Welke merken zijn beetje privacy vriendelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Hallo,

Welke merken TV's verplichten je niet om alles met de leverancier te delen?
Bij LG lees ik verhalen van mensen die elke week een pop-up krijgen met de vraag of ze hun gegevens al willen delen.
Sony lijkt vrij terughoudend met reclame en verzamelen gegevens te zijn.
En verder weet ik het eigenlijk niet zo goed. Zijn er mensen die daar meer zicht op hebben?

Loskoppelen van het netwerk is niet wat ik nastreef, ik wil gewoon Netflix e.d. gebruiken.
Het gaat me puur om de TV fabrikant die steeds allerlei data over mijn gedrag naar het zichzelf stuurt. Daar heb ik niks aan.

[ Voor 22% gewijzigd door MeTooPV op 02-11-2024 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Veel merken hebben het ook pas later toegevoegd dus het blijft een momentopname. Als je privacy wilt moet je je tv gewoon niet (permanent) aan internet hangen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:00

dragonhaertt

@_'.'

Het makkelijkste is natuurlijk je tv niet aan het internet hangen als je je hier zorgen over maakt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet een firewall neer die alles blokkeert wat je niet leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
MeTooPV schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:31:
Bij LG lees ik verhalen van mensen die elke week een pop-up krijgen met de vraag of ze hun gegevens al willen delen.
Ik heb nu bijna twee jaar een LG OLED C1 en ik heb dit nog nooit gezien, en ik heb er geen firewall of überhaupt iets tussen handen en hij hangt hier gewoon direct in het LAN netwerk

[ Voor 9% gewijzigd door ReVision. op 01-11-2024 10:44 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dragonhaertt schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:34:
Het makkelijkste is natuurlijk je tv niet aan het internet hangen als je je hier zorgen over maakt.
Veel TV's kan je inderdaad de firmware updaten offline; download van de website, zet op USB, stop USB in TV en klaar.

/edit: halve reply niet gepost... Privacy is een groot goed echter @MeTooPV hoeveel "privacy" wil jij inruilen voor "top specs" van een apparaat? Stel even dat LG zegt "wij willen weten hoe lang je DolbyVision kijkt", is dat iets waard als je juist de beste TV van LG koopt om veel DolbyVision-materiaal te kijken? Of bij Sony als voorbeeld zouden ze willen weten / meten hoe vaak je je PS5 erop aan sluit.

[ Voor 38% gewijzigd door MAX3400 op 01-11-2024 10:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ReVision. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:44:
[...]

Ik heb nu bijna twee jaar een LG OLED C1 en ik heb dit nog nooit gezien, en ik heb er geen firewall of überhaupt iets tussen handen en hij hangt hier gewoon direct in het LAN netwerk
Dan heb je die pop-up misschien al geaccepteerd of op andere manier toestemming gegeven. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Alle fabrikanten doen wel iets van dataverzameling, maar verschillen in de mate waarop. Ik denk toch dat LG-televisies op dit punt tot de betere horen, jouw privacy is Google's broodwinning. Bij Android zal TPV Sony wellicht niet op je gegevens uit zijn, Google is dat wel. Android is voor functioneren zeer afhankelijk van het moederschip van Google, WebOS is dat veel minder. Als je in de instellingen van WebOS de toestemmingen intrekt, dan is de televisie volgens mij zeer privacyvriendelijk en stuurt bij mijn weten geen gegevens door.

Mijn voornaamste ergernis is dan als ik per abuis op de microfoonknop van de afstandsbediening druk, dat ik mijn beeld kwijt ben en de televisie mij vraagt alsnog toestemming te geven om gegevens door te sturen. Nodeloos te zeggen dat dat geweigerd wordt en na een paar seconden kijk je weer verder, maar je bent toch de nodige seconden het programma kwijt waar je naar aan het kijken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MeTooPV schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:31:
Hallo,

