Ik wil een warmtepomp! Huis 1912 met radiatoren :)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een huis uit 1912 dat in de afgelopen jaren volledig is aangepakt. Isolatie en HR++glas is overal toegepast. Het blijft een oud huis en zeker niet lekdicht.
Sinds enkele jaren ketel teruggeregeld en aanvoertemperatuur op 45°C gezet. Afgelopen winter zelfs terug naar 40°C. Het huis wordt hiermee beneden zeker warm. Boven minder, maar dat compenseer ik nu met de airco. Boosters op de radiatoren is ook een optie.

Gasfornuis is de deur uit, dus de volgende stap is een warmtepomp.
Gasverbruik
Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar, maar nu zonder gasfornuis, minder mensen in huis (minder douchen) en airco voor verwarming op eerste verdieping.
Dit zou gelijk staan aan circa 4,63 kW volgens de koevlaas formule
Afgiftesysteem:
- Nog geen vloerverwarming, is wel een wens. Eerst warmtepomp
- 12 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 8 kW (?), waterinhoud is helaas lastig te achterhalen. De drie radiatoren beneden staan altijd open en hebben een inhoud van 87L
- Boosters op de radiatoren is een optie
- Op bovenste verdieping/zolder hangt airco die bijverwarmd wanneer de zon schijnt
- Op mijn studeerkamer hangt een infraroodpaneel voor incidentele verwarming van de werkplek
SWW:
- 200L+
- DWTW: nee

Opstellocatie voor de warmwaterboiler is de kelder. Dat ligt precie tussen badkamer en keuken in. Warmtepompboiler lijkt hier niet handig, want daarvoor is een condenswaterafvoer nodig en er is geen afvoer in de kelder.
Ook zou de warmtepompboiler geen lucht uit de kelder kunnen gebruiken, want dan zou die verder afkoelen. In de zomer met hoge luchtvochtigheid heb ik reeds problemen met condensatie in de kelder.
Warmtepompvoorkeur:
- Voorkeur voor monobloc L/W vanwege kosten en eenvoud installatie
- Moet te regelen zijn via Home Assistant (Panasonic en Daikin hebben diy bordjes omdat te doen)
- Voorkeur voor R290 (Propaan), niet tegen elke kosten
- Koeling moet mogelijk zijn
Wie gaat het installeren?
Zat eerste te denken om zelf een Panasonic warmtepomp te installeren en te regelen, maar ik merk dat ik daar nu de ruimte/tijd niet voor heb. Dus dan maar laten installeren.
In de voortuin is voldoende ruimte om een warmtepomp te realiseren. Dat is ook dichtbij de hoofdleiding CV en meterkast.
In achtertuin is in principe ook een mogelijkheid, maar dan wordt de afstand tot meterkast, hoofdleiding CV en boilervat zeker 15m. En dan zie ik hem de hele tijd als ik in de zomer buiten zit. Dan liever de voortuin waar ik hem wat kan verbergen tussen wat begroeiing.
Aanbiedingen
Ik heb inmiddels verschillende aanbiedingen gehad. Soms twijfelachtig soms star, soms erg goed meedenkend.

- Weheat: Sparrow 9KW, €10.842
Met buffervat en alleen sturing via hun portal -> afgekeurd
- AUX 8KW R290: €7.301
AUX warmtepompen lijken niet erg hoog aangeschreven en ik lees verhalen over veel lawaai. Ook kan ik zo geen goede optie vinden om zelf te sturen via Home Assistant -> Nope
- Daikin Altherma 3 Monoblock 8kW: €8212 (zelfde aanbiedier als hierboven)
Klinkt nog aan de grote kant, maar wel een bekend merk en via ESPaltherma zelf te sturen. Zo te zien geen mogelijkheid om te koelen
- Daikin Altherma 3 monoblock 6kW: €8240
Zelfde als hierboven en vergelijkbare prijs. Die kan ik mogelijk een beetje tegen elkaar uitspelen. Zo te zien geen mogelijkheid om te koelen.
- Remeha Monobloc 6kW: 10.652
Remeha heeft niet zo'n mooie integratie/locale sturingsoptie. Natuurlijk wel buffertvat en extra circulatiepomp. Ze hebben wel een daikin, maar geen monobloc. En met deze prijs laat ik het maar.

