Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik heb een build gemaakt met de volgende componenten:

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI
AMD Ryzen 9 9950X Boxed
G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239F48GX2-TZ5RW geheugenmodule 96 GB 2 x 48 GB DDR5 6400 MHz

Nu staat de bovengenoemde geheugenmodule in de lijst op de site van asus als ondersteund op dit moederbord. Ik had dan ook 2 sets besteld om zo op het maximum van 192GB uit te komen wat haalbaar is.

Helaas na heel lang wachten kwam er eindelijk beeld en kon ik in de bios en zag ik keurig de 4 modules weergegeven worden. Ik kon het EXPO profiel instellen om de modules op de juiste settings te zetten.
Save bios en reboot.... Niets meer, zwart scherm tot in de eeuwigheid. Ook als ik de modules niet op een EXPO profiel instel en boot.... Niets.

Dus ik nog een keer goed kijken in de compatibility lijst van modules, wat blijkt: er worden maximaal 2 modules van 48GB ondersteund en niet 4. Ik 2 modules er uit gehaald, EXPO profiel ingeladen, reboot en alles werkt perfect!

Maar ga je dus op de lijst kijken van ondersteunde modules, kies je voor 48GB en 4 stuks dan is het resultaat 0
Er is dus eigenlijk geen mogelijkheid om die 192GB te halen volgens hun lijst 8)7

Ik heb wat rond gezocht en een paar mensen gevonden die het in een net andere configuratie ook niet voor elkaar kregen of op hele lage snelheden, ook wel een silicon lottery genoemd.

Iemand enig idee wat een zinnige oplossing zou zijn?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

192GB zal vast kunnen, maar niet met Expo, dat trekt de geheugencontroller niet met 4 dual rank modules. Je zult moeten kiezen tussen snelheid en capaciteit. Dus EXPO en 96GB of geen EXPO en 192GB.

CMOS reset doen en RAM op 4800 of 5200 zetten zonder EXPO en nogmaals proberen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
De moederbordfabrikanten zijn over het algemeen niet heel duidelijk over dit onderwerp, die stellen bijvoorbeeld "4 x DIMM slots, max. 192GB, DDR5 Support up to8000+MT/s(OC) with Ryzen™ 9000 Series Processors ..."

Maar de daadwerkelijke ondersteuning ligt iets genuanceerder. AMD geeft het volgende aan (kijk onder 'Connectivity') voor de 9950X:

2x1R DDR5-5600
2x2R DDR5-5600
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

Dus volgens de officiële specificaties kun je die vier 48GB DIMMs maar met 3600MT/s draaien. Begin daar dan ook en vervolgens werk naar boven. Vermoedelijk kun je de 4400, 4800 of misschien 5200 zoals hierboven vermeld wel halen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:40:
De moederbordfabrikanten zijn over het algemeen niet heel duidelijk over dit onderwerp, die stellen bijvoorbeeld "4 x DIMM slots, max. 192GB, DDR5 Support up to8000+MT/s(OC) with Ryzen™ 9000 Series Processors ..."

Maar de daadwerkelijke ondersteuning ligt iets genuanceerder. AMD geeft het volgende aan (kijk onder 'Connectivity') voor de 9950X:

2x1R DDR5-5600
2x2R DDR5-5600
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

Dus volgens de officiële specificaties kun je die vier 48GB DIMMs maar met 3600MT/s draaien. Begin daar dan ook en vervolgens werk naar boven. Vermoedelijk kun je de 4400, 4800 of misschien 5200 zoals hierboven vermeld wel halen.
Ja daar had ik dus niet gekeken heel erg bedankt voor die info, voel me wel een beetje belazerd, hoe zit het met de snelheid denk je die je inleverd vanaf de 6400, ga je dat erg merken in de praktijk. En zou het nog mogelijk zijn dat de ondersteuning nog komt middels een bios-update? of is het gewoon een no-go vanuit de geheugencontroller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:34
"ga je dat merken?" is natuurlijk ook sterk afhankelijk waar je 192GB aan ram voor denk te gaan gebruiken.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:52
Centropy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:20:
[...]

Ja daar had ik dus niet gekeken heel erg bedankt voor die info, voel me wel een beetje belazerd, hoe zit het met de snelheid denk je die je inleverd vanaf de 6400, ga je dat erg merken in de praktijk. En zou het nog mogelijk zijn dat de ondersteuning nog komt middels een bios-update? of is het gewoon een no-go vanuit de geheugencontroller?
Meten is weten!