Welke merken TV's verplichten je niet om alles met de leverancier te delen?
Sony lijkt vrij terughoudend met reclame en verzamelen gegevens te zijn.
En verder weet ik het eigenlijk niet zo goed. Zijn er mensen die daar meer zicht op hebben?
@MeTooPV Wat wil je verder met dit topic bereiken, want je post is wel ontzettend karig. Een gesprek over de ins en outs van privacy op TV's, mediaspelers, etc kan zeer nuttig zijn. Op de huidige manier mist je topic echter elke discussiewaarde. Ik laat hem nog even open in de hoop dat je de meerwaarde ervan kunt laten zien.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
@Jorgen Privacy is nogal vaag bij TV's. En dat ik een deel van mijn privacy zal verliezen is denk ik onontkoombaar. (Tenzij je alle online diensten niet neemt).
Ik ben gewoon benieuwd wat de minst slechte keuze zou zijn als ik een nieuwe TV koop.
Dat LG elke week een pop-up schijnt te geven, totdat je ze toestemming hebt gegeven om jouw data te verzamelen, heeft me wel aan het denken gezet. (CyBeRSPiN in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie")
Dit soort informatie is echt lastig te vinden en ik hoop dat er hier gewoon een paar mensen zitten die zich er al een keer in verdiept hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Op dit moment is de vaagheid vooral aan jouw kant. Sluit alleen een hdmi-kabel aan en het is opgelost; geen privacyzorgen met je tv. Als je nog meer met je tv wil doen dan ligt het in de rede dat hier te melden, natuurlijk niet nadat je zelf naar alternatieven gezocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De pop-up om toestemming te geven komt als je spraakherkenning wilt gebruiken (dus op de microfoon drukt). De televisie gaat niet uit zichzelf popups tonen. Ik denk dat je de opmerking van @CyBeRSPiN uit zijn verband aan het trekken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jadjong schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:40:
Dat kan echt de gekste problemen geven weet je dat? Een vriend van mij heeft een Samsung soundbar en die weigerde muziek af te spelen via Spotify omdat hij een pi-hole heeft die calls naar Samsung blokkeerde.. :'(

Dan denk je dat het product defect is en blijkt dit de oorzaak ... 8)7 8)7 8)7

Dus ja, iedere keer als je een muziekje opstartte via Spotify en je speelde af via die soundbar dan ging er een call naar Samsung...
Ik krijg alleen een melding over een gebruikersovereenkomst op mijn LG TV als ik per ongeluk de voice control aan probeer te zetten via de afstandsbediening. Verder niet :9

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 01-11-2024 13:35 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

dmantione schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:30:
De pop-up om toestemming te geven komt als je spraakherkenning wilt gebruiken (dus op de microfoon drukt). De televisie gaat niet uit zichzelf popups tonen. Ik denk dat je de opmerking van @CyBeRSPiN uit zijn verband aan het trekken bent.
Nee ik krijg die popup helaas regelmatig zonder de AB aan te raken.
Ik ben dus enkel akkoord gegaan met de eerste van de 4 voorwaarden. Hij blijft me herinneren. Ook midden tijdens een film of game..

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-11-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Room42 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:47:
[...]

Dan heb je die pop-up misschien al geaccepteerd of op andere manier toestemming gegeven. ;)
Hier al 6-7 jaar een TV zonder issues. LG nooit toestemming gegeven. Wel leuk al die spookverhalen hoor!

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

corset schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:04:
[...]

Hier al 6-7 jaar een TV zonder issues. LG nooit toestemming gegeven. Wel leuk al die spookverhalen hoor!
Leuk, maar dan heb je dus niet de G2, wat die is geen 6-7 jaar oud. Ik deel hier mn eigen ervaring.
Met de GX had ik het niet, zal iets van de latere WebOS versies zijn dan, en misschien is het in de 3 en 4 series weer weg. Of misschien is het een combinatie van factoren waardoor ik er wel last van heb, ik gok dat de meesten hier next-next-finish klikken als het om het accepteren van dit soort voorwaarden gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-11-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:40:
Dit is denk ik een van de betere opties.

Mijn PiHole draait overuren met het blokkeren van requests van mijn TV telemetrie te versturen, in de instellingen staat alles al zo privacyvriendelijk mogelijk ingesteld

https://raw.githubusercon...cklists/main/smart-tv.txt

[ Voor 26% gewijzigd door ImNotnoa op 01-11-2024 15:07 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:05:
[...]

