU kun je met een goede luchtkoeler koelen, bv DeepCool AK620 White Edition. Een lichtere AIO volstaat ook, zoals de NZXT Kraken 240 RGB Wit (maar helaas is die niet goedkoper...). Overigens kunnen twee 140mm ventilatoren bijna evenveel lucht verplaatsen als drie 120 mm exemplaren (2 x pi x 14/2 x 14/2 is 307 cm2, 3 x pi x 12/2 x 12/2 is 339 cm2), zoveel minder koelt een 280 AIO dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxors
teun-v schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:00:
Ik zou eens naar deze borden kijken, ik denk dat deze allemaal goed zijn. Welke het best bij je past qua features, moet je zelf even door de vergelijking bladeren en uitvinden. Mogelijk kun je nog goedkoper gaan als je pcie 5 niet belangrijk vindt.
Bedankt voor het meedenken maar voor die paar tientjes op dit bedrag ga ik niet moeilijk doen. Ik kan toch geen keuze maken hierin.
SpamLame schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:44:
Waar ik aan dan functioneel aan denk is;
-jouw (admin) account zit achter een wachtwoord die hij niet kent (ook niet te weten komt via je partner bv of anders)
-zijn account heeft beperkte rechten (bv hij kan zelf een programma starten maar kan niks installeren/instellen en niet bij jouw bestanden).
-het BIOS heeft een admin password, mss niet strikt noodzakelijk maar peace of mind
-regelmatig een backup maken
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan, dit zijn zaken waar ik nog niet over had nagedacht.
JossKp schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:10:
Dit scherm heeft een native resolutie van 5120x2160, dat is een factor 3 meer pixels dan WQHD.

Je kan er prima op WQHD mee gamen. Native eist het alleen nog wat meer rekenkracht dan 4K.

Een leuk alternatief is trouwens ook een LG OLED TV. De C2 42” bijvoorbeeld. Niet al te groot voor op een bureau, en bizar goede response tijden en kleuren.
Net nadat ik het bericht had verzonden zag ik inderdaad dat het scherm een aardig hoge resolutie heeft en snapte ik jouw opmerking ook. Ik vind dat scherm aardig prijzig, en zat zelf aan https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires te denken.
martyw schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:39:
Deze CPU kun je met een goede luchtkoeler koelen, bv DeepCool AK620 White Edition. Een lichtere AIO volstaat ook, zoals de NZXT Kraken 240 RGB Wit (maar helaas is die niet goedkoper...). Overigens kunnen twee 140mm ventilatoren bijna evenveel lucht verplaatsen als drie 120 mm exemplaren (2 x pi x 14/2 x 14/2 is 307 cm2, 3 x pi x 12/2 x 12/2 is 339 cm2), zoveel minder koelt een 280 AIO dus niet.
Ventilators, ook weer zoiets waar ik totaal geen verstand van heb. Ik ga dan voor de AK620, scheelt toch 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-05 11:34
Roxors schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:46:
[...]

Bedankt voor het meedenken maar voor die paar tientjes op dit bedrag ga ik niet moeilijk doen. Ik kan toch geen keuze maken hierin.

[...]

Bedankt, hier heb ik zeker wat aan, dit zijn zaken waar ik nog niet over had nagedacht.

[...]

Net nadat ik het bericht had verzonden zag ik inderdaad dat het scherm een aardig hoge resolutie heeft en snapte ik jouw opmerking ook. Ik vind dat scherm aardig prijzig, en zat zelf aan https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires te denken.

[...]

Ventilators, ook weer zoiets waar ik totaal geen verstand van heb. Ik ga dan voor de AK620, scheelt toch 100 euro.
als je ook voornemens bent te gamen op het scherm dan zou ik ten strengste 144hz of hoger aanraden. 60hz is gewoon niet van deze tijd met gamen. Voor het bedrag van die Dell kan je dit prima krijgen, categorie: Monitors OLED begint bij 719 euro en een goede IPS is voor rond de 500 te krijgen.

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxors
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:30:
[...]

als je ook voornemens bent te gamen op het scherm dan zou ik ten strengste 144hz of hoger aanraden. 60hz is gewoon niet van deze tijd met gamen. Voor het bedrag van die Dell kan je dit prima krijgen, categorie: Monitors OLED begint bij 719 euro en een goede IPS is voor rond de 500 te krijgen.
Ik had begrepen dat OLED niet verstandig is voor niet-gaming ivm inbranden? Bij mij staat er 8u per dag exact hetzelfde onderin het scherm vanwege die windows balk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-05 11:34
Roxors schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:39:
[...]

Ik had begrepen dat OLED niet verstandig is voor niet-gaming ivm inbranden? Bij mij staat er 8u per dag exact hetzelfde onderin het scherm vanwege die windows balk.
Dan kan je een IPS met 144hz+ beter pakken inderdaad. ik zou echt geen 60hz willen hebben om ook op te gamen, het is zo goedkoop geworden om hogere hz te gebruiken. Verschil tussen 60 en 144hz is echt gigantisch.

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Is er niet een monitor die bij je past uit de monitor best buy guide?

Ik heb zelf deze dell gekocht en een week voor me staan. Het backlight heeft idd een probleem zoals ook in de review hier is aangegeven en op andere plekken:

Ik vind de kleur weergave in srgb mode wel fijn maar tijdens het spelen valt het backlight probleem minder op, het is wel waarneembaar. Tijdens kantoor gebruik zou ik er wel aan kunnen wennen.

[ Voor 68% gewijzigd door teun-v op 05-11-2024 20:05 ]

Pagina: 1