Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 19:10
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen experimenteer ik met de PETG van SUNLU, en ik ben begonnen met het printen van silicagelcontainers. Tot nu toe is geen enkele print goed gelukt, ondanks dat ik al veel testprints, temperatuurinstellingen, z-hops, retractions, speed settings, YouTube-video's en wat puzzelwerk met ChatGPT heb geprobeerd.

Het grootste probleem doet zich voor bij de twee staanders (soort bakjes) die in het midden van de print worden geprint. Wanneer ik deze afzonderlijk print, komen ze redelijk goed uit de printer. Echter, als ik ze als onderdeel van de grote print probeer, warpen ze extreem op de plekken waar de bakjes naar buiten lopen. Bij elke pass zie ik ook dat het materiaal eronder zacht wordt en begint te golven.

Dit probleem heb ik totaal niet als ik de bakjes los print of zelfs met twee van de buitenwanden. Maar als ik het hele model print, gaat het mis.

Hebben jullie een verklaring voor dit probleem?

*Ondanks het stringen is de print op de foto met de groene cirkel wel netjes. Het lelijke deel rechts komt omdat ik per ongeluk de verticale staanders had weggesliced in de test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PADGpqykBA5rBfWO8y_y0XnJM7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ITWzTZRf2C6mzVxCK3TOVbH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10vckHXXfENyR9Djo9KjLlOPXUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH9gTENUioZsZSsAAC3twpOC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsNB5aJ2jwqIwyHC6zY_N3FieE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDAHcCySCNVlRcVVA8eXUuLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9RX6gpDzu8mijmYgu0p8TzQibQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77JFtGoAbzS3UdvpOYAsQ91B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN30olEB2U1juTV45XGgOIVbvuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDhxpg36eNSmdrTgSH5MtBU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 17:01
Zou dit door de airflow van de cooling fan kunnen komen? Bij 't los printen gaat die langs de printbed alle kanten op, wanneer het onderdeel van die grote print is, zal in ieder geval een deel omgebogen worden. Ik zou eens experimenteren met een lagere cooling fan snelheid om te zien of dat 't verbetert(of juist verergert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of de aux fan, waar staat die op? En dan uiteraard de temperatuur. Als die te hoog is smelt je de onderste laag weer mee. Fijn voor de adhesie, maar met zo'n overhang zorgt het er ook voor dat de lagen in elkaar zakken. Dat is vaak een soort compromis.

Welke profielen/settings gebruik je?
Standaard PETG settings?
Welke laagdikte?
Welke printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik heb een Elegoo Neptune 4 welke een grote rij aan aux fans heeft. Die heb ik voor PETG uitgeschakeld dus hij gebruikt alleen de fan die op de hotend zit.

Ik heb verschillende cooling geprobeerd zelfs tot helemaal geen koeling. Dit is een samenvatting van de belangrijkste instellingen:

Fan speed:
  • Min: 30
  • Max: 50
  • Bridges: 80
Temperature:
  • First layer: 240
  • Other layers: 245
  • Bed first layer: 80
  • Bed first layer: 70
Print speed:
  • Perimeters: 50 mm/s
  • Bridges: 30 mm/s
  • Filling: 250 mm/s
Layer:
  • Layer: 0.2mm
  • First layer: 0.28mm
Other:
  • Lift height: 0.4mm
  • Retraction length: 3mm
  • Retraction speed: 100 mm/s
  • Wipe when recractring
Het is volledig gebaseerd op het generieke PETG-profiel van PrusaSlicer, maar ik heb al enkele aanpassingen doorgevoerd. Sunlu geeft een aanbevolen temperatuur voor dit filament tussen de 230 en 260°C. Tijdens het printen van een temperatuur-toren kwam alles er goed uit, met de minste stringing bij 245°C. Ik heb ook wat lagere temperaturen geprobeerd, maar dan wordt het materiaal te bros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 17:01
Dat zijn al met al geen vreemde settings voor PETG als je 't mij vraagt(al heb ik nog nooit met Sunlu filament gewerkt). Ik bedacht me net wel dat er nog een ander effect is wat printkwaliteit kan beinvloeden;
wanneer je een klein object print kan het zijn dat de vorige laag nog zacht is wanneer de printer aan de volgende begint. Om dit te voorkomen lassen slicers bij kleine lagen een pauze in.
Wanneer je het volledige object print zal zo'n pauze niet aan de orde zijn, en misschien is het plastic te lang afgekoeld of gaan verzakken.

't is makkelijk om dit te testen; je moet de minimal layer time in je slicer opschroeven naar dezelfde tijd die het bij het volledige object kost en vervolgens het losse bakje proberen te printen.

Als dit het probleem is, is het oplossen wel een lastige want sneller printen lijkt mij geen optie. Wellicht dat een lagere temperatuur en hoge fan speed bij overhangs ervoor kan zorgen dat het er op die punten beter uit ziet, maar dat is echt een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

Ik zou eigenlijk zeggen dat je te weinig koeling gebruikt bij die steile overhangs. Probeer het eens met de aux fan aan?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
Hoewel dit geen directe oplossing voor het probleem lijkt, heeft het mijn situatie wel verbeterd. Ik ben namelijk overgestapt van Prusa naar Orca Slicer als test, met het standaard PETG-profiel. Als resultaat komen mijn prints sneller en volledig foutloos uit de printer.

Hoewel ik aanvankelijk wat geluidsproblemen tegenkwam, zijn deze na een firmware-update grotendeels verholpen.

Uiteindelijk heb ik nog steeds geen duidelijke verklaring voor het oorspronkelijke probleem, maar ik ben zeer tevreden met de resultaten en blij dat ik Orca Slicer heb ontdekt.

@Fordox Ik dacht ook dat het wellicht te weinig koeling was, maar heb ook gemerkt dat teveel koeling het geheel te broos maakt. Ook via Orca Slicer gebruikt ik de Aux fan niet.

Nogmaals, bedankt allemaal voor jullie hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoi @thebearded

Ik wil je hartelijk danken voor de tip met Orca Slicer.
Ik liep toevallig tegen hetzelfde probleem aan van de stringing en met Orca Slicer is dat opgelost.
Ook heel stuk sneller dan prusa slicer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1