PC voor 4K videobewerking en creatieve toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 01:45
Hallo allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem bouwen voor 4K HEVC-videobewerking met Vegas Pro, en daarnaast voor veeleisende creatieve toepassingen zoals After Effects en Cinema 4D. Ik overweeg ook om in de toekomst met Unreal Engine aan de slag te gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn doel is om binnen een budget van €2500 te blijven, maar het liefst iets daaronder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een aantal externe harde schijven die ik gebruik voor opslag van videobeelden. Het systeem zal vooral worden gebruikt voor Windows en programma’s, terwijl de videobeelden op de externe schijven blijven staan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hieronder. Dit is wat ik tot nu toe heb samengesteld:

1. CPU - Processor: Intel Core Ultra 9 285K
2. Moederbord: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WiFi II
3. Geheugen - RAM: Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000MHz (64GB totaal)
4. GPU - Videokaart: Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti GAMING OC 16G
5. Voeding - PSU: Corsair HX1200i 1200W 80 PLUS Platinum, Volledig Modulair
6. Behuizing - Case: Fractal Design Define 7 ATX Mid Tower Case
7. CPU-koeler - Processor Koeler: be quiet! Dark Rock Pro 4
8. Koelpasta: Noctua NT-H1
9. Opslag - SSD: Samsung 980 Pro 1TB PCIe Gen 4 NVMe M.2 SSD
(Alleen voor Windows en programma's, videobeelden staan op externe schijven)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 649,90€ 649,90
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-A GAMING WIFI II€ 387,72€ 387,72
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4060 Ti GAMING OC 16G€ 487,-€ 487,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 158,46€ 158,46
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000Z40€ 222,90€ 222,90
1SSD'sSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 99,99€ 99,99
1OverclockingNoctua NT-H1 3,5 gram€ 8,24€ 8,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.183,21

Wat verwacht je van ons?

Hebben jullie tips of suggesties voor deze setup, vooral voor 4K-bewerking en zwaardere creatieve toepassingen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en kennis!

[ Voor 68% gewijzigd door gst56767 op 02-11-2024 09:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Wel ze handig om het in een tweakers wenslijstje te proppen.

Snelle observaties...
285K is niet heel erg interessant op dit moment. De 7950X zal vergelijkbaar performen voor productiviteit met lager verbruik.
uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed
https://www.tomshardware....ultra-9-285k-cpu-review/3

Mbt videokaart is het wat complexer. Denk je echt de 16GB VRAM nodig te hebben?
Als je simpelweg "een" Nvidia kaart wilt voldoet de 4060 ook.
Als je meer grafische oomph wilt (wel handig voor Unreal) kan je beter kijken naar een 4070 (Super).

Voeding is dramatisch overkill.

Behuizing is een bak van jewelste. Als je harde schijven extern hebt kan je dit veel kleiner en simpeler doen.

Koeler is "ok". De Dark Rock Pro 4 moet je vooral doen als fashion statement. Koeler zelf is acceptabel maar vooral slechte value.

Koelpasta mag je weglaten. Onnodig.

1TB SSD zou ik niet in zo'n build doen. 2TB is een must imo en ik zou zelfs 4TB overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 01-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02:27
Voor een Core Ultra heb je een moederbord met 1851 socket nodig, dus een Z890.

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 439,90€ 439,90
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 272,25€ 272,25
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X OC Edition€ 654,28€ 654,28
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 143,57€ 143,57
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G640C32K€ 179,-€ 179,-
1VoedingenSeasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W€ 139,45€ 139,45
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,99€ 124,99
Totaal€ 2.003,34
Ik denk dat de winst van de extra efficiency cores van de 285K maar beperkt is, dus ik zou bij de 265K blijven. Die heeft hetzelfde aantal performance cores en is makkelijker met een luchtkoeler te koelen.
Luxe Z890 moederbord met 4x M2, 2x TB4 en zware stroomvoorziening.
Triple fan RTX4070 Super.
Nieuwste Seasonic ATX3.1 voeding met 10jaar garantie.
Sneller 6400CL32 geheugen.
Betere cpu-koeler met 7 heatpipes: https://www.tomshardware....antom-spirit-120-review/2
Grotere 2Tb SSD met 2Gb cache die weinig duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mootjee
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:51
Ik zou niet voor Intel CPU's gaan. Ze hebben namelijk stabiliteitsproblemen die nog niet opgelost zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woezik
mootjee schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:37:
Ik zou niet voor Intel CPU's gaan. Ze hebben namelijk stabiliteitsproblemen die nog niet opgelost zijn.
Dat is bekend van enkele modellen uit de 13e en 14e generatie. Ik heb nog niet gehoord, dat dit een probleem zou zijn bij de veel zuiniger nieuwe Core Ultra modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Thomg, bedankt voor de tip over de wenslijst!

- CPU: Ah, oké, over de Intel 285K: heb je een Intel-alternatief dat je wel zou aanraden in plaats van de 285K? Ik heb altijd Intel gebruikt en zou daar graag bij willen blijven.

- GPU: Goede tip! Ik ga dan voor de 4070, want ik wil graag een pc bouwen die zo lang mogelijk meegaat en bruikbaar blijft.

- Over de VRAM: Ik ben niet heel bekend met hoeveel GB ik nodig heb; ik zie dat de meeste 4070-kaarten 12GB hebben:
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=RTX+4070+SUPER
Is dat een nieuwe trend om de prijs te verlagen? Als je denkt dat 12GB voldoende is, dan kies ik daarvoor.

- Voeding (PSU): Mijn eerste keuze was de Cooler Master Silent Pro Gold 850W als PSU. Denk je dat 850W voldoende is? Iemand gaf aan dat je voor piekvermogen beter 1000+ watt kunt hebben.

- Behuizing: Zolang alles goed past, vind ik een grote case wel handig; ik heb daar de ruimte voor (onder mijn bureau). Wel vind ik het belangrijk dat hij zo stil mogelijk is (grote, rustige fans) en goede airflow heeft.

- Koeler: Heb je een alternatief voor mij in plaats van de Dark Rock Pro 4? Het hoeft voor mij absoluut geen statement te zijn; de case blijft dicht en niemand ziet het. RGB-verlichting is voor mij ook overbodig.

- Koelpasta: Niet nodig? Hoe maakt de koeler dan goed thermisch contact met de CPU? Of wordt er standaard koelpasta meegeleverd?

- Opslag (SSD): Oké, dan kies ik voor 2TB. Wel vind ik het belangrijk dat het een goed merk SSD is, bijvoorbeeld Samsung (Pro-versie), omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Ik zoek iets dat lang meegaat met weinig fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Woezik schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:38:
Voor een Core Ultra heb je een moederbord met 1851 socket nodig, dus een Z890.
Woezik, dank voor je bijdrage.

Processor: Ah oké, Intel Core Ultra 7 265K.
Zie jij, naast het budget, nog andere nadelen aan de 285K? Zal deze in de toekomst betere prestaties leveren dan de 265K, mocht toekomstige software en het OS dat ondersteunen? Is de 285K dan meer toekomstbestendig?

Moederbord: Ik ben alleen bekend met ASUS en wil daar graag bij blijven wat betreft merk. Wellicht zou een ASUS Z890 een optie zijn. Ik doe niks met Thunderbolt en heb daar ook geen apparaten voor, wel USB 3. Wie weet koop ik in de toekomst externe SSD-schijven met Thunderbolt. Externe schijven vind ik fijn als back-up op andere locaties en om werk mee te nemen.

Videokaart: De RTX 4070 SUPER 12GB, oké, boven vroeg ik het ook al even. Ik vraag me af waarom deze 12 GB heeft in plaats van 16? Is dat genoeg voor de prestaties die ik nodig heb?

Processorkoeler: Top, dan wordt het de Thermalright Phantom Spirit 120.

Geheugen (RAM): Het merk Patriot zegt me niks, wel Corsair e.d. Is Patriot net zo goed qua kwaliteit?

Voeding: Oké, dus 850W biedt voldoende ‘headroom’?

