Ik heb een huis uit 1912 dat in de afgelopen jaren volledig is aangepakt. Isolatie en HR++glas is overal toegepast. Het blijft een oud huis en zeker niet lekdicht.
Sinds enkele jaren ketel teruggeregeld en aanvoertemperatuur op 45°C gezet. Afgelopen winter zelfs terug naar 40°C. Het huis wordt hiermee beneden zeker warm. Boven minder, maar dat compenseer ik nu met de airco. Boosters op de radiatoren is ook een optie.
Gasfornuis is de deur uit, dus de volgende stap is een warmtepomp.
Dit zou gelijk staan aan circa 4,63 kW volgens de koevlaas formule
- 12 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 8 kW (?), waterinhoud is helaas lastig te achterhalen. De drie radiatoren beneden staan altijd open en hebben een inhoud van 87L
- Boosters op de radiatoren is een optie
- Op bovenste verdieping/zolder hangt airco die bijverwarmd wanneer de zon schijnt
- Op mijn studeerkamer hangt een infraroodpaneel voor incidentele verwarming van de werkplek
- DWTW: nee
Opstellocatie voor de warmwaterboiler is de kelder. Dat ligt precie tussen badkamer en keuken in. Warmtepompboiler lijkt hier niet handig, want daarvoor is een condenswaterafvoer nodig en er is geen afvoer in de kelder.
Ook zou de warmtepompboiler geen lucht uit de kelder kunnen gebruiken, want dan zou die verder afkoelen. In de zomer met hoge luchtvochtigheid heb ik reeds problemen met condensatie in de kelder.
- Moet te regelen zijn via Home Assistant (Panasonic en Daikin hebben diy bordjes omdat te doen)
- Voorkeur voor R290 (Propaan), niet tegen elke kosten
- Koeling moet mogelijk zijn
In achtertuin is in principe ook een mogelijkheid, maar dan wordt de afstand tot meterkast, hoofdleiding CV en boilervat zeker 15m. En dan zie ik hem de hele tijd als ik in de zomer buiten zit. Dan liever de voortuin waar ik hem wat kan verbergen tussen wat begroeiing.
- Weheat: Sparrow 9KW, €10.842
Met buffervat en alleen sturing via hun portal -> afgekeurd
- AUX 8KW R290: €7.301
AUX warmtepompen lijken niet erg hoog aangeschreven en ik lees verhalen over veel lawaai. Ook kan ik zo geen goede optie vinden om zelf te sturen via Home Assistant -> Nope
- Daikin Altherma 3 Monoblock 8kW: €8212 (zelfde aanbiedier als hierboven)
Klinkt nog aan de grote kant, maar wel een bekend merk en via ESPaltherma zelf te sturen. Zo te zien geen mogelijkheid om te koelen
- Daikin Altherma 3 monoblock 6kW: €8240
Zelfde als hierboven en vergelijkbare prijs. Die kan ik mogelijk een beetje tegen elkaar uitspelen. Zo te zien geen mogelijkheid om te koelen.
- Remeha Monobloc 6kW: 10.652
Remeha heeft niet zo'n mooie integratie/locale sturingsoptie. Natuurlijk wel buffertvat en extra circulatiepomp. Ze hebben wel een daikin, maar geen monobloc. En met deze prijs laat ik het maar.
Een Daikin EBLA 6kW monobloc zonder buffertvat en extra circulatiepomp voor een €7.000 zou ideaal zijn. Dan geef ik vlot opdracht.
Waar moet ik nog meer aan denken?
Sinds enkele jaren ketel teruggeregeld en aanvoertemperatuur op 45°C gezet. Afgelopen winter zelfs terug naar 40°C. Het huis wordt hiermee beneden zeker warm. Boven minder, maar dat compenseer ik nu met de airco. Boosters op de radiatoren is ook een optie.
Gasfornuis is de deur uit, dus de volgende stap is een warmtepomp.
