Adapter voor AV fans uit VS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syndz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:59
Goedemorgen!

Recent heb ik wat ventilatoren aangeschaft (deze om precies te zijn). Deze zijn geleverd met een amerikaanse voedingsstekker. Nu ben ik op zoek naar een veilige manier om dit aan te sluiten op een nederlands stopcontact. Ik dacht dat is niet zo ingewikkeld, maar dat valt me nog tegen :).

Ik ben niet zo thuis in stroom en spanning, dus ik kan hier wel wat hulp/advies in gebruiken. Zelf dacht ik zelf aan twee mogelijke oplossingen (maar misschien zijn er nog anderen):

1. Een reisadapter gebruiken. Mijn vraag hierover is: Is dat veilig om deze permanent aan te sluiten? Zo ja, dien ik dan nog ergens op te letten?

2. Een vervangende adapter aan te schaffen.

Nu vond ik op deze website een goede uitleg over waar ik dan op zou moeten letten: https://www.conrad.nl/nl/inspiratie/batterijen-accus/welke-adapter-heb-ik-nodig.html. Op basis van die informatie ben ik dus op zoek gegaan.

De specs van de adapter zijn:
Input: 100-240VAC 50/60HZ 0.9A Max.
Output: 6.5VDC 2.0A 13W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1rZQ698PRIDsOoMtySM5pZ3S3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q64RBjyCSAWfBI1mjlrjvEkx.jpg?f=fotoalbum_large

Voor zover ik begrepen heb is de input vrij gestandaardiseerd dus dat zou niet echt een probleem moeten zijn. Echter de uitgangsspanning zou exact overeen moeten komen. Nu is deze 6.5V en dat is niet heel erg gangbaar volgens mij als ik er naar zoek op google (of ik heb het zelf in ieder geval nog niet gevonden).
Verder zou het vermogen dus minimaal 2A moeten zijn, meer mag dus, minder niet? Verbeter me vooral als ik ergens iets geks zeg :P. En als laatste is natuurlijk de connector van belang.

Verder keek ik even naar de module die de stroom zal vragen, maar die heeft de volgende specs:
Power: 7VDC 2A
Output: 7VDC 13W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kElKSlm9zHQwAEnIDLEGYppmVEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mH7p6w8MH8gyWr8N6bxCPr15.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp ik nu goed dat de originele adapter een spanning heeft van 6.5V, maar de module een spanning van 7V verwacht? Of hebben deze waarden niks met elkaar te maken? Wat zoekende op google lijken 7V adapters in ieder geval wat gangbaarder te zijn.

Heel verhaal eigenlijk, maar ik vraag me nu dus af of ik beter af ben met een reisstekker, of een vervangende adapter? En waar zou ik dan op moeten letten?

Het belangrijkste is eigenlijk dat er geen risico is op brandgevaar en dat de ventilatoren het gaan doen natuurlijk :).

Mocht je overigens concrete producten weten aan te raden dan zijn die ook welkom!

Alvast heel erg bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJMRaijmakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-08 14:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syndz
Bedankt voor de suggestie! Ik had nog niet gedacht aan camera voedingen, daar lijkt al iets meer uit te komen.

Dit zou inderdaad wel wat kunnen zijn ja. Ik zie dat deze tot 12.4W gaat, de originele adapter tot 13W. Zou dat nog uitmaken?

Ook zou ik nog even de connector moeten bekijken. Ik kan in de specs van de originele adapter niks vinden over de grootte hiervan, dus dat wordt meten. Ik zie bij veel producten (ook deze) dat dat op een halve millimeter komt. Nou ben ik bang dat ik het niet volledig accuraat kan meten. Iemand hier nog tips voor, of komt het stiekem niet zo nauw?

Verder kwam ik overigens dit net nog tegen in spec sheet van de ventilatoren:

Operating Voltage 3 to 7V DC
Power 3.3 W
Current 0.66 A
Wall Adapter Input 100 to 240V AC

https://acinfinity.com/eq...FK2fpMvL8GT#product-specs

Hoe kan ik dit lezen? Betekent dit dat de spanning eigenlijk niet zoveel uitmaakt, als het maar tussen de 3 en 7 volt is? En dat er maar 3.3W wordt gebruikt, ook al zou de adapter 13W kunnen leveren?

Al die verschillende waarden brengen me nogal in de war :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
De fans in je pc draaien ook probleemloos van 5 volt tot 12 volt. Hoe lager het voltage, hoe minder lucht wordt verplaatst en hoe minder herrie.
De rest van de pc is er trouwens ook op gebouwd om tot 5% fluctuaties van het voltage te kunnen handlen.
Dat een 6,5V adapter probleemloos werkt op een apparaat dat eigenlijk is ontworpen voor 7V, is dus niet zo verrassend.

De makkelijkste oplossing is inderdaad om een reisadapter te gebruiken, maar de cameravoeding die @AJMRaijmakers suggereert zal er wat netter uitzien en is nog opvallend goedkoop ook.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
De adapter die is bijgeleverd kan gewoon 230V aan volgens de specs die je overneemt. Dus als je een simpele reisstekker van US naar EU pakt werkt dat prima. Je hebt ook US-EU reisstekkers die 110V naar 230V omzetten, dat zou ik niet doen want dat is in dit geval nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft niks met computerhardware te maken. Schopje naar MME.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Archer_VC10 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:41:
De adapter die is bijgeleverd kan gewoon 230V aan volgens de specs die je overneemt. Dus als je een simpele reisstekker van US naar EU pakt werkt dat prima. Je hebt ook US-EU reisstekkers die 110V naar 230V omzetten, dat zou ik niet doen want dat is in dit geval nergens voor nodig.
Dat idd. En als je er meer hebt is de goedkoopste oplossing een paar verloopjes en dan een verlengsnoer met meerdere aansluitingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syndz
Bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik leer er weer een hoop bij.

Een reisstekker lijkt dus het makkelijkst. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua veiligheid? Kan ik een reisstekker gewoon permanent ingeplugd laten?

En wat ik nog vergeten was te zeggen was dat deze in een stekkerdoos (waarschijnlijk wieland) zou komen, niet direct in de muur. Maakt dat nog uit voor de veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26

SA007

Moderator Tweaking
Een reistekker is gewoon een verloopje, die is net zo veilig als een normale stekker of de orginele adapter.

Wel iets om rekening mee te houden is dat de amerikaanse stekkers niet zo veilig zijn als de europese, het is best mogelijk om een pool aan te raken als de stekker er half inzit, dat lukt je met de meeste europese stekkers niet.

Ik zet zelf nog wel eens de verloopjes vast aan de adapter, maar dat is optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syndz
Ontzettend bedankt allemaal, nu kan ik met een gerust hart een reisstekker gaan uitzoeken!
Pagina: 1