Afschrijving auto. Wat is slimste moment auto kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Topicstarter
Normaal gesproken zou ik nooit een nieuwe auto kopen. De afschrijving is de eerste jaren hoog en een tweedehands auto is vaak ook heel goed. Zo rijd ik nu een Toyota, gekocht met 167k km en nu met 267k km zonder problemen, ik kocht hem toen ie 7 jaar oud was, nu 11 jaar oud. Nu wil ik een andere auto kopen, electrisch misschien. Een nieuwe auto is nog steeds heel duur, een nieuwe EV6 bijv. kost zo €55.000. Slimmer dus om jaren later als occasion deze auto te kopen. Maar de batterij degradatie en vooral snelladen en gebruik (hoe is met de auto omgegaan, gereden en veel/weinig gesnellaad?) maken een occasion aankoop minder veilig. Bovendien heb ik nu echt (veel) meer geld en hoger inkomen waardoor ik makkelijk een duurdere of jongere of zelfs nieuwe auto zou kunnen kopen. Toch ben of blijf ik op zoek naar een goede prijs/kwaliteit of slimme aankoop. Ik wil mijn komende auto voor tenminste 5 (maar liever veel langer) houden/rijden. Hangt ook van de ontwikkelingen af in batterij technologie...

Vraag: wat is nou een goed moment om een moderne ev te kopen, waarbij de grootste afschrijving achter de rug is maar waarbij de auto wel nog redelijk nieuw is?

Ik vind nergens gemiddelde afschrijvingstabellen. Het eerste jaar verliest een auto meer van zijn waarde dan na het bijvoorbeeld 8e jaar, maar waar zit het optimale punt waarbij de grootste afschrijving percentage gewijs geweest is maar waarbij je nog wel een vrij nieuwe auto hebt. Is dat na 2, 3, 4, 5, 6 jaar of langer? Ik denk zelf 4 jaar is slim... Jaaa hangt van allerlei dingen af, maar wat zijn jullie overwegingen of ideeën hierbij?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 2127716 op 31-10-2024 19:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat het veel handiger is om naar je budget te gaan kijken dan naar de afschrijvingscurve van een auto. Het hangt van zo veel factoren af dat je beter kunt gaan kijken of je de prijs gerechtvaardigd vind voor wat je er voor terug krijgt.

Zo heb ik kortgeleden een Ioniq gekocht, tweedehands, 7 jaar oud met 31.000 op de teller (geen tikfout). Ding heeft me aardig wat gekost maar in vergelijking met hetzelfde model met meer kilometers en dergelijk was deze prima geprijsd. Onze afschrijving, als we lineair naar €0 afschrijven betekent dat we per maand €200 moeten inleggen om met deze auto net zo lang te doen als met de vorige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 17:37
Puur financieel: Het aller oudste dat je kan vinden en dat héél lang rijden, het liefst met deuken en een rare kleur.
Imago: Elke twee tot vijf jaar wel een modelletje groter. Na de SUV van Bentley of RollsRoyce kan je verder met jachten of vliegtuigen. Of juist: knaloude Volvo of Saab (zie Rutte).

Praktisch is het lastige: Een auto van 15 jaar zonder bluetooth en navi wordt misschien een beetje vervelend, ligt ook aan het type gebruik. Met elke dag 6 verplichte ritten wil je misschien wel een moderne automaat, verwarmd stuur, adaptive cruisecontrol, easy entry. Met 2 ritjes naar familie per week wordt dat allemaal (en ook betrouwbaarheidseisen) een stuk minder.

Ik heb een heel dikke uitgebreide Duitser gekocht, paar jaar oud destijds, 13 jaar oud nu. En dat kan nog met heel veel dingen meekomen (snelheid, comfort, easy entry, 360 cam, adaptive cruise, head-up, zelfsluitende klep, stoelen en stuur met geheugen en verwarmd). Nog geen Apple/Google in het navi systeem, ook geen start/stop, nog xenon, etc. De laatste vijf jaar schrijf dat eigenlijk niks meer af. Af en toe heb je wel €1000 extra onderhoud (heb je toch vlak na garantie ook wel bij dat soort bakken).

4 jaar is niet slim, dat is gewoon 'consumeren'. 8 jaar lang blijven rijden is al wat slimmer. Je noemt overigens niet of 10.000 of 40.000 per jaar rijdt, dat scheelt in dit verhaal nogal.

Verder is afschrijving doorgaans 20% per jaar, alleen vlakt dat na 8-12 jaar zeer af omdat dan 'de staat' gaat meetellen (geen defecten, geen schade, geen vlekken, heldere geschiedenis, lang bezit). Bij 15 jaar krijg je dan weer een beetje 'boost' van de youngtimer (belastingvriendelijke zakenauto).

Voor elektrisch moet je eigenlijk lekker veel rijden, makkelijk thuis kunnen laden, liefst ook nog (voordelig) op de zaak.
Ze beweren dat er straks bergen Tesla Model 3 op de markt komt, beweringen van €15.000 voor een 4 jaar oude auto met nog 4 jaar garantie op de aandrijving (max 150.000km dacht ik). Ja dat zijn eigenlijk no-brainers, waarschijnlijk wordt het niet zo laag, maar wie weet. Wat er dan ook gebeurd met versleten batterijen, reparaties en ouderdom. Je bent dan waarschijnlijk voor het praktisch A naar B met de luxe van de Model 3 een spekkoper. Een EV6 van 3 jaar oud over een tijd voor €25k kan daar waarschijnlijk nooit tegenop.

[ Voor 7% gewijzigd door jnr24 op 31-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05 18:42

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Zet de gemaakte kosten van de afgelopen jaren eens op een rij. Wellicht dat je voor dat bedrag ook elektrisch kunt private leasen waardoor geen risico's meer bestaan die je noemt. Overigens is een merk als Kia (en Hyundai) zeer betrouwbaar met nauwelijks batterijdegradatie. Ik rij zelf een Hyundai Kona 64kWh nieuw geleased in 2020, rij jaarlijks 30k. Er zijn diverse collectieven waar je tegen gereduceerde prijzen kunt private leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Topicstarter
Ik rij 25k km per jaar. Zal nooit Tesla of Chinees rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Haal nou gewoon die e-niro voor 20k, ja die gaat flink afschrijven maar je gaat je er geen buil aan vallen want prima en ruime auto etc.
Hoe lang ben je hier nu al mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-05 16:42
Ik denk dat die afschrijving op zo'n Niro wel eens heel erg mee kan gaan vallen. Ik voorzie dat het behoorlijk af gaat vlakken tussen de 15 en 20k.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
De afschrijving gaat het hardst in de eerste 5 jaar is mijn ervaring. Oftewel, koop ex-lease (en het liefst van de dealer die 'm geleverd en onderhouden heeft)

De eerste keer dat ik dat deed was in 2020, toen kocht ik een 5 jaar oude Seat Leon van mijn werkgever. Nieuwprijs 25k, ik kocht 'm voor 8500 (was inruilprijs).

Mijn huidige auto heb ik 5 maand geleden gekocht, catalogus prijs in 2019 was bijna 34k, gekocht voor 16k.
Pagina: 1