Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een aantal lossen devices liggen die ik als servers gebruik. Het gaat hierbij om een die tal devices, namelijk:- Raspberry pi 4
- Raspberry pi 5
- Chinese NUC N100 met proxmox
Op deze devices heb ik verschillende services draaien, waaronder 30+ docker containers (sommige dubbel utigevoerd b.v. duplicati voor backup en node-exporter). Een aantal noemenswaardige dockers container zijn: Jellyfin, -arr applicaties, nextcloud/onlyoffice. Daarnaast draait mijn hele home automation ook binnen deze containers (home-assistant, domoticz, node-red, grafana en homebridge (inclusief 3 unifi camera's)
De reden waarom ik kijk naar één server is omdat ik schaalbaarheid mis. Recentelijk wilde ik een minecraft server opzetten, maar liep al snel tegen beperkingen aan. Ook merk ik bij transcoden bij Jellyfin veel CPU verbruik op mijn N100.
Ook kijk ik met een schuin oog ook naar LLM. Maar dat is meer hobby dan dat ik er een daadwerkelijke toepassing voor heb.
Daarnaast heb ik nog een 4-bay Synology NAS draaien voor bulk opslag. Deze wil ik uitfaseren en zal ik blijven gebruiken. Met name synology photos wil ik blijven gebruiken. Daarnaast komen alle backups binnen op deze NAS en verstuurd ik die elke avond naar een andere