Glasvezel voor de hele wijk, behalve mijn woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ykev
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo allemaal,

In 2013 is onze hele wijk aangesloten op glasvezel, en het netwerk is sindsdien beschikbaar voor alle huizen in de buurt... behalve mijn woning. De vorige bewoners hebben destijds de aansluiting geweigerd, waardoor mijn adres nu geen aansluiting heeft.

Het lijkt erop dat al het voorbereidend werk wel is gedaan, want er ligt al een glasvezelkabel naar de unit in de trap van woningen boven mij. Maar nu komt het probleem: KPN geeft aan dat er geen ruimte meer is in de straatkast om mijn woning aan te sluiten. Dit wordt nu op capaciteitsbeperkingen gegooid.

Mijn vraag is of iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt. Is het niet zo dat de straatkast capaciteit zou moeten hebben voor alle woningen in de wijk? En betekent dit nu echt dat glasvezel voor mijn huis definitief onmogelijk wordt? Dat lijkt me toch vreemd, gezien het feit dat de bekabeling er al ligt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen of suggesties

Beste antwoord (via Ykev op 01-11-2024 12:00)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:51
Bij de eerste aanleg zal zeker capaciteit in de straatkast zijn geweest als dit adres toen al bestond.
Ik vermoed dat er daarna iets bij is gekomen in de buurt waarvoor ook capaciteit nodig was. En dat er toen vanuit kostenoverwegingen voor is gekozen om niet de PoP/straatkast uit te breiden maar een poort te gebruiken van een niet-aangesloten adres.

@Ykev Je mag je adres wel DM-en. Maar als dit antwoord via een haalbaarheidsonderzoek is gekomen dan weet ik niet of ik nog meer kan doen. Maar meekijken kan ik altijd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wellicht kan @Barre73 iets voor je nakijken / betekenen.

Kan je bij een andere provider wel glasvezel aanvragen, bijvoorbeeld via Odido?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Het lijkt mij ook dat, als iemand glasvezel legt voor of in opdracht van KNP dat die dan ook is aangesloten in de straatkast. Of dat er in ieder geval de mogelijkheid bestaat.

Probeer eens een andere provider. Of wellicht nog een met KPN bellen en bij een andere medewerker / afdeling navraag doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ja. Dat was verkeerde zuinigheid, van de vorige bewoner. Bij aanschaf van de woning had je daarop moeten letten. (Een minpunt cq gebrek aan de woning) Met een beetje pech kost het 500-2000 euro. Ligt een beetje aan de fiber operator. Hierbij zijn de graafkosten het hoogst en wat er voorbereid is destijds. Als er echt geen capaciteit is….kost het meer qua geld en doorlooptijd.

[ Voor 15% gewijzigd door internet4me op 31-10-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

internet4me schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:35:
Ja. Dat was verkeerde zuinigheid, van de vorige bewoner.
Da's wel heel zuinig dan. Toen hier de hele wijk werd aangesloten was het gratis (en vrijblijvend! je hoefd egeen abonnement af te sluiten).
Bij aanschaf van de woning had je daarop moeten letten. (Een minpunt cq gebrek aan de woning)
Zeker.
Ik zie hier in de buurt ook nog her en der een sprietje uit de grond steken bij mensen die om hen moverende redenen dus geen glas in huis wilden.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat dat de waarde van het huis bij verkoop niet positief beinvloedt. Althans, totdat met 6G/7G/8G straks helemaal geen kabels meer gebruikt worden voor internet/TV.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Dido schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Da's wel heel zuinig dan. Toen hier de hele wijk werd aangesloten was het gratis (en vrijblijvend! je hoefd egeen abonnement af te sluiten).

[...]

Zeker.
Ik zie hier in de buurt ook nog her en der een sprietje uit de grond steken bij mensen die om hen moverende redenen dus geen glas in huis wilden.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat dat de waarde van het huis bij verkoop niet positief beinvloedt. Althans, totdat met 6G/7G/8G straks helemaal geen kabels meer gebruikt worden voor internet/TV.
Met de toename in isolatie, dikte van beton, HR++++++ beglazing e.d. is draadloos voor alles een doodgeboren kindje helaas. Kabels gaan in het leven van de meeste Tweakers niet meer verdwijnen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Barre73
Bij de eerste aanleg zal zeker capaciteit in de straatkast zijn geweest als dit adres toen al bestond.
Ik vermoed dat er daarna iets bij is gekomen in de buurt waarvoor ook capaciteit nodig was. En dat er toen vanuit kostenoverwegingen voor is gekozen om niet de PoP/straatkast uit te breiden maar een poort te gebruiken van een niet-aangesloten adres.

