NFS Share op Synology bereiken vanuit Linux-PC via Fritz!Box

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 21:33
Duidelijker kon ik de titel niet maken ;-)

Situatie is als volgt:

Linux PC met MX Linux (gebaseerd op Debian GNU/Linux 12 bookworm met kernel 6.1.0-26-amd64)
In /etc/fstab wordt een map op de SynologyNAS gemount via

192.168.xxx.x:/volume1/Films /home/snowmiss/NAS/Films nfs defaults 0 0

In het Control Panel van de Synology is via Shared Folders de map Films voorzien van NFS rechten voor het IP-adres van de PC.

Maar toch krijg ik een " Permission denied" als ik in Thunar de map Films wil openen.

Ik heb geen idee waar ik het nu moet zoeken (alhoewel ik vermoed in de Fritz!Box?). Iemand een tip of idee?

Sites die ik al gevonden heb en die hiermee te maken hebben:

https://kb.synology.com/n...hin_the_local_network_NFS

https://kb.synology.com/n...used_by_Synology_services

https://nl.avm.de/service...Z-thuisnetwerk-gebruiken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Welke rechten heb je precies toegepast op de share? Je kan verschilldende mappings kiezen.
Gebruik je de admin of een algemene gebruiker op de synology.
Kan je screenshots posten van de sysnology config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
(puur ter controle, vermoed dat dit wel gebeurd is)
Wat zie je als je op de prompt (in een terminal venster) het commando "mount" tiept? Is de share inderdaad gemount?

Zoja, wat zie je als je
code:
1
ls -ld /home/snowmiss/NAS/Films
doet? Welke gebruiker heeft er rechten en hoe staan die?

Vermoed dat de rechten niet goed zullen staan. Je zou kunnen kijken of je achter defaults in de fstab "user" en "noauto" kunt plaatsen en de map dan als de user snowmiss kunt mounten.
Je krijgt dan
code:
1
192.168.xxx.x:/volume1/Films /home/snowmiss/NAS/Films nfs defaults,user,noauto  0 0

De map zal dan niet gemount worden tijdens het opstarten (daar zorgt de noauto voor), dus je zult hem even met het handje moeten mounten.
code:
1
mount /home/snowmiss/NAS/Films

En misschien dat Thunar zo slim is om hem te mounten als hij ziet dat dit nog niet gebeurd is, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Sandburd schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:01:
(puur ter controle, vermoed dat dit wel gebeurd is)
Wat zie je als je op de prompt (in een terminal venster) het commando "mount" tiept? Is de share inderdaad gemount?
192.168.xxx.xx:/volume1/Films on /home/snowmiss/NAS/Films type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountaddr=192.168.xxx.x,mountvers=3,mountport=892,mountproto=udp,local_lock=none,addr=192.168.xxx.xx)
Zoja, wat zie je als je
code:
1
ls -ld /home/snowmiss/NAS/Films
doet? Welke gebruiker heeft er rechten en hoe staan die?
$ ls -ld /home/snowmiss/NAS/Films
d--------- 1 root root 100 Jul 26 2022 /home/snowmiss/NAS/Films
Vermoed dat de rechten niet goed zullen staan. Je zou kunnen kijken of je achter defaults in de fstab "user" en "noauto" kunt plaatsen en de map dan als de user snowmiss kunt mounten.
Je krijgt dan
code:
1
192.168.xxx.x:/volume1/Films /home/snowmiss/NAS/Films nfs defaults,user,noauto  0 0

De map zal dan niet gemount worden tijdens het opstarten (daar zorgt de noauto voor), dus je zult hem even met het handje moeten mounten.
code:
1
mount /home/snowmiss/NAS/Films

En misschien dat Thunar zo slim is om hem te mounten als hij ziet dat dit nog niet gebeurd is, maar dat weet ik niet.
Rechten staan inderdaad niet goed, maar kwamen ook niet goed met de user,noauto optie. Even kijken wat er gebeurd als ik toch even opnieuw opstart. Gebruik normaal wel mount -a om opnieuw /fstab te 'draaien' maar wie weet.
Wanneer Thunar wel of niet mount weet ik ook zo snel niet.

Na opnieuw opstarten staan de rechten wel goed:

drwxr-xr-x 2 snowmiss snowmiss 4096 Oct 31 13:04 /home/snowmiss/NAS/Films

maar in Thunar helaas nog steeds de melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFcTrw-EYX2nZ1BH6H3XfbqeudM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6J6t2QVpCbN6H6gWnSVVMI5e.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Snowmiss op 31-10-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Kasper1985 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:00:
Welke rechten heb je precies toegepast op de share? Je kan verschilldende mappings kiezen.
Gebruik je de admin of een algemene gebruiker op de synology.
Kan je screenshots posten van de sysnology config?
admin op de Synology is deactivated (standaard) en ik gebruik dus een eigen algemene gebruiker
Ik weet niet welke screenshots je allemaal bedoelt, dit is er 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lr9qvuHSDJJYHw9I_aReDxXjJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BosqeRfOAeeBoe9Eind0kvdb.png?f=fotoalbum_large

Waarbij dat derde ipadres nu niet goed gaat, die andere twee pc's overigens ook niet ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Snowmiss op 31-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Weer een 'vreemd' stapje verder, meteen na opnieuw opstarten:

drwxr-xr-x 2 snowmiss snowmiss 4096 Oct 31 13:04 /home/snowmiss/NAS/Films

Daarna Thunar openen en toch geen toegang krijgen tot de share en dan weer:

d--------- 1 root root 100 Jul 26 2022 /home/snowmiss/NAS/Films

zijn de rechten weer terug naar root?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
Werkend gekregen door een tip op het synology-forum:

Soms helpt het om de security eerst wat los te zetten, dus vb zet cross-mount op "enabled", zet ook de squash een keer op "map all users to root" en zie eens wat het doet.
Pagina: 1