3D print mislukt, wat gaat er mis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 20:06
Weet niet of dit het goeie topic is, maar had een grote print die ik aan het doen was en deze heeft gefaald, zie YouTube: 30 oktober 2024

Wat had ik moeten doen om dit te voor komen?

Ik heb even een eigen topic hiervoor aangemaakt. Reacties afgesplitst vanuit het filament topic

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 01-11-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:24

Boullie

Da Bulster

Reveal! schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:07:
Weet niet of dit het goeie topic is, maar had een grote print die ik aan het doen was en deze heeft gefaald, zie YouTube: 30 oktober 2024

Die stok is nogal iel voor hoe hoog die is en als het dan een beetje aangrijpt aan de nozzle trekt/duwt ie em om.
Brim rond die ronde stok en eventueel wat support over die overhang(zou niet hoeven want hij lijkt het goed te doen totdat die stok omvalt). Kunt ook nog wat gluestick/haarspray/dimafix/3dlac spuiten op de plek van de stok voor betere bedhechting.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een rand en ondersteuning toevoegen had kunnen helpen, voor de verticale cilinder eventueel zelfs erop getekend aan de zijkant. De overhang van de bak is qua hoek goed te doen, maar de werkarm is gewoon te groot waardoor de hechting van de bodem van de bak onvoldoende is. Tevens is het te overwegen om een hechtmiddel te gebruiken, maar het is onduidelijk wel filament dit is, dus daar kan ik nu geen specifiek advies op geven.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Zou een brim voldoende zijn in de toekomst of volgende keer ook een beetje lijm?
Als je nou lijm erop doet, hoe haal je dat er dan weer af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Ben geen voorstander van lijm, met name omdat je niet weet hoe de lijm met je specifieke bed en de temperatuur overweg gaat. Brim en eventueel iets van 3dlac zou ik adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:52
Reveal! schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:52:
Gewoon met warm water en zeep , of met alcohol .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zou een brim voldoende zijn in de toekomst of volgende keer ook een beetje lijm?
(verdunde) Houtlijm die in water oplost of 3DLac lost prima op in water.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Lijm zit ook niet in mijn workflow. Ik verzin altijd een andere oplossing als bed adhesion om wat voor reden dan ook niet afdoende is.

- Je kunt bv de z offset iets lager zetten voor deze print
- Supports toevoegen/verbreden
- Brim
- Zhop
- Ietwat lagere extrusion multiplier (bv 95%) zodat de extruder minder collisions heeft bovenin
- Infill patroon zonder interne collisions, rectilinear, gyroid of crosshatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je slicer het toestaat, geeft de support een brim voor betere bed adhesion (enable support brim in Cura). Of vergroot de maximale diameter van je tree-support. (trunk diameter in Cura)
Kan dat niet, zou ik een lijmstift pakken. Ik gebruik voor m'n Tina2's goedkope lijmstiften van de Action. Pelikan Pelifix, verpakking van 3 stuks voor 2 euro. Spoelt af met koud water. Ik kladder altijd het hele printbed in daar mee (maarja, 10x10cm... valt wel mee :P )

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 31-10-2024 15:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Snap het zoiezo nog niet helemaal, ik heb nu de nieuwe Qidi Plus 4 met automatische bed levelling.
Maar het bed is niet level, dus neem aan dat hij de mesh calibratie neemt.
Nu toch maar gelevelled met de hand, maar is dit nou wel of niet handig om te doen?
Inprincipe waren de springs heel strak aangedraaid maar was er 1 cm verschil in hoogte tussen voor en achter.
Had het idee dat dat misschien layer shifts veroorzaakte.

Misschien maar is een Qidi topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Reveal! schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:00:
Snap het zoiezo nog niet helemaal, ik heb nu de nieuwe Qidi Plus 4 met automatische bed levelling.
Nu toch maar gelevelled met de hand, maar is dit nou wel of niet handig om te doen?
Inprincipe waren de springs heel strak aangedraaid maar was er 1 cm verschil in hoogte tussen voor en achter.

1 centimeter? dat is echt onzinnig veel.
Dat moet binnen de milimeters liggen, en liefst tienden van milimeters of minder.

Bed mesh maken is voor het opvangen van oneffenheden in het oppervlak van de build surface (tienden en hondersten van milimeters), niet voor het compleet scheef liggen er van.

Het is goed dat je handmatig je bed hebt gelevelled.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 31-10-2024 18:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:19
Ik zou persoonlijk bij zo'n cilinder inderdaad een brim doen van 5mm tot 10mm breed. OrcaSlicer doet dat in het standaard profiel al automatisch zelfs. Lijm heb ik nog nooit gebruikt de afgelopen 3 jaar en altijd dit soort issues kunnen voorkomen of oplossen met een brim.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:20
Reveal! schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:00:

Dan is het factory matig ingesteld, eerste keer zo goed mogelijk levelen indien nodig is wel beter, bij 1 cm is dat wel een must je wilt niet dat software dit oplost tenzij jouw gantry of bed zelf kan corrigeren natuurlijk.
Voor de rest zou je kunnen kijken of je z offset moet aanpassen dus dichter bij bed bv. Of zou zou kunnen kijken of je de eerste layer iets dikker kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door ilaurensnl op 04-11-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou vooral niet te veel knoeien aan extrusion multipliers en z-offset als je verder wel perfecte prints krijgt. Dit is een probleem met de hechting (adhesion), je kan dat proberen fixen door meer plastic te spuiten maar dat geeft weer andere problemen.

Het probleem is zoals eerder al gezegd dat je een hoog object print met een kleine oppervlakte. Dat los je op door er een groter oppervlak van te maken (een brim), of door ervoor te zorgen dat je print beter blijft plakken (3dlac of lijm). Ik gebruik zelf altijd de (knutsel)lijmspray van de Action. Dat geeft een laagje dat blijft liggen en sticky wordt als het warm is. Ik doe er echt veel prints mee, ik moet maar af en toe met wat zeepwater de (glas)plaat wassen en opnieuw lijm aanbrengen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1