'deur' 120x260, hoe dun kan ik gaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48
Ik ben bezig met een groepenkastombouw.
Afmeting is 120 breed, 260 hoog.

Om allerlei dwarsbalken of staanders te voorkomen die enorm in de weg gaan zitten, was ik voornemens om 1 plaat te gebruiken als deur, en die met 4 scharnieren aan het frame te schroeven. De deur gesloten houden wil ik met magneten proberen, of anders met een 'caravankastjes' sluiting. (duw / klik)
Het draaiende deel zal ca 110cm breed worden.

Gezien de breedte en kans op zwabberen, vraag ik me af hoe dun ik zou kunnen gaan liefst zonder ondersteuning op de hoek met bijv een wieltje of dat de deur gaat hangen op den duur. Om een wieltje te kunnen toepassen moet alles ook wel ontiegelijk haaks hangen alle richtingen op lijkt me.

Is er wellicht een andere slimme oplossing om de deur niet door te laten hangen wanneer deze gesloten is?
Hij hoeft zelden open natuurlijk, maar het lijkt me wijs om de scharnieren wat te ontlasten.

Nu heeft Hornbach deze plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0U4BettW0xv_X55FVO_lfxRT8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2WuIU07CWTrIKHMhXhHgDHSz.png?f=fotoalbum_large

Zou deze volstaan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als het zelden open moet, zou je ook eens kunnen kijken naar iets als Button Fix https://www.button-fix.com/products Dat zal wat sterker zijn dan scharnieren, omdat je het aan 2 kanten kan toepassen en vervolgens de hele plaat eruit kan tillen. Je kan dan ook eerst nog wat regels op de deur verlijmen om vervormen/zwabberen tegen te gaan en meer vlees te hebben voor de schroeven.

Besef wel dat je soms snel bij de groepenkast moet kunnen om elektra uit te schakelen. Maak het dus ook niet té ingewikkeld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06

Toppe

Oké ✅

Waarom geen tuindeur frame en daar die plaat op? Dat het frame wat kleiner is dan de plaat maakt niet zoveel uit.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sOid schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:47:
Als het zelden open moet, zou je ook eens kunnen kijken naar iets als Button Fix https://www.button-fix.com/products Dat zal wat sterker zijn dan scharnieren, omdat je het aan 2 kanten kan toepassen en vervolgens de hele plaat eruit kan tillen. Je kan dan ook eerst nog wat regels op de deur verlijmen om vervormen/zwabberen tegen te gaan en meer vlees te hebben voor de schroeven.

Besef wel dat je soms snel bij de groepenkast moet kunnen om elektra uit te schakelen. Maak het dus ook niet té ingewikkeld ;)
Geinig spul :)

En heb ook al zitten denken aan een paneel wat ik 'ophang' er eruit kan tillen. Maar 260x120 is nogal een gevaarte. ik zie me nu al van alles beschadigen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:48:
Waarom geen tuindeur frame en daar die plaat op? Dat het frame wat kleiner is dan de plaat maakt niet zoveel uit.
'dun' is het sleutelwoord ;)
Hoe minder diepte, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

paQ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:53:
[...]

'dun' is het sleutelwoord ;)
Hoe minder diepte, hoe beter.
Duimheng dan. Vast kitten en een paar bolkop schroeven en je bent er wel. Hoeft echt geen slotbout in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

eigenlijk, zou deze variant wel de deur zowel gesloten als op zijn plaats (niet doorhangen) kunnen houden! :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyv5QkD7zxSsPu6VB_9TvMnn3xE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lkO4d4G2DB82JWDXxC03CKio.png?f=fotoalbum_large

2 van die, en op de hoek een uitsparing om het paneel te kunnen openen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Bedenk je ook dat de brandweer er misschien eens in moet kunnen bij een calamiteit. Die verwachten wellicht een andere manier van opendoen dan dat jij nu verzint.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:18:
Bedenk je ook dat de brandweer er misschien eens in moet kunnen bij een calamiteit. Die verwachten wellicht een andere manier van opendoen dan dat jij nu verzint.
sja uh.. is dat echt een voorschrift? (om daar rekening mee te houden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:55
No Hands schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:18:
Die hebben als het echt moet een universele sleutel waar bijna elke deur mee open kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 13:25

d-Frag

74% completed

Waarom geen dubbele deur 2x60cm in de breedte?

Scheelt een hoop druk op de scharnieren en in het zwabberen.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 13:25

d-Frag

74% completed

paQ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:20:
[...]

sja uh.. is dat echt een voorschrift? (om daar rekening mee te houden)
Voorschriften? Ik verbaas mij altijd dat 4 seconden Google teveel moeite is.

https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast
3. uitvoering van de meterruimte
De indeling en de maatvoering van de meterruimte laten wij zien in bijgaande tekening. De deur is
afsluitbaar en heeft een dagmaat van minimaal 700 mm x 2050 mm
. De binnenzijde van de meterruimte moet afgewerkt worden met houtachtige platen van voldoende stevigheid, bijv. multiplex van
18 mm. De specificatie van dit materiaal hebben wij op de tekening vermeld.
Ventilatie van de meterruimte is belangrijk zodat de temperatuur van de koud waterleidingen niet
boven de 25 °C komt (grenswaarde in NEN 1006). Daarom monteert u in de meterruimte zowel aan de
bovenzijde (op 200 mm van de bovenkant) als aan de onderzijde (op 200 mm van de onderkant) een
niet afsluitbaar rooster met een vrije doorlaat van tenminste 200 cm2
.
Voor de vloer van de meterruimte gebruikt u bij voorkeur een prefab vloerplaat met KOMO-keur,
zodat de mantelbuizen trekvast in de vloerplaat worden bevestigd.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
d-Frag schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:25:
Waarom geen dubbele deur 2x60cm in de breedte?

Scheelt een hoop druk op de scharnieren en in het zwabberen.
2 deuren van 60 zijn te klein :+

Zonder gekheid: 2 deuren naast elkaar hebben toch weer een stevige aanslag nodig in het midden. Dat probeer ik nou net te voorkomen. Dan heb ik liever 1 brede deur van 110 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
d-Frag schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:29:
[...]

Voorschriften? Ik verbaas mij altijd dat 4 seconden Google teveel moeite is.

https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

[...]
Maar goed 18mm, check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

paQ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:41:
[...]

2 deuren van 60 zijn te klein :+

Zonder gekheid: 2 deuren naast elkaar hebben toch weer een stevige aanslag nodig in het midden.
Waarom is daar een stevige aanslag in het midden voor nodig? Dubbele deuren zie je toch vaak genoeg zonder middenstijl? Omdat je het allemaal dun* wilt maken kan je misschien geen traditionele slotconstructie in het midden gebruiken, maar als je op een van beide deuren een lat maakt die over de naad valt en daar weer magneetsluitingen op aanbrengt, dan blijft dat toch prima dicht?

*misschien goed om ook even te checken wat daar voor eisen aan zitten qua brandwerendheid, groepenkast is natuurlijk toch een potentiële plek waar een brand kan starten

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
12mm is wel erg dun. Ik heb een kleine meterkast, maar zelfs daar is het gebruikte paneel van 12mm een beetje krom.

Als je in de bouwmarkt die platen ziet liggen dan zou ik er toch zeker ribben achter plaatsen.
Maar als je dan toch een frame maakt.. dan zou je ook een 3mm dik afdekpaneel kunnen gebruiken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

18mm zijn de zijwanden en achterwand, de deur valt daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:04:
[...]

18mm zijn de zijwanden en achterwand, de deur valt daar niet onder.
Ah ik zie het ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

.

[ Voor 99% gewijzigd door MeesKees21 op 01-11-2024 15:10 ]

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Orion84 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:53:
[...]

Waarom is daar een stevige aanslag in het midden voor nodig? Dubbele deuren zie je toch vaak genoeg zonder middenstijl? Omdat je het allemaal dun* wilt maken kan je misschien geen traditionele slotconstructie in het midden gebruiken, maar als je op een van beide deuren een lat maakt die over de naad valt en daar weer magneetsluitingen op aanbrengt, dan blijft dat toch prima dicht?

*misschien goed om ook even te checken wat daar voor eisen aan zitten qua brandwerendheid, groepenkast is natuurlijk toch een potentiële plek waar een brand kan starten
Dat is ook nog het overwegen waard inderdaad.
Maar ik blijf met de hoogte zitten. En idealiter heb ik over de bodem ook geen aanslag, alhoewel dat minder problematisch zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
LED-Maniak schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:57:
12mm is wel erg dun. Ik heb een kleine meterkast, maar zelfs daar is het gebruikte paneel van 12mm een beetje krom.

Als je in de bouwmarkt die platen ziet liggen dan zou ik er toch zeker ribben achter plaatsen.
Maar als je dan toch een frame maakt.. dan zou je ook een 3mm dik afdekpaneel kunnen gebruiken.
Ik wil de zichtzijde sowieso nog voorzien van een afwerking / paneel. Daar kan ik dan ook de ventilatieroosters in verwerken onderaan en bovenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

Ben gisteravond nog eens gaan struinen bij Hornbach.
Ik denk dat ik toch voor het 'inhangen' ga. Mede omdat er nog panelen op de zichtzijde komen, en dat maakt het best complex met scharnieren. (grote stukken 'niks' zodat een deur kan draaien)

Het plan is om een frame rondom de groepenkast te maken, dus links, rechts, boven, beneden. Dan een XPS bouwplaat (Qboard) van 18mm aan de achterzijde bekleden met een dunne laag multiplex boven en onderaan. Daar kunnen dan de knoopjes in voor de buttonfix (de inhang versie).
De panelen (en platen) voorzie ik dan onderin en bovenin met horizontale sleuven voor ventilatie en voor het vastpakken van het paneel.
Ze blijven zo stijf en relatief licht; ik schat in dat ik zo op ca 7kg per paneel (2 stuks) zit.
Onderaan op het frame monteer ik dan nog 2 ventilatoren voor actieve doorstroming. (want omvormers PV)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-11-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31
Is een 250cm lange 'piano-schanier' niet iets? kun je zelfs in RVS krijgen; als dát doorbuigt weet ik het ook niet meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon een gram van bijvoorbeeld glaslatten en daar een plaat triplex op? Heb je aan het frame voldoende "vlees" zitten voor een scharnier of paumelle, en de plaat is zo dun (en goedkoop) mogelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The Eagle schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:50:
Waarom niet gewoon een gram van bijvoorbeeld glaslatten en daar een plaat triplex op? Heb je aan het frame voldoende "vlees" zitten voor een scharnier of paumelle, en de plaat is zo dun (en goedkoop) mogelijk :)
Ja dat kan allemaal, maar wordt wel bijna zeker weer een stuk zwaarder.
Qboard weegt geen drol, is heel stijf, en als ik dan boven en beneden een dun plaatje triplex pak, bijv 5.5 mm, dan kan ik daar mooi met de CO2laser de uitsparingen insnijden voor de button-fix houders 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38

BCC

Kan je vrouw die plaat er ook uit tillen ? Voor het geval die er bij moet ? Of de kids ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
BCC schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:28:
Kan je vrouw die plaat er ook uit tillen ? Voor het geval die er bij moet ? Of de kids ?
ja hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@paQ Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Houd je ons op de hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
sOid schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:29:
@paQ Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Houd je ons op de hoogte?
Man dat duurde lang, maar de button fix is binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w-sCbkwxAAExKVFISlIplsTWMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqp64zaFS9wC8TnDWxHE5Dwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NKBQCzVt4mVCK-SaX_3jOLqLjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyYzMNVcQ3C4Vp0bzgz5VTW6.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat prima in 9mm multiplex :)
Dan steekt het nog 3mm uit van het frame uiteindelijk. Wel iets om rekening mee te houden.

De “klik” van zo’n button fix is wel sterker dan ik dacht. Dus ik moet even zien of ik dat niet wat minder strak schuur.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 16-11-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@paQ Haha wow wat vet met die laser!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
sOid schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:22:
@paQ Haha wow wat vet met die laser!
ghegehe ja is ook mede vanwege dat ik gewoon niet met een bovenfrees kan omgaan.
(En *^&%%$^&herrie maakt)

Dat buttonfix is wel mooi spul hoor! thx voor de tip.
Ik denk dat alleen voor mijn toepassing de sluiting iets te zwaar/stroef is. Maar dat is zo losser gemaakt gok ik.

Eens kijken of ik zin kan maken om eens te beginnen vandaag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31

Mijn stem voor 'beste antwoord'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lveShTq3-tfVt7vhV84oZsGks10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9kZRnvF1ndfxKTnILBxPFYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJag228aWhJcV-6kAsK7TL7c5V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B66gtrRKPaZ5ESw528PjDsc0.jpg?f=fotoalbum_large

En ik kon niet kiezen of het rooster onder of op de panelen moest. Dus de laser maar weer aangezet en voorzichtig een milimeter weggefreesd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqWSZ-QRChhEdEj0nem3JKi4iic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkMRpiBAcFO7IecdMhiYBtSU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETyXSJFe2Xjy0J4Mr3eUdOTK6f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6FNZiXa7aXxffctdtV7XGEb.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Panelen zwabberen me iets te veel eigenlijk.

Ik denk dat ik aan de achterzijde toch versteviging aanbreng in de vorm van latten, die ik dan wellicht meteen gebruik om handgrepen aan te monteren.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 24-11-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Nou. nog wat fixen voor de voeding van de kattenbak :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCMb4LxBi7TfSXqSbtPBclVR67k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5m3jpKqTBhXtcvIfishkckh7.jpg?f=fotoalbum_large

Roosters vallen ook mooi zo vind ik zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9qG0NoraiBCX9jaGU_5hXHawQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLzoOFqn5p3e2cM8vDmJKb07.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de bovenkant is het rondom ca 5 cm open, over een totale lengte van 1,50m.
Als het te warm wordt met omvormers, dan zet ik er nog ventilators in.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 26-11-2024 11:32 ]

Pagina: 1