Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 19:39
Ik heb op mijn woning al een aardige hoeveelheid panelen liggen (zie mijn onderschrift). Waarmee ik bijna mijn totale energie behoefte mee heb afgedekt (+/-500kwh te kort afhankelijk van zonuren en zwembad gebruik).

Maar recent heb ik een hobbyloods geplaatst met een dakvlak op het zuiden (waar ik nu een oost-west opstelling heb). Verder heb ik vanwege mijn warmtepomp ook wel behoefte aan meer opwek tijdens de maanden met minder opbrengst en een accu zou zeker als de saldering is afgelopen een mooie aanvulling zijn.

Nu ben ik de mogelijkheden hiervoor aan het bekijken. Ik heb de groepenkast in de loods al voorbereid op een 3-fase PV-installatie. Ik denk hierbij aan 6-8kwp.

Op dit moment heb ik nog weinig behoefte aan een accu omdat ik in mijn huidige contract (welke nog bijna 2 jaar loopt) geen terugleverboete heb. Maar dit gaat natuurlijk veranderen.

Mijn idee is daarom als volgt: Nu aanschaffen PV-installatie incl hybride omvormer (Goodwe 3-p 6kw of 8kw)

Mijn vraag aan jullie is zouden jullie dit ook aanbevelen en maakt de locatie van de omvormer (ver van de meterkast en p1 aansluiting) nog wat uit voor de efficiency en mogelijkheden van het systeem?

Bijv wanneer moet de er juist vermogen naar de accu toe en wanneer moet er stroom richting net.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 19:39
Intussen heb ik dus alvast een GoodWe GW8K-ET omvormer gekocht.

Weet iemand of ik de batterij ook aan kunnen sturen via SEMS portal en dus geen directe kabel verbinding nodig heb tussen smartmeter en omvormer? (Lees beide dus met SEMS verbinden en van daaruit de aansturing laten doen)

De reis naar een volledig werkende installatie is overigens nog lang. Ik de omvormer zeer goedkoop kunnen scoren. Volgende stap is de panelen en bevestigingsmaterialen en daarmee alvast een werken PV installatie op bouwen.

Dan zal ik tegen de tijd dat mijn contract afloopt me beter gaan verdiepen in de batterij mogelijkheden en benodigde capaciteit daarvoor.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric