Normaal gesproken zou ik nooit een nieuwe auto kopen. De afschrijving is de eerste jaren hoog en een tweedehands auto is vaak ook heel goed. Zo rijd ik nu een Toyota, gekocht met 167k km en nu met 267k km zonder problemen, ik kocht hem toen ie 7 jaar oud was, nu 11 jaar oud. Nu wil ik een andere auto kopen, electrisch misschien. Een nieuwe auto is nog steeds heel duur, een nieuwe EV6 bijv. kost zo €55.000. Slimmer dus om jaren later als occasion deze auto te kopen. Maar de batterij degradatie en vooral snelladen en gebruik (hoe is met de auto omgegaan, gereden en veel/weinig gesnellaad?) maken een occasion aankoop minder veilig. Bovendien heb ik nu echt (veel) meer geld en hoger inkomen waardoor ik makkelijk een duurdere of jongere of zelfs nieuwe auto zou kunnen kopen. Toch ben of blijf ik op zoek naar een goede prijs/kwaliteit of slimme aankoop. Ik wil mijn komende auto voor tenminste 5 (maar liever veel langer) houden/rijden. Hangt ook van de ontwikkelingen af in batterij technologie...
Vraag: wat is nou een goed moment om een moderne ev te kopen, waarbij de grootste afschrijving achter de rug is maar waarbij de auto wel nog redelijk nieuw is?
Ik vind nergens gemiddelde afschrijvingstabellen. Het eerste jaar verliest een auto meer van zijn waarde dan na het bijvoorbeeld 8e jaar, maar waar zit het optimale punt waarbij de grootste afschrijving percentage gewijs geweest is maar waarbij je nog wel een vrij nieuwe auto hebt. Is dat na 2, 3, 4, 5, 6 jaar of langer? Ik denk zelf 4 jaar is slim... Jaaa hangt van allerlei dingen af, maar wat zijn jullie overwegingen of ideeën hierbij?
Vraag: wat is nou een goed moment om een moderne ev te kopen, waarbij de grootste afschrijving achter de rug is maar waarbij de auto wel nog redelijk nieuw is?
Ik vind nergens gemiddelde afschrijvingstabellen. Het eerste jaar verliest een auto meer van zijn waarde dan na het bijvoorbeeld 8e jaar, maar waar zit het optimale punt waarbij de grootste afschrijving percentage gewijs geweest is maar waarbij je nog wel een vrij nieuwe auto hebt. Is dat na 2, 3, 4, 5, 6 jaar of langer? Ik denk zelf 4 jaar is slim... Jaaa hangt van allerlei dingen af, maar wat zijn jullie overwegingen of ideeën hierbij?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 2127716 op 31-10-2024 19:45 ]