Vreemde kilometerstandtoename op mijn Audi e-tron 50 quattro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 augustus 2024 een Audi e-tron 50 quattro uit 2021, gekocht met 28.500 km op de teller. Vier maanden later staat de teller op 40.000 km. Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer tussen Gennep en Nijmegen, vijf dagen per week. Daarnaast heb ik slechts een paar lange ritten gemaakt: vijf keer naar Antwerpen, twee keer naar Amsterdam, en een keer naar Lelystad, Roermond, en Düsseldorf. Voor de rest rij ik vrijwel alleen naar Nijmegen en gebruik ik de auto voor boodschappen.

Ondanks dit rijpatroon lijkt het aantal kilometers op de teller veel te hoog voor wat ik normaal rij. De dealer zegt dat de kilometerregistratie klopt, maar ik twijfel eraan. Heeft iemand anders met een e-tron (of vergelijkbare Audi) een soortgelijke ervaring gehad? Alle tips of vergelijkbare ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:36
50 km per dag woon werk verkeer x3 maanden is ongeveer 3500 km.
(je zegt zelf 4 maanden? Dat kan niet als je 4 augustus de auto hebt gekocht) Maar met 4 maanden zou de stand nog minder onlogisch zijn uiteraard ;)

5x Retour Gennep-Antwerpen ongeveer 1500km

2x Retour Gennep-Amsterdam ongeveer 600km

1x Retour Gennep-Dusseldorf ongeveer 200km

1x Retour Gennep-Roermond ongeveer 150km

Kom al aan zowat 6000km zonder alle rest/omweg ritjes

Telt best op, zeker als je er nog pakweg 5 a 10 km per dag bijtelt voor sluip/boodschappen verkeer... Zit je snel aan is mijn ervaring? Telt best op, vooral de kleine ritjes...

Je kunt het ook zelf eens testen door een bekend stuk te rijden waarvan je de afstand precies weet?
Je woont werkverkeer een paar dagen exact klokken met je gps en km stand.

Wat ook nog zou kunnen, als het echt afwijkt, dat je bandenmaat (teveel) afwijkt van origineel. Kan je checken.
Heb hier echter niet veel verstand van behalve de wiskundige logica, en verwacht dat een moderne wagen dit wellicht automagisch corrigeert?

[ Voor 42% gewijzigd door GeeEs op 01-11-2024 06:18 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23
Noteer tellerstand. Maak ritje. Noteer tellerstand. Controleer gereden afstand met verschil tussen eind tellerstand en begin tellerstand. Trek je conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 17:11
D'r kan best een aardige afwijking inzitten. Zo geeft onze e-Niro bijna 10% verschil (te hoog) aan. Interessante is dat die qua verbruik en bereik wel de GPS afstand gebruikt, maar qua gereden kilometers de banden gebruikt. Als bij jouw de afwijking ook bijna 10% is, kan die 11500km zomaar 10000km zijn. Kan best zijn met hoeveel je rijd dat dat wel klopt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zijn er ( door de vorige eigenaar? ) ander wielen gemonteerd met een afwijkende omtrek tov de fabrieksmontage? als dan de software niet is bijgewerkt kan je zomaar een flinke afwijking krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
Bedankt voor jullie reacties.

Sinds ik mijn Audi e-tron heb, laad ik uitsluitend op openbare laadpalen op straat of langs de snelweg, en ik gebruik altijd mijn Vattenfall-laadpas. Hierdoor wordt nauwkeurig bijgehouden hoeveel kWh ik oplaad. Tot nu toe kom ik uit op 1.091,18 kWh sinds ik de auto heb.

De gemiddeld verbruik: 20 kWh per 100 km, oftewel 0,2 kWh per kilometer.

Met 1.091,18 kWh zou ik dan ongeveer 5.455,9 km kunnen rijden. Dit is aanzienlijk minder dan de 12.000 km die momenteel op de teller staan.

