MDD (Amazon renewed) harde schijven meningen en ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 11:11
Beste Tweakers,

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening en/of ervaring met onderstaande schijven:

Ik ben op amazon.com verschillende harddisks tegengekomen van het merk MDD (Max Digital Data). Deze schijven zijn renewed en in de 'Enterprise' versie hebben ze 5 jaar garantie. Aan de behuizingen te zien zijn dit ex Seagate en ex WD schijven. Even los van de verzendkosten zijn de schijven spot goedkoop.

Een paar voorbeelden:
MDD Enterprise 18TB voor $ 179,99 ± € 166,00 (Verzendkosten ca. € 133,50, is zo hoog ivm invoerrechten boven € 150,00 + evt. kosten die vervoerders rekenen)
Seagate Exos X18 18TB. ± € 292,00 (Laagste prijs Tweakers Pricewatch)

MDD Enterprise 12TB voor $ 98,88 ± €. 91,00 (Verzendkosten ca. € 11,25)
Seagate Exos X12 12TB ± €189,00 (Laagste prijs Tweakers Pricewatch)

Op de Nederlandse versie van Amazon worden geen MDD schijven aangeboden, op de Duitse versie staan er een paar, zie deze vergelijking van een 14TB versie:

MDD 14 TB (Surveillance versie) ) 3 jaar garantie € 130,04. Dezelfde op .com is € 101,28. Goedkoopste Seagate Exos X16 14TB is in de Pricewatch € 248,96.

Dit zijn echt hele lage prijzen die MDD hanteert en dan toch met 5 jaar garantie. Oké, zeker bij de 18TB zijn de verzendkosten erg hoog waardoor het niet zo rendabel is als schijven onder de € 150,00.

Maar dan de betrouwbaarheid van het merk MDD, op verschillende fora is te lezen dat de meeste mensen deze schijven niet in hun NAS of server willen maar mensen die het wel doen zijn tevreden. Er zijn wel wat bijzonderheden, iemand meldt dat ipv MDD de naam Seagate of WD wordt weergegeven in zijn NAS. ook een 10TB versie blijkt 12TB te zijn.

Zouden jullie het aandurven om zo'n schijf in je pc, NAS of welk ander apparaat te installeren? Er zit toch gewoon 3 of 5 jaar garantie op....

Links naar de MDD schijven: https://www.amazon.com/s?...keywords_six_browse-bin_6

Ik hoor het wel

[ Voor 4% gewijzigd door nossie63 op 01-11-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik zie hier toch echt wel HD's staan hoor:
https://www.amazon.nl/Ama...browse-bin=Amazon+Renewed

10TB:
https://www.amazon.nl/Ult...rd_t=&pf_rd_i=26941932031

En klinkt best goed eigenlijk. Heb geen HD nodig maar onthoud het wel even.

[ Voor 7% gewijzigd door Archie_T op 01-11-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Er wordt wel renewed verkocht maar onder de naam van de oorspronkelijke fabrikant, niet als MDD.

Voor zover ik zie op de Nederlandse Amazon is de renewed garantie 1 jaar, bij het merk MDD op .com wordt 3 of 5 jaar garantie gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 20:17

Nikeo

Jawelles

Ik heb zo'n seagate exos 14 of 16 TB gekocht voor 140€ geloof ik. Bij amazon zelf. Kwam perfect verpakt binnen. Gloednieuw, geen vingerafdrukken, 0 uur runtime, etc. Gebouwd in feb 2024 ofzo. Maakt alleen veel lawaai en is ongeschikt voor desktopgebruik. Gromt en kreunt en tikt bij het zoeken en bij opspinnen en downspinnen. Soms bromt ie ook random. Dit is natuurlijk niet belangrijk in een datacenter maar bij een desktop is het niet oké. Ik ga hem er dan ook uithalen en gebruiken als offsite backup. Nas in de meterkast kan ook nog

Die schijven zijn koopjes maar heeft wel risico denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

nossie63 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:58:
Er wordt wel renewed verkocht maar onder de naam van de oorspronkelijke fabrikant, niet als MDD.

Voor zover ik zie op de Nederlandse Amazon is de renewed garantie 1 jaar, bij het merk MDD op .com wordt 3 of 5 jaar garantie gegeven.
Voor die garantie moet je de schijf dan wel terugsturen naar de VS. Die geldt niet in Nederland en consumentenrecht evenmin. Onderaan de streep is het alleen boeiend als je daar op vakantie gaat en ze meeneemt in de koffer.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Ja, dat is inderdaad wel een dingetje... Terug sturen naar de VS...

Kopen is dan voordelig maar dan moet ie het wel blijven doen, anders wordt het alsnog een dure grap... Het blijft een gok.

@Nikeo Was dat van te voren gemeld dat ie meer geluid maakt? Of kwam je daar pas bij installatie achter?

Moet er niet aan denken de hele dag die herrie, vindt m'n NAS nu al vervelend met het normale geluid dat ie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo vreemd is het niet dat bijvoorbeeld een seagate exos (enterprise) schijf meer lawaai maakt. Ze zijn er niet op gebouwd om stil hun ding te doen in een desktop, deze schijven zijn voor datacenters bedoeld, waar je deze schijven niet zult horen omdat er genoeg andere herry producerende zaken zijn.

Het is niets voor niets dat fabrikanten verschillende type hardeschijven voor verschillende scenario's maken, dan moet je niet zo eignewijs zijn om een type schijf te kiezen die eigenlijk voor het scenario helemaal niet geschikt is. :)

Steek je ze wel in een device (NAS) waar de schijven voor bedoeld zijn, dan moet je de NAS ook op een dusdanig plaats neerzetten, wat logisch is om een dergelijk device te plaatsen. Bij voorkeur in een ruimte waar je niet leeft. Of toch voor een ander type hardeschijf gaan, zoals de Western Digital Red-series (Pro).

Verder als de schijven daadwerkelijk zoveel goedkoper zijn, zou je het er op kunnen gokken dat je er bij defect een keer één extra moet aanschaffen in plaats te retouneren naar de VS.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 05-11-2024 18:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 20:17

Nikeo

Jawelles

@nossie63 Het stond er niet bij maar ik had ff research moeten doen. Er staan wel filmpjes op youtube van het lawaai. Maar ik wist niet dat dit een ding was. Hij voldoet prima verder maar hij gaat binnenkort sowieso de pc uit. Idle hoor ik hem niet maar random dat gebrom en gekreun is heel irritant. Gelukkig is het een backupschijf. Weet trouwens ook niet of ik nog een seagate zou kopen. Betrouwbaarheidsstatistieken zijn niet geweldig las ik later
Pagina: 1