@Ykev Je mag je adres wel DM-en. Maar als dit antwoord via een haalbaarheidsonderzoek is gekomen dan weet ik niet of ik nog meer kan doen. Maar meekijken kan ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ykev
Hi all. Dank voor jullie reacties. KPN Netwerk beheerd de glasvezel in mijn buurt. Dus een andere provider kan niet lijkt me, als KPN zelf het al niet kan doen.

500-2000 euro had ik er wel voor neergelegd hoor. Geen probleem. Geen verkeerde zuinigheid hier. Deze woning was uit te bouwen(in Amsterdam) dus op de meerwaarde is dat een peulenschil. Het is makkelijk praten als je nieuwbouw woont. Maar anders is het consessies doen.

De vorige bewoners waren schijnbaar enorme kluizenaars. Dus helaas helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Ykev schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:42:
500-2000 euro had ik er wel voor neergelegd hoor. Geen probleem. Geen verkeerde zuinigheid hier.
Dat werd ook niet bedoeld. Er werd bedoeld dat je vorige bewoner verkeerde zuinigheid had. Hij had toen namelijk de mogelijkheid om gratis of tegen een kleine vergoeding die aansluiting aan te laten leggen.
Dat niet doen is verkeerde zuinigheid omdat het later alsnog aansluiten 500-2000 euro kan kosten.

Ik zou zelf overigens geen 2000 euro over hebben voor een glasvezelverbinding 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ykev
Check. Ik vond de sneer mbt het erop letten met aankoop woning onnodig. Dat lost niks op aan de situatie.
Als de oude koper verbinding niet voldoende zou werken voor werk & gamen dan heb ik daar geld voor over. Maar 2000.. liever niet nee. Gaat volgens mij om de wijkcentrale ipv graafwerkzaamheden etc.. Dus 500 teken ik voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:52

Tuxie

En WeL nU!

Ik kreeg laatst een offerte van 15k van KPN....2K teken ik dan weer meteen voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Ykev schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:53:
Check. Ik vond de sneer mbt het erop letten met aankoop woning onnodig. Dat lost niks op aan de situatie.
Als de oude koper verbinding niet voldoende zou werken voor werk & gamen dan heb ik daar geld voor over. Maar 2000.. liever niet nee. Gaat volgens mij om de wijkcentrale ipv graafwerkzaamheden etc.. Dus 500 teken ik voor
Geen sneer van mij kant. Maar je had het als probleem/fout/minpunt kunnen noteren, bij aankoop/overdracht. Misschien had je wel korting kunnen bedingen. Goed internet is wat mij betreft een 1ste levensbehoefte.

Door dit aan te geven, leren mogelijke nieuwe huis aankopers de waarde daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

internet4me schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:40:
[...]

Geen sneer van mij kant. Maar je had het als probleem/fout/minpunt kunnen noteren, bij aankoop/overdracht. Misschien had je wel korting kunnen bedingen.
die kans lijkt me behoorlijk klein, maar proberen kan altijd.
Goed internet is wat mij betreft een 1ste levensbehoefte.
dat snap ik, gezien je username.
meeste mensen zien die waarde niet, niet iedereen vindt het belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:49:
[...]

Er werd bedoeld dat je vorige bewoner verkeerde zuinigheid had. Hij had toen namelijk de mogelijkheid om gratis of tegen een kleine vergoeding die aansluiting aan te laten leggen.
Dat niet doen is verkeerde zuinigheid omdat het later alsnog aansluiten 500-2000 euro kan kosten.
Jammer dat er meteen een aanname wordt gedaan betreffende de vorige bewoners hun moverende reden om het niet te laten aansluiten. Zou het kunnen dat Ome Sjaak en tante Riek dachten van wat moet ik met dat gezeik aan mijn broekspijp.

Kom dit wel vaker tegen en dat is zo jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RCBL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:09:
[...]

Jammer dat er meteen een aanname wordt gedaan betreffende de vorige bewoners hun moverende reden om het niet te laten aansluiten. Zou het kunnen dat Ome Sjaak en tante Riek dachten van wat moet ik met dat gezeik aan mijn broekspijp.

