Zelf verdelers vloerverwarming aansluiten op cv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian.
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 12:05
Hallo Tweakers!

Ik sta op het punt om het verwarmingscircuit in mijn nieuwe woning zelf aan te leggen. De loodgieter was helaas enkel bereid om de waterleidingen te doen, dus de rest pak ik graag zelf aan.

Mijn plan is als volgt: ik wil bij Warmteservice een Uponor perstang huren en gebruik maken van 25mm dikte meerlaagsbuis. Er is in totaal straks 35m² vloerverwarming, verdeeld over 31m² in de woonkamer en 4m² in de badkamer.

De verdelers wil ik aansluiten met Uponor puntstukken (bijvoorbeeld dit puntstuk) en T-stukken voor de splitsing naar de verdelers (zoals dit T-stuk).

Het systeem wil ik niet individueel aansturen, aangezien ik denk dat dit te weinig meerwaarde oplevert.

Nu heb ik nog een paar vragen waar ik advies bij kan gebruiken:
  1. Hoe kan ik de meerlaagsbuis op de juiste manier aansluiten op mijn CV-ketel (Remeha Avanta Ace 35C CW5)?
  2. Is dit project redelijk zelf te doen, of zie ik iets cruciaals over het hoofd? Met name het vullen en ontluchten van het systeem vind ik nog wat lastig te visualiseren.
  3. Kan ik een kraantje na het T-stuk plaatsen, zodat ik één van de verdelers later kan "bijschakelen"?
Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom! Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HyJ5SQgYiH-xFX77CtJ_ajkdP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6Zny22WHs3UN7hPgQfEXMDZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEM05aJz4P9jzb5xEBFvC1UypIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvJaiO9Oti0kSiTTjKSddOHV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:54
25mm meer lagen buis is wel wat krap. Pak liever 32mm meer lagen buis zodat je ook voor de toekomst voorbereid bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-05 10:03
Een uponor 25 is maar 20mm inwendig, ik zou minimaal of voor cv buis 28 gaan, of voor uponor 32. Dan houd je namelijk inwendig ongeveer 26mm over welke je in de toekomst minimaal nodig zou hebben.

Ik zou zoals aangegeven op de foto wat afsluitkranen plaatsen en / of aftappers. Misschien is het ook handig om er een TA kraan tussen te plaatsen en goed je flow te kunnen regelen. Zelfs zou een bypass(niet ingetekend) ook verstandig kunnen zijn op het verste punt van je hoofdleidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIVMrGo0-eIds62UOo3yo8eRLJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFqbGFgvh1Q6VNemukDg4sJx.png?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian.
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-03 12:05
Bedankt voor de reacties! Uponor 32 staat genoteerd.

Waar kan ik een aftapper het beste plaatsen @Krissiejj? Ik zie sowieso dat Uponor mooie kogelkranen heeft, die zal ik inrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-05 10:03
Rian. schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:34:
Bedankt voor de reacties! Uponor 32 staat genoteerd.

Waar kan ik een aftapper het beste plaatsen @Krissiejj? Ik zie sowieso dat Uponor mooie kogelkranen heeft, die zal ik inrekenen.
Ik weet niet welke verdelers je kiest, maar vaak zit er daar ook een aftappen in. Zelf ben ik daar minder voorstander van. Als ik zou mogen kiezen komt er zowiezo 1 in het meest lage gedeelte(beneden dan)

Denk ook aan automatische ontluchters bovenin je streng, lucht in je vloerverwarming is funest en zo pak je de laatste luchtbellen eruit.

Dit is een tekening welke ik thuis heb gemaakt, na de afsluitkranen rechts heb ik nog een hele installatie, maar dit komt aardig overeen met wat jij wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7nDSN0IRo0LIGgUl7hs3yEpcuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoHO271JKSQlV4cD6vJ3nTHc.png?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom 32mm voor een vloer die amper 4kW kan wegzetten?

Volgens warmtepomp weetjes kun je 1000l/u door inwendig 20mm duwen. 4,5 kW bij dT 5 graden is minder dan 800l/u

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:12
Ronald schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:16:
Waarom 32mm voor een vloer die amper 4kW kan wegzetten?

Volgens warmtepomp weetjes kun je 1000l/u door inwendig 20mm duwen. 4,5 kW bij dT 5 graden is minder dan 800l/u
Omdat dit tweakers is 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik dacht dat hier het juist doen de norm is, niet overdrijven :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1