Gasverbruik
Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar, maar nu zonder gasfornuis, minder mensen in huis (minder douchen) en airco voor verwarming op eerste verdieping.Dit zou gelijk staan aan circa 4,63 kW volgens de koevlaas formule
Afgiftesysteem:
- Nog geen vloerverwarming, is wel een wens. Eerst warmtepomp- 12 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 8 kW (?), waterinhoud is helaas lastig te achterhalen. De drie radiatoren beneden staan altijd open en hebben een inhoud van 87L
- Boosters op de radiatoren is een optie
- Op bovenste verdieping/zolder hangt airco die bijverwarmd wanneer de zon schijnt
- Op mijn studeerkamer hangt een infraroodpaneel voor incidentele verwarming van de werkplek
SWW:
- 200L+- DWTW: nee
Opstellocatie voor de warmwaterboiler is de kelder. Dat ligt precie tussen badkamer en keuken in. Warmtepompboiler lijkt hier niet handig, want daarvoor is een condenswaterafvoer nodig en er is geen afvoer in de kelder.
Ook zou de warmtepompboiler geen lucht uit de kelder kunnen gebruiken, want dan zou die verder afkoelen. In de zomer met hoge luchtvochtigheid heb ik reeds problemen met condensatie in de kelder.
Warmtepompvoorkeur:
- Voorkeur voor monobloc L/W vanwege kosten en eenvoud installatie- Moet te regelen zijn via Home Assistant (Panasonic en Daikin hebben diy bordjes omdat te doen)
- Voorkeur voor R290 (Propaan), niet tegen elke kosten
- Koeling moet mogelijk zijn
Wie gaat het installeren?
Zat eerste te denken om zelf een Panasonic warmtepomp te installeren en te regelen, maar ik merk dat ik daar nu de ruimte/tijd niet voor heb. Dus dan maar laten installeren.Locatie
In de voortuin is voldoende ruimte om een warmtepomp te realiseren. Dat is ook dichtbij de hoofdleiding CV en meterkast.In achtertuin is in principe ook een mogelijkheid, maar dan wordt de afstand tot meterkast, hoofdleiding CV en boilervat zeker 15m. En dan zie ik hem de hele tijd als ik in de zomer buiten zit. Dan liever de voortuin waar ik hem wat kan verbergen tussen wat begroeiing.
Aanbiedingen
Ik heb inmiddels verschillende aanbiedingen gehad. Soms twijfelachtig soms star, soms erg goed meedenkend.- Weheat: Sparrow 9KW, €10.842
Met buffervat en alleen sturing via hun portal -> afgekeurd
- AUX 8KW R290: €7.301
AUX warmtepompen lijken niet erg hoog aangeschreven en ik lees verhalen over veel lawaai. Ook kan ik zo geen goede optie vinden om zelf te sturen via Home Assistant -> Nope
- Daikin Altherma 3 Monoblock 8kW: €8212 (zelfde aanbiedier als hierboven)
Klinkt nog aan de grote kant, maar wel een bekend merk en via ESPaltherma zelf te sturen. Zo te zien geen mogelijkheid om te koelen
- Daikin Altherma 3 monoblock 6kW: €8240
Zelfde als hierboven en vergelijkbare prijs. Die kan ik mogelijk een beetje tegen elkaar uitspelen. Zo te zien geen mogelijkheid om te koelen.
- Remeha Monobloc 6kW: 10.652
Remeha heeft niet zo'n mooie integratie/locale sturingsoptie. Natuurlijk wel buffertvat en extra circulatiepomp. Ze hebben wel een daikin, maar geen monobloc. En met deze prijs laat ik het maar.
Een Daikin EBLA 6kW monobloc zonder buffertvat en extra circulatiepomp voor een €7.000 zou ideaal zijn. Dan geef ik vlot opdracht.
Waar moet ik nog aan denken?
Zelf ben ik al een tijdje aan het denken over een warmtepomp en hoe ik die in kan passen in het huis. Belangrijk bijvoorbeeld is dat ik hem kan schakelen op mijn zonnepanelen (20 stuks), zodat ik zoveel mogelijk eigen verbruik kan doen. Zeker in de zomer zal dat koelen zijn.Waar moet ik nog meer aan denken?
[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 07-11-2024 17:32 ]