Een Daikin EBLA 6kW monobloc zonder buffertvat en extra circulatiepomp voor een €7.000 zou ideaal zijn. Dan geef ik vlot opdracht.
Waar moet ik nog aan denken?
Zelf ben ik al een tijdje aan het denken over een warmtepomp en hoe ik die in kan passen in het huis. Belangrijk bijvoorbeeld is dat ik hem kan schakelen op mijn zonnepanelen (20 stuks), zodat ik zoveel mogelijk eigen verbruik kan doen. Zeker in de zomer zal dat koelen zijn.

Waar moet ik nog meer aan denken?

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 07-11-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:26
  1. Een CV-ketel terug naar 40-graden gaat je geen besparing opleveren. De ketel gaat nog meer pendelen omdat deze zijn warmte niet kwijt kan bij 40 graden. Zet maar weer omhoog. Het gaat om de retourtemperatuur, daarvoor moet je het systeem inregelen.
  2. Alle genoemde systemen lijken me onnodig groot. 8kW heb je niet nodig bij 900 m³ gas/jaar.
  3. Schakelen op je zonnepanelen maakt het onnodig complex en op het moment dat je koeling nodig hebt, dan doen je panelen het echt wel. Of wil je je huis op 10 gr-C omdat je zonnepanelen het zo goed doen? Koelen met radiatoren is niet verstandig. Je krijgt last van condens en hiermee roest.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Noutie Dank je voor je punten mening.
1. CV ketel draait hier prima met 40°C. Ook vermogen en pompsnelheid volledig teruggezet. Ketel zorgt met een prima ∆T ervoor dat het huis netjes, zonder pendelen, wordt verwarmd
2. Mee eens :)
3. Complex mag best een beetje. Als ik daarmee mijn eigen verbruik van de zonnepanelen kan optimaliseren. Zolang ik het maar snap en het eenvoudig kan terugzetten naar een basis oplossing voor een volgende bewoner. Het gaat juist om optimalisatie in de winter. En zeker koeling moet je met een aanvoertemperatuur boven het dauwpunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:06
koelen doet (vrijwel) niks als je gewoon radiatoren hebt dus dat kun je uit je overweging weglaten. Wil je daar verschil maken dan moet je alvast naar vloerverwarming of fancoils ophangen.

blijft over de aansturing en hoeveel vermogen. Ik zou een 6 a 7 kW warmtepomp verwachten en dan een simpele monoblock. Schakelen op zonnepanelen moet je je niet te veel van voorstellen, de verschillen zijn namelijk veel te groot. Je panelen fluctureren soms op seconde-niveau qua opwek en je warmtepomp heeft 1 tot 3 minuten nodig om op of af te toeren. Daarnaast heeft een warmtepomp die in de zomer koelt een verbruik van ~400 - 600W. Dat zijn 2 zonnepaneeltjes..... Als je 20 panelen hebt liggen zit je zomaar aan 6000W opwek als het een beetje zonnig is. Dat is dus een factor 10 hoger :+

ik heb een veel simpeler schakeling, namelijk een tijdschema. Mijn WP staat elke dag om 13.00 een uurtje warm water te maken, dat is de tijd dat er meestal wel zonnestroom is. Koelen in de zomer gaat gewoon op de uren dat er daglicht is, dus staat dan meestal een tijdje van ~06.00 tot 21.00 aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 31-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Fr33z Inderdaad koeling zal niet veel doen met de radiatoren, maar later met de vloerverwarming die ik aan wil leggen wel. Dus de warmtepomp moet het nu in ieder geval kunnen.

