Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodave1990
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 16:14
Mijn vraag
Ik heb al jaren een i5 9400F in mijn pc zitten en ik merk dat hij met moderne games gewoon niet lekker mee kan. Ik stoor mij erg aan de performance in alledaagse games (Rocket League, Elden Ring) en zoek een betaalbare oplossing. Het liefst zou ik een platformupgrade doen maar dat zit er de komende 6 maanden niet in, dus tot die tijd ben ik gebonden aan kleine maar noemenswaardige upgrades.

Zou de i7 9700K een goede tijdelijke upgrade zijn? Ik zie ze tussen de €120 en €150 euro tweedehands beschikbaar en dat heb ik er nog wel voor over. Natuurlijk verwacht ik niet hetzelfde als een 7800X3D met DDR5, het gaat mij echt om het verbeteren van de huidige performance en vooral stabieler. Met name in Rocket League, een toch al vrij oude game, merk ik best wel wat regelmatige drops in framerate en vooral inconsistentie.

Mijn moederbord is niet in staat om te overklokken en ik wil dat ook niet, maar ik begrijp dat de 9700K wel een hogere clockspeed heeft dan de reguliere 9700... toch?

Relevante software en hardware die ik gebruik
• Windows 10 64bit
• Resolutie - 2560x1440 op 144hz
• GPU - Gigabyte 6750XT Gaming OC 12GB
• Mobo - B365 Phantom Gaming 4
• RAM - 32GB DDR4 2666mhz
• SSD - Samsung 980 m2 1TB
• Display - 2x AOC 1440p monitors op 144hz, gebruik er slechts 1 voor de draaiende game.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een fresh install van Windows, maar heeft weinig uitgevoerd.

Bedankt alvast voor het meedenken en jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:57
Deze video geeft wel een goede indruk van wat je kan verwachten:

YouTube: 9400F vs 9700K - 2060S. CSGO, Fortnite, PUBG, GTAV, Overwatch.

De 2060 super in de video is nog een stukje trager dan je 6750xt, dus goede kans dat je prestaties er nog meer op vooruit gaan omdat je CPU meer bottleneckt.

Zeker een tussenoplossing waar je wat aan kan hebben. Je verkoopt je 9400f ook nog, dus dan wordt de upgrade nog goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:30
XelaRetak schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:58:
Deze video geeft wel een goede indruk van wat je kan verwachten:

YouTube: 9400F vs 9700K - 2060S. CSGO, Fortnite, PUBG, GTAV, Overwatch.

De 2060 super in de video is nog een stukje trager dan je 6750xt, dus goede kans dat je prestaties er nog meer op vooruit gaan omdat je CPU meer bottleneckt.

Zeker een tussenoplossing waar je wat aan kan hebben. Je verkoopt je 9400f ook nog, dus dan wordt de upgrade nog goedkoper.
LOL usermark. En dan testen ze met een 2060s die met beide processoren al op 100% draait.

De single core performance zal niet superveel schelen, maar zeker die 2 extra cores zullen als het goed is je 1% cijfers erg helpen. voor een klein bedrag een leuke upgrade dus om nog wat extra leven uit je pc te halen.

Als je niet kijkt naar de getallen, maar naar de framerate plotjes uit die usermark video, dan zie je ook dat bij de 9700 er veel minder 'spikes' naar beneden zijn. Ook weer een rare keus btw van usermark. Normaal zou je een plotje van de frametimes tonen, ipv de framerate...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moggeneeve
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 13:12
Ik heb zelf een i5-9500 in mijn computer zitten. Als ik zou upgraden, zou ik gelijk voor goed gaan (Intel Core i9-9900K) of overstappen naar AM5 + DDR5.

Wordt je GPU wel volledig gebruikt dan? of is het een bottleneck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Discodave1990
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 16:14
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het viel mij in dat filmpje inderdaad op dat de grafiek bij de 9700K veel 'rustiger' blijft ten opzichte van de 9400F. De average FPS stijgt ook wat, maar dat vind ik in dit geval iets minder belangrijk dan de consistentie van de frames.

Ik denk dat ik het maar moet doen.

@moggeneeve ik zie de i9 9900k voor boven de 200 euro gaan nu en dat vind ik dan weer net te veel. Dan kan ik inderdaad beter doorsparen voor een platformupgrade zoals je zelf voorstelt. Dit valt echter zoals ik al aangaf niet in mijn huidige budget. Dus hoewel dat een goede suggestie is, stel ik die uit tot volgend jaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Discodave1990 op 01-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Discodave1990 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:54:
Ik heb al jaren een i5 9400F in mijn pc zitten en ik merk dat hij met moderne games gewoon niet lekker mee kan. Ik stoor mij erg aan de performance in alledaagse games (Rocket League, Elden Ring) en zoek een betaalbare oplossing.
• Display - 2x AOC 1440p monitors op 144hz, gebruik er slechts 1 voor de draaiende game.
Als tijdelijke/tussenoplossing kan je, naast de details in de games wat minder zetten, een lagere screenmode/refresh gebruiken?
In hoeverre dat er nog goed (genoeg) uitziet hang af van je monitor/gpu scaling kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 17:14
Persoonlijk lijkt mij dit een betere optie.

uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

uitvoering: ASRock B550M-HDV

Bijvoorbeeld, je kan natuurlijk ook nog voor een nog goedkoper A520 moederbord gaan. Het DDR4 geheugen van jouw huidige setup kan je hier ook gewoon op gebruiken.

