Advies: Is een (hybride)warmtepomp voor mij rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-04 22:10
Beste tweakers,

Met het gedeeltelijke verval van subsidie ben ik mij toch nog aan het afvragen of een (hybride)warmtepomp voor mij zou lonen. Ik heb al verschillende offertes opgevraagd en adviesgesprekken gehad, en online berekeningen gemaakt. Echter krijg ik overal een ander advies en zie ik volledig andere berekeningen waardoor ik door de bomen en bos niet meer zie, kortom jullie advies is gewenst.

Eerst mijn relevante gegevens:
  • Tussenwoning
  • Bouwjaar woning: 1988
  • Oppervlakte 132m2
  • Energielabel: C
  • Isolatie: Vloer, HR++ ramen beneden
  • Verwarming: Beneden vloerverwarming, boven radiatoren maar die staan vrijwel altijd uit
  • Gasverbruik vorig jaar: 618m3
  • CV Ketel: Intergas Kombi-Kompact CW-5 ECO uit 2021
  • 10 zonnepanelen uit 2022
Dit zeer beperkte gasverbruik komt mede doordat wij niet altijd stoken. We pakken eerder een kleedje of trui, ook door de hoge gasprijzen van afgelopen jaren. Ik snap dat ik door dit beperkte gebruik niet heel veel kan besparen. Maar alsnog krijg ik heel andere adviezen via de verkopers. Zo werd me op een plek een Atlantic Hybride Aurea 5kw aangeraden, elders juist om helemaal van het gas af te gaan of tot slot geen van beide te doen.
Ook via de verschillende berekeningen online kom ik er niet uit. Zo berekent warmtepompvergelijker een besparing van €240 per jaar bij de goedkopere hybride modellen maar via HomeQgo (via de actie van de consumentenbond) zie ik een besparing van €329 per jaar. Bij beide heb ik uiteraard dezelfde gegevens ingevuld en gaan volgens mij ook uit van dezelfde gasprijs. Bij de volledige warmtepompen zie ik ook grote verschillen.

Ik hoef er niet rijk van te worden want het milieu aspect telt ook mee maar ik zou het wel graag binnen een jaar of 10 terug willen verdienen en weten waar ik ongeveer aan toe ben. Graag hulp in deze berekeningen en naar wat voor soort model dan ik het beste opzoek kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-04 17:28
Hoi,

Mocht je nog geen spouwisolatie hebben, ga dan eerst hierin investeren.

Verder kun je proberen de aanvoertemperatuur van de ketel een poosje te verlagen naar 45-50 graden. Als bij koude dagen de woning op temperatuur blijft is de woning geschikt voor full Electric.

Kiezen tussen hybride of full Electric hangt af van meerdere factoren. Als de ketel nog lang niet vervangen hoeft te worden kun je ook hybride gaan toepassen, als de ketel wel binnenkort vervangen moet worden kijk dan of full Electric een betere investering is.

Zelf heb ik de aurea hybrid add on op een energielabel D vrijstaande woning van 1931. Volledig radiatoren. Nadeel van de aurea is dat hij geen instelmogelijkheden heeft en beneden de 4 graden overschakelt maar cv. Dit is echter wel te omzeilen (zie hiervoor de topic hybride aurea 5 add on op tweakers).

Let wel op dat bij hybride of full Electric er geen nachtverlagen toegepast wordt. Dit is namelijk ongunstig voor verbruik. (Geldt trouwens ook voor gas)

Voor het bereken kun je het volgende voorbeeld gebruiken. 1m3 is ongeveer 10kwh stroom
Gasverbruik = 618m3
Gasprijs = €1,288 m3 / 10 = €0,1288
Stroomprijs = €0,266
COP = 4,5 (WP)

Bij full Electric
618 x €1,288 = €795,984
(618 x 10) / 4,5 = 1.373,33 x €0.266 = €365,31
Besparing = €795,984 - €365,31 = €430,67 per jaar.

(Eventueel compleet aansluiting gas verwijderen bespaart ook op vaste kosten gasleiding, in berekening nog niet meegenomen)

Bij hybride (70% efficientie)
Huidige kosten = €795,984
Gaskosten 30% = €238,795
Stroom 70% = (((618/100)×30) x 10) / 4,5 = 961 x €0.266 = €205,71

Besparing = €795,984 - (€238,795 + €205,71) = €351,479 per jaar.