Ik wil graag op een zonnige winterdag kunnen schakelen dat de warmtepomp het huis + warm taptwer wat verder opwarmt dan standaard. En dat gedeelte wil ik dan wel kunnen instellen op basis van de zonopwekking. En dan zal ik een automatisering maken die niet elke 5 minuten schakelt, dat heeft inderdaad geen zin. Daar heb ik wel andere opwekkers voor die wel snel kunnen schakelen (infrarood paneel en in mindere mate de airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:06
Jelte schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:49:
@Fr33z Inderdaad koeling zal niet veel doen met de radiatoren, maar later met de vloerverwarming die ik aan wil leggen wel. Dus de warmtepomp moet het nu in ieder geval kunnen.

Ik wil graag op een zonnige winterdag kunnen schakelen dat de warmtepomp het huis + warm taptwer wat verder opwarmt dan standaard. En dat gedeelte wil ik dan wel kunnen instellen op basis van de zonopwekking. En dan zal ik een automatisering maken die niet elke 5 minuten schakelt, dat heeft inderdaad geen zin. Daar heb ik wel andere opwekkers voor die wel snel kunnen schakelen (infrarood paneel en in mindere mate de airco)
Koeling: das mooi want bijna elke lucht water WP kan koelen, dus daarmee zijn alle opties nog zo'n beetje open.

Dan dat aansturen: ik snap je idee maar ik denk niet dat je daar verschil mee gaat maken. Wil je dat puur uit hobby? duurzaamheids-streven? denk je dat het in de toekomst geld oplevert? Ik heb me hier best lang mee bezig gehouden maar geconcludeerd dat de intelligentie die nodig is er gewoon niet echt is. En je schiet er ook weinig mee op, want het gaat niet om grote hoeveelheden energie. Voorbeeldje: ik kan zelf wel naar het weerbericht kijken en zien "goh, waarschijnlijk veel zon morgen" maar welk algoritme kan dat en belangrijker, wat doe je dan met die info? wil je dan je woning warmer stoken op het moment dat het lekkerder weer is? wederom los ik dit op door helemaal geen moeilijke regeling te hebben maar gewoon een tijdschema te volgen. Het is overdag buiten warmer dan snachts dus ik warm mijn huis met opzet wat te veel op overdag om dan snachts een tijdje niks te doen. Dat is gewoon een simpel tijdschema en dekt ~90% af van wat ik wil.

Als je echt lekker wilt hobbyen dan kan dat hoor, maar dan moet je echt een WP kopen van Daikin of Panasonic omdat die al aardig opengebroken zijn door tweakers. Of misschien een Mitsubishi Ecodan, volgens mij is daar ook een ESP-bordje voor gemaakt. Maar je keuzes zijn daarmee wel aardig uitgespeeld. Maakt het ook makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Fr33z Ik ben wat dat betreft wel een tweaker ja. Wil op zijn minst de mogelijkheid hebben om lekker mijn energieverbruik te kunnen tweaken. Mogelijk dat ik, net als jij, op een tijdschema beland :) En dan zoals gezegd met de airco en infraroodpaneel ga schakelen op de zonnepanelen.

En ja dan lijken de Panasonic en Daikin over te blijven. Al merk ik dat geen van de warmtepomp installateurs, waar ik contact mee heb gehad, Panasonic levert. Daikin komt wel vaker voor. Dus eigenlijk blijft die dan over ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zojuist een gesprek gehad met een wat groter bedrijf. Klonk allemaal netjes. Maar de aanbieding is prut:

Te grote Split Daiking Altherma met buffertvat en dus extra circulatiepomp en zonder koeling voor ruim €11.000. Er is een mail terug gegaan met de strekking: "Probeer het nog eens"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Er is veel meer keuze als je het HA 'verplichting' wat los laat..
Bij mijn Panasonic H7 heb ik een externe thermostaat.. als die beslist dat verwarmen noodzakelijk is dat ga ik niet uren wachten dat de stroom goedkoper wordt.
Maar die externe aansturing van Pana kun je dus ook aansturen met een slimme switch of thermostaat...

