Dwarnaar schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:02:
Bedankt voor je snelle, heldere uitleg over het aan/uit schakelschema.
In mijn situatie zie ik dat de warmtevraag in meer dan een zone op 100% staat. Dan zou hij toch continu aan moeten staan?
De minimale tijd op aan heb ik op 5 minuten gezet en hij schakelt 3x per uur. onze verwarming is een warmtepomp.
Met een warmtepomp zou je het liefst zo weinig mogelijk start-stops willen hebben, en zo lang mogelijk "aan". Dus kies een zo klein mogelijk aantal schakelingen per uur, en zo lang mogelijk AAN tijd inderdaad.
Er lopen over dit forum heel veel meningen over het al dan niet geschikt zijn van EvoHome voor warmtepompen. De een zegt dat het niet kan, de ander alleen met AAN/UIT, terwijl installateurs en Honeywell (Resideo) zelf zeggen dat het prima met OpenTherm zou moeten kunnen werken...
Alleen, dan heb je een andere unit nodig om je warmtepomp aan te sturen. De nieuwste unit is een R8810A1018 module:
https://www.resideo.com/n...erm-rf-module-r8810a1018/
Of die je echt in staat stelt om je warmtepomp met OpenTherm aan te sturen, durf ik je niet te vertellen. Maar je kunt dan wel naar 1 schakeling per uur, in plaats van minimaal 3 met een BDR91 AAN/UIT ketelmodule...
Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik heb zelf EvoHome i.c.m. stadsverwarming, en dat werkt helemaal prima met een BDR91 AAN/UIT die alleen een zoneklep voor de vloerverwarmingsverdeler aanstuurt. Boven heb ik HR92 knoppen op de radiatoren, en dus helemaal *geen* toestelregeling. De radiatoren regelen zichzelf, en de vloerverwarming gaat alleen open bij warmtevraag uit de woonkamer (EvoTouch paneel).
Ik hoef dus helemaal geen ketel, warmtepomp of andere warmtebron aan te sturen, er komt vanzelf warm water in de leidingen als er ergens een klep/knop open gaat.
Dus voor het optimaal aansturen van een warmtepomp met EvoHome moet ik je vanaf nu verder verwijzen naar andere experts of forumleden...
Ik ben wel benieuwd naar de informatie die langskomt, want ik speel ook met de gedachte om een Warmtepomp te nemen...