Kiezen tussen verschillende slimme lampen en basis setup.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 17:25
Hoi allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de wereld van domotica, vandaar mijn vragen. Ik woon in de EU en heb nog geen keuze gemaakt voor Zigbee of een ander systeem.

Graag ontvang ik jullie eerlijke aanbevelingen of andere vragen; ik verduidelijk graag met foto’s of verdere uitleg.

In mijn keuken installeer ik twee rails op 230v.

Rail 1
  • L-vormig
  • 3 lampen met geïntegreerde fase-afsnijdende dimbare, niet-vervangbare fitting
  • 3 Artek-hanglampen met 3 E27-fittingen
  • Aangesloten op 1 wipschakelaar
  • Mogelijke oplossing: 3 slimme lampen in de hanglampen en een Shelly Dimmer 2 achter de schakelaar? Graag jullie aanbevelingen voor de lampen
Rail 2
  • Rechte lijn
  • 3 lampen met GU10-fittingen
  • Bedienbaar vanaf verschillende schakelaars (sommige hebben meer dan 3 schakelaars in één inbouwdoos)
  • Mogelijke oplossingen: 3 slimme lampen? Of automatisering achter de schakelaars?
Ik heb ook nog enkele andere lampen in deze kamers en zou deze, indien mogelijk, allemaal willen automatiseren. Het zijn allemaal wipschakelaars, maar dimmen vanaf onze telefoons is voldoende. Is het mogelijk om meerdere schakelaars aan slechts één Shelly te koppelen, aangezien er zeer, zeer weinig ruimte is achter de schakelaars?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rail 1
Dat is een 1-fase rail? Want dan kan je niet opeens er een dimmer voor zetten en er slimme lampen in doen. Dat is dan OF alles achter een slimme dimmer, OF slimme lampen. Of je moet op een manier de twee type lampen op verschillende (stukken) rail zetten.

Wat is de bedoeling qua bediening en aansturing?

Rail 2
Slimme lampen is een optie. Maar wat zijn dan je wensen qua bediening?

Op zich kan je daar ook een slimme dimmer voor zetten. Dat kan ook met meerdere schakelaars. Als je huidige wisselschakeling in takt houdt alleen gewoon aan/uit (en dimmen via smart). Maar je zou ze dus ook kunnen vervangen (of ombouwen) tot 3 pulsdrukkers. Je kan oneindig veel pulsdrukkers parallel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:37:
Rail 1
Dat is een 1-fase rail? Want dan kan je niet opeens er een dimmer voor zetten en er slimme lampen in doen. Dat is dan OF alles achter een slimme dimmer, OF slimme lampen. Of je moet op een manier de twee type lampen op verschillende (stukken) rail zetten.

Wat is de bedoeling qua bediening en aansturing?
Klopt 1 fase rail. Zou ik de slimme lampen hier niet ook kunnen aansturen in home assistant (enkel voor het dimmen) en dat de 3 vaste armaturen met de shelly gedimd worden. Dimmen vanuit de app is voor ons oké.
Rail 2
Slimme lampen is een optie. Maar wat zijn dan je wensen qua bediening?

Op zich kan je daar ook een slimme dimmer voor zetten. Dat kan ook met meerdere schakelaars. Als je huidige wisselschakeling in takt houdt alleen gewoon aan/uit (en dimmen via smart). Maar je zou ze dus ook kunnen vervangen (of ombouwen) tot 3 pulsdrukkers. Je kan oneindig veel pulsdrukkers parallel gebruiken.
wel inderdaad, ik zou een polsdrukker kunnen plaatsen in plaats van de wisselschakelaar. Voor ons is, zoals hierboven ook gemeld, dimmen via de app voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

zierbeek schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:21:
Klopt 1 fase rail. Zou ik de slimme lampen hier niet ook kunnen aansturen in home assistant (enkel voor het dimmen) en dat de 3 vaste armaturen met de shelly gedimd worden. Dimmen vanuit de app is voor ons oké.
Nee, want je zult moeten zorgen dat de slimme lampen altijd spanning hebben. En dat is niet zo als ze ook achter de dimmer zitten voor de domme lampen. Immers heeft alles op de rail dezelfde spanning, dat is nu net het ding van een 1-fase rail.
wel inderdaad, ik zou een polsdrukker kunnen plaatsen in plaats van de wisselschakelaar. Voor ons is, zoals hierboven ook gemeld, dimmen via de app voldoende.
Als je dan een dimmer module pakt die ook kan werken met een aan/uit schakelaar dan kan je die bij de laatste schakelaar (indien daar ook vaste spanning is) of bij de rail plaatsen. Volgens mij kan je de Shelly Dimmer 2 instellen dat deze werkt met aan/uit schakelaars en dan alleen aan/uit doet met de schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou gaan voor Philips Hue lampen, een bridge en per rail een Tap Dial Switch. Dan is het én goed via de app te bedienen én ouderwets aan de muur én geautoriseerd met Home Assistant.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:06:
[...]