Daarnaast heb ik gemerkt dat er soms vreemde afwijkingen zijn in de ritgegevens. Op sommige dagen, waarbij ik zeker weet dat ik alleen naar Nijmegen ben gereden, toont de auto bijvoorbeeld 123 km voor die dag, terwijl de afstand heen en terug naar Nijmegen veel minder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 21:45
Aluhoedje op: Auto uit 2021, nieuwwaarde al snel tegen een ton, met slechts 30.000km op de teller?

Is hij origineel Nederlands en voorzien van een Nationale AutoPas (NAP)? Je zou bijna denken dat er (ooit) gesjoemeld is met de kilometerstand en dat daar nu wat in mis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BedraadWiFi
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:44
Je zou de snelheid van Flitsmeister of Google maps kunnen vergelijken op je telefoon met de snelheid van je auto. Waarschijnlijk zit hier tussen de 5 a 10% tussen waarbij je auto harder aangeeft dan wat je telefoon d.m.v. gps meet.

Als de vorige eigenaar kleinere wielen heeft gemonteerd kan dit oplopen tot misschien wel 20% dat je auto "te hard" aangeeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:17
Neem ook de laadverliezen mee. Bij het opladen gaat altijd een deel van wat je geladen hebt op aan warmte in de lader, de laadkabel en de auto voor het in de accu beland. Soms is de hoeveelheid laadverlies echt schrikbarend hoog.

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

En de Audi e-tron is nu niet echt een efficiënte auto te noemen. Ik zou zelfs durven zeggen dat de VW techniek die Audi toepast bij sommige e-tron modellen zelfs Audi onwaardig inefficiënt is. Vooral met de oudere electromotoren verbruik je teveel energie. 20 kW/100 Km is al best fors, maar je audi verbruikt gegarandeerd meer. Je on board verbruiks teller heeft daarbij ook nog eens 6 roze zonnebrillen op en toont een lager verbruik dan wat echt aan de dagelijkse praktijk met e-tron's gehaald kan worden. Dus rekenen met de geladen kW's is niet de weg.

Rijd met GPS de routes en vergelijk. Reken niet met wat de auto zelf aan verbruik etc. aangeeft.

[ Voor 23% gewijzigd door ucsdcom op 01-11-2024 09:12 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

FreakNL

Well do ya punk?

skip2vj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:58:

Sinds ik mijn Audi e-tron heb, laad ik uitsluitend op openbare laadpalen op straat of langs de snelweg, en ik gebruik altijd mijn Vattenfall-laadpas. Hierdoor wordt nauwkeurig bijgehouden hoeveel kWh ik oplaad. Tot nu toe kom ik uit op 1.091,18 kWh sinds ik de auto heb.

Met 1.091,18 kWh zou ik dan ongeveer 5.455,9 km kunnen rijden. Dit is aanzienlijk minder dan de 12.000 km die momenteel op de teller staan.

Daarnaast heb ik gemerkt dat er soms vreemde afwijkingen zijn in de ritgegevens. Op sommige dagen, waarbij ik zeker weet dat ik alleen naar Nijmegen ben gereden, toont de auto bijvoorbeeld 123 km voor die dag, terwijl de afstand heen en terug naar Nijmegen veel minder is.
Je probeert nu aan de hand van laad-gegevens te achterhalen hoeveel je gereden hebt. En er zit ook nog eens een factor 2 verschil in.

Je maakt ergens een denkfout waarschijnlijk.

Waarom zo moeilijk doen? Rij een traject waarvan je exact de afstand weet en kijk wat de KM-stand doet in je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 22:26
Als jouw kilometer teller afwijkt, zou ik zelf ook verwachten dat je snelheidsmeter afwijkt. Ik meen dat die van hetzelfde telmechanisme gebruik maken. Wijkt je teller enorm af ? bij mij geeft hij 103 aan als ik 100 km/u via GPS rijd. Dat is een normale afwijking.

Runs everything...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Weet je zeker dat je de enige bent die in de auto rijdt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:02
Koop een Garmin wandel GPS, stukje rijden tot de GPS 10km aan geeft en kijk dan wat je trip teller in de auto zegt.