€120-€150 voor zo'n stokoude i7 is veel geld. Al helemaal wanneer je weer even de oude review van tweakers erbij pakt waarin de 5600X in games zelfs sneller is dan de 10700K. review: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X

Je bent een paar tientjes meer kwijt, maar wel meer performance en ik gok ook een stuk minder stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:43
jazzozo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:00:
€120-€150 voor zo'n stokoude i7 is veel geld.
Komt omdat de 9900K en in iets mindere mate ook de 9700K de snelste opties op deze socket zijn, die gaan altijd voor een premium bedrag weg omdat mensen met langzamere CPUs op dezelfde daarmee nog één upgrade kunnen doen voordat alles vervangen wordt; zoals de TS dus ook. Zelfs het topmodel van socketgeneratie hiervoor (de 7700K) gaat 2de hands nog voor behoorlijke prijzen weg.

Persoonlijk zou ik echter niet meer dan ~80-90 euro voor die CPU willen uitgeven, een snellere 5600 non X, heb je namelijk al voor 100 euro. Met een moederbordje erbij kom je dan op 170, maar daar zou je dan de verkoop van de huidige 9400F+Moederbord nog af kunnen trekken :P
Je zou natuurlijk ook 2de hands voor een AM4 setje kunnen kijken, dan zou zelfs een 5700X3D mogelijk nog een optie voor je zijn mits je ~200 (minus verkoop van het huidige) zou kunnen uitgeven. Die presteert vergelijkbaar als de niet X3D versie van AM5 en daarmee kun je echt weer jaren vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47

Thomg

Aww yiss

Ben het eens met mark. De 9700K mag gewoon niet in de buurt komen van de kosten van een simpele AM4 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 17:14
!mark schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:20:
[...]

Komt omdat de 9900K en in iets mindere mate ook de 9700K de snelste opties op deze socket zijn, die gaan altijd voor een premium bedrag weg omdat mensen met langzamere CPUs op dezelfde daarmee nog één upgrade kunnen doen voordat alles vervangen wordt; zoals de TS dus ook. Zelfs het topmodel van socketgeneratie hiervoor (de 7700K) gaat 2de hands nog voor behoorlijke prijzen weg.

Persoonlijk zou ik echter niet meer dan ~80-90 euro voor die CPU willen uitgeven, een snellere 5600 non X, heb je namelijk al voor 100 euro. Met een moederbordje erbij kom je dan op 170, maar daar zou je dan de verkoop van de huidige 9400F+Moederbord nog af kunnen trekken :P
Je zou natuurlijk ook 2de hands voor een AM4 setje kunnen kijken, dan zou zelfs een 5700X3D mogelijk nog een optie voor je zijn mits je ~200 (minus verkoop van het huidige) zou kunnen uitgeven. Die presteert vergelijkbaar als de niet X3D versie van AM5 en daarmee kun je echt weer jaren vooruit.
Klopt, ik ben bekend met het fenomeen. :P Vandaar dat ik nu dan ook een tussentijdse upgrade naar AM4 aanbeveel. Dat spul is nu zo goedkoop dat je die tweedehands i7’s/i9’s beter links kan laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik stem ook voor AM4. De 9700K is leuk als je netto maximaal 50 euro kwijt bent, maar niet veel meer.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-09 10:27
Ik kom ook van de 9400F af, investeer iets meer.. Ik heb sinds kort een 5700X Ryzen en het is day en night verschil !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Zeer vergelijkbare setup met @Discodave1990 hier, ik heb een i5-8500 (praktisch zelfde CPU) op een B360-bord met eveneens een RX 6750 XT op 1440p 165Hz.

Mijn suggestie wat je gewoon gratis zelf kunt tunen:
  • Nieuwste bios flashen zodat je CAM (Resizable BAR) kunt aanzetten, dat levert al een prestatiewinst op.
  • Je CPU loopt zeer waarschijnlijk tegen z'n power limit aan, die is met 65W net te laag om voluit te boosten. Zet dus de CPU current limit, power limit en boost duration op maximaal, echt zo hoog mogelijk. Dat klinkt dramatisch maar valt mee: mijn i5-8500 verbruikt nu max 73W ipv 65, en kan nu alle cores continu boosten. In mijn ervaring vermindert dit best wat van die vervelende stutters en inconsistentie prestaties.
  • Als je nog meer wil tweaken, kijk dan naar je geheugentimings. Je kunt niet sneller dan 2666 MT/s (1333MHz), maar wel de timings die bijv bij het 1200MHz profiel horen gebruiken. Met iets als HWInfo64 kun je zien welke timings dat per snelheid zijn, die kun je vervolgens handmatig in de bios invoeren. Voor de volledigheid is daarna het beste om met iets als Memtest86+ te controleren of het ook stabiel werkt.
Laat maar weten als je nog vragen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik er geen cent meer insteken, als je nu een i3-14100f zou doen, gaat deze al sneller dan de 9700k. Dan kan je altijd nog doorsparen voor een i5/i7/i9 variant en daarmee kan je sowieso dan al weer een aantal jaren vooruit zonder dat je weer veel moet investeren (ander moederbord, geheugen verkopen en DDR4 >3200MHz of DDR5). Een 9700k is eigenlijk al weggegooid geld aangezien het systeem iets sneller gaat worden, maar blijft wel 7 jaar oud, natuurlijk heb je enige winst, maar daarbij ook weer de kans op dat er een andere koeler/voeding nodig is. Met de upgrade naar bv LGA1700 platform gaat de SSD ook profiteren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1