Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:28
Ik werk al enige tijd in België en woon in Nederland. Nu zoek ik al enige tijd naar een administratiekantoor die mij kan helpen bij het doen van de Belgische aangifte, aangezien ik daar geen kaas van heb gegeten.

Wat heb ik zelf allemaal al gedaan?

- Werkgever verzocht om voor mij een betrouwbaar kantoor te zoeken. Hebben ze geen ervaring mee. Ben tevens de enige Nederlander in vaste dienst.

- Grensinfopunt gecontacteerd. Bellen niet terug en als ze al terugbellen dan geven ze aan geen idee te hebben waar ik moet zijn ( bijzonder ).

- Belastingdienst. Verwijzen door naar Grensinfopunt.

- Google. Kom bizarre tarieven tegen voor een particuliere aangifte ( bedragen van €500+ ). Plus ik weet niet wie er betrouwbaar is en de aangifte goed kan invullen.

- Aantal kantoren zelf al gesproken, maar die zitten voor de komende jaren rammetje vol, dus geen plek voor mijn aangifte.

Nu is het voor mij zoeken naar een speld in een hooiberg lijkt wel, maar het kan toch niet zo lastig zijn een kantoor te vinden?

Tevens aanvullend de vraag aan mede-Tweakers die toevallig ook in België werken en in Nederland wonen: Klopt het dat je in principe altijd een flinke som hoort terug te krijgen omdat je 20-30% meer belasting op je loon betaald in België?

Alvast dank!

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-06 17:56

EiT

Je zou https://tenraede.nl/ kunnen proberen. Die hebben ervaring met buitenlands inkomen. Aangifte kost volgens mij minder dan €200.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
EiT schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:13:
Je zou https://tenraede.nl/ kunnen proberen. Die hebben ervaring met buitenlands inkomen. Aangifte kost volgens mij minder dan €200.
Thanks. Inmiddels contact gehad, gaan mij terugbellen

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een open deur, maar al eens een belgisch administratiekantoor in een van de populair grensdorpen aan de BE kant gecontacteerd? ZOu zeggen dat er in Lommel cq de NL'se kant van de gerns best een aantal zitten die dit zouden kunnen doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
The Eagle schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:34:
Misschien een open deur, maar al eens een belgisch administratiekantoor in een van de populair grensdorpen aan de BE kant gecontacteerd? ZOu zeggen dat er in Lommel cq de NL'se kant van de gerns best een aantal zitten die dit zouden kunnen doen.
Zeker een optie, maar geen idee wie er betrouwbaar is en wie niet. Er zitten een hoop clowns tussen helaas.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:14
Als je je regio kan delen kan ik je misschien helpen. (regio Zeeland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-06 13:54
CryptoNL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:20:
Ik werk al enige tijd in België en woon in Nederland. Nu zoek ik al enige tijd naar een administratiekantoor die mij kan helpen bij het doen van de Belgische aangifte, aangezien ik daar geen kaas van heb gegeten.

Wat heb ik zelf allemaal al gedaan?

- Werkgever verzocht om voor mij een betrouwbaar kantoor te zoeken. Hebben ze geen ervaring mee. Ben tevens de enige Nederlander in vaste dienst.

- Grensinfopunt gecontacteerd. Bellen niet terug en als ze al terugbellen dan geven ze aan geen idee te hebben waar ik moet zijn ( bijzonder ).

- Belastingdienst. Verwijzen door naar Grensinfopunt.

- Google. Kom bizarre tarieven tegen voor een particuliere aangifte ( bedragen van €500+ ). Plus ik weet niet wie er betrouwbaar is en de aangifte goed kan invullen.

- Aantal kantoren zelf al gesproken, maar die zitten voor de komende jaren rammetje vol, dus geen plek voor mijn aangifte.

Nu is het voor mij zoeken naar een speld in een hooiberg lijkt wel, maar het kan toch niet zo lastig zijn een kantoor te vinden?

Tevens aanvullend de vraag aan mede-Tweakers die toevallig ook in België werken en in Nederland wonen: Klopt het dat je in principe altijd een flinke som hoort terug te krijgen omdat je 20-30% meer belasting op je loon betaald in België?

Alvast dank!
Je betaalt veelal loon in België in dit geval.
Zie toepassing: https://eservices.minfin.fgov.be/motiv/#/inr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:12
CryptoNL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:49:
[...]

