Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarnaar
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-04 22:41
Ik heb een EvoHome set met een BDR91 aan/uit schakelaar en radiatoren met EvoHome kleppen (HR81?).

Probleem: er is warmtevraag in meerdere zones, maar de BDR91 schakelt telkens uit (groene lampje uit) en schakelt geruime tijd later weer in. Geen idee waarom hij niet continu aan staat tot de gewenste temperatuur bereikt is. Nergens rode lampjes oid en ook op de aanstuur module geen indicatie.

Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
De BDR91 is inderdaad een AAN/UIT schakelaar. Wanneer deze AAN en UIT schakelt, is afhankelijk van de warmtevraag vanuit alle ingestelde zones, en van de ingestelde opties "schakelmomenten per uur" en "minimaal aan tijd".

De thermostaatknoppen zijn niet AAN/UIT, maar kunnen een 0% - 100% vraag hebben, wat correspondeert met een kleinere of grotere opening, waarmee er weinig tot veel flow door de betreffende radiator kan stromen.

De standaard-instelling is (voor zover ik dat nog weet), 6 "schakelingen per uur", en "minimale aan tijd" 1 minuut.

Stel dat je 1 enkele zone zou hebben met een thermostaatknop, en deze zou een warmtevraag hebben van 10%, dan betekent dat dat het EvoHome systeem elke 10 minuten (6x per uur) bepaalt of, en zo ja, hoe lang het signaal naar de BDR91 "AAN" moet, om op die manier gemiddeld 10% "AAN" tijd te hebben over dat uur.

Bij 10% warmtevraag komt dat neer op precies 6x 1 minuut "AAN", om de 10 minuten, dus zal dat het schema zijn waarmee je toestelregeling wordt aangestuurd: 1 minuut "AAN", 9 minuten "UIT", en dat herhaalt zich dan over het hele uur.

Bij 5% warmtevraag zal het 3x per uur 1 minuut "AAN" zijn, elke 20 minuten, dus 1 minuut "AAN", 19 minuten "UIT", etc...

Bij 50% warmtevraag zal het dan 6x per uur 5 minuten "AAN" zijn, en 5 minuten "UIT", etc...

EvoHome leert zichzelf aan hoeveel % warmtevraag een zone nodig heeft om op te warmen, je kunt dat niet zelf opgeven of instellen.

Je kunt in het EvoHome bedienpaneel wel spelen met de toestelregelingen "schakelingen per uur", en "minimale aan tijd". Volgens mij is het uiterste wat je kunt halen met een "AAN/UIT" BDR91 3 "schakelingen per uur", en 5 minuten "minimaal aan tijd".

Wat handig is in jouw situatie, is ook afhankelijk van je warmtebron. Is dat een CV, een (Hybride) warmtepomp of stadsverwarming (of nog iets anders)?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarnaar
Bedankt voor je snelle, heldere uitleg over het aan/uit schakelschema.

In mijn situatie zie ik dat de warmtevraag in meer dan een zone op 100% staat. Dan zou hij toch continu aan moeten staan?

De minimale tijd op aan heb ik op 5 minuten gezet en hij schakelt 3x per uur. onze verwarming is een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
Dwarnaar schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:02:
Bedankt voor je snelle, heldere uitleg over het aan/uit schakelschema.

In mijn situatie zie ik dat de warmtevraag in meer dan een zone op 100% staat. Dan zou hij toch continu aan moeten staan?

De minimale tijd op aan heb ik op 5 minuten gezet en hij schakelt 3x per uur. onze verwarming is een warmtepomp.
Met een warmtepomp zou je het liefst zo weinig mogelijk start-stops willen hebben, en zo lang mogelijk "aan". Dus kies een zo klein mogelijk aantal schakelingen per uur, en zo lang mogelijk AAN tijd inderdaad.

Er lopen over dit forum heel veel meningen over het al dan niet geschikt zijn van EvoHome voor warmtepompen. De een zegt dat het niet kan, de ander alleen met AAN/UIT, terwijl installateurs en Honeywell (Resideo) zelf zeggen dat het prima met OpenTherm zou moeten kunnen werken...

Alleen, dan heb je een andere unit nodig om je warmtepomp aan te sturen. De nieuwste unit is een R8810A1018 module:

https://www.resideo.com/n...erm-rf-module-r8810a1018/

Of die je echt in staat stelt om je warmtepomp met OpenTherm aan te sturen, durf ik je niet te vertellen. Maar je kunt dan wel naar 1 schakeling per uur, in plaats van minimaal 3 met een BDR91 AAN/UIT ketelmodule...

Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik heb zelf EvoHome i.c.m. stadsverwarming, en dat werkt helemaal prima met een BDR91 AAN/UIT die alleen een zoneklep voor de vloerverwarmingsverdeler aanstuurt. Boven heb ik HR92 knoppen op de radiatoren, en dus helemaal *geen* toestelregeling. De radiatoren regelen zichzelf, en de vloerverwarming gaat alleen open bij warmtevraag uit de woonkamer (EvoTouch paneel).

Ik hoef dus helemaal geen ketel, warmtepomp of andere warmtebron aan te sturen, er komt vanzelf warm water in de leidingen als er ergens een klep/knop open gaat.

Dus voor het optimaal aansturen van een warmtepomp met EvoHome moet ik je vanaf nu verder verwijzen naar andere experts of forumleden...

Ik ben wel benieuwd naar de informatie die langskomt, want ik speel ook met de gedachte om een Warmtepomp te nemen...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarnaar
Bedankt wederom voor je uitvoerige uitleg.

Qua warmtepomp beschik ik over een Daikin Altherna met 290L warmwater reservoir. Volgens mij wordt opentherm niet ondersteund maar dat zoekAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9smPhdtfCDDp5F31lsB0oJ7Dvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoVgEvvwnMm58p1MDjcr2qrE.jpg?f=fotoalbum_large ik verder uit.

Blijft dat ik het vreemd vind dat het systeem niet ingeschakeld is terwijl in een zone de vraag 100% is…