Zorg eerst dat je die 192gb stabiel krijgt, doe snelheidstests, en herhaal dat dan met 96gb op EXPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:02
Waarom heb je zoveel geheugen nodig?
Wellicht kan je voor jouw Use Case beter het HEDT platform Threadripper gebruiken.
Op dit platform kan je veel meer cores krijgen en veel meer geheugen dan op consumenten Ryzen platform.
Op Threadripper kan je tot 64 cores krijgen en tot maximaal 1TB RAM.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:04
[...]

Vanuit een bios update zal je nooit 6400 gaan halen. De geheugencontroller kan dat simpelweg niet aan.
En volgens mij had je prima beeld toch met 4 sloten gevuld dus je belazerd voelen is niet helemaal terecht. je kan alleen je geheugen niet overklokken, dat is ook iets wat AMD niet officieel ondersteund. Want ook al zijn het settings die zouden moeten werken onder bepaalde voorwaarden, het blijft overklokken.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 01-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:52
Arjant2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:28:
[...]

Vanuit een bios update zal je nooit 6400 gaan halen. De geheugencontroller kan dat simpelweg niet aan.
En volgens mij had je prima beeld toch met 4 sloten gevuld dus je belazerd voelen is niet helemaal terecht. je kan alleen je geheugen niet overklokken, dat is ook iets wat AMD niet officieel ondersteund. Want ook al zijn het settings die zouden moeten werken onder bepaalde voorwaarden, het blijft overklokken.
Ik vermoed dat het belazerd voelen voortvloeit uit het zo lastig vinden van de specificaties als je zo veel geheugen gebruikt.

Dat is natuurlijk ook deels met opzet. Hogere nummertjes zien er beter uit, en het percentage gebruikers dat daadwerkelijk zo veel geheugen wilt gebruiken is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
[...]

Of je het verschil tussen 6400MT/s en een veel lagere snelheid gaat merken hangt af van wat je er mee doet. Sowieso is 6400MT/s al de grens opzoeken met slechts 2 DIMMs, althans, als je de geheugencontroller ook op 1:1 snelheid wilt laten draaien.

Een bios-update gaat er niet voor zorgen dat 6400MT/s plug & play mogelijk gaat worden met vier dual-rank DIMMs; het zijn de fysieke beperkingen van de geheugencontroller en de elektrische signaalintegriteit in de moederbord traces en geheugensloten die de beperkende factor zijn op deze hoge kloksnelheden.

De enige manier om je geheugen sneller te laten draaien dan de default 3600MT/s is gaan spelen/klooien met diverse geheugentimings en settings. Dit kan een langdurig proces zijn met veel reboots, DIMM's er uit en er in plaatsen. Bijvoorbeeld eerst 2 DIMM's plaatsen, de EXPO-settings laden, snelheid van 6400MT/s naar 4400MT/s brengen, busterminatiesettings en/of spanningen (zoals aanpassen VSOC), testen, rebooten, 2 andere DIMM's er in en weer testen etc. Het is wel zo dat de laatste bios-versies beter overweg kunnen met 4 DIMMs (in beginsel had AM5 ook al snel issues met vier DIMMs op lage snelheden), dus breng hoe dan ook jouw bios/agesa up to date.
Als je geen zin hebt in dergelijk gedoe, probeer het dan simpel: laad in het BIOS de EXPO-settings met alle vier de DIMMs geïnstalleerd en pas de kloksnelheid aan van 6400MT/s naar zeg 4400MT/s. Als dat goed gaat probeer je het met 4800MT/s. Wie weet heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Arjant2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:28:
[...]

Nee ik had alleen het bios eenmalig, geen EXPO ingeladen alleen de cpufan op ignore gezet verder helemaal niets. Ik moest het bios ook wel in omdat hij na een bios reset ook new cpu detected weergeeft en je dus de bios in moet. Maar daar zie je dus wel de 4x48gb maar doe je save en exit zonder aanpassingen dan blijft alles zwart. Maar goed ik ga dus met die snelheden spelen en is kijken of hij 3600 wel boot en dan stapje voor stapje wat omhoog. Vooralsnog iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:08:
[...]

Of je het verschil tussen 6400MT/s en een veel lagere snelheid gaat merken hangt af van wat je er mee doet. Sowieso is 6400MT/s al de grens opzoeken met slechts 2 DIMMs, althans, als je de geheugencontroller ook op 1:1 snelheid wilt laten draaien.

Een bios-update gaat er niet voor zorgen dat 6400MT/s plug & play mogelijk gaat worden met vier dual-rank DIMMs; het zijn de fysieke beperkingen van de geheugencontroller en de elektrische signaalintegriteit in de moederbord traces en geheugensloten die de beperkende factor zijn op deze hoge kloksnelheden.

