Lichtschakelaar verwijderen maar wel ‘aan’ blijven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Goedemorgen,

Ik heb onlangs in mijn twee toiletten nieuwe plafondlampen opgehangen met Hue lamp gekoppeld aan Hue Motion sensor. Nu wil ik de lichtschakelaar eruit halen en afdekken met een blindplaat zodat de lamp niet meer uitgezet kan worden (want Motion sensor).

Mijn vraag is hoe ik ervoor zorg dat, ondanks dat de schakelaar eruit is, deze wel ‘aan’ blijft? De draden wil ik dan afdoppen met lasklemmen van Wago.

Alvast vriendelijk bedankt!

Beste antwoord (via Morpheus2003 op 01-11-2024 08:52)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:15
Heel simpel beide draden in één Wago drukken. De schakelaar is een soort schakelbare Wago om in die term te blijven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:15
Heel simpel beide draden in één Wago drukken. De schakelaar is een soort schakelbare Wago om in die term te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Welke kleuren draden heb je? Ervan uitgaande dat dit de meest recente kleuren zijn, zou je de bruine draden met het zwarte draad moeten verbinden in een lasklem.

[ Voor 28% gewijzigd door saviour op 01-11-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:21

Tornado1.0

Work in progress

Als de je schakelaar van de muur haalt, zie je (als het goed is) een bruine en zwarte draad de schakelaar in gaan. Maak deze los en stop ze samen in één lasklem. Nu staat je lamp continu aan. Heb precies hetzelfde gedaan in mijn huis op meerdere plekken.

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. Het is inderdaad een zwarte en een bruine draad. Dus als ik beide draden in deze klem aansluit, is het goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2_WhYHCaLDIHP5GBKYPcmtRUGY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/njRyVFa3spQtPBSZHiewYMFK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik zou wel opletten. Je hebt er overduidelijk geen verstand van, en met elektriciteit moet je niet klooien. De gevolgen kunnen ernstig zijn als je niet weet wat je doet, hoe klein de operatie ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 16:27
niks gezegd :)

[ Voor 91% gewijzigd door Tupolev op 01-11-2024 14:38 ]

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
BFmango schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:21:
Ik zou wel opletten. Je hebt er overduidelijk geen verstand van, en met elektriciteit moet je niet klooien. De gevolgen kunnen ernstig zijn als je niet weet wat je doet, hoe klein de operatie ook is.
Doe ik zeker, no worries. Ik schakel altijd de groep uit en kom nu misschien over alsof ik er helemaal niks van weet maar ik zoek vooral bevestiging dat mijn idee werkt en veilig is. Al doende leert men :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46

Freakie1NL

Grote Baas

Het is nou ook weer niet zo dat er bij een 1 polige schakelaar nou echt iets mis kan gaan, op de voorwaarde dat TS spanningsloos werkt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-05 11:12
Met die mentaliteit leer je ook nooit iets. Zolang de groep en/of hoofdschakelaar omgezet is en hij voor 100% garantie met een spanningzoeker controleert of er geen spanning op de kabels staat, zit hij echt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Freakie1NL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:41:
[...]

Het is nou ook weer niet zo dat er bij een 1 polige schakelaar nou echt iets mis kan gaan, op de voorwaarde dat TS spanningsloos werkt.
Zonder de situatie zelf gezien (gemeten) te hebben weet je dat toch helemaal niet.

Voor hetzelfde geld is het helemaal geen eenpolige schakelaar maar hebben al drie beunhazen voor hem zitten knutselen en zijn er allerlei vreemde situaties ontstaan.
thatanas schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:47:
[...]

Met die mentaliteit leer je ook nooit iets. Zolang de groep en/of hoofdschakelaar omgezet is en hij voor 100% garantie met een spanningzoeker controleert of er geen spanning op de kabels staat, zit hij echt wel goed.
Ik snap wat je bedoelt, maar als je er de ballen verstand van hebt dan moet je gewoon niet lopen knutselen, hoe simpel iets ook lijkt. Dat kan vast 99/100 keer goed gaan, maar er is een kleine kans dat er toch iets vreemds gebeurt. En de consequenties met elektriciteit kunnen brand of elektrocutie zijn.

Maar dat is mijn mening.

[ Voor 39% gewijzigd door BFmango op 01-11-2024 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheus2003
BFmango schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:18:
[...]

Zonder de situatie zelf gezien (gemeten) te hebben weet je dat toch helemaal niet.

Voor hetzelfde geld is het helemaal geen eenpolige schakelaar maar hebben al drie beunhazen voor hem zitten knutselen en zijn er allerlei vreemde situaties ontstaan.

[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar als je er de ballen verstand van hebt dan moet je gewoon niet lopen knutselen, hoe simpel iets ook lijkt. Dat kan vast 99/100 keer goed gaan, maar er is een kleine kans dat er toch iets vreemds gebeurt. En de consequenties met elektriciteit kunnen brand of elektrocutie zijn.

Maar dat is mijn mening.
Het is inmiddels gelukt! En zoals je leest, leef ik nog 😉
Ik weet er wel wat vanaf maar wilde het gewoon even checken. Niks mis mee toch?
Overigens woon ik in een nieuw huis en is het allemaal duidelijk en overzichtelijk.
Pagina: 1