Voor SWW heb ik warmte pomp boiler van Atlantic, via de <PV aansturing> wordt bij voldoende PV opwekking de boiler verwarmd tot 62°.. (gedurende minimaal een 30 minuten naar ik meen) en dat is dus ook slim te maken (hier een stroomrelais op de AC uitgang van de omvormer)

Beide wp zelf aangelegd, destijds heel geringe kennis van fitter werkzaamheden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jelte schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:23:
@Noutie Dank je voor je punten mening.
1. CV ketel draait hier prima met 40°C. Ook vermogen en pompsnelheid volledig teruggezet. Ketel zorgt met een prima ∆T ervoor dat het huis netjes, zonder pendelen, wordt verwarmd
2. Mee eens :)
3. Complex mag best een beetje. Als ik daarmee mijn eigen verbruik van de zonnepanelen kan optimaliseren. Zolang ik het maar snap en het eenvoudig kan terugzetten naar een basis oplossing voor een volgende bewoner. Het gaat juist om optimalisatie in de winter. En zeker koeling moet je met een aanvoertemperatuur boven het dauwpunt doen.
Betreffende punt 1. Als je quasi wil proefdraaien voor warmtepompbedrijf zou je vooral de pompsnelheid (=volumestroom) mogelijkst hoog zetten (zonder dat je last krijgt van ruisende leidingen en radiatoren/ventielen etc.). Dan kan je ook bepalen a..h.v het actuele gasverbruik (=vermogen) en de deltaT over de ketel vaststellen/schatten wat de volumestroom is. Zo heb ik het iig het afgelopen stookseizoen gedaan (topic cv-tuning).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
dunklefaser schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:32:
[...]

Betreffende punt 1. Als je quasi wil proefdraaien voor warmtepompbedrijf zou je vooral de pompsnelheid (=volumestroom) mogelijkst hoog zetten (zonder dat je last krijgt van ruisende leidingen en radiatoren/ventielen etc.). Dan kan je ook bepalen a..h.v het actuele gasverbruik (=vermogen) en de deltaT over de ketel vaststellen/schatten wat de volumestroom is. Zo heb ik het iig het afgelopen stookseizoen gedaan (topic cv-tuning).
daar heb je mogelijk wel een punt.
Grote voordeel is wel dat de plek waar de warmtepomp in gekoppeld gaat worden, de flow twee kanten op gaat. Naar de voorkant van het huis en naar de achterkant. Waar het nu vanaf de bijkeuken allemaal door dezelfde uponor 25mm naar het huis moet.
Ik kan deze test dus nu niet lekker uitvoeren, omdat de locatie van de warmtepomp niet dezelfde is als de gasketel nu.

Ik verwacht er niet echt problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
25mm uponor ga je zonder problemen 5kW door kunnen zetten… leidingdiameter is belangrijk, maar tweakers overdrijven het ook wel vaak.

https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

Dn20 (uponor 25) is okay tot rond de 6kW bij dT 5

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Laatste offerte is €8240 voor een Daikin 6kW. Stuk betere prijs dan de vorige voor ongeveer hetzelfde werk.
Zit wel nog een buffervat en wat zaken die ik echt wel zelf kan in (app op telefoon instellen :X )

Dus ik ga bij deze kijken of ik dat buffervat er nog af kan krijgen en nog wat extra korting. En de andere met de Daikin nog even contacten. Misschien dat ze nog wat met de prijs kunnen doen. En dan ga ik het doen.
Ergens in januari geplaatst waarschijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 06-11-2024 19:11 ]

• Jelte
  • Niet online
Die laatste offerte heb ik naar €7.700 kunnen krijgen. Wel met een 12l 'buffervat' in de retour voor de defrosts. Lijkt me nog steeds niet erg nuttig, maar er zit tenminste niet een scheiding met extra pomp in het systeem.

Dus dit zou moeten kunnen werken.

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-04 22:08
Waarom geen vaillant altherma?

• Jelte
  • Niet online
Is daar een fatsoenlijke local integratie met Home Assistant mee te maken?

Met Panasonic en Daikin in ieder geval wel.
Pagina: 1