Zeker een optie, maar geen idee wie er betrouwbaar is en wie niet. Er zitten een hoop clowns tussen helaas.
Hoe weet je dat er zoveel clowns tussen zitten zonder ervaringen?
Als je dat weet, zou je toch minimaal een aantal opties van je lijstje moeten kunnen schrappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Gewoon de aangifte in BE zelf doen. Op jouw jaarfiche (jaaroverzicht) staan nummers voor de bedragen en die komen overeen met de invulvelden bij de Belgische aangifte. Dat maakt het erg gemakkelijk en ik deed 10 min om mijn aangifte in te vullen. Je moet ook aangifte in NL doen en beide aanvragen worden met elkaar verrekend. Let wel op dat je het BE-loon moet omrekenen naar een NL-loon. Je betaald inderdaad minder belasting (bv door de Algemene Compensatieregeling voor Grensarbeiders), maar bij mij was dat geen 20-30% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Asterion schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:46:
Als je je regio kan delen kan ik je misschien helpen. (regio Zeeland)
Zuid West Brabant vlakbij Zeeland!

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
L.N. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:48:
Gewoon de aangifte in BE zelf doen. Op jouw jaarfiche (jaaroverzicht) staan nummers voor de bedragen en die komen overeen met de invulvelden bij de Belgische aangifte. Dat maakt het erg gemakkelijk en ik deed 10 min om mijn aangifte in te vullen. Je moet ook aangifte in NL doen en beide aanvragen worden met elkaar verrekend. Let wel op dat je het BE-loon moet omrekenen naar een NL-loon. Je betaald inderdaad minder belasting (bv door de Algemene Compensatieregeling voor Grensarbeiders), maar bij mij was dat geen 20-30% minder.
Hypotheekrenteaftrek vervalt wanneer je in België werkt,maar daarvoor is weer een compensatie formulier die je in moet vullen begreep ik en ook moet vermelden op de aangiftes, evenals kind geld etc. Het is dus niet alleen loon waar ik mee te maken heb

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 100tibor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:25
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
CryptoNL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:20:

500 euro is 4 a 5 uur werk voor een geeneens extreem dure financieel adviseur of fiscalist. En die heb je nodig, en niet een boekhouder. Als een boekhouder het kan, kan je het zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
CryptoNL schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:29:
[...]

Zuid West Brabant vlakbij Zeeland!
Zelfde bij mij: werken in .be / wonen in .nl
Woon zelf ook in de "zuidwesthoek"

De Belgische aangifte is aanzienlijk eenvoudiger dan de Nederlandse, het Belgische belasting-aangifte systeem lijkt iewat vooroorlogs maar werkt prima (én sneller én helderder).
Je krijgt een loonfiche met codes en die vul je in op je aangifte, online of op papier. Als enkel om loon gaat staan de meeste zaken al vooraf ingevuld in "taxonweb", bijkomende zaken als zorg (mutualiteit), giften, hypotheek en dergelijke moet je zelf toevoegen.
Is echt gemakkelijk zelf te doen én bij vragen is er een hulplijn, wel even tijd voor maken want de wachttijden kunnen pittig zijn, maar ze helpen je wel echt verder.
Wel ALTIJD de vooraf ingevulde gegevens vergelijken met de gegevens die je zelf hebt, beter seef dan sorry zoals men zegt

Moeilijker is de omrekening van Belgisch naar Nederlands loon voor de Nederlandse aangifte. Dit heb ik nog nooit zelf gedaan, bij ons in de omgeving zijn er verschillende kantoren die dit verzorgen voor €100 à €200 per jaar. (FNV heeft ook een grensarbeider-belasting service voor leden)

Het grote verschil tussen .be en .nl is dat men in Nederland uitgaat van een schatting van je jaarinkomen en in België kijkt men vooral naar je laatste aangifte.

Wat betreft het terugkrijgen: hangt erg af van je persoonlijke situatie (hypotheek, gezin, vermogen, toeslagen,...)
Persoonlijk zou ik even op veilig spelen, houd het geld wat je eventueel terugkrijgt even apart. Door de verschillende achterstanden tussen de verschillende belastingdienst afdelingen in Nederland weet je eigenlijk niet wie wat en wanneer nog geld gaat vragen |:(
Vorderingen, vragen om meer informatie en gelukkig soms ook terugbetalingen van aangiften tot wel 6 jaar terug zijn geen uitzondering....

disclaimer: Ik heb (nog steeds) de Belgische nationaliteit, weet niet of dat invloed heeft op hoe de aangifte/berekening verloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door robotomizer op 06-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
CryptoNL schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:30:
[...]

Hypotheekrenteaftrek vervalt wanneer je in België werkt,maar daarvoor is weer een compensatie formulier die je in moet vullen begreep ik en ook moet vermelden op de aangiftes, evenals kind geld etc. Het is dus niet alleen loon waar ik mee te maken heb
Wat betreft de hypotheek bel je best even naar de infolijn van de Belgische belastingen.
kindergeld idem, maar als ik me niet vergis worden die gegevens automatisch doorgegeven naar Taxonweb
Pagina: 1