Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeh4
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-06 17:02
Ik hoop dat ik hier goed zit en iemand mij kan helpen met mijn naar mij idee lastige vraag.

Per 1 mei was het CAO waar ik onder val verlopen, sinds vorige maand is er een akkoord met nieuwe afspraken en ook een loonsverhoging van 4% welk met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd.

Echter wordt er doordat ik in juli een loon wijziging heb gehad de correctie alleen toegepast op de periode van mei tot juli.

In juli ben ik van ploegendienst overgegaan naar een andere functie in dagdienst. Zodat mijn loon niet zou wijzigen is toen mijn ploegentoeslag van 13% verdisconteerd in mijn basisloon. Hierover heb ik ook een brief gehad van mijn werkgever waar in staat dat de ploegentoeslag 13% word verdisconteerd in mijn basisloon.

Naar mijn idee zou dus mijn loon van juli tot aan nu ook nog gecorrigeerd moeten worden met de CAO verhoging van 4% en mijn huidig loon dus ook verhoogd moeten worden met 4%, echter volgens mijn werkgever (HR afdeling) is dit niet het geval.

Graag hoor ik of mijn gedachtegang juist is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Is die verrekening met de ploegentoeslag sowieso ook in de cao opgenomen? Lijkt mij dat je nu al geld verdient voor onregelmatige nachtdiensten terwijl je die niet eens draait?

Maar goed, uiteindelijk is dit alles afhankelijk van de cao afspraken.

Persoonlijk lijkt het mij dat jij nu nog steeds 9% meer verdient dan je collega's met dezelfde functie/trede vanwege die verrekening met de ploegentoeslag?

[ Voor 24% gewijzigd door President op 31-10-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Normaalgesproken zou je loon gewoon +4% moeten. Je basisloon is per mei +4% en de verhoging in juli vindt plaats op basis van dat hogere basisloon. Zeker omdat de verhoging van 13% op basis van een specifieke regel / formule volgt.

Soms zijn er situaties waar dit expliciet wordt uitgesloten, bijvoorbeeld bij indiensttreding waarbij een verwachtte CAO stijging al in het aanbod wordt meegenomen, maar dat speelt hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 00:06
Ik heb ook zoiets aan de hand gehad met de CAO Metaal en techniek.
2,5% verhoging gehad vanwege krijge vast contract en extra taken die ik deed.
Uiteindelijk de 2,5% gehad en daarbovenop de 7% van de CAO.

Ze mogen sowieso niet minder betalen dan de CAO tabellen, maar jou 13% is denk al bovenop CAO.

Wat ik toen tegenkwam was een advies voor werkgevers:
U kunt dit ondervangen door bij de salarisverhoging schriftelijk aan te geven, dat deze verrekend wordt met een eventuele latere cao loonsverhoging. Aangezien dit juridisch nogal gecompliceerd ligt, adviseren we u te allen tijde vooraf juridisch advies in te winnen alvorens u als werkgever iets op dit punt onderneemt. U kunt hiervoor altijd contact met het secretariaat opnemen.
Voorkom dubbele loonsverhoging (noa.nl)

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

TOMMY1985 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:39:

Ze mogen sowieso niet minder betalen dan de CAO tabellen,
oh jawel hoor, dat komt heel veel voor. Ik heb zelf ook jaren ónder mijn loonschaal gewerkt. Er was wel een regel in de CAO dat je maximaal 3 jaar onder je loonschaal mocht werken, en dat je dan onderaan (dus net binnen) de schaal gezet werd.

Wat ik ook vaak heb gezien: loonschalen worden (flink, 20-30%) opgehoogd, maar de salarissen zelf niet. Dan beland je dus ook opeens onder je loonschaal. En dat wordt dan gebracht als iets positiefs: kun je langer doorgroeien in je schaal! :+

Heb uiteindelijk wel ontslag genomen vanwege deze praktijken. Maar de meeste mensen accepteerden het.
Gaat om een multinational, die de zaken verder goed op orde had.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-11-2024 12:03 ]