Terugverdientijd is 'kosten installatie' / 'besparing per jaar' = terugverdientijd in jaren

Succes met de keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door RevAir op 02-11-2024 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Heb je boven nog enkelglas? Je noemt het nml niet en in jaren 80 was dat nog standaard.

Qua moderne ketel neig ik maar hybride, maar met je lage gasverbruik eerder naar full electric en helemaal van het gas af. Vraag is dan wel of je ook direct een boilervat en elektrische kookplaat neemt. De grootste besparing zit in het niet hebben van een gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 11:38
Lennert_S schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:29:

Dit zeer beperkte gasverbruik komt mede doordat wij niet altijd stoken. We pakken eerder een kleedje of trui, ook door de hoge gasprijzen van afgelopen jaren. Ik snap dat ik door dit beperkte gebruik niet heel veel kan besparen.
Ik ga er zeker niet op staan dat je je verwarmingskeuzes aanpast, maar uitgaan van de verbruikscijfers die je nu heel lovenswaardig hebt geeft je geen deugdelijk verwarmingssysteem.

Voor een deugdelijk verwarmingssysteem kijk ik een beetje naar modern bouwbesluit: alle leefruimtes moeten naar 20 graden kunnen.

Binnen dat kader zal je maximale warmtevraag zal richting 6,5 - 7,5 kW zijn bij -10. Daar kun je met isolatie maatregelen nog wel wat vanaf halen, maar ga er niet van uit dat je onder de 5 komt.

Dan denk je dus als voorbeelden aan een Itho Amber 95 of Vaillant 55/6 (type nummers zijn geen goede indicatie van vermogen, de Vaillant overpresteerd, de amber onderpresteerd bij -7 - -10 t.o.v. de typenummers. Nu dat bekend is presteren ze eigenlijk heel vergelijkbaar).
Maar dan zit je heel erg op het randje, en zal spouw- en dakisolatie en dubbelglas mogelijk nodig zijn om boven ook op 20 te kunnen houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 02-11-2024 11:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RevAir schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 06:51:
Let wel op dat bij hybride of full Electric er geen nachtverlagen toegepast wordt. Dit is namelijk ongunstig voor verbruik. (Geldt trouwens ook voor gas)
Nachtverlaging is ongunstig voor verbruik? Vanwaar is dat? Ik kan me voorstellen dat met hoog vermogen stoken wat lager rendement heeft, tegelijk met lagere temperatuur delta verlies je natuurlijk ook minder energie, en zeker een warmtepomp haalt gewoon hogere COP overdag (uiteraard zinvoller als hij eind van de middag gaat stoken omdat je terug komt van werk, dan wanneer hij 's ochtends om 7 uur zou beginnen).

En natuurlijk snap ik dat bij goed geisoleerd huis met vloerverwarming vaak niet tot weinig nachtverlaging wordt gedaan. Tegelijk bij warmtepomp scheelt het ook nog eens in de geluidsoverlast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Sissors warmtepompen hebben een zeer steile efficiëntie curve: 2% hoger verbruik per graad Ta hoger.

Daarom stook je met de laagst mogelijke temperatuur waarbij je bij de weersomstandigheden het huis warm houd tegen de laagste kosten per geproduceerde hoeveelheid energie.

Ga je nachtverlagen, dan zal je dus op behoorlijk hogere Ta moeten werken om aan te kunnen warmen.
Je warmteverlies neem slechts af met rond de 5% per graad ruimtetemperatuur…

De extra kosten van aanwarmen wegen zelden op tegen de lagere efficiëntie van door de nacht bij lagere buitentemperatuur blijven verwarmen.

Als je dan ook nog de gemiddelde winterdagtemperatuur grafiek er bij neemt dan heb je slechts een klein aantal uren vanaf laat in de ochtend waarin de buitentemperatuur nuttig hoger is. Dat zijn riant onvoldoende uren bij onvoldoende hogere efficiëntie om de strijd te winnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 02-11-2024 11:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:20:
@Sissors warmtepompen hebben een zeer steile efficiëntie curve: 2% hoger verbruik per graad Ta hoger.

