Het achterlicht van mijn fiets werkt niet meer. Oorzaak is ook gevonden. Het aansluitschema is een draad (2-aderig) vanaf de naafdynamo naar de voorlamp. Vanaf de voorlamp loopt een draad (ook 2-aderig) naar de achterlamp. Die draad zit in de voorlamp in een extra 'aansluiting' aangesloten maar die blijkt helemaal gecorrodeerd en afgebroken. Optie is een nieuwe voorlamp kopen en de aansluitingen opnieuw maken. Maar ik zat aan een alternatief te denken: in de buurt van de voorvork komen de draad naafdynamo-voorlamp en de draad voorlamp-achterlamp bij elkaar. Kan ik op dat punt niet 2x keer een verbinding solderen met krimpkous zodat de draad van de dynamo naar zowel de koplamp als de achterlamp loopt?
ja, uiteraard. dat is gewoon precies hetzelfde
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wat Peer zegt, is qua stroomverbinding exact hetzelfde
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Alles kan, maar zit er niet ergens een sensor dat je lampjes pas aangaan wanneer het donker wordt?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee ze branden altijd als het voorwiel draaitYaksa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:39:
Alles kan, maar zit er niet ergens een sensor dat je lampjes pas aangaan wanneer het donker wordt?
Dan slijten je lampjes wel sneller, maar dat is iets wat de fabrikant dan bedacht heeft.abbeyrules schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:07:[...]Nee ze branden altijd als het voorwiel draait
Maar dan kun je inderdaad de draad splitsen. Wel zorgen dat de stroomkring gesloten blijft en dat bij beide lampjes (zowel achter als voor) de + en de - op dezelfde manier van stroom worden voorzien.
Ik weet eigenlijk niet hoe de aarding verloopt bij naafdynamo's, misschien dat iemand anders dat weet?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Vaak zit dat in de lamp zelf. Bij mijn Koga fiets heb ik een tri-switch op de lamp die "on/off/auto" states heeft.Yaksa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:39:
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Toevallig heb ik een koga naafdynamo, maar na 10 jaar fietsen doet ie het niet meer
- is de naafdynamo versleten?
- is het voorlampje stuk: of is het een led ?
- maakt de lamp geen goede massa meer (waar is dat te vinden) .
Trouwens even een flits van de voorlamp gezien en toen wat het over
Zit er over te denken om de kontakt aansluiting van de naafdynamo ,dan maar te gaan meten/testen of er spanning opgewekt wordt?..hoe met zo'n pen meter
- is de naafdynamo versleten?
- is het voorlampje stuk: of is het een led ?
- maakt de lamp geen goede massa meer (waar is dat te vinden) .
Trouwens even een flits van de voorlamp gezien en toen wat het over
Zit er over te denken om de kontakt aansluiting van de naafdynamo ,dan maar te gaan meten/testen of er spanning opgewekt wordt?..hoe met zo'n pen meter
[ Voor 3% gewijzigd door janamdo op 31-10-2024 16:23 ]
Even een terugkoppeling: draden netjes verbonden en het voor en achterlicht werken weer!!
Pagina: 1