Beste mensen,
Ik zit met een aantal vragen over het aanleggen van keramische tegels in mijn voor- en achtertuin. Mijn situatie is als volgt:
Ik zit met een aantal vragen over het aanleggen van keramische tegels in mijn voor- en achtertuin. Mijn situatie is als volgt:
- Achtertuin: De tuin is 10 x 14 meter (140 m²), waarvan ik 70 m² wil betegelen met keramische tegels van 2 cm dikte. De rest wordt gras. Aan het einde van de tuin komt een tuinhuis van 4 x 6 meter, en het regenwater moet aflopen van de woning richting het tuinhuis.
- Voortuin: 40 m² groot, inclusief een oprit van 15 m² voor de garage, waar we de auto parkeren. De oprit heeft momenteel klinkers en lijkt verstevigd te zijn tegen verzakking.
- Ondergrond voor keramische tegels:
- Wat is de beste ondergrond voor keramische tegels van 2 cm dikte?
- Is het voldoende om de tegels direct op zand te leggen, of is het beter om zand te mengen met cement en dit aan te trillen?
- Of is een volledige betonnen ondergrond noodzakelijk voor langdurige stabiliteit en duurzaamheid?
- Wat zijn de voor- en nadelen van deze opties, vooral in de achtertuin? - Dikte van betonlaag:
- Als ik kies voor een betonnen ondergrond, wat is dan de aanbevolen dikte?
- Voor de achtertuin: Is 6 cm beton voldoende voor een terras waar voornamelijk op gelopen wordt?
- Voor de oprit in de voortuin (waar de auto staat): Is een dikkere laag noodzakelijk om het gewicht van de auto te kunnen dragen? En wat is dan een goede dikte?
- Moet er een stalen raster (wapening) in het beton geplaatst worden voor extra stevigheid in achtertuin en met name op de oprit om verzakking en scheuren te voorkomen? - Afwatering bij betonstorting:
- Hoe wordt de afwatering bij betonstorting geregeld?
- Moet ik aangeven dat er een afschot van 1-2 cm per meter nodig is, of is dit standaard?
- Voor de achtertuin loopt het afschot richting het tuinhuis. Bij een daling van 1 cm per meter kom ik zo’n 10 cm lager uit bij het tuinhuis. Wat is de beste manier om dit water af te voeren?
- Ik overweeg drains bij het tuinhuis, maar wat is een goede plek om dit water verder naartoe te leiden? - Keramische tegels op de oprit:
- Zijn keramische tegels van 2 cm dikte geschikt voor de oprit waar een auto geparkeerd wordt?
- Indien extra versteviging nodig is, welke fundering of maatregelen raden jullie aan om verzakking of breuk te voorkomen? - Andere tips en aandachtspunten:
- Zijn er andere belangrijke punten waar ik rekening mee moet houden bij het leggen van keramische tegels op deze oppervlaktes? Advies over onderhoud, waterafvoer of fundering is ook welkom.