Kom dit wel vaker tegen en dat is zo jammer
het is wat het is inderdaad, speculatie. Maakt toch niet uit, gaat over een anonieme vorige bewoner. Is ook helemaal niet relevant voor deze casus wat de reden was. bijzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:26:
[...]

het is wat het is inderdaad, speculatie. Maakt toch niet uit, gaat over een anonieme vorige bewoner. Is ook helemaal niet relevant voor deze casus wat de reden was. bijzaak.
Als het toch niet relevant is/zou zijn beperk je dan tot feiten. Speculaties/aannames zijn nergens voor nodig in welke casus dan ook. Daar is wat mij betreft de kous mee af...

[ Voor 4% gewijzigd door RCBL op 01-11-2024 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RCBL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:38:
[...]

Als het toch niet relevant is/zou zijn beperk je dan tot feiten. Speculaties/aannames zijn nergens voor nodig in welke casus dan ook. Daar is wat mij betreft de kous mee af...
Dat is jouw mening. Zelf vind ik dat het wel degelijk discussiewaarde heeft. zo van 'kijk dit kan er nu gebeuren als iemand zo'n aansluiting weigert', als dat vanwege kostenbesparing is, dan is dat verkeerde zuinigheid. Waarbij het woordje als wel belangrijk is om te noemen natuurlijk (hier niet gebeurd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Volgens mij komt er in de nabije toekomst een verplichting om minimaal 1 gbps te leveren
Dan kan KPN netwerk volgens mij niet langer weigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:43
dolopfriet schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:34:
Volgens mij komt er in de nabije toekomst een verplichting om minimaal 1 gbps te leveren
Dan kan KPN netwerk volgens mij niet langer weigeren
Alternatief kan dan zijn dat ze helemaal niet meer leveren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:59:
[...]

Dat is jouw mening. Zelf vind ik dat het wel degelijk discussiewaarde heeft. zo van 'kijk dit kan er nu gebeuren als iemand zo'n aansluiting weigert', als dat vanwege kostenbesparing is, dan is dat verkeerde zuinigheid. Waarbij het woordje als wel belangrijk is om te noemen natuurlijk (hier niet gebeurd).
Als mijn vader een gaatje had gehad dan..daar ga je weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:44
Ik kan me weigering heel goed voorstellen. Als ik me voor de geest haal wat een gedoe de KPN glaswezel opleverde zou ik bijvoorbeeld een tweede glasprovider (komt voor) weigeren. En als Ziggo het laatste stuk zou willen verglazen even goed nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:23
Dido schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:43:
Geen sneer van mij kant. Maar je had het als probleem/fout/minpunt kunnen noteren, bij aankoop/overdracht. Misschien had je wel korting kunnen bedingen. Goed internet is wat mij betreft een 1ste levensbehoefte.

Ik denk dat in de huidige woningmarkt heel weinig mensen kijken naar of er wel glasvezel aanwezig is.
En dat de kans op korting niet bestaand is...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barre73
Voor iedereen die meeleest: Het is helemaal niet zeker of vorige bewoners iets hebben geweigerd.
In dat geval zou de kabel namelijk klaarliggen in de stoep en afgelast zijn in de PoP. Abonnement aanvragen, binnenbrengen, afmonteren en klaar.

MAAR.... in dit geval is dat niet zo. In het pand van de TS zitten meerdere woningen en precies de zijne is überhaupt niet bekend in de netwerkadministratie. Gewoon helemaal niet. En dat is bijzonder want ook in de tijd van deze aanleg (12 jaar geleden) was het voorschrift vanuit Reggefiber destijds al dat elk adres voorbereid moest zijn. Bewoners konden uiteraard weigeren maar daarmee verdween de kabel niet ineens. En dit adres lijkt volgens de BAG toendertijd ook al gewoon bestaan te hebben.

Helaas is er op dit moment weinig aan te doen omdat het DP in de straat helemaal vol zit en een nieuw DP plaatsen, nieuwe voedingskabel blazen (en de oude verwijderen) en dan ook nog naar zijn pand graven, zoveel kost dat het niet wordt geoffreerd aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]
Goed internet is wat mij betreft een 1ste levensbehoefte.
DSL en DOCSIS zijn ook kwalitatief goed internet met voldoende snelheid voor de gemiddelde persoon. Voor TV kijken en werken is 20Mbit echt al genoeg, zolang de lijn maar stabiel is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Barre73 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:42:
Voor iedereen die meeleest: Het is helemaal niet zeker of vorige bewoners iets hebben geweigerd.
In dat geval zou de kabel namelijk klaarliggen in de stoep en afgelast zijn in de PoP. Abonnement aanvragen, binnenbrengen, afmonteren en klaar.