Of rij van A naar B en teken die route daarna na in Google Maps

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@skip2vj Gebruik je toevallig een Android telefoon en staat je locatiegeschiedenis aan? Dan kan je eenvoudig de gereden kilometers zien op je tijdlijn in Google Maps.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:27
Laat gewoon je telefoon een route berekenen. ZIe de kilometers van de route. Vergelijk deze met de stand voor en na en herhaal een aantal keer.

Afwijking totaal / kilometers totaal = afwijkening per kilometer.

En als je dan toch naast je auto staat meet je even de diameter van je banden op. Want zo berekent je auto de kilometerstand. Aantal omwentelingen * aangenomen banden omtrek. Andere diameter is andere omtrek.
[...]

Zeker weten achteraf of hou je dit bij? Je geheugen doet rare dingen met je als je er niet bovenop zit. Ik zou gewoon een week of twee elke route die je gepland rijd in een schrift bij houden.

KM start----KM routeplanner---- KM eind volgens routeplanner--- KM werkelijk --- Verschil

[ Voor 45% gewijzigd door __R__ op 01-11-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met 1.091,18 kWh zou ik dan ongeveer 5.455,9 km kunnen rijden.
Ongetwijfeld kloppen jouw laadgegevens maar dan is het zeer interessant om exact te melden welke versie / uitvoering / gewicht van de Audi je hebt staan want daar kan nog wel eens wat verschil in zitten. Als ik snel zoek op Autoweek en Wiki, ligt het verbruik namelijk hoger tussen de 213 en bijna 240 Wh/kilometer en dat is onder "WLTP omstandigheden"; het lijkt me vrij sterk dat jouw auto nog veel zuiniger is? En op basis van het gemiddelde verbruik wat ik dus kan vinden, kom ik 800km minder verder met de geladen 1091kWh?

En dan ga ik even verder in mijn vragen/aanname; als je naar Antwerpen rijdt op bais van de berekening van @GeeEs , is dat ongeveer 300km retour. Dat haal je niet met de gevonden/geGooglede eTron. Heb je in Antwerpen bijgeladen? Onderweg? Met welke pas / hoe afgerekend?

Ik vind het overigens bijster interessant dat de dealer zegt: alles klopt terwijl jouw topicstart een afwijking van goed 4000km laat zien tussen "gereden routes" en "kilometerstand".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 16:15
Meten is weten. -> rittenregistratie bij gaan houden.
datum/tijd, van, naar, km stand start rit, km stand eind rit.

En dan kijken of er rare dingen opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Kloppen de bandenmaten met wat in de computer van de auto staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30

Het lijkt mij het meest logisch om nu gewoon even met de hand de komende 10 ritten of paar weken bij te houden en zo gemakkelijk vast te stellen:

- Heeft élke rit die je maakt een afwijking t.o.v. de werkelijke afstand?
- Is die afwijking elke keer gelijk en zo ja hoeveel procent?

Als je dit in beeld hebt dan heb je daarna bij de dealer/garage een verhaal/vraag waar ze iets mee kunnen. Nu heb je alleen "ik ervaar dat er meer km's lijken te worden gelogd dan ik daadwerkelijk rij". Dan is het niet zo gek dat ze dat in eerste instantie afdoen met "het zal wel kloppen en aan jouw 'ervaring' liggen, niet aan de auto".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
PetervdM schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:13:
zijn er ( door de vorige eigenaar? ) ander wielen gemonteerd met een afwijkende omtrek tov de fabrieksmontage? als dan de software niet is bijgewerkt kan je zomaar een flinke afwijking krijgen.
Dit was een auto die door de dealer werd gebruikt als leenauto. Volgens het bewijs van de uitgevoerde servicebeurten zijn de wielen nooit verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
Millert schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:59:
@skip2vj Gebruik je toevallig een Android telefoon en staat je locatiegeschiedenis aan? Dan kan je eenvoudig de gereden kilometers zien op je tijdlijn in Google Maps.
Ik gebruik een iPhone, dus helaas kan ik niet de locatiegeschiedenis via Google Maps bekijken zoals bij Android. Weet je toevallig of er een vergelijkbare manier is om ritten te volgen op de iPhone, of wellicht via een andere app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waze. kon ik via de pc via mijn account gewoon de routes zien die ik met mijn telefoon genavigeerd had

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skip2vj
MAX3400 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:21:
[...]

