Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LightningLion
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-06 21:49
Waarom zou Ubuntu 24.10 niet willen opstarten nadat ik het geinstalleerd heb?

Ik heb gebruik gemaakt van een Sandisk Extreme Go (SDCZ810) 128GB USB-stick en balenaEtcher om een bootable USB-stick te maken.

https://ubuntu.com/tutori...complete-the-installation

De bovenstaande tutorial heb ik gebruikt, maar ik kom dus niet verder dan stap 10. Na het opnieuw opstarten krijg ik een 3F0 error (No boot device found).
Ik heb geprobeerd verschillende BIOS settings aan te passen, maar nooit start Ubuntu op.
Dan bedoel ik: boot order veranderd, verschillende boottypes geprobeerd (legacy, UEFI Hybrid en UEFI Native), schijf gewiped via de BIOS en opnieuw geinstalleerd, zelfs een soort custom boot path (terwijl ik niet echt begreep wat ik deed haha).

Bron (die ik nog weet): https://askubuntu.com/a/1521758

Heeft iemand toevallig ervaring met Ubuntu of een andere distro en dit specifieke HP Elitebook model?
Ik kan online maar weinig vinden om dit probleem misschien te kunnen op te lossen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UEFI kan wat buggy zijn met die laptop. Rond de tijd van die laptop was het nog best pril en is verre van wat we nu gewend zijn. Zet je systeem dus op Legacy. Vervolgens start je de installatie weer op en kijk of je een bestaande installatie ziet. Zorg wel dat je ook echt met Legacy opstart van USB en niet per ongeluk alsnog via UEFI.

Als je een bestaande installatie ziet, heb je iig bevestiging dat het partitioneren en schrijven succesvol gebeurt, iets anders zorgt dan voor problemen.

Start dan een nieuwe installatie (je zit al in de omgeving als 't goed is ;) ) en maak een nieuwe partitietabel (alles wordt hiermee gewist) en kies voor MBR. Dit is belangrijk, als het GPT is zal dit met Legacy boot niet werken.
Volg de rest van de installatie stappen en met wat geluk werkt het nu.

Werkt het alsnog niet, kijk dan of je de harde schijf in een ander systeem kan testen. Een PC kan, maar zal een adapter vereisen waarschijnlijk. Start van de schijf om te zien of Ubuntu start of niet. Werkt dit wel, dan is er iets met de laptop aan de hand.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:46

Cyphax

Moderator LNX
De tips van @Hero of Time kwam ik ook tegen op https://h30434.www3.hp.co...-that-has-no/td-p/5888828
Wellicht iets meer toegespitst op de Elitebook.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LightningLion
Dank @Cyphax en @Hero of Time voor de snelle reacties!
Ik zal er eens naar gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:32

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Iets om ook even na te kijken: heb je de laatste bios versie voor die laptop?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LightningLion
@thunder7 Ik denk het? Op de HP website vind ik dit: https://support.hp.com/nl...7511/swItemId/ob-107635-1

Mijn laptop heeft een BIOS date van 08/04/2014, dus die is in ieder geval nieuwer dan die op de HP website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LightningLion
@Hero of Time

Zou ik hier MBR moeten kunnen kiezen normaal? (Zie afbeelding)
Ik kon het nergens anders vinden in de installatie opties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-mRSkZTXGk8Ns5x32y4rcn2Vnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NdRLGIBzjQpY2OWn9WFvxlW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een filesystem voor de partitie. Niet het formaat van de tabel zelf. Rechts onderin staat 'Revert' en ernaast iets voor 'Partition Table'. Klik op 'sda' en die knop zou dan actief moeten worden. Lijkt erop dat het een nieuwe partitie tabel kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LightningLion
Dankjewel voor je reactie @Hero of Time !

Ik kan inderdaad een nieuwe partitie tabel aanmaken als ik op die knop klik, maar ik krijg geen configuratie opties. Alleen een waarschuwings scherm met:

"Creating a new partition table on an entire device will remove all of its current partitions. This operation can be undone if needed." Cancel | OK

Vervolgens word die sda1 partitie aangemaakt.

Is er misschien een command dat me wel meer opties geeft in dit scenario of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _LightningLion
"sudo fdisk -l" laat me wel zien dat de Samsung SSD die ik gebruik inderdaad de disklabel type "gpt" heeft.

Ik vond deze post --> https://askubuntu.com/a/1426047

Het command "sudo cfdisk" laat me het type aanpassen, ik zal kijken of ik na de installatie er nu wel inkom met de USB-stick eruit!

[ Voor 4% gewijzigd door _LightningLion op 01-11-2024 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
@_LightningLion, als het je al is gelukt: kudos!
Als het nog niet is gelukt: ik heb dit gehad met zowel HP als Dell laptops en mijn oplossing was 24.04 LTS installeren en die updaten naar 24.10. Dan hoef je ook niet aan de gang met Legacy en werkt UEFI wel gewoon naar behoren. Kan me niet voorstellen dat het ligt aan de laptops of onze werkwijzen gezien het probleem enkel speelt wanneer je Ubuntu 24.10 installeert en bij geen enkel ander OS. Bij mij dan (4 verschillende laptops).

[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 01-11-2024 23:16 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _LightningLion
Ik heb het werkend gekregen! Hier zijn de stappen die ik gevolgd heb:

Voorafgaand heb ik in de BIOS "Secure Erase" gedaan om de disk leeg te maken.

1. Zorg dat je bij de "Disk setup" stap bent in de installatie
2. Open de commandline met CRTL + ALT +T
3. Typ "sudo cfdisk" en kies voor dos (ik las dat dat hetzelfde was als MBR als het goed is)
4. Navigeer naar "Write", typ "yes" en wacht tot het proces klaar is
5. Als het goed is kun je nu nog een keer "sudo cfdisk" doen en kiezen om de "bootable" flag aan te zetten. Zorg er weer voor dat je "Write" selecteert en daarna "yes" typt.
6. Installeer Ubuntu nu met de optie "Erase disk and install Ubuntu"
6. Restart aan het einde van de installatie (zoals er staat), haal de USB-stick eruit als het gevraagd word en als het goed is boot je dan Ubuntu 24.10 in!

@Ample Energy Om een of andere reden kon ik de 24.04 LTS versie niet met balenaEtcher op mijn USB-stick krijgen en 24.10 wel... daarom ben ik naar dit pad afgedwaald haha.

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nice, de stappen die je noemt had ik anders ook gegeven, maar dan met fdisk of parted. Ik weet dat cfdisk bestaat, maar nooit gebruikt.

De 'secure erase' van het BIOS was niet nodig. Het opnieuw maken van de partitie tabel zorgt er in principe al voor dat het wordt gezien als een nieuwe schijf.

Pagina: 1