Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-06 20:14
Beste,

Wij overwegen de aankoop van een stadswoning in de nieuwe wijk 'Cartesius' in Utrecht. Meer informatie over dit project is te vinden via deze link: https://www.cartesius-utrecht.nl. Momenteel wonen wij in een vrijstaande jaren '70-woning met energielabel C. Het lijkt ons erg prettig om in een nieuw huis te kunnen wonen met goede isolatie, een WTW-systeem en een lage energierekening, aangezien we nu tussen de 250 en 300 euro per maand betalen.

De woningen zijn niet goedkoop (al is alles relatief): de vrij-op-naam-prijs bedraagt iets meer dan 1 miljoen euro voor een stadswoning van circa 170 m². Hoewel deze prijs voor ons acceptabel is, gingen we ervan uit dat een A++-woning een aanzienlijk lagere energielast zou hebben. Wat ons echter zorgen baart, is het volgende: het blijkt dat deze wijk verplicht is aangesloten op een WKO-installatie van het bedrijf 'Eteck'. Bij een korte online zoektocht kwam ik erachter dat Eteck onder verscherpt toezicht staat van de ACM en een klantwaardering van slechts 1,4 heeft op Google.

We hebben inmiddels het tarievenblad van Eteck ontvangen, en de kosten lijken aanzienlijk hoger dan verwacht. Aangezien we geen ervaring hebben met WKO of stadsverwarming, heb ik op basis van het tarievenblad een berekening gemaakt van wat onze maandelijkse energiekosten zouden zijn. De uitkomst hiervan deel ik graag ter beoordeling:

Vaste kosten p/m
Vaste kosten warmte 51,57
Meting verbruik 2,64
Afleverset verwarming en tapwater 12,12
Toeslag afleverset 2,62
Vaste kosten Koude 23,47

Totaal vast p/m 92,42
Totaal vast p/j: 1109,04

Variabele kosten
Levering ruimteverwarming 40,02
Opwarming tapwater M3 8,40

Gemiddeld vebruik tapwater in M3 per jaar 50,00
Verwarming GJ per jaar* 35,00

Totaal verwarming per jaar 2.509,74
Totaal tapwater per jaar 420,00

Totaal kost per jaar 2.929,74
Totaal kost p/m 244,15

Voor dit A++ huis zouden wij met de huidige prijzen dus 244 euro p/m betalen. Dit lijkt me bizar hoog voor een A++ huis en ik vraag me dus af of ik iets over het hoofd zie? Indien we dit huis zouden kopen zitten we vast aan Eteck en dat lijkt me op basis van de info online ook niet echt een toffe partij.

Mijn vraag is of mijn aannames terecht zijn qua kosten? Hoe jullie aankijken tegen koopwoningen met WKO (wat betekent dit voor de verkoopbaarheid)? Ik ben zeer benieuwd naar jullie inzichten!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-lYG-61ZrMKVmtEITp8pcSPFgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GXOmhH2eJaKcDAAamyOL1vSg.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je moet je natuurlijk realiseren dat je de planning, aanleg en onderhoud van de installatie meebetaalt. Dat kan (nattevingerwerk) zomaar 10-30K per woning kosten.

Uiteraard is het ook een businessmodel van de aanbieder dat ze in een aantal jaar (3? 5? 10?) de installatie terugverdienen, waarna ze meer winst gaan maken. Meer, niet puur, want onderhoud lijkt me toenemen met de leeftijd, plus sparen voor vervanging?

Al met al is het een hoop geld per maand, maar energiekosten van 150-300 zijn tegenwoordig normaal, en dan heb je de aanschaf, onderhoud en vervanging van de apparatuur nog niet eens meegerekend.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Los van de kosten: het verbruik van 35GJ vind ik wel hoog geschat. Wij doen de afgelopen jaren op 140m2 (ik denk ook A++, misschien A+) 15GJ als we voorzichtig stoken (18-19.5 graden) (incl 2 personen die bijna dagelijks 5-10 minuten douchen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
Leuke locatie! Maar ik woon nu in een huis met stadsverwarming. Als ik zou gaan verhuizen, zou ik nooit, maar dan echt nooit naar een locatie verhuizen met stadsverwarming (tenzij je makkelijk genoeg zonnepanelen en een warmtepomp kwijt kan, zodat je stadsverwarming kan opzeggen).