MAAR.... in dit geval is dat niet zo. In het pand van de TS zitten meerdere woningen en precies de zijne is überhaupt niet bekend in de netwerkadministratie. Gewoon helemaal niet. En dat is bijzonder want ook in de tijd van deze aanleg (12 jaar geleden) was het voorschrift vanuit Reggefiber destijds al dat elk adres voorbereid moest zijn. Bewoners konden uiteraard weigeren maar daarmee verdween de kabel niet ineens. En dit adres lijkt volgens de BAG toendertijd ook al gewoon bestaan te hebben.

Helaas is er op dit moment weinig aan te doen omdat het DP in de straat helemaal vol zit en een nieuw DP plaatsen, nieuwe voedingskabel blazen (en de oude verwijderen) en dan ook nog naar zijn pand graven, zoveel kost dat het niet wordt geoffreerd aan particulieren.
Zijn ze wellicht met twee fibers te blazen (als ze dat al niet zijn)? Dat TS via z'n buurman een doortikker (zoals je dat soms met elektra wel ziet) kan krijgen? Dat is nog steeds wel wat handwerk, maar wel iets wat in de orde van grote van die 2k kan passen die TS wil betalen me dunkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
True schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:10:
[...]

Zijn ze wellicht met twee fibers te blazen (als ze dat al niet zijn)? Dat TS via z'n buurman een doortikker (zoals je dat soms met elektra wel ziet) kan krijgen? Dat is nog steeds wel wat handwerk, maar wel iets wat in de orde van grote van die 2k kan passen die TS wil betalen me dunkt.
Nee, ook niet. Geloof me, ik kan alles checken en dat heb ik ook gedaan. Het netwerk in deze buurt is apart zullen we maar zeggen.
Blazen sowieso niet (90 procent van het KPN/Reggefiber netwerk is geen blown fiber). Waar jij op doelt is de tweede (ongebruikte) vezel van de buurman gebruiken voor een nieuwe aansluiting?
Dat kan technische gezien op veel plaatsen, en gebeurt ook mondjesmaat.
Maar in deze buurt kan het dus weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Barre73 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:31:
[...]

Nee, ook niet. Geloof me, ik kan alles checken en dat heb ik ook gedaan. Het netwerk in deze buurt is apart zullen we maar zeggen.
Blazen sowieso niet (90 procent van het KPN/Reggefiber netwerk is geen blown fiber). Waar jij op doelt is de tweede (ongebruikte) vezel van de buurman gebruiken voor een nieuwe aansluiting?
Dat kan technische gezien op veel plaatsen, en gebeurt ook mondjesmaat.
Maar in deze buurt kan het dus weer niet...
Check, fijn dat je al zo grondig te werk bent gegaan voor TS. Mooi die samenhorigheid op Got :)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:14

Punkrocker

Mostly harmless

wjvh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:21:
Ik kan me weigering heel goed voorstellen. Als ik me voor de geest haal wat een gedoe de KPN glaswezel opleverde zou ik bijvoorbeeld een tweede glasprovider (komt voor) weigeren. En als Ziggo het laatste stuk zou willen verglazen even goed nadenken.
Jep.
Hier al Delta fiber aanwezig. Toen kwam KPN...
Mochten best naar binnen hier maar ik wou eerst dat er een schouw werd gehouden. Het is druk voor mijn voordeur en meterkast. Eerst een check om te zien hoe ze het aan willen pakken. Ik zou teruggebeld worden.... Na zelf een paar keer te hebben gebeld heb ik het opgegeven. Dan maar geen KPN glas.
Achteraf maar goed ook. Als ik zie hoe die cowboys, die voor een schijntje zijn ingehuurd, roekeloos aan het graven zijn geslagen :N
Alleen al in onze straat hebben ze minimaal vier schades veroorzaakt. In het warmtenet, de waterleiding.... Oprit van de buren moest helemaal opgegraven worden. Aantal schades in de wijk heb ik niet bijgehouden maar dat waren er tientallen.
(n=1 maar bij de aanleg van de Delta fiber heb ik niets gehoord of gezien van schades, dus dat zullen er veel minder zijn geweest)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Pagina: 1