SSD: Met het merk Kingston ben ik niet zo bekend. Ik heb het gevoel dat de Samsung Pro-serie kwalitatief beter is, of is er tegenwoordig geen verschil meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

gst56767 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:26:
Thomg, bedankt voor de tip over de wenslijst!

- CPU: Ah, oké, over de Intel 285K: heb je een Intel-alternatief dat je wel zou aanraden in plaats van de 285K? Ik heb altijd Intel gebruikt en zou daar graag bij willen blijven.

- GPU: Goede tip! Ik ga dan voor de 4070, want ik wil graag een pc bouwen die zo lang mogelijk meegaat en bruikbaar blijft.

- Over de VRAM: Ik ben niet heel bekend met hoeveel GB ik nodig heb; ik zie dat de meeste 4070-kaarten 12GB hebben:
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=RTX+4070+SUPER
Is dat een nieuwe trend om de prijs te verlagen? Als je denkt dat 12GB voldoende is, dan kies ik daarvoor.

- Voeding (PSU): Mijn eerste keuze was de Cooler Master Silent Pro Gold 850W als PSU. Denk je dat 850W voldoende is? Iemand gaf aan dat je voor piekvermogen beter 1000+ watt kunt hebben.

- Behuizing: Zolang alles goed past, vind ik een grote case wel handig; ik heb daar de ruimte voor (onder mijn bureau). Wel vind ik het belangrijk dat hij zo stil mogelijk is (grote, rustige fans) en goede airflow heeft.

- Koeler: Heb je een alternatief voor mij in plaats van de Dark Rock Pro 4? Het hoeft voor mij absoluut geen statement te zijn; de case blijft dicht en niemand ziet het. RGB-verlichting is voor mij ook overbodig.

- Koelpasta: Niet nodig? Hoe maakt de koeler dan goed thermisch contact met de CPU? Of wordt er standaard koelpasta meegeleverd?

- Opslag (SSD): Oké, dan kies ik voor 2TB. Wel vind ik het belangrijk dat het een goed merk SSD is, bijvoorbeeld Samsung (Pro-versie), omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Ik zoek iets dat lang meegaat met weinig fouten.
Cpu
De 265K zoals Woezik heeft geselecteerd.

Gpu
4070 Super, niet 4070. De Super heeft betere value.
Of 12GB ook echt voldoende is durf ik niet te zeggen. Voor allesbehalve Unreal zou ik zeker zeggen dat het niet uitmaakt.

Voeding:
850W is overkill en 1000W is malloot overkill. Genoemde componenten (265K + 4070 Super) heeft ongeveer een 500W kwaliteit voeding nodig. Beetje naar boven afronden en rekening houdende met je budget is alles rond de 650W en up goed genoeg.
Woezik's geselecteerde voeding is van erg hoge kwaliteit en past in het budget. De CM Silent Gold is van duidelijk lagere kwaliteit.
Je kan in deze prijsklasse ook platinum voedings overwegen trouwens.

Behuizing:
Prima, dit is meer smaak. 't Is vaak dat mensen denken een grote kast nodig te hebben bij dure componenten.

Koeler:
Woezik's selectie is een goed voorbeeld van goede value. Eigenlijk alles van Thermalright is goed. Scythe en Deepcool hebben ook goede koelers waar de laatste meer oomph legt op een strakke look.
Als je het wilt betalen is Noctua uitstekend natuurlijk, maar value is het niet.

Koelpast:
Word altijd meegeleverd of pre-applied.

Opslag:
Hier Samsung noemen als goed merk die lang meegaat met weinig fouten is... Ehm...
nieuws: Samsung raadt aan 980 Pro-ssd's te updaten om bug die drives read-onl...
Voor zover bekend heeft Samsung het wel opgelost, maar ze hebben wel hard gestruikeld laatste jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Aanbevelingen Cinema 4D: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Aanbevelingen Unreal engine: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Aanbevelingen After Effects: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Een 285K levert betere prestaties dan een 265K, maar is zijn 50% meerprijs niet waard. Het zijn maar een beperkt aantal taken, waarin alle extra efficiency cores worden benut.
Het piekverbruik van de 285K in Cinebench24 is 263W, dan zit je wel in gebied, waarin ik zelf voor een AIO-koeler zou kiezen, maar niet iedereen wil dat en het is ook duurder.
Dus ik denk om binnen je budget te blijven dat de combinatie 265K+RTX4070 Super de beste mix is.