Realiseer je dat de warmteprijs is gekoppeld aan de gasprijs wat natuurlijk te debiel voor woorden is. Dus als de belasting op gas omhoog gaat, dan gaat de warmteprijs ook omhoog. Makkelijk verdiend voor de warmteleveranciers. Je gaat dus per definitie over de jaren heen meer betalen, terwijl je geen alternatief hebt. De warmteleveranciers buiten je gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
Yep, dit is wat stadsverwarming betekent, extreem hoge vaste kosten, gecombineerd met zeer hoge variabele kosten.

Er wordt overigens wel gesproken, als in concreet wetsvoorstel dat nu in de tweede kamer ligt, over een wet die naast allerlei andere zaken de koppeling met de gasprijs loslaat:

https://www.tweedekamer.n...ldetails#wetgevingsproces

Maar of dat goed is of juist nog erger, valt nog te bezien:

https://klimaatweb.nl/nie...t-dit-springt-in-het-oog/

"Onder meer vanwege de keuze om tarieven per warmtekavel te bepalen ziet de ACM in de inspraak als risico dat sommige warmtekavels heel hoge kosten hebben en verbruikers daarvoor op moeten draaien. De ACM wil de verbruiker beschermen tegen extreem hoge tarieven door een absoluut maximumtarief vast te stellen. Als de kostengebaseerde maximumtarieven hoger zijn dan dit absolute maximum, dan geldt dit absolute maximum. Dit voorstel is niet overgenomen door de regering. De regering spreekt de verwachting uit dat excessief hoge tarieven alleen bij bestaande collectieve warmtevoorzieningen zullen voorkomen."

Die laatste is wel echt een wereldgrap - tot je er het slachtoffer van wordt, uiteraard. Want een "verwachting" biedt nog geen eens garantie tot aan de deur. De politiek zet straks hun surprised Pikachu gezicht op in het journaal, en de consument is de dupe.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 01-11-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
CodeCaster schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:18:
Al met al is het een hoop geld per maand, maar energiekosten van 150-300 zijn tegenwoordig normaal, en dan heb je de aanschaf, onderhoud en vervanging van de apparatuur nog niet eens meegerekend.
Volgens het CBS inderdaad dicht bij de €200:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...januari-2024?onepage=true

€2363 gemiddeld per jaar (peil jan. 2024)

Nu is de hier genoemde woning fors groter dan gemiddeld, echter nieuwbouw en dus zeer goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Thijs86 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:28:
... ik vraag me dus af of ik iets over het hoofd zie?
Nee je ziet niets over het hoofd.
Het huizenaanbod is zo laag dat er altijd wel een wanhopige woningzoeker te vinden is die zo'n contract gewoon tekent.
En sommige van die contracten daar is bijna niet vanaf te komen.
Er is ook een constructie dat een volgende eigenaar ook verplicht is om dat energiecontract over te nemen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:50
Juup schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:35:
[...].
Er is ook een constructie dat een volgende eigenaar ook verplicht is om dat energiecontract over te nemen.
Dat zie je inderdaad regelmatig… verplichte overdracht van de afname verplichting en ik heb inmiddels zelfs een verbod op alternatieve warmtebronnen gezien…

Dat dit succesvol afgedwongen wordt zegt alles wat je moet weten over warmtenetten… zijn bij vrije keuze voor de eigenaar blijkbaar niet rendabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22

JustDutch

was ambtenaar :)

Thijs86 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:28:

Hoe jullie aankijken tegen koopwoningen met WKO (wat betekent dit voor de verkoopbaarheid)?
Op deze locatie zal een WKO 0 impact hebben op de verkoopbaarheid. Bij woningen gaat het om locatie, locatie, locatie. Die is daar perfect.
En 200 euro lijkt veel, maar ga de maandlasten van een hypotheek van 1 mio eens vergelijken met 200 euro. Dat valt wel mee.