Daarom stook je met de laagst mogelijke temperatuur waarbij je bij de weersomstandigheden het huis warm houd tegen de laagste kosten per geproduceerde hoeveelheid energie.

Ga je nachtverlagen, dan zal je dus op behoorlijk hogere Ta moeten werken om aan te kunnen warmen.
Je warmteverlies neem slechts af met rond de 5% per graad ruimtetemperatuur…

De extra kosten van aanwarmen wegen zelden op tegen de lagere efficiëntie van door de nacht bij lagere buitentemperatuur blijven verwarmen.
Goed verhaal, ik ben overtuigd (voor een warmtepomp :P ). Dat gezegd blijf ik wel erbij dat voor de meeste situaties het voordelig is als hij 's nachts minder hard draait (be it een nacht modus of op andere manier). Simpelweg vanwege geluidsoverlast.

En voor TS: Natuurlijk je kan hem op marktplaats zetten, maar je noemt milieuoverwegingen, en dan jeukt het bij mij toch ook wat om een 3 jaar oude CV ketel weg te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 02-11-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
In de nacht moet je toch onder de 40dB erfgrens blijven. Er zijn bij tussenwoningen weinig machines die voluit mogen in de nacht.

Met erg stille machines als een Vaillant /6 zit je op het randje.
Sissors schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:23:
[...]

En voor TS: Natuurlijk je kan hem op marktplaats zetten, maar je noemt milieuoverwegingen, en dan jeukt het bij mij toch ook wat om een 3 jaar oude CV ketel weg te doen.
Doorstoken op gas heeft ook een milieu impact.

Een warmtepomp op kolenstroom heeft behoorlijk lagere CO2 impact dan direct op gas verwarmen.

De discussie is wat lastiger als je de impact van productie meeneemt, maar dat is erg lastig in cijfers te krijgen

[ Voor 60% gewijzigd door Ronald op 02-11-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23
Ga eerst maar 's echt isoleren, dak, muren, ramen boven.
De energie die in elke kuub lucht die je hebt warm gestookt zit wil je zo min mogelijk verliezen.
Dan helpt het gewoon om dat verlies zoveel mogelijk te beperken.
Je zet zelf toch ook een muts op (= dak isoleren) wanneer je op een koude dag naar buiten gaat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26
Hoi,

Mocht je nog geen spouwisolatie hebben, ga dan eerst hierin investeren.

Verder kun je proberen de aanvoertemperatuur van de ketel een poosje te verlagen naar 45-50 graden. Als bij koude dagen de woning op temperatuur blijft is de woning geschikt voor full Electric.
TS stookt enkel via vloerverwarming, dan heb je per definitie meer dan voldoende aan water van 40 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

Kiezen tussen hybride of full Electric hangt af van meerdere factoren. Als de ketel nog lang niet vervangen hoeft te worden kun je ook hybride gaan toepassen, als de ketel wel binnenkort vervangen moet worden kijk dan of full Electric een betere investering is.
Ik vind dit altijd een merkwaardig argument. (geen waarde-oordeel :> )
Lees dat wel vaker in topics. "De ketel is pas 5 jaar oud, dus we gaan sowieso voor hybride" :?

Persoonlijk zou ik dat nooit laten meewegen. Je past immers je verwarmingssysteem aan en maakt daarbij de best passende keuze. Dat kan zijn omwille van de (hoogte van de) eerste investeringskosten, of omdat je over 2 jaar toch gaat verhuizen, of of of. De leeftijd van een CV ketel moet daarin geen rol spelen, omdat het anders 'zonde' is.

Als ik jouw rekensommetje doortrek, en je de gasmeter de deur uit trapt, dan bespaar je in het huidige stookgedrag van TS 2 x zoveel met FE dan met hybride, en bovendien geen onderhoudskosten aan je CV van 120/jr. Maakt grofweg 800 vs 350 euro per jaar.
Ga je dan 'normaal' stoken zoals @Ronald uitlegt, dan wordt het verschil nog groter.
(en zeker weten veel meer comfort)
Bespaar je met gemak EUR 7k in 15 jaar tov hybride.
En daarom moet de leeftijd van de CV-ketel er m.i. niet toe doen, want de meerprijs komt vanzelf naar je terug.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 02-11-2024 13:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
Yaksa schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:07:
Ga eerst maar 's echt isoleren, dak, muren, ramen boven.
De energie die in elke kuub lucht die je hebt warm gestookt zit wil je zo min mogelijk verliezen.
Dan helpt het gewoon om dat verlies zoveel mogelijk te beperken.
Je zet zelf toch ook een muts op (= dak isoleren) wanneer je op een koude dag naar buiten gaat?
Dit is het grote napraten van de niet nadenkende massa…

Ironisch genoeg verdien je een warmtepomp bij hoog verbruik sneller terug… Maaaaaar …. Het afgifte systeem moet voldoen… en het op orde brengen kan ingrijpend zijn.

