Vraag over Nibe S1155, parallel afgiftesysteem met cvpomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandp
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-11-2024
De Nibe S1155 is inmiddels aan het droogoefenen, dwz zonder compressor aan het bronzijdig draaien en tevens zonder tapwater functie draait de vloerdroogfunctie op het elektrisch element en is het behaaglijk maar wordt er flink wat KWH's doorheen gejast. Ik zie het maar als bouwkosten.

Op dit moment draaien we alleen bijverwarming voor het afgiftesysteem en hebben we tapwater vraag dmv kunstmatige vraag op laag te zetten "uitgezet". De woning is nog in aanbouw en er is nog geen behoefte aan verwarmd tapwater.

De vloerverwarming / afgiftesysteem is volgens een parallelbuffer opgezet met eigen externe circulatiepomp en hierover mijn vraag.

Ik zat weer eens in het schema (zie bijgevoegd) te kijken en volgens mij is het toch zo dat wanneer de S1155 (in de nabije toekomst) ook het tapwater gaat opwarmen, de drie-weg klep in de wp om gaat en de circulatie van het afgifte systeem wordt onderbroken? Hetzelfde indien de afgifte wisselt van opwarmen zwembad naar afgifte aan het huis?

Heb ik het mis of moet ik dan signaleren naar de externe circulatiepomp van het afgifte systeem (een Grundfoss Magma3) dat deze zal moeten stoppen?

Zoja, hoe zou ik dat voor elkaar krijgen? Op de print van de Nibe kan ik 1 van de Aux'es oormerken hiervoor denk ik, maar hoor graag evt ervaringen :) Alle constructieve hulp en kennis is welkom!

Ook als ik het mis heb! Heel erg bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JasFddZJJ2WAmzC9guNWSf2YnxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWdKVcOYifNY7JAoTXDTlJYx.png?f=fotoalbum_large

instance.name_signature="false";

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandp
Na toch nog wat meer onderzoek denk ik dat ik op de S1155 het AA2-X27 relais moet gebruiken om te signaleren.

Uit de Nibe Manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paIJei_lcT0q62X6umQwZU6uzHY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GQkIY2IbBD7vgyMHNYUYKw6m.png?f=user_large

en op de externe circulatiepomp Magma3 van Grundfos de digital S/S input moet gebruiken?

Uit een gevonden GF Magma3 manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO92qqQL8UIX1G52YqvU3gW0obg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M0M6XXU46mw26TBSAj5gygLo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je moet de start/stop toepassen of garanderen dat de pomp maximaal 1-2x per uur op de voeding schakelt, staat in de handleiding vermeld. Anders zal de pomp binnen 5-10 jaar intern kapot gaan.

Ik plaats zelf geen Nibe, hebben ze geen aansluiting voor een secundaire pomp? Hiertussen een 230V relais plaatsen en het start/stop contact als dry contact laten schakelen. Dat is alles :)

Driewegkleppen schakelen om, je kan nooit SWW en verwarming tegelijk hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 01-11-2024 07:20 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelandp
Ik plaats zelf geen Nibe, hebben ze geen aansluiting voor een secundaire pomp? Hiertussen een 230V relais plaatsen en het start/stop contact als dry contact laten schakelen. Dat is alles :)
Dank je @DutchWing voor je input _/-\o_ .
Ja de NIBE heeft dus de X27 op de print, zijnde een potentiaalvrij relais:
Mogelijke keuze AUX-uitgang (potentiaalvrij, variabel relais)
Het is mogelijk een externe aansluiting te realiseren door middel van een relaisfunctie via een potentiaalvrij schakelrelais (max. 2 A) op de print (AA2), klemmen- strook X27:NO,C,NC. De functie moet worden geactiveerd in menu 7.4.

Optionele functies externe aansluiting:
Indicaties
• alarmsignalering
• indicatie gewoon alarm
• indicatie koelmodus (geldt alleen als er koelaccessoires zijn)
• vakantie-indicatie
• weg-modus voor "smart home" (aanvulling op de functies in menu 5.3)
Bediening
• regeling van circulatiepomp voor warmtapwatercirculatie
• regeling van externe circulatiepomp (voor warmtedrager)
Het jammere is dat er maar 1 plek is voor 1 functie. Als er meer functies benodigd zijn: zoals in dit geval indicatie koelmodus en de regeling van de externe circulatiepomp moet er weer een accesoire worden bijgevoegd lees ik, tenzij wellicht op de print van de externe koelmodule kan aangeven dat er wordt gekoeld:)

Maar goed, eerst die circulatiepomp maar eens op het potentiaalvrije contact aansluiten.