Forza Mucca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Om zo'n net te verdedigen: je hebt 2 pijpjes die je meterkast inkomen, een meter en een warmtewisselaar voor tapwater, verder niks. Geen lawaai, geen ketel, geen ruimte voor een boilervat.

Het kost meer dan een ketel of warmtepomp, maar behalve betalen van de hoge rekening heb je er verder geen omkijken naar. Je hebt altijd onbeperkt warmte.

Niet dat ik er zelf voor zou kiezen overigens, maar als je een miljoen voor een huis te besteden hebt zou ik daar anders naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat staat er in het koopcontract? Is afname verplicht? Zo niet, dan hoef je niet te tekenen voor het energiecontract. Opzeggen kan overigens vaak wel, ook al is er een bepaling in het koopcontract. Installeer vervolgens zelf je eigen warmtevoorziening met bijvoorbeeld een warmtepomp.

Sommige gemeenten hebben nadere afspraken gemaakt over de maximale hoogte van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als energiekosten dé motivator zijn om te verhuizen, dan zou ik even verder kijken dan een huis aangesloten op een warmtenet.

Verder zal het vast een stuk duurder zijn dan een eigen oplossing met een warmtepomp en is zo'n verplichte overeenkomst heel irritant, maar op de prijs van het huis lijkt het me ook wel te overzien. Vergeet niet dat verwarmen met een warmtepomp de komende jaren waarschijnlijk ook wel iets duurder wordt, omdat het nu kunstmatig laag is voor de meeste mensen dankzij salderen. Ik zou zeggen: liever geen warmtenet, maar het is ook geen ramp.

[ Voor 63% gewijzigd door eamelink op 02-11-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
eamelink schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:03:
Als energiekosten dé motivator zijn om te verhuizen, dan zou ik even verder kijken dan een huis aangesloten op een warmtenet.

Verder zal het vast een stuk duurder zijn dan een eigen oplossing met een warmtepomp en is zo'n verplichte overeenkomst heel irritant, maar op de prijs van het huis lijkt het me ook wel te overzien. Vergeet niet dat verwarmen met een warmtepomp de komende jaren waarschijnlijk ook wel iets duurder wordt, omdat het nu kunstmatig laag is voor de meeste mensen dankzij salderen. Ik zou zeggen: liever geen warmtenet, maar het is ook geen ramp.
Verbruik van warmtepomp met zonnepanelen was gratis dankzij salderen. Als je alle stroom van een warmtepomp moet betalen is het nog steeds de helft van een gasketel qua kosten. Bedenk daarbij dat een warmtenet nooit goedkoper is dan een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

_JGC_ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:15:
Verbruik van warmtepomp met zonnepanelen was gratis dankzij salderen. Als je alle stroom van een warmtepomp moet betalen is het nog steeds de helft van een gasketel qua kosten. Bedenk daarbij dat een warmtenet nooit goedkoper is dan een gasketel.
Allemaal (nu) waar, maar we hebben het hier over een nieuwbouwwijk. Gasketels zijn daar geen relevante techniek, en het tijdperk dat de warmteprijs aan de gasprijs is gekoppeld loopt ook ten einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
eamelink schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:26:
[...]

Allemaal waar, maar we hebben het hier over een nieuwbouwwijk. Gasketels zijn daar geen relevante techniek, en het tijdperk dat de warmteprijs aan de gasprijs is gekoppeld loopt ook ten einde.
Die dag moet je vrezen.

Ze berekenen nu wat een warmtenet op basis van gasprijs, prijs gasaansluiting en de huur van een ketel moeten kosten.
Bedenk je dan eens wat een warmtenet mag kosten als de aannemer een 3x35A aansluiting voorschrijft en de installateur 20K rekent voor een warmtepomp... dan is de koppeling met gas nu nog peanuts vergeleken met wat je straks krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Laatste dat ik er aan wijdt, want begint wat off-topic te gaan (al is het wel relevant voor de TS!), het lijkt er niet op dat een 'niet meer dan anders'-systeem op basis van vergelijking met warmtepompen krijgen, maar een kosten-plus systeem. Dus die vrees lijkt me ongegrond.

