Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodejoost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-08 14:06
Hi!

Binnenkort ga ik een nieuwe game pc kopen. Dit wordt waarschijnlijk een pc met de nieuwe AMD 9800x3d die 7 november uit komt. Aangezien ik altijd al een Intel CPU heb gehad ging ik even op onderzoek uit.
Ik ben er al achter dat een AMD nogal kieskeurig is wel geheugen en het ook fijn vind om snel en meer geheugen te hebben.
Nu kwam ik ook op het volgende filmpje van Gamers Nexus:
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

4 is over het algemeen iets beter blijkt.
Maar als ik nu ga kijken voor een kit van 4 zijn deze twee keer zo duur als een kit van 2.
Dus. kan je ook twee keer een kit van 2 kopen?

Ik zoek een?
Ik zoek dus DDR5 geheugen van minimaal 6000MT, AMD EXPO, 64gb

Wat is je budget?
Geen budget. Maar de prijs moet gewoon de normale marktprijs zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Ik heb zelf nu al heel lang corsair gewend i.c.m. Intel maar heb geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: AMD 9800X3D
GPU: RTX3070 (waarschijnlijk in januari ofzo de 50 serie?)
Disk: NVME
Scherm: 27", 144hz, 1440p
De PC zal puur bedoeld zijn voor gaming.

Ik had nu in gedachten deze kit van 2:
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR

En dit is de kit van 4:
uitvoering: G.Skill Zeta R5 Neo F5-6000R3036G16GQ4-ZR5NK

Beste antwoord (via Rodejoost op 02-11-2024 13:14)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Dit fenomeen is al tig keer uitgelegd.
Ja, 4 dimmen is sneller dan 2 dimmen, ALS de dimmen op dezelfde snelheid en timings draaien.

En aangezien de geheugencontroller het bij 4 dimmen een stuk zwaarder heeft, is dat in de praktijk de bottleneck.

Als je dus 2 versus 4 dimmen bekijkt op 5600 MT, dan is 4 dimmen sneller.

Ga je hoger, dan heb je grote kans dat je geen 4 dimmen meer kan draaien op die snelheid en dan gaat 2 dimmen sneller worden.

4 dimmen in 1 set komt zeer weinig voor en is dus heel duur. In de praktijk is dat eigenlijk niet nodig. De meeste fabrikanten gebruiken wel dezelfde chips.

Je moet wel wegblijven bij Corsair Vengeance, daar gooit Corsair allerlei chips op hun dimmen en sommige werken niet lekker samen met Ryzen. Je kunt daar alleen aan de versienummers zien welke chips er op zitten en dan heb je ze al fysiek in je handen (en dus waarschijnlijk al gekocht).

Maar leuk dat uit een filmpje blijkt dat 4 dimmen versus 2 dimmen een stuk(-je) scheelt, maar we hebben het hier over een X3D-chip. Die zijn door de grote cache veel minder gevoelig voor minder snel geheugen.

En waarom ga je voor 64 GB? Is 32 GB niet genoeg?

En AMD heeft echt geen behoefte aan meer geheugen dan een Intel, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Sneller dan 6000MT heeft overigens ook weinig zin:
https://www.techpowerup.c...ng-with-amd-zen-5/17.html

Ik zou gewoon 2x32 GB kopen, daarvan is de kans dat ze ook daadwerkelijk op 6000 gaan draaien flink veel hoger dan bij 4 dimmen. En het verschil tussen 2x32 en 4x16 op een X3D zal nihil zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 01-11-2024 11:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zit amper meer in de losse componenten maar een kit van 4 komt vaak uit exact dezelfde batch van produktie. De onderlinge verschillen tussen de NAND-modules en de rest van de sticks, is minimaal en daarmee loop je "minder kans" op kleine performance-verschillen dan als je 2 losse kits koopt waarvan je niet 100% weet of die uit dezelfde batch komen.

Of de prijzen reeel zijn van deze kits en/of er misschien andere fabrikanten een andere prijsstelling hebben, dat weet ik niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moggeneeve
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-09 17:53
Bijna 300 euro voor 2-8 fps extra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
X3D CPUs zijn niet zo gevoelig voor geheugen snelheden, omdat ze zoveel cache geheugen hebben, en dus minder vaak/snel het systeemgeheugen moeten aanspreken. Ik zou het lekker op 2 reepjes houden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Dit fenomeen is al tig keer uitgelegd.
Ja, 4 dimmen is sneller dan 2 dimmen, ALS de dimmen op dezelfde snelheid en timings draaien.

En aangezien de geheugencontroller het bij 4 dimmen een stuk zwaarder heeft, is dat in de praktijk de bottleneck.

Als je dus 2 versus 4 dimmen bekijkt op 5600 MT, dan is 4 dimmen sneller.

Ga je hoger, dan heb je grote kans dat je geen 4 dimmen meer kan draaien op die snelheid en dan gaat 2 dimmen sneller worden.

4 dimmen in 1 set komt zeer weinig voor en is dus heel duur. In de praktijk is dat eigenlijk niet nodig. De meeste fabrikanten gebruiken wel dezelfde chips.

Je moet wel wegblijven bij Corsair Vengeance, daar gooit Corsair allerlei chips op hun dimmen en sommige werken niet lekker samen met Ryzen. Je kunt daar alleen aan de versienummers zien welke chips er op zitten en dan heb je ze al fysiek in je handen (en dus waarschijnlijk al gekocht).

Maar leuk dat uit een filmpje blijkt dat 4 dimmen versus 2 dimmen een stuk(-je) scheelt, maar we hebben het hier over een X3D-chip. Die zijn door de grote cache veel minder gevoelig voor minder snel geheugen.

En waarom ga je voor 64 GB? Is 32 GB niet genoeg?

En AMD heeft echt geen behoefte aan meer geheugen dan een Intel, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Sneller dan 6000MT heeft overigens ook weinig zin:
https://www.techpowerup.c...ng-with-amd-zen-5/17.html

Ik zou gewoon 2x32 GB kopen, daarvan is de kans dat ze ook daadwerkelijk op 6000 gaan draaien flink veel hoger dan bij 4 dimmen. En het verschil tussen 2x32 en 4x16 op een X3D zal nihil zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 01-11-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ga je een 5600X kopen? ;)
Registered geheugen?
Twee modules is beter voor Zen 5..

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-11-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodejoost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-08 14:06
oh haha had niet gezien dat die 4 kit ECC geheugen is. Goed gezien.
Aangezien er ook niet echt een kit van 4 is, ga ik het proberen met twee kits van 2.

64GB omdat ik ook voorebereid wil zijn op de toekomst. De pc moet zeker wel weer minimaal 5 jaar mee gaan.
Aangezien games exponentieel groter worden lijkt me dit verstandig. Ook gezien de prijs van geheugen vandaag de dag. Je weet niet wat dit weer in de toekomst zal doen.

Daarnaast stelt dit me in staat soms nog eens een virtual machine te draaien mocht het nodig zijn.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rodejoost schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:14:
oh haha had niet gezien dat die 4 kit ECC geheugen is. Goed gezien.
ECC en registered zijn twee verschillende eigenschappen.
Aangezien er ook niet echt een kit van 4 is, ga ik het proberen met twee kits van 2.
Waarom niet gewoon 2x 32 GB modules?
Ook gezien de prijs van geheugen vandaag de dag. Je weet niet wat dit weer in de toekomst zal doen.
Ik voorspel een daling. ;)
Pagina: 1