Plaatsen keramische tuintegels in voortuin en achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozkan_
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-02 21:12
Beste mensen,

Ik zit met een aantal vragen over het aanleggen van keramische tegels in mijn voor- en achtertuin. Mijn situatie is als volgt:
  1. Achtertuin: De tuin is 10 x 14 meter (140 m²), waarvan ik 70 m² wil betegelen met keramische tegels van 2 cm dikte. De rest wordt gras. Aan het einde van de tuin komt een tuinhuis van 4 x 6 meter, en het regenwater moet aflopen van de woning richting het tuinhuis.
  2. Voortuin: 40 m² groot, inclusief een oprit van 15 m² voor de garage, waar we de auto parkeren. De oprit heeft momenteel klinkers en lijkt verstevigd te zijn tegen verzakking.
Hieronder mijn vragen en overwegingen:
  1. Ondergrond voor keramische tegels:
    - Wat is de beste ondergrond voor keramische tegels van 2 cm dikte?
    - Is het voldoende om de tegels direct op zand te leggen, of is het beter om zand te mengen met cement en dit aan te trillen?
    - Of is een volledige betonnen ondergrond noodzakelijk voor langdurige stabiliteit en duurzaamheid?
    - Wat zijn de voor- en nadelen van deze opties, vooral in de achtertuin?
  2. Dikte van betonlaag:
    - Als ik kies voor een betonnen ondergrond, wat is dan de aanbevolen dikte?
    - Voor de achtertuin: Is 6 cm beton voldoende voor een terras waar voornamelijk op gelopen wordt?
    - Voor de oprit in de voortuin (waar de auto staat): Is een dikkere laag noodzakelijk om het gewicht van de auto te kunnen dragen? En wat is dan een goede dikte?
    - Moet er een stalen raster (wapening) in het beton geplaatst worden voor extra stevigheid in achtertuin en met name op de oprit om verzakking en scheuren te voorkomen?
  3. Afwatering bij betonstorting:
    - Hoe wordt de afwatering bij betonstorting geregeld?
    - Moet ik aangeven dat er een afschot van 1-2 cm per meter nodig is, of is dit standaard?
    - Voor de achtertuin loopt het afschot richting het tuinhuis. Bij een daling van 1 cm per meter kom ik zo’n 10 cm lager uit bij het tuinhuis. Wat is de beste manier om dit water af te voeren?
    - Ik overweeg drains bij het tuinhuis, maar wat is een goede plek om dit water verder naartoe te leiden?
  4. Keramische tegels op de oprit:
    - Zijn keramische tegels van 2 cm dikte geschikt voor de oprit waar een auto geparkeerd wordt?
    - Indien extra versteviging nodig is, welke fundering of maatregelen raden jullie aan om verzakking of breuk te voorkomen?
  5. Andere tips en aandachtspunten:
    - Zijn er andere belangrijke punten waar ik rekening mee moet houden bij het leggen van keramische tegels op deze oppervlaktes? Advies over onderhoud, waterafvoer of fundering is ook welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp en expertise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:24
Kun je dit soort vragen beter niet aan de tegelverkoper stellen?
Wat ik weet: nee je kunt keramische tegels van 2cm dik niet direct in het zand leggen. Deze moet je in de stabilisé of cementdekvloer, en daarna met cementlijm vastzetten. Je dient dus eerst een aangetrild zandbed te maken dat waterpas is (met een afschot), en daarna een laag zandcement.

Voor een oprit zijn tegels van 2cm niet geschikt. Wij hebben zelf keramische tegels van 3cm laten leggen voor onder de overkapping. Deze zou je direct in het zand kunnen leggen, maar algemeen advies was, doe dit ook op een gestabliseerd zandbed of dekvloer. Deze zouden mogelijk ook geschikt zijn voor een oprit, dat is wat de importeur in elk geval aangeeft (https://www.robusto-ceramica.nl/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozkan_
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-02 21:12
Hallo Venneke,

Bedankt voor je bericht. We gaan die tegels direct uit spanje bestellen via internet. Dus we hebben niet een directe verkoper waarmee we contact hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:24
Oké duidelijk, mocht je ze zelf gaan leggen: het maken van een goede ondergrond is wel echt een kunst om dat strak te doen. Als je dit nog nooit hebt gedaan zou ik adviseren om in elk geval het zandbed uit te besteden aan een stratenmaker of hovenier.

Zij kunnen je ook adviseren met je overige vragen. Een betonnen ondergrond lijkt me voor de tuin een overkill, wellicht kun je dit voor de oprit overwegen maar ik heb daar verder ook geen ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Bij mij zijn de keramische tegels in een droog zand/cement bed gelegd van zeker 6 tot 8 cm dik en daarna nat gevoegd. Onder de zandcement laag ligt bij mij nog zeker 10 cm geel zand. Dat is inmiddels al een jaar of 4 geleden en alles ligt er nog superstrak in.
Het gedeelte waar de auto opstaat zou ik nog een dikkere zandcement laag nemen.
Een dikke laag geel breker zand is belangrijk zodat er geen water direct onder de tegels blijft staan i.v.m. opvriezen waardoor de tegels bij strenge vorst omhoog komen en zelfs kunnen barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:32
Wat is de afmeting van de tegel die je in gedachten hebt?