En nogmaals, een warmtenet is geen goedkope oplossing, en waarschijnlijk duurder dan je eigenlijk wilt, maar het risico dat het enórm uit de bocht gaat vliegen lijkt me bij een A++ woning alsnog beperkt. TS zal niet financieel geruïneerd worden door een paar duizendjes hier of daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
eamelink schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:36:
Laatste dat ik er aan wijdt, want begint wat off-topic te gaan (al is het wel relevant voor de TS!), het lijkt er niet op dat een 'niet meer dan anders'-systeem op basis van vergelijking met warmtepompen krijgen, maar een kosten-plus systeem. Dus die vrees lijkt me ongegrond.
Nice! Dan zou ik onderhand niets meer hoeven te betalen voor het vastrecht. Na 45 jaar is de investering wel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
We weten allemaal dat dat helaas niet geldt :(

Kan je zeggen dat ik ver weg wil blijven van stadsverwarming na 5 jaar stadsverwarming. ZEKER in de tussenseizoenen een ramp.

Als het paar weken heet is in maart (heb je zo nu en dan) warmen die a+ woningen heel snel op. En het leuke: die warmte buizen blijven gewoon warmte leveren, dus als een malle alle verwarmingen uit en isolatie om die buizen proppen. Want zelfs als verwarmingen uit staan gloeien die buizen nog steeds.

Nee, wordt je niet vrolijk van, in winter is het vooral duur, in lente is het een ramp :(
Of heb je een airco en onnoemelijk veel panelen zodat je hitte kan afvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
JustDutch schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:09:
En 200 euro lijkt veel, maar ga de maandlasten van een hypotheek van 1 mio eens vergelijken met 200 euro. Dat valt wel mee.
Het is nu €200, maar als het over 10 jaar €500 blijkt heb je - als zulke dwangclausules aanwezig zijn - geen enkele mogelijkheid er iets aan te doen.

Verder is het vergelijken met "maar het huis kost ook X dus wat maakt het uit" een vreemde wat mij betreft. Elke euro die maandelijks terugkerend betaald moet worden zonder dat je er onderuit kunt, is er een om zorgvuldig te overwegen. Idem bij een VvE bijvoorbeeld. Een hypotheek kun je nog afbetalen of herfinancieren als dat goedkoper is (ooit). Deze aansluiting niet.

Bovenstaande is ook exact de reden dat bij mij persoonlijk twee zaken op de "leuk huis, maar volgende!" lijst staan, namelijk: erfpacht (waarvoor in grote lijnen hetzelfde geldt), en warmtenetten. Zelfs bij een VvE heb je meer invloed, daar ben je immers zelf nog lid van dus je kunt stemmen en anderen overtuigen van je punt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 02-11-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:48
GioStyle schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:12:
Leuke locatie! Maar ik woon nu in een huis met stadsverwarming. Als ik zou gaan verhuizen, zou ik nooit, maar dan echt nooit naar een locatie verhuizen met stadsverwarming (tenzij je makkelijk genoeg zonnepanelen en een warmtepomp kwijt kan, zodat je stadsverwarming kan opzeggen).

Realiseer je dat de warmteprijs is gekoppeld aan de gasprijs wat natuurlijk te debiel voor woorden is. Dus als de belasting op gas omhoog gaat, dan gaat de warmteprijs ook omhoog. Makkelijk verdiend voor de warmteleveranciers. Je gaat dus per definitie over de jaren heen meer betalen, terwijl je geen alternatief hebt. De warmteleveranciers buiten je gewoon uit.
Waarom debiel? Er worden een hoop warmtenetten bijgestookt met gas. Pas als een warmtenet 0% gas zou verbruiken zou het debiel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
JustDutch schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:09:
[...]

Op deze locatie zal een WKO 0 impact hebben op de verkoopbaarheid. Bij woningen gaat het om locatie, locatie, locatie. Die is daar perfect.
Die eerste zin durf ik te betwijfelen. Die tweede zin is wel van belang, maar om dan 0 impact te zeggen terwijl dit letterlijk een topic over de impact hiervan is…
Overigens gok ik niet dat TS zijn huidige huis huurt, dus een hypotheek van 1 mio zou vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Trichoglossus schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:02:
[...]