Leuk, maar dan heb je dus niet de G2, wat die is geen 6-7 jaar oud. Ik deel hier mn eigen ervaring.
Met de GX had ik het niet.
Hang hem niet aan het netwerk, issue solved.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

corset schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:07:
[...]

Hang hem niet aan het netwerk, issue solved.
Nee, want ik wil native apps gebruiken, airplay gebruiken, maar dan zonder privacyschending door LG graag.

En geloof het of niet, het probleem is niet solved dan:
Piet91 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:36:
Hier gisteren binnen een uur 2x een pop-up of ik écht niet eens de TV aan het (wifi)netwerk wilde hangen.
Dit soort activiteiten worden steeds agressiever en irritanter...
@dragonhaertt zie deze quote, niet aan het netwerk hangen krijg je dit gedoe met LG OLED.

Het lijkt de laatste jaren echt van kwaad tot erger te gaan, die honger naar data verzamelen door fabrikanten.
Je kan sommige apps ook niet meer downloaden/updaten zonder LG account overigens, eerst was dat geen probleem.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-11-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:00

dragonhaertt

@_'.'

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:09:
[...]

Nee, want ik wil native apps gebruiken, airplay gebruiken, maar dan zonder privacyschending door LG graag.

En geloof het of niet, het probleem is niet solved dan:

[...]

@dragonhaertt zie deze quote, niet aan het netwerk hangen krijg je dit gedoe met LG OLED.

Het lijkt de laatste jaren echt van kwaad tot erger te gaan, die honger naar data verzamelen door fabrikanten.
Je kan sommige apps ook niet meer downloaden/updaten zonder LG account overigens, eerst was dat geen probleem.
Ik heb zelf een LG G3 OLED en die hangt niet aan het netwerk.
nul problemen met popups en dergelijke, al die smart features en vragen kan je gewoon uit zetten.
Je moet gewoon in de settings alle AI en voice instellingen uit zetten, dan krijg je deze vragen niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 01-11-2024 15:51 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

dragonhaertt schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:48:
[...]

Ik heb zelf een LG G3 OLED en die hangt niet aan het netwerk.
nul problemen met popups en dergelijke, al die smart features en vragen kan je gewoon uit zetten.
Je moet gewoon in de settings alle AI en voice instellingen uit zetten, dan krijg je deze vragen niet meer.
Heb ik, zal het nog eens checken dan.. Als jij er geen last ven heb zal ik waarschijnlijk ergens een setting nog actief hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MeTooPV schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:02:
@Jorgen Privacy is nogal vaag bij TV's. En dat ik een deel van mijn privacy zal verliezen is denk ik onontkoombaar. (Tenzij je alle online diensten niet neemt).
Ik ben gewoon benieuwd wat de minst slechte keuze zou zijn als ik een nieuwe TV koop.
Dat LG elke week een pop-up schijnt te geven, totdat je ze toestemming hebt gegeven om jouw data te verzamelen, heeft me wel aan het denken gezet. (CyBeRSPiN in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie")
Dit soort informatie is echt lastig te vinden en ik hoop dat er hier gewoon een paar mensen zitten die zich er al een keer in verdiept hebben.
Dat begrijp ik. Wellicht kan je dan de TS aanvullen met de dingen die je in dit topic te weten komt :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:38:
[...]

Heb ik, zal het nog eens checken dan.. Als jij er geen last ven heb zal ik waarschijnlijk ergens een setting nog actief hebben.
Gisteren echt alles dat met AI, spraakherkenning, “tips” etc uitgezet. Bijna alles stond al uit.
Vandaag wederom 2x een popup tijdens het kijken van een Netflix film :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Hoewel ik het niet voor mogelijk had gehouden, denk ik inderdaad dat gewoon geen netwerkkabel erin de beste optie is. Terug naar mijn studententijd dat je een oude videorecorder aan de TV hing om afstandsbediening te hebben. Zonder los extern apparaat heb je geen controle.
Pagina: 1