De enige manier om je geheugen sneller te laten draaien dan de default 3600MT/s is gaan spelen/klooien met diverse geheugentimings en settings. Dit kan een langdurig proces zijn met veel reboots, DIMM's er uit en er in plaatsen. Bijvoorbeeld eerst 2 DIMM's plaatsen, de EXPO-settings laden, snelheid van 6400MT/s naar 4400MT/s brengen, busterminatiesettings en/of spanningen (zoals aanpassen VSOC), testen, rebooten, 2 andere DIMM's er in en weer testen etc. Het is wel zo dat de laatste bios-versies beter overweg kunnen met 4 DIMMs (in beginsel had AM5 ook al snel issues met vier DIMMs op lage snelheden), dus breng hoe dan ook jouw bios/agesa up to date.
Als je geen zin hebt in dergelijk gedoe, probeer het dan simpel: laad in het BIOS de EXPO-settings met alle vier de DIMMs geïnstalleerd en pas de kloksnelheid aan van 6400MT/s naar zeg 4400MT/s. Als dat goed gaat probeer je het met 4800MT/s. Wie weet heb je geluk.
Over het bios gesproken, er is enkele dagen geleden een beta uitgekomen:
Version 2505
Beta Version
13.79 MB
2024/10/28
"1.Include Turbo Game Mode: Enhance performance in certain games.
2.Update AGESA Version to Combo AM5 PI 1.2.0.2a: Enhance compatibility and performance.

Maarja zal ik of zal ik niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:04
Je geeft geen antwoord op waarvoor je 192GB geheugen nodig hebt en waarvoor je het gaat gebruiken. Dus de vraag of je gaat merken dat het geheugen op halve snelheid draait is niet te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Arjant2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:17:
Je geeft geen antwoord op waarvoor je 192GB geheugen nodig hebt en waarvoor je het gaat gebruiken. Dus de vraag of je gaat merken dat het geheugen op halve snelheid draait is niet te beantwoorden.
De vriend voor wie ik de build heb gemaakt wou alles op het maximum om jaren voort te kunnen. Er komt bij lancering nog een GTX5080 in. Hij is videoeditor van beroep maar maakt ook drukwerk etc. Ik heb hem zelf al verteld dat 192GB wat overkill is maar dat is zijn keuze. Ik zou zelf ook de 96GB op 6400 behouden en daar lekker mee gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
Centropy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:04:
[...]

Nee ik had alleen het bios eenmalig, geen EXPO ingeladen alleen de cpufan op ignore gezet verder helemaal niets. Ik moest het bios ook wel in omdat hij na een bios reset ook new cpu detected weergeeft en je dus de bios in moet. Maar daar zie je dus wel de 4x48gb maar doe je save en exit zonder aanpassingen dan blijft alles zwart.
Geef het de tijd zo'n reboot, want de training/initialization van nieuw geheugen, zeker zo'n grote hoeveelheid, kan tijdens de power-on self-test soms wel richting de 10 minuten duren. Heb dus geduld als je tegen een zwart scherm aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:12:
[...]

Geef het de tijd zo'n reboot, want de training/initialization van nieuw geheugen, zeker zo'n grote hoeveelheid, kan tijdens de power-on self-test soms wel richting de 10 minuten duren. Heb dus geduld als je tegen een zwart scherm aankijkt.
Nou ik heb toch wel wat ervaring maar 10 minuten dat is mij nieuw, maar goed dat ga ik proberen dan. Cmos reset, Alle banken er in - geen expo en 10 minuten wachten. Mocht het dan dus nog niet goed komen ga ik dus lager klokken met 4 banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Topicstarter
Ik heb mijn vriend kunnen overtuigen dan 96GB op volle snelheid 6400MHz genoeg ik en een heerlijke werkomgeving bied en genoeg is voor zijn programmatuur. Hij gaat 1 set retourneren en het erbij laten. Ik wil iedereen bedanken voor hun expertise! Ik heb er zeker wat van opgestoken, wat ik aan mijn knowhow kan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:18

Cidious

The Bloody Gent

Sorry, Ik zie het draadje nu pas. Ik draai al ruim 2 maand 192GB op mijn X670E ProArt op 5600 MT/s. 6000 is mogelijk maar je moet een hele goede IOD op je CPU hebben zitten. Mijn ProArt had er meer moeite mee dan mijn B650E-E om op 6000 te draaien. Aangezien mijn server voor werk gebruikt wordt ben ik gewoon een stap lager gegaan op 5600 voor een ruimere stabiliteits marge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go_Wi17USXzGkFJzoP99v45VjwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oEt4IbZ39kz38zUznIYAT9w.jpg?f=fotoalbum_large

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Pagina: 1