Waarom debiel? Er worden een hoop warmtenetten bijgestookt met gas. Pas als een warmtenet 0% gas zou verbruiken zou het debiel zijn.
Heb ik daar invloed op? Kan ik zeggen: 'Nou, doe mij maar geen gas meer'? De belastingen op gas schieten omhoog, de warmteprijs is daaraan gekoppeld, maar de warmteleverancier betaalt nog steeds een lager tarief ten opzichte van de consument. Het verschil verdwijnt in de zakken van de warmteleverancier en heeft daardoor 0,0 incentive om van het gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
GioStyle schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:31:
[...]

Heb ik daar invloed op? Kan ik zeggen: 'Nou, doe mij maar geen gas meer'? De belastingen op gas schieten omhoog, de warmteprijs is daaraan gekoppeld, maar de warmteleverancier betaalt nog steeds een lager tarief ten opzichte van de consument. Het verschil verdwijnt in de zakken van de warmteleverancier en heeft daardoor 0,0 incentive om van het gas af te gaan.
Jahoor, je kan ook van het warmtenet af gaan in sommige gevallen. Of een woning betrekken zonder warmtenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Trichoglossus schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:50:
[...]

Jahoor, je kan ook van het warmtenet af gaan in sommige gevallen. Of een woning betrekken zonder warmtenet.
Ja, en dan gewoon geen warm water meer verbruiken, dat is ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-06 20:14
Dank allen voor de reacties!

@Wilke : interessante links. Ik lees dat er op 14 november een wetsvoorstel wordt behandeld waarin (als ik het goed heb begrepen) staat dat wanneer een gemeente een nieuwe kavel aanwijst met meer dan 1500 aangesloten gebruikers, de gemeente altijd een meerderheidsbelang in het project moet nemen. Dit zou me zeker meer vertrouwen geven. Wat ik echter niet uit de wetsteksten kan halen, is of deze regel alleen geldt voor nieuwe kavels of ook van toepassing is op bestaande kavels.

Ik lees dat Eteck inmiddels is overgenomen door een investeringsmaatschappij, die dit waarschijnlijk niet heeft gedaan met het doel om de wereld te verbeteren. Hoewel het bedrag dat we betalen voor warmte en warm water relatief laag is in verhouding tot de woningwaarde, ben ik bezorgd over wat er gebeurt als het systeem niet goed functioneert. Het vooruitzicht dat we dan telkens achter een partij als Eteck aan moeten, maakt me ongerust. Daarnaast, als de prijzen in de toekomst blijven stijgen, kan dit maandelijks een aanzienlijke kostenpost worden.In het geval van een rammelende warmtepomp trekken we dat ding van de muur/dak, nemen ons verlies en laten wel een nieuwe installeren. Dat je gewoon geen kant op kunt en 100% afhankelijk bent een een commerciële partij die in handen is van een investeringsmaatschappij, voelt echt heel fout. Hoe meer ik er over lees, hoe minder ik begrijp dat de overheid hier geen actievere rol in heeft gespeeld. Op dit moment voelt het in ieder geval niet goed om een kettingbeding voor 30 jaar te ondertekenen met een partij als Eteck en we hebben de afspraak met de makelaar even on-hold gezet, al missen we hierdoor misschien ons droomhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

Reacher

oldschool

De mensen die in Tiel Passewaaij wonen en aangesloten op de ETeck ellende zitten zouden je adviseren om hier met een grote boog omheen te lopen.

Het gezeik is van dien grote dat nieuwe wijken weer aangesloten zitten op het gas voor de verwarming.