Een videokaart met 16Gb is aardig maar met weinig rekenkernen komt er alsnog weinig uit. De RTX4070 Super heeft veel meer Cuda rekenkernen (7168 versus 4352)en zal daarom toch veel sneller zijn. De RTX4060Ti is van oorsprong een laptop gpu die maar 8 lanes gebruikt.

Patriot verkoopt al heel lang memory modules en kom je ook tegen in de QVL lijsten van moederbord fabrikanten.

Omdat in de reviews op Tweakers bij de Samsung 980 Pro veel uitval wordt gemeld heb ik zelf vorig jaar de KC3000 gekocht. Die is al heel lang leverbaar en in de reviews vrijwel geen uitval. De leesprestaties zijn niet uitzonderlijk, maar de schrijfprestaties wel. Over de Samsung 990 Pro lees ik wel degradatie, maar nog geen uitval, maar is ook duurder.

Een ASUS moederbord is prima, maar je vindt de meerprijs niet terug in betere specificaties: https://tweakers.net/pricewatch/compare/2121306;2119422/

Hier kun je de benodigde voeding (laten) berekenen: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

[ Voor 4% gewijzigd door Woezik op 03-11-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Hartelijk dank voor al jullie reacties eerder.

Door privéomstandigheden kan ik nu pas weer verder met de pc.
Binnenkort ga ik alle onderdelen bestellen.

Ik heb nog graag jullie hulp nodig bij het overzetten van instellingen en software van mijn oude pc
(Windows 10 Pro) naar de nieuwe (Windows 11 Pro).

Ik overweeg twee opties:

A. Mijn oude Windows-SSD klonen, in de nieuwe pc plaatsen en hopen dat Windows in
repair-modus de drivers goed regelt, en daarna upgraden naar Windows 11.

B. Een schone Windows 11-installatie doen en vervolgens
alle instellingen en software overzetten van de oude pc.

Ik wil liever niet alles handmatig opnieuw installeren. Wat raden jullie aan?
Ik las dat er software zoals PCmover of EaseUS ToDo bestaat.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Alle tips zijn welkom! Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:57
Twee kleine tips:

Ik zou kijken of 128 GB een optie is, dat lusten C4D en After Effects makkelijk. (Ik haal hier dagelijks een volle 192GB :P.)

Je vram is erg belangrijk bij render-engines, daar laadt de geometrie, textures, etc op in. Idealiter dus 24GB. Nou snap ik dat we dan buiten budget gaan, maar als je een 4080 met 16GB passend krijgt dan heb je daar veel aan. :)

Verder: Schone installatie. Is echt zo gedaan. Gewoon je software even downloaden en opnieuw installeren. Scheelt veel gedoe, zeker met zaken als C4D, Adobe etc. Allemaal flink crash gevoelig na hardware veranderingen ;) . Zaken als Chrome / Edge syncen alles gewoon. Ook je PC instellingen kun je gewoon overnemen met je Windows account, van je vorige PC :)

[ Voor 31% gewijzigd door Inverted_World op 04-12-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Bedankt Inverted_World voor de tips! 😊

Ik ga zeker sparen voor extra 64 GB, en een videokaart zoals de 4080 met 16GB.

Qua schone installatie bedoel je dat je een USB-stick gebruikt en daaruit boot? Want op de nieuwe pc zit dan nog niks.

Alle onderdelen komen eind deze week als het goed is. Ik ben ook op zoek naar goede video's waarbij ze een pc in elkaar zetten met mijn moederbord ASUS ROG Strix Z890-F Gaming WiFi.

De laatste keer dat ik een pc in elkaar zette is 10 jaar geleden. Sommige dingen zullen vast veranderd zijn inmiddels.

Nogmaals bedankt voor de tips!

[ Voor 43% gewijzigd door gst56767 op 05-12-2024 19:37 ]

Pagina: 1