Ongetwijfeld kloppen jouw laadgegevens maar dan is het zeer interessant om exact te melden welke versie / uitvoering / gewicht van de Audi je hebt staan want daar kan nog wel eens wat verschil in zitten. Als ik snel zoek op Autoweek en Wiki, ligt het verbruik namelijk hoger tussen de 213 en bijna 240 Wh/kilometer en dat is onder "WLTP omstandigheden"; het lijkt me vrij sterk dat jouw auto nog veel zuiniger is? En op basis van het gemiddelde verbruik wat ik dus kan vinden, kom ik 800km minder verder met de geladen 1091kWh?

En dan ga ik even verder in mijn vragen/aanname; als je naar Antwerpen rijdt op bais van de berekening van @GeeEs , is dat ongeveer 300km retour. Dat haal je niet met de gevonden/geGooglede eTron. Heb je in Antwerpen bijgeladen? Onderweg? Met welke pas / hoe afgerekend?

Ik vind het overigens bijster interessant dat de dealer zegt: alles klopt terwijl jouw topicstart een afwijking van goed 4000km laat zien tussen "gereden routes" en "kilometerstand".
telijk gereden heb en wat er op de teller staat.

Wat betreft de ritten naar Antwerpen: ik laad onderweg bij FastNed met mijn Vattenfall-pas. Al mijn laadsessies worden nauwkeurig geregistreerd, en volgens die gegevens heb ik in totaal 1.091,18 kWh geladen sinds ik de auto bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
Valorian schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:27:
[...]

Het lijkt mij het meest logisch om nu gewoon even met de hand de komende 10 ritten of paar weken bij te houden en zo gemakkelijk vast te stellen:

- Heeft élke rit die je maakt een afwijking t.o.v. de werkelijke afstand?
- Is die afwijking elke keer gelijk en zo ja hoeveel procent?

Als je dit in beeld hebt dan heb je daarna bij de dealer/garage een verhaal/vraag waar ze iets mee kunnen. Nu heb je alleen "ik ervaar dat er meer km's lijken te worden gelogd dan ik daadwerkelijk rij". Dan is het niet zo gek dat ze dat in eerste instantie afdoen met "het zal wel kloppen en aan jouw 'ervaring' liggen, niet aan de auto".
Dank voor de tip! Ik ga de komende weken elke rit handmatig bijhouden om te zien of er een vaste afwijking is. Dan heb ik concrete gegevens om mee naar de dealer te gaan. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
Duke of Savage schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:26:
Kloppen de bandenmaten met wat in de computer van de auto staat?
Volgens de dealer klopt alles, en technisch gezien mankeert er niets aan de auto. De bandenmaten komen ook overeen met wat in de computer van de auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip2vj
__R__ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:11:
Laat gewoon je telefoon een route berekenen. ZIe de kilometers van de route. Vergelijk deze met de stand voor en na en herhaal een aantal keer.

Afwijking totaal / kilometers totaal = afwijkening per kilometer.

En als je dan toch naast je auto staat meet je even de diameter van je banden op. Want zo berekent je auto de kilometerstand. Aantal omwentelingen * aangenomen banden omtrek. Andere diameter is andere omtrek.

[...]

Zeker weten achteraf of hou je dit bij? Je geheugen doet rare dingen met je als je er niet bovenop zit. Ik zou gewoon een week of twee elke route die je gepland rijd in een schrift bij houden.