Het is aan te raden je goed te verdiepen zodat je weet waar je mogelijk mee te maken gaan krijgen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Thijs86 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:46:
Ik lees dat Eteck inmiddels is overgenomen door een investeringsmaatschappij, die dit waarschijnlijk niet heeft gedaan met het doel om de wereld te verbeteren. Hoewel het bedrag dat we betalen voor warmte en warm water relatief laag is in verhouding tot de woningwaarde, ben ik bezorgd over wat er gebeurt als het systeem niet goed functioneert. Het vooruitzicht dat we dan telkens achter een partij als Eteck aan moeten, maakt me ongerust. Daarnaast, als de prijzen in de toekomst blijven stijgen, kan dit maandelijks een aanzienlijke kostenpost worden.In het geval van een rammelende warmtepomp trekken we dat ding van de muur/dak, nemen ons verlies en laten wel een nieuwe installeren. Dat je gewoon geen kant op kunt en 100% afhankelijk bent een een commerciële partij die in handen is van een investeringsmaatschappij, voelt echt heel fout. Hoe meer ik er over lees, hoe minder ik begrijp dat de overheid hier geen actievere rol in heeft gespeeld. Op dit moment voelt het in ieder geval niet goed om een kettingbeding voor 30 jaar te ondertekenen met een partij als Eteck en we hebben de afspraak met de makelaar even on-hold gezet, al missen we hierdoor misschien ons droomhuis.
Yep, precies hoe ik het zou zien. Maar lees vooral zelf goed alles na en laat je niet te veel beïnvloeden door een enkele tweaker als ik, wiens werk dit ook niet is. Het blijft afwegen. Bijvoorbeeld op de OZB heb je ook weinig invloed, maar dat hangt ook aan de gemeente en niet een investeerder, dus dat is toch anders. Of het voor bestaande netten ook gaat gelden, ik dacht van niet (maar zoek dat na), bovendien kan de wet nog geamendeerd worden, het kabinet kan morgen vallen, enz. Je weet het pas echt als het in de Staatscourant staat, en dat zal nog wel even duren.

Zoals Ronald al zei, dat dit de enige manier is om het te "verkopen" geeft in elk geval duidelijk aan dat het nooit in het belang van de individuele koper zal zijn. In die van de samenleving, zou een andere discussie kunnen zijn, persoonlijk betwijfel ik het zeer (hoge temperaturen nodig, dus inefficiënt, gecombineerd met enorme verliezen onderweg), maar daar een serieuze studie van maken gaat voor dit topic te ver.

P.s. weet niet of het bij BENG-berekening nog zo is, maar bij EPC gaf een warmtenet een bizarre bonus op de score, waardoor de bouwer wegkwam met fors mindere isolatie. Nog een keer extra gepakt dus. Het zou kunnen dat dit inmiddels rechtgezet is, zo diep zit ik er niet in. Maar zou ik ook uitzoeken als je toch doorgaat.

Een bron, ik heb ze niet gefactcheckt maar leggen het aardig uit.

http://stadswarmte.blogsp...dsverwarming-hoe.html?m=1

En een rondje rechtzaken rondom het onderwerp tarieven en kosten:

https://nautilus-amsterda...rplichte-stadsverwarming/

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 03-11-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Reacher schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:23:
De mensen die in Tiel Passewaaij wonen en aangesloten op de ETeck ellende zitten zouden je adviseren om hier met een grote boog omheen te lopen.

Het gezeik is van dien grote dat nieuwe wijken weer aangesloten zitten op het gas voor de verwarming.

Het is aan te raden je goed te verdiepen zodat je weet waar je mogelijk mee te maken gaan krijgen.
Wat bronnen hierbij zou cool zijn. Plaatselijke krant is er dan vast wel eens goed over losgegaan? Ik vind zo snel niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

Reacher

oldschool

Wilke schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:18:
[...]

Wat bronnen hierbij zou cool zijn. Plaatselijke krant is er dan vast wel eens goed over losgegaan? Ik vind zo snel niet veel.
Ik woon er (en zit gelukkig niet op de WKO).

https://www.src.fm/region...de-wko-kwestie-passewaaij
https://www.src.fm/region...en-warmtebedrijf-eteck-op
https://tiel.vvd.nl/nieuw...ing-in-buurt-7-passewaaij

Er zijn inwoners die zelf een alternatieve installatie hebben aanleggen en €4000+ hoge boete moesten betalen om van de WKO aansluiting af te komen.