Dus meestal is het een balans tussen isolatie en afgifte systeem…

Met vloerverwarming verwarmen we al decennia lang slecht geïsoleerde huizen… en dat werkt prima… warmtepompen zijn gruwelijk goed in lauw water maken voor een vloer… daarom is vloerverwarming de heilige graal in warmtepompland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:58:
[...]

Dit is het grote napraten van de niet nadenkende massa…
Het zijn de zaken die met de CV-ketel nooit een issue waren.
Isolatie, lage temperaturen, schimmel, pendelen.
Maar zodra een wp in beeld komt worden het allemaal tegen-argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-05 20:06
Je kan prima een hybride set aanschaffen. Ik zou wel even kijken hoeveel kw vermogen je nodig dient te hebben om te verwarmen. Je hebt al een Intergas, deze werkt samen heel goed met de Xtend. Maar als je bijvoorbeeld meer nodig hebt zou je kunnen kijken naar de Elga Ace.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lennert_S Gasverbruik 618 m³ in een zachte winter - hoeveel daarvan was voor warm water?
De "normale" verdeling is waarschijnlijk niet van toepassing.
Aanname: max. 450 m³ gas voor verwarmen.
Verwarmd werd alleen de b.g. ? => ca. 45 m²?
=> Vermoedelijk is door isolatie nog veel te winnen.
Ik zou om te beginnen op kierjacht gaan.

Vloerverwarming waarschijnlijk met mengverdeler?
Een warmtepomp wil een pomploze verdeler zien.

Het geluid van warmtepompen kan bij rijtjeswoningen snel problematisch zijn.
Meer dan 61 dB max. geluidsvermogen is bij tussenwoningen vaak een no-go.
Hier is een passend topic te vinden: "Het grote geluidseisen airco en wp topic"

Zoals @Ronald schrijft:
Het afgiftesysteem moet voor wp aanvoertemperaturen geschikt zijn.
Je wil het hele huis met < 40°C warm kunnen stoken, ook bij -10°C.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Krissiejj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:28:
Je kan prima een hybride set aanschaffen. Ik zou wel even kijken hoeveel kw vermogen je nodig dient te hebben om te verwarmen. Je hebt al een Intergas, deze werkt samen heel goed met de Xtend. Maar als je bijvoorbeeld meer nodig hebt zou je kunnen kijken naar de Elga Ace.
Nooit een hybride opstelling kopen die ongeschikt is voor FE. Voor zover ik gezien heb zijn zowel de Elga als de Xtend alleen hybride inzetbaar…

Beide zijn sowieso te licht voor FE in deze woning, ook na dak, spouw en triple glas rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Ronald schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:39:
[...]

Nooit een hybride opstelling kopen die ongeschikt is voor FE. Voor zover ik gezien heb zijn zowel de Elga als de Xtend alleen hybride inzetbaar…

Beide zijn sowieso te licht voor FE in deze woning, ook na dak, spouw en triple glas rondom.
Onderbouw het dan ook waarom.

-edit-

Ik heb een woning van bouwjaar 1999, niks extra geïsoleerd, dubbel glas met een oppervlakte van 155m2.
Heb een berekening gemaakt en zou ongeveer 6,8kw nodig zijn, dit is met vloerverwarming.
Maar nu draaien er 4 slaapkamers en kantoor niet mee(althans de temp. komt niet onder de 15 graden) Boven draait alleen de badkamer en beneden de woonkamer/eetkamer. Hiermee blijf ik onder de 5kw.
De xtend bij ons draait nu net een jaar en heeft incl tapwater, nog geen 400m2 gas verbruikt. en ik denk zelf dat meer dan 300m3 gas voor tapwater was.

Dus als je wat roept, onderbouw het dan op zijn minst, want TS lijkt in zijn situatie prima een xtend kunnen laten draaien in zijn woning.

[ Voor 46% gewijzigd door Krissiejj op 02-11-2024 17:23 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:57
Probleem met hybride en vloerverwarming is al dat je verdeler eigenlijk vervangen moet worden voor het rendement van de warmtepomp, maar je dan niet meer je CV kunt gebruiken voor de radiatoren boven omdat anders je vloer veel te heet water krijgt.

Ik vind hybride persoonlijk maar een halve oplossing. Prima voor huizen die in de winter echt niet zonder ketel kunnen, half werk voor huizen die dat wel zouden kunnen. Veel van die hybride systemen zijn ook kunstmatig afhankelijk van een ketel terwijl dat helemaal niet hoeft.

Ik heb hier genoeg aan 4KW, zou een hybride pomp op kunnen hangen en de ketel volledig uit kunnen schakelen, maar dat is niet hoe die systemen werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Krissiejj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:27:
[...]

-edit-

Ik heb een woning van bouwjaar 1999, niks extra geïsoleerd, dubbel glas met een oppervlakte van 155m2.
Heb een berekening gemaakt en zou ongeveer 6,8kw nodig zijn, dit is met vloerverwarming.
Maar nu draaien er 4 slaapkamers en kantoor niet mee(althans de temp. komt niet onder de 15 graden) Boven draait alleen de badkamer en beneden de woonkamer/eetkamer. Hiermee blijf ik onder de 5kw.
De xtend bij ons draait nu net een jaar en heeft incl tapwater, nog geen 400m2 gas verbruikt. en ik denk zelf dat meer dan 300m3 gas voor tapwater was.

Dus als je wat roept, onderbouw het dan op zijn minst, want TS lijkt in zijn situatie prima een xtend kunnen laten draaien in zijn woning.
toon volledige bericht
omdat: waarom zou je? (... jezelf zo beperken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

-edit-

toon volledige bericht
Hier ook een woning bouwjaar 1999/2000, alleen het dak is nageissoleerd, de rest origineel. Wel vloerverwarming 225m2.
Woning wordt verwarmd met een volledig elektrische warmtepomp en dat gaat echt prima.

Ik heb hybride nooit overwogen, maar dat zou achteraf echt zonde zijn.

Hier ook nooit nachtverlaging, warmtepomp hoor je niet (geen directe buren)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2024 18:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:54:
[...]

omdat: waarom zou je? (... jezelf zo beperken?)
Je beperkt je nergens in. FE is niet de heilige graal in je huis voorzien van warmte. Er zijn meer wegen naar Rome. Ik denk dat het nu makkelijker en voordeliger is om eerst hybride te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Alleen in het begin is het goedkoper. Het kantelpunt is vaker dichterbij dan mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:22:
Alleen in het begin is het goedkoper. Het kantelpunt is vaker dichterbij dan mensen denken.
Verklaar je nader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat heb ik hierboven al voorgerekend.

Verder zit de beperking in wat @Ronald ook al aanhaalt door een hybride wp te kiezen die alleen maar hybride kan draaien.
Vrijwel elke ‘normale’ wp kan dat ook. Zonder de beperking van een clouddienst, opstarttemperatuur, prutvermogen bij vrieskoude en de afhankelijkheid van gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
paQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:26:
[...]

Dat heb ik hierboven al voorgerekend.

Verder zit de beperking in wat @Ronald ook al aanhaalt door een hybride wp te kiezen die alleen maar hybride kan draaien.
Vrijwel elke ‘normale’ wp kan dat ook. Zonder de beperking van een clouddienst, opstarttemperatuur, prutvermogen bij vrieskoude en de afhankelijkheid van gas.
Je hebt geen vergelijkingen maar oké.

Ieder zijn ding, iedereen gaat een keer over naar FE maar dit duurt nog zeker wel 20 jaar. En dan hebben de eerste hun pomp al vervangen die 3x een ketel kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vergelijkingen doen er ook niet zoveel toe.
Ieder moet voor zichzelf uitrekenen.

Wil je een snelle terugverdientijd: hybride
Heb je meer startkapitaal en wil je van het gas af: geen hybride.

