Geluidsdemping bij mechanische ventilatie wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 18:13
Hi,

Ik ga mijn oude mechanische Ventilatie vervangen voor een Itho box (ivm vraaggestuurde aansturing) en nu twijfel ik over de opstelling. Hieronder een foto van de huidige opstelling (let even niet op de aansturings kabels)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOQGo3TkHwrMyWK400mDVyt2CtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ68dyMw6gyYFXeiN6TFkxvt.jpg?f=fotoalbum_large

Met de huidige box heb ik bij hoge toeren wel eens last van wat resonantie/gebulder. Dit kon ik oplossen door iets minder weerstand te creëren en de kleppen iets meer open te zetten.

Nu wil ik de nieuwe box zo goed als mogelijk ophangen waarbij ik hem in iedere geval wat hoger wil hangen zodat hij aan de bovenkant rechtstreeks, zonder tussenstuk, aan de spirobuis hangt.

Aan de onderkant zie ik dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een stuk flexibele geluidsdemper. Dit kan ik er natuurlijk tussen hangen ten kosten van een stuk spirobuis, maar ik vraag mij af of dit het waard is? Immers, ik ben blij dat de aanvoer spirobuis nu al nagenoeg onder de box uitkomt en ik niet met kronkelende verbindingsbuizen moet werken.

Wat jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Normaalgesproken is de fan gebalanceerd met kleine gewichtjes zodat deze niet resoneert. Dus als dat niet de oorzaak is dan is het mogelijk een luchtstroom welke hier voor zorgt. Goed vastzetten van de flex buizen, geen knikken, deuken en scherpe bochten zou dat moeten voorkomen.
Dempers e.d. zorgt voor beperking in contactgeluid maar resonantie in geluid door luchtstroom lost dat niet op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Let goed op het verschil tussen een flexibele slang en een geluiddempende flexibele slang.

Op de foto zie ik een flexibele slang. Die voorkomt dat er trillingen van de ventilatiebox aan de starre kanalen worden doorgegeven. En maken de installatie wat makkelijker.

Een geluiddempende flexibele slang is een stuk dikker, daar zit nog dempende wol omheen. De binnenste slang is dan geperforeerd. Deze slang kan ook (lucht)geluid van de ventilator dempen. Deze hebben het grootste effect als er ook nog een bocht in zit. Maar het werkt ook in een recht stuk.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 18:13
bartvl schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:29:
Let goed op het verschil tussen een flexibele slang een een geluiddempende flexibele slang.

Op de foto zie ik een flexibele slang. Die voorkomt dat er trillingen van de ventilatiebox aan de starre kanalen worden doorgegeven. En maken de installatie wat makkelijker.
In dat geval zou ik er juist een stukje (zoals nu) tussen moeten laten zitten aan de bovenkant om trillingen aan de bovenste buis te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Beide kanten lijkt me in de basis het meest verstandig.
De bovenkant is de afblaas naar buiten toe denk ik?

Afhankelijk van hoe goed je er bij kunt kun je ook de bocht zelf vervangen door zo'n flexibele slang. Die hebben alleen wel de neiging wat in te zakken of een minder mooie bocht te maken. Met als gevolg meer weerstand en turbulentie = geluid.

[ Voor 53% gewijzigd door bartvl op 01-11-2024 10:52 ]

Life is not about specs, it is about joy!