KM start----KM routeplanner---- KM eind volgens routeplanner--- KM werkelijk --- Verschil
toon volledige bericht
Bedankt voor de tip om de bandenmaat en omtrek ook mee te nemen in het onderzoek!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:12

Freakie1NL

Grote Baas

Waarom zo moeilijk doen? In Nederland hebben wij op de snelweg om de 100 meter paaltjes staan. Daar staat een getal op. Je neemt dat begin getal en het eind getal waar je de snelweg op en af gaat. Liefst flink stukje van 50 km. Je kijkt wat je auto in de tussentijd telt.

Zie de video's van Bjorn Nyland, nooit een auto die 1.000 km exact als 1.000 doet maar altijd goed te meten wat het wel is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

The Wizard

Moderator Mobile
MacIsCool schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:42:
Als jouw kilometer teller afwijkt, zou ik zelf ook verwachten dat je snelheidsmeter afwijkt. Ik meen dat die van hetzelfde telmechanisme gebruik maken. Wijkt je teller enorm af ? bij mij geeft hij 103 aan als ik 100 km/u via GPS rijd. Dat is een normale afwijking.
Teller snelheid is niet gelijk aan wat de auto gebruikt voor de tellerstanden, de snelheid mag (wettelijk) nooit lager zijn dan de echte snelheid, daarom heeft elke auto een afwijking naar boven (soms minimaal, soms fors). Als je een OBD reader gebruikt zie je wat de daadwerkelijke snelheid is wat de auto gebruikt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik rijd voor het werk in een Audi e-tron 55. Deze hebben we ontvangen met 3611 km op de teller in april 2022. Ondertussen staat er ~91.000 km op.

Hiervan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat de kilometerteller zeer accuraat is. We houden hiervoor namelijk een logboek bij, en de afgelegde kilometers komen altijd exact overeen met wat de navigatie aangeeft.

Mijn grote vraag: klopt de afgelezen begin kilometerstand? Is deze niet overgenomen van een "Long-term memory"? Dan kan het zijn dat je je beginstand namelijk foutief genoteerd hebt.

De e-tron heeft namelijk een dagteller (welke normaliter hetzelfde is als de "Long-term memory" zolang de 12V accu niet leeg is gegaan), een "Short-term memory" en "Long-term memory". De short-term reset automatisch per "rit", al is "rit" ruim en kan het ook meerdere ritten zijn op dezelfde dag. Maar als ik 's avonds de auto parkeer en 's ochtends wegrijd, na het wegrijden reset de "Short-term memory" naar 0. Kan eventueel handmatig reset worden.

De "Long-term memory" reset NIET automatisch, enkel als de gebruiker hem reset. En ik vermoed dat deze waarde een keer genomen is voor je initiele kilometerstand. Deze is misschien gereset geworden toen de auto 5000-6000 kilometer op de teller had staan, waardoor deze bij aanschaf op ~28.500km stond terwijl de totale kilometerstand van de auto ~34.500 kilometer stond. Zeker als er een grote waarde staat in de Long-Term, kan dat wel eens voor verwarring zorgen.

Nu heb ik helaas geen foto kunnen vinden van onze long-term, maar als voorbeeld een oude foto met de short-term, kilometerteller en dag-teller (long term memory):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTYo8teJd2ngoEL6_nj2o_Cab9w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fQMQdQ5N9o08oT4lj6FC19CU.jpg?f=user_large
Misschien in verwarring dus de rechter waarde genoteerd, of de waarde die stond onder "Long-term memory"? De kilometerteller en dagteller gaan ook weg als je naar een ander scherm gaat (muziek, telefoon of navigatie).

Tevens betreft de tellerafwijking inderdaad 3km/h bij een e-tron, al zou dit geen impact moeten hebben op de kilometerteller.

Eventueel kan je ook een NAP-rapport opvragen als de auto op je naam staat: dan kan je ook zien wat als kilometerstand is genoteerd bij tenaamstelling
https://tellerrapportuitgebreidaanvragen.rdw.nl/particulier

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
MK_ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:19:
Ik rijd voor het werk in een Audi e-tron 55. Deze hebben we ontvangen met 3611 km op de teller in april 2022. Ondertussen staat er ~91.000 km op.