Reken beide maar door op een duur van 15-20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lennert_S Een klein beetje wijzer geworden?
Of een beetje meer in verwarring geraakt?
Zou me niet verbazen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Krissiejj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:10:
[...]

Je beperkt je nergens in. FE is niet de heilige graal in je huis voorzien van warmte. Er zijn meer wegen naar Rome. Ik denk dat het nu makkelijker en voordeliger is om eerst hybride te gaan.
De hogere kosten van FE zitten hem in het extra werk en vat voor SWW. Dat krijg je bij vervanging van de hybride pomp alsnog voor je kiezen.

De Elga dan ook nog eens een r32 split. Dat betekend dus bij vervangen zeer waarschijnlijk vervangen van de koelleidingen. R290 zijn allemaal monoblocken. R32 ga je over 15 jaar niet meer mogen plaatsen.

Als je nu een r290 monoblock met DN25 leiding legt dan is de vervanging van het ding het vervangen van een apparaat van €5.000 en een paar uur werk. Misschien het dubbele van een CV nu… waar nu bij de meesten hoge kosten voor vervanging RGA voor de kiezen krijgen…

Hybride kan, maar als de TS het niet met een FE geschikt r290 monoblock doet dan moet tzt hogere kosten dan nodig verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
[...]

-edit-

toon volledige bericht
Als je gewoon het topic gelezen had dan had je mijn onderbouwing gezien.

Ronald in "Advies: Is een (hybride)warmtepomp voor mij rendabel?"

400m3 gas aan 1,25 + 250/400(vastrecht) maakt bijna €2 per kuub.

Noem het maar goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-04 22:10
Excuus voor mijn zeer late reactie door omstandigheden. Bedankt voor alle reactie in ieder geval.
dunklefaser schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:12:
@Lennert_S Een klein beetje wijzer geworden?
Of een beetje meer in verwarring geraakt?
Zou me niet verbazen.
Ik ben uiteraard wijzer geworden maar ook wel in verwarring geraakt ja. Ik snap dat een eenduidig antwoord niet echt te geven is en afhankelijk is van verschillende factoren. Ik heb hierdoor ook nog niet echt een beslissing gemaakt maar zal dit wel snel moeten doen ben ik bang.

Ik vraag me wel af waar het grote verschil zit in de berekening die paQ (800 full, 350 hybride) tov de berekening van RevAir ( 430 full, 350 hybride). Kan iemand dat nog toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Lennert_S schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:17:
Excuus voor mijn zeer late reactie door omstandigheden. Bedankt voor alle reactie in ieder geval.

[...]

Ik ben uiteraard wijzer geworden maar ook wel in verwarring geraakt ja. Ik snap dat een eenduidig antwoord niet echt te geven is en afhankelijk is van verschillende factoren. Ik heb hierdoor ook nog niet echt een beslissing gemaakt maar zal dit wel snel moeten doen ben ik bang.

Ik vraag me wel af waar het grote verschil zit in de berekening die paQ (800 full, 350 hybride) tov de berekening van RevAir ( 430 full, 350 hybride). Kan iemand dat nog toelichten?
Als je je gasmeter vaarwel kunt zeggen, dan scheelt je dat iets van 260-270 per jaar aan vastrecht.
En als je je CV ketel vaarwel zegt nog eens 100 - 140 euro per jaar aan onderhoudskosten.

Misschien is dit nog een soort van passende analogie:
Je hebt een zware diesel SUV. Dat is duur, dus je reed al minder.
Nu wil je goedkoper rijden, dus ipv dat je de SUV de deur uit doet, koop je er een klein elektrisch autootje bij.
De SUV houd je voor grote boodschappen.
Voor de SUV betaal je wegenbelasting en relatief dure kilometers, en blijf je met onderhoud zitten.
Voor je ev-tje, betaal je geen wegenbelasting en maak je goedkopere kilometers.

Dat is hybride :)
Je blijft zitten met de kosten van het hebben van je SUV, maar in je evtje passen de echte grote boodschappen niet.

Dus, ruil je de SUV diesel in voor een compacte of middenklasse EV, dan heb je geen wegenbelasting meer, en maak je ook nog eens goedkopere kilometers, en heb je geen (CV-ketel)onderhoudskosten, zoals olie, bougies, filters.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 06-11-2024 12:42 ]

Pagina: 1