Inmiddels is hier Kropmans al zeker 2 jaar bezig met het aanpassen van het gehele 'net'. Of de klachten minder zijn geworden weet ik niet.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:05
Ik zou met de makelaar in ieder geval de optie verkennen om gelijk een warmtepomp/boiler te installeren en misschien de aansluiting op het warmtenet helemaal achterwegen te kunnen laten of tegen een boete er vanaf te zien. Misschien kan het niet of is het totaal niet interessant, maar in mijn ogen zeker de optie waard om te verkennen.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
https://www.gelderlander....nog-niet-gezien~a0c38807/
Komt het nog goed met de eerste gasloze wijk van Tiel? ‘Warmtebedrijf zegt het te kunnen, maar we hebben het nog niet gezien’
Het is 9 april precies één jaar geleden dat de gemeente Tiel, woningcorporatie KleurrijkWonen en bewonerscomité Buurt 7 het vertrouwen opzegden in energiebedrijf Eteck. Omdat bewoners dik tien jaar na de oplevering van de eerste huizen nog steeds ’s winters in de kou zitten en het ’s zomers bloedheet is binnen.

Joni van Essen, Saskia Wassenaar 08-04-22,
Het zou de eerste gasloze wijk van Tiel worden, Buurt 7 in nieuwbouwwijk Passewaaij. Met warmte-koude-opslag (wko) in plaats van cv-ketels. Maar het systeem hapert continu en de beloofde structurele oplossing blijft uit. De hele wijk draait nu op gas.
De bewoner
,,Het systeem op zich is geweldig.” Bewoner Johan Goossen - ook lid van bewonerscomité Buurt 7 - is nog altijd fan van het idee om huizen op een duurzame manier te verwarmen in de winter en koelen in de zomer.

,,Alleen is dit een houtje-touwtje-systeem met veel goedkoop materiaal dat het opgeeft”, zegt hij. ,,Het heeft nooit goed gewerkt. En Eteck handelt klachten niet goed af. Dat is lastig.”

Eteck heeft het afgelopen jaar ‘een ware plannenmachinerie’ opgezet, zoals Goossen het noemt. ,,Op enig moment was er een plan om de hele wijk open te breken en van nieuwe pijpen te voorzien. Maar de investeerders van Eteck zouden dit te duur vinden.” Het plan dat nu op tafel ligt, is een grote renovatie, weet hij.

Eind vorig jaar heeft Eteck de cv-ketels in de ondergrondse technische ruimtes in de wijk vervangen door zwaardere. ,,Dit betekende voor ons dat we deze winter de warmte hadden zoals we die wilden hebben”, zegt Goossen. ,,Maar het is niet duurzaam en dat doet zeer.”

Het maandbedrag dat de Goossens voor de verwarming en koeling van hun huis aan Eteck betalen, is ondertussen van 85 naar 149 euro per maand gegaan. Goossen: ,,Dat hebben heel veel mensen in het land natuurlijk. Maar het is een groot verschil.”
toon volledige bericht
Na 2022 geen artikelen meer te vinden in de Gelderlander hierover.

Nog wel wat andere artikelen over WKO her en der:

https://www.gelderlander....-falend-systeem~ab6ca66b/

https://www.gelderlander....bel-genoeg-zijn~a0aa2575/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wij wonen in een gasloze stadswoning (165m2) met stadsverwarming.
Ik zou niets anders meer willen, stil, eenvoudig, geen onderhoudskosten.
Maandelijkse kosten zijn 150 euro, maar daar zit dus onderhoud en afschrijving in.

Onze verbruik is iets van 20GJ (equivalent met 4500 kWh).

Ik heb om vergelijkingsmateriaal te hebben een offerte voor een warmtepomp laten maken. Dit komt totaal om een investering van 20k. Ik zou daar 2500 kWh per jaar mee kunnen besparen. Met de huidige tarieven (0,3 euro) is dat 60 euro per maand. Dat is dus een terugverdientijd van 33 jaar. Hier komen nog de onderhoudskosten en de afschrijving bij. Hiernaast is een warmtepomp groot (buffervat, buitenunit) en maakt geluid/lawaai.

Kortom, wij blijven heerlijk genieten van onze stadsverwarming.
Pagina: 1