Nee, want je zult moeten zorgen dat de slimme lampen altijd spanning hebben. En dat is niet zo als ze ook achter de dimmer zitten voor de domme lampen. Immers heeft alles op de rail dezelfde spanning, dat is nu net het ding van een 1-fase rail.
En wanneer we ervanuitgaan dat de wanneer we de andere lichten dimmen op de rail, de andere lichten ook steeds aan staan?
Heb je een voorkeur van slimme lampen? Zou ik toch naar Zigbee gaan gezien ik nog moet starten met de opbouw?
Als je dan een dimmer module pakt die ook kan werken met een aan/uit schakelaar dan kan je die bij de laatste schakelaar (indien daar ook vaste spanning is) of bij de rail plaatsen. Volgens mij kan je de Shelly Dimmer 2 instellen dat deze werkt met aan/uit schakelaars en dan alleen aan/uit doet met de schakelaars.
Bij de rail is helaas geen plek, dan inderdaad achter de aan uit schakelaar. Deze is wel bediend vanop verschillende locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zierbeek
FredvZ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:22:
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou gaan voor Philips Hue lampen, een bridge en per rail een Tap Dial Switch. Dan is het én goed via de app te bedienen én ouderwets aan de muur én geautoriseerd met Home Assistant.
Dank voor je suggestie, echter zou ik hier liever alles bij de normale schakelaars houden die we reeds hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:09
Als je de lampen op 1 rail individueel wilt kunnen bedienen, zo ik gaan voor de domme schakelaar met de slimme lampen.

Indien dat niet per se hoeft, kan je ook kiezen voor een slimme schakelaar met domme lampen.
maar niet mixen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@zierbeek Nee, ook dan niet. Want een slimme lamp is niet gebouwd om op gedimde spanning te werken. Dus hoe goed dat gaat en hoe lang dat overleefd is erg twijfelachtig. Naast het onhandige van het fysiek uitzetten van een smart bulb.

Zelf vind ik Zigbee inderdaad nog steeds het fijnst. Niet zaligmakend maar voor mij de beste afweging tussen prijs, opties en hoe het werkt. En dan zijn mijn meeste smart bulb van de Ikea *.

Maar verder een mix van slimme en domme lampen met module. Pas eigenlijk alleen slimme lampen toe als dat wat toevoegt. Bijvoorbeeld individueel aanpassen, kleur of losse kleurtemperatuur. Maar ga je voor slimme lampen zorg dan dat de schakelaar ook slim wordt (aka, niet de spanning naar de lampen onderbreekt), anders is dat gewoon gedoe.

Voor rail 2, dan zou hij achter de laatste schakelaar moeten. En zal je daar ook permanente L en N moeten hebben (of maken).

* Alleen hebben ze recent de GU10 dimbaar wit + kleur bulb minder goed gemaakt door de kleur temperatuur via de RGB te doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:09:
@zierbeek Nee, ook dan niet. Want een slimme lamp is niet gebouwd om op gedimde spanning te werken. Dus hoe goed dat gaat en hoe lang dat overleefd is erg twijfelachtig. Naast het onhandige van het fysiek uitzetten van een smart bulb.

Zelf vind ik Zigbee inderdaad nog steeds het fijnst. Niet zaligmakend maar voor mij de beste afweging tussen prijs, opties en hoe het werkt. En dan zijn mijn meeste smart bulb van de Ikea *.

Maar verder een mix van slimme en domme lampen met module. Pas eigenlijk alleen slimme lampen toe als dat wat toevoegt. Bijvoorbeeld individueel aanpassen, kleur of losse kleurtemperatuur. Maar ga je voor slimme lampen zorg dan dat de schakelaar ook slim wordt (aka, niet de spanning naar de lampen onderbreekt), anders is dat gewoon gedoe.
Wat bedoel je juist met die laatste regel? Gaat dat over een rail of over meerdere rails?
Door de 1-fase moet ik eigenlijk gewoon kiezen en daardoor is de fasedimmer de enige optie voor de volledige rail te dimmen en niet afzonderlijk.
Voor rail 2, dan zou hij achter de laatste schakelaar moeten. En zal je daar ook permanente L en N moeten hebben (of maken).

* Alleen hebben ze recent de GU10 dimbaar wit + kleur bulb minder goed gemaakt door de kleur temperatuur via de RGB te doen :/
Ik denk dat dat inderdaad de beste optie is voor rail 2. Ik ga eens even enkele foto's maken en de bedrading uittekenen! Ik ben iets of wat geleerd van de eerste keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je bedoelt het tussen haakjes? Nouwja, als je slimme lampen niet constant van spanning voorziet kan je ze niet aan doen vanuit de smarts/HA als ze geen spanning hebben. Of als je ze uit zet vanuit de smarts lijkt er dan niets te gebeuren als je de schakelaar bedient en ze spanningsloos maakt.

Dus voor een 1-fase rail zal je moeten kiezen, alles achter een enkele smart module of alles voorzien van smart bulbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Septillion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:23:
Je bedoelt het tussen haakjes? Nouwja, als je slimme lampen niet constant van spanning voorziet kan je ze niet aan doen vanuit de smarts/HA als ze geen spanning hebben. Of als je ze uit zet vanuit de smarts lijkt er dan niets te gebeuren als je de schakelaar bedient en ze spanningsloos maakt.

Dus voor een 1-fase rail zal je moeten kiezen, alles achter een enkele smart module of alles voorzien van smart bulbs.
Maar ga je voor slimme lampen zorg dan dat de schakelaar ook slim wordt (aka, niet de spanning naar de lampen onderbreekt),
Deze bedoelde ik. Maar dus inderdaad. Voor de 3 spots op de rail ga ik gewoon voor een dimmer achter de schakelaar gaan.

voor de L-opstelling ga ik ook gewoon voor een shelly oid gaan. Het is niet mogleijk om de 'vaste' armaturen vane en slimme lamp te voorzien helaas.
Pagina: 1