Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:23
Hoi!
Ik woon in een halfverdiept huis, 6 jaar oud, goed geisoleerd.
In tekst hieronder de huidige situatie (iemand tips met welk programma ik hier een mooie tekening van kan maken?) :
* Vloerverwarming in badkamer en woonkamer (laagtemperatuur)
* 7,5 m2 zonneboiler (Atag) aangesloten op de onderste spiraal van een
* 200l boilervat
* Inventum Ecolution Solo op ventilatielucht (naar bovenste spiraal vat en vloerverwarming)
* Thermisch element (6kW) in boilervat.
Huidig verbruik:
Groot deel van het jaar gaat het prima, maar in de wintermaanden moet het thermisch element vaak aan. Daardoor in het winterseizoen verbruik van zo'n 3000 kWh door het thermisch element. Dat wil ik graag verminderen door een lucht water warmtepomp aan te sluiten op het leidingwerk tussen vloerverwarming en boilervat.
Warmtepompvoorkeur:
L/W:
voorkeurvolgorde: zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, goedkoop, stil, design,
Koelen in de zomer (op de vloerverwarming, dus ik verwacht er niet heel veel van)
Ik wil de wp graag lokaal kunnen uitlezen en aansturen met Home Assistant.
Gaat waarschijnlijk vooral onder de 7 graden buitentemperatuur pas gebruikt worden. Ik denk dat 4-6 kW warmteproductie genoeg is.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf
Ik heb al een prima plek om hem buiten op stoeptegels neer te zetten en het leidingwerk via de kruipruimte naar mijn technische ruimte te brengen. Afstand bedraagt ongeveer 10 meter.

Hebben jullie tips over welk merk/type wp hier het beste bij past?
Dank voor het meedenken!