Intellectueel eigendom algoritme achter software-product

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neo_drol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:05
Beste Tweakers,

Ik ben nu iets meer dan een jaar als ZZP-er bezig en heb een vraag met betrekking tot intellectueel eigendom. In mijn eerste klus bij organisatie A ben ik ingehuurd voor een bepaalde klus. Tijdens deze klus is mij gevraagd ook eens mee te denken met een ander problem bij deze organisatie. Hier heb ik een algoritme bedacht / bedacht die erg waardevol is voor deze organisatie en waar ik nog best wat tijd aan heb mogen werken (betaald, hoewel dit geen onderdeel van de oorspronkelijke klus).

Toen mijn contract bij A afliep, wilde A een andere structuur. Ik werd ingehuurd door bedrijf B om de methode verder te ontwikkelen tot een software-product die het op zijn beurt weer doorverkocht aan organisatie A. Hier heeft bedrijf B toestemming voor gekregen van organisatie A. In mijn contract met B staat dat ik intellectuele eigendommen van hetgeen ik voor B ontwerp en ontwikkel overdraag. Deze opdracht is ondertussen ook afgelopen.

Ondertussen ontvang ik meerdere verzoeken om een softwareproduct te ontwikkelen met een vergelijkbare tot zeer vergelijkbare methode / algoritme als dat ik eerder heb bedacht en zou ik hier graag een bedrijf omheen willen bouwen.

Vragen die ik heb
  • Mag ik dit doen zonder afspraken m.b.t. intellectueel eigendom te breken?
  • Ik begrijp dat ik de eerder ontwikkelde code niet kan hergebruiken, maar hoe zit dat met het idee van deze methode?
  • Wanneer is iets niet meer dusdanig generiek dat er intellectueel eigendom op rust?
  • Moet ik hierover in gesprek met A of B?
Hopelijk heb ik het helder kunnen uitleggen en kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via neo_drol op 17-11-2024 08:12)

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik denk dat je hiervoor echt een jurist nodig hebt. Ik kan mijn mening wel geven, daar schiet je weinig mee op. Beter win je hier gewoon goed advies over in.

De exact afspraken met bedrijf B, en verwoording, zijn wel belangrijk denk ik. Misschien dat in gesprek gaan daarover bij voorbaat geen slecht idee is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik denk dat je hiervoor echt een jurist nodig hebt. Ik kan mijn mening wel geven, daar schiet je weinig mee op. Beter win je hier gewoon goed advies over in.

De exact afspraken met bedrijf B, en verwoording, zijn wel belangrijk denk ik. Misschien dat in gesprek gaan daarover bij voorbaat geen slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38
Op software kan je alleen copyright hebben. Patenten ed zijn niet mogelijk. Dus ja je kan gewoon aan de slag voor een andere partij zolang je de code niet kopieert. Let wel op dat er geen relatiebeding of concurrentiebeding geldt. Ook moet je opletten dat je geen bedrijfsgevoelig informatie naar buiten brengt. Maar goed hetzelfde trucje ergens anders herhalen doet half werkend Nederland natuurlijk.

BTW dit zou je moeten helpen over wanneer copyright niet geldt : https://www.ictrecht.nl/b...re-hoe-zat-het-ook-alweer

[ Voor 15% gewijzigd door chielsen op 01-11-2024 21:33 ]