2cm tegel is veel te dun voor een oprit.
Normaal gesproken wordt een minimale dikte van 6cm geadviseerd bij een maat van 60x60.
Grotere maten of met wapeningsnet of dikker.

Ik zou ook achter minimaal 3cm nemen, deze leg je in gestabiliseerd zand of in split.

Je kan ook kijken naar keramische tegels met een betonnen onderlaag deze kun je gelijk in aangetrild geel zand leggen.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je niet beter geoceramica tegels pakken ?
Dat zijn betontegels (van 4cm) met daarop een cm keramische tegel.
Dat legt veel makkelijekr.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 10:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tegels van 2cm is wel dun ja. Ik heb zelf onlangs 3cm tegels (60x60) laten leggen in mijn achtertuin. Overigens gewoon op zand, en afgevoegd. Dit zijn ook betontegels met rondom keramiek. Supersterk.
Voor een oprit heb je minimaal 5cm tegels nodig ivm gewicht van de auto. En extra versteviging voor de ondergrond is geen overbodige luxe.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:25
Er zijn diverse methodes. 2 cm keramische tegels leg je op een gestabiliseerde ondergrond. Voor buiten begin je met zand 10-15cm, daarbovenop doe je een laag van 6-8 cm zand/cement (6:1). De dikte van de lagen is afhankelijk van de ondergrond. Alles leg je uiteraard gelijk onder afschot, standaard 1 cm/m. Nooit richting huis aflopend leggen, altijd er vanaf. En als je het uitbesteed: zelfs alles wat standaard is kun je beter even met elkaar doornemen.

Zelf zou ik niet 50% van de tuin met keramische tegels volleggen. Wij hebben alleen het terras met tegels gedaan, en het pad naar de schuur met een dikke laag split (op matten). Het split zorgt voor een goede afvoer van het regenwater.
Keramische tegels zijn best stevig, zeker als je een dikke zand/cement laag eronder hebt kun je deze zwaar belasten. Voor de oprit kun je overwegen de onderlaag van beton te nemen, en de tegels hier echt mee te verlijmen. Dit is niet heel erg anders als een dikkere keramische tegel, daar is de onderlaag ook beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:32
Bezuiniger schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:42:
Keramische tegels zijn best stevig, zeker als je een dikke zand/cement laag eronder hebt kun je deze zwaar belasten. Voor de oprit kun je overwegen de onderlaag van beton te nemen, en de tegels hier echt mee te verlijmen. Dit is niet heel erg anders als een dikkere keramische tegel, daar is de onderlaag ook beton.
Hier moet je wel mee oppassen want als er op een of andere manier vocht tussen tegel en beton komt en het gaat vriezen dan heb je kans dat je tegels omhoog komen of scheuren.
Gebruik dan gelijk de hier al eerder genoemde GeoCeramica tegels.

https://www.mbi.nl/onze-merken/geoceramica

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Ik heb hier de 'keramische-tegel-op-beton' van Excluton gelegd, formaat 60x60cm totaal 23m²
De tegels zijn loeizwaar, en moeten wel op een 2 cm dikke cementbed gelegd worden, de zandlaag dooronder was vlak uitgetrild, je kan op cement de tegel dan gemakkelijk met een rubber hamer vlak met de andere tegels krijgen.
Alles alleen gedaan, op mijn leeftijd (60) kon ik één rij per dag leggen; 4 weekenden werk.

Doe geen zwarte of donkere tegel in zonlicht, deze wordt veel te heet!
Onder een oprit doe je een gewapende betonlaag van 10 cm (denk eens aan een 2.5 ton zware Tesla)

De tegels die ik had was een aanbieding; helaas, of daarom.. is het beton gedeelte van de tegel iets groter dan de keramische tegel, daardoor kon ik geen 'nivileer' clips gebruiken, en de voeg kon daardoor niet diep worden 'ingerold'.. uiteindelijk speciale kit op kleur gebruikt (OttoSeal)
Het geheel is nu waterdicht, ook langs het huis, aan de twee andere kanten van het terras zijn er sluitbanden op kleur welke vast gemetseld zijn aan het cementbed.

Maak het afschot voor een terras niet te groot, het is geen riolering; 5mm per meter is voldoende, ik heb 3mm per meter aangehouden; iets te weinig.
Voor een lange oprit doe je meer.

[ Voor 16% gewijzigd door natural colour op 02-11-2024 09:44 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 21:03
Wij hebben 2cm keramische tegels uit italie besteld en deze ligt bij ons op een split/grind fundering (aangetrilt)van 15cm met daaronder nog een zandbed van minimaal 30cm. Wij hebben hiervoor gekozen omdat hierdoor onder de tegels het water goed weg kan lopen en je niet het risico loop dat als het gaat vriezen dat de tegels barsten. Dit ligt nu 2 jaar en ligt er nog prachtig strak bij.

Dit is in NL een redelijk onbekende manier om een terras te funderen maar wordt in het buitenland wel veel toegepast.

2cm tegels zijn niet geschikt voor een oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Heb je de hoogte denk dan eens aan een zwevend terras, als je genoeg hebt aan de tegels plaats je eenvoudig een andere tegel op de dragers, een stevige betonnen fundament is noodzakelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K9w0hs_Wo2cSkOkjP7WWUPaF3Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gun19qo4D3GaS9YguGjKEDJd.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1