Hiervan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat de kilometerteller zeer accuraat is. We houden hiervoor namelijk een logboek bij, en de afgelegde kilometers komen altijd exact overeen met wat de navigatie aangeeft.

Mijn grote vraag: klopt de afgelezen begin kilometerstand? Is deze niet overgenomen van een "Long-term memory"? Dan kan het zijn dat je je beginstand namelijk foutief genoteerd hebt.

De e-tron heeft namelijk een dagteller (welke normaliter hetzelfde is als de "Long-term memory" zolang de 12V accu niet leeg is gegaan), een "Short-term memory" en "Long-term memory". De short-term reset automatisch per "rit", al is "rit" ruim en kan het ook meerdere ritten zijn op dezelfde dag. Maar als ik 's avonds de auto parkeer en 's ochtends wegrijd, na het wegrijden reset de "Short-term memory" naar 0. Kan eventueel handmatig reset worden.

De "Long-term memory" reset NIET automatisch, enkel als de gebruiker hem reset. En ik vermoed dat deze waarde een keer genomen is voor je initiele kilometerstand. Deze is misschien gereset geworden toen de auto 5000-6000 kilometer op de teller had staan, waardoor deze bij aanschaf op ~28.500km stond terwijl de totale kilometerstand van de auto ~34.500 kilometer stond. Zeker als er een grote waarde staat in de Long-Term, kan dat wel eens voor verwarring zorgen.

Nu heb ik helaas geen foto kunnen vinden van onze long-term, maar als voorbeeld een oude foto met de short-term, kilometerteller en dag-teller (long term memory):
[Afbeelding]
Misschien in verwarring dus de rechter waarde genoteerd, of de waarde die stond onder "Long-term memory"? De kilometerteller en dagteller gaan ook weg als je naar een ander scherm gaat (muziek, telefoon of navigatie).

Tevens betreft de tellerafwijking inderdaad 3km/h bij een e-tron, al zou dit geen impact moeten hebben op de kilometerteller.

Eventueel kan je ook een NAP-rapport opvragen als de auto op je naam staat: dan kan je ook zien wat als kilometerstand is genoteerd bij tenaamstelling
https://tellerrapportuitgebreidaanvragen.rdw.nl/particulier
toon volledige bericht
Kan je bij een e-tron als gebruiker zo -makkelijk- de "long term" km stand resetten dan? /sjoemelen met km standen?
Of lees ik het verkeerd, en is "long term" hier toch weer wat anders dan de echte "totaal gereden km" stand van de wagen?
Want dat laatste is wat TS wilde weten (bij aankoop) mag ik aannemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

GeeEs schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:21:
[...]
Kan je bij een e-tron als gebruiker zo -makkelijk- de "long term" km stand resetten dan? /sjoemelen met km standen?
Of lees ik het verkeerd, en is "long term" hier toch weer wat anders dan de echte "totaal gereden km" stand van de wagen?
Long term is gewoon een een tripteller die je zelf reset: scrollen naar het "Long-term memory" scherm en dan de OK (scroll knop) op het stuur ingedrukt houden. Hetzelfde als op de Short-Term zoals hierboven neergeschreven is.

Ik wil niet direct zeggen dat er gesjoemeld is, ik vraag enkel bevestiging of de start-kilometerstand die de TS voor zichzelf neergeschreven heeft, de daadwerkelijke kilometerstand was en niet per ongeluk de long-term memory. Zeker als de long-term een relatief hoog getal heeft staan kan je ze wel eens met elkaar verwarren.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
MK_ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:26:
[...]

Long term is gewoon een een tripteller die je zelf reset: scrollen naar het "Long-term memory" scherm en dan de OK (scroll knop) op het stuur ingedrukt houden. Hetzelfde als op de Short-Term zoals hierboven neergeschreven is.

Ik wil niet direct zeggen dat er gesjoemeld is, ik vraag enkel bevestiging of de start-kilometerstand die de TS voor zichzelf neergeschreven heeft, de daadwerkelijke kilometerstand was en niet per ongeluk de long-term memory. Zeker als de long-term een relatief hoog getal heeft staan kan je ze wel eens met elkaar verwarren.
Helder! Twijfelde idd of ik het goed snapte, ken die wagen niet, maar met zoveel getalletjes en opties is een foutje zomaar gemaakt ja.

Het zou me niet verbazen als je hier zomaar eens de "oorzaak" gevonden hebt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:09
Weet je zeker dat de auto op 28.500 stond toen je hem in ontvangst nam?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 14:16

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Als je hierbij twijfelt zou je de laatst bekende stand bij de dealer voor verkoop kunnen opvragen, zou mij toch redelijk knullig lijken als een dealer een foutieve stand doorgeeft...

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 17:34
Ik rij zelf de nieuwe Q8 Sportback e-tron 55 (2023). En ook hier klopt de kilometerstand. Je verbruik van 20 kWh/100km is denk ik wel iets te enthousiast :). Ik probeer mezelf netjes in te houden en zit gemiddeld op 25 (33K km). Als ik wil zou ik makkelijk naar de 28 kunnen gemiddeld.

Met de 1100 kWh die geladen is, en een hoger gemiddeld verbruik (het was zomer, dus laten we 23 kWh nemen - er van uitgaande dat je netjes 100/110 rijdt op de snelweg). Dan zit je aan 4700 gereden kilometers. Dat is een pak minder dan de afstanden die je zegt gereden te hebben.

In de myAudi app kun je ook de gereden ritten zien, met het verbuik en afstand per dag enzo. Ik kan de ritten terugzoeken tot de ingebruikname. Dus, zie je hier wellicht iets geks terugkomen? Je kunt zelfs je stats delen via CSV, dus dan kan je terugrekenen of de originele kilometerstand wel klopt.

Welke wielen zitten eronder?

Verder inderdaad de snelheid controleren met behulp van de GPS, en zet je dagteller eens op 0, en check aan de hand van de hectometerpaaltjes of het klopt over een langere afstand. Dan heb je een paar variabelen, waarmee je indien nodig terug naar de dealer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-07 21:04
GeeEs schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:21:
[...]

Bij een Audi e-tron valt er niks te sjoemelen.
Er zijn gewoon 2 dagtellers.

De ene is een Lange Termijngeheugen en kan je zelf resettten als je daar zin in hebt. Die gebruik je bijvoorbeeld om alle kilometers van een vakantie te kunnen bijhouden.

De andere is een Korte Termijngeheugen en die wordt automatsch gereset als de auto langer dan 2 uur (of zoiets) niet heeft gereden. Dat heeft meer het karakter van een normale dagteller.

Daarbij heb je uiteraard nog de normale kilometerteller die niet te resetten is en het totaal van alle gereden kilometers bijhoudt.

Oh ja, mijn Audi e-tron 50 heeft de laatste 4 jaar gemiddeld 24 kWh/100 km verbruikt. Gemiddeld over alle zomers en winters, bij een redelijk fatsoenlijke rijstijl. :)
Vind ik toch niet slecht voor zo'n grote luxueuze bak. En je koopt een Audi e-tron ook niet omdat 'ie zo goedkoop is. :)

[ Voor 12% gewijzigd door BBBvB op 01-11-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 14:45
ik ben wel benieuwd waar het nu aan lag?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
Jumpman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:05:
ik ben wel benieuwd waar het nu aan lag?
ik denk dat @skip2vj erachter gekomen is dat hij een stomme rekenfout gemaakt heeft en het niet durft te melden. Ik denk dat de km bij aanschaf waarschijnlijk hoger waren dan dat hij had onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 14:45
Twardt schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:53:
[...]

ik denk dat @skip2vj erachter gekomen is dat hij een stomme rekenfout gemaakt heeft en het niet durft te melden. Ik denk dat de km bij aanschaf waarschijnlijk hoger waren dan dat hij had onthouden.
Geen probleem toch, foutje is menselijk.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Knip

[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 18-12-2024 13:48 . Reden: Het is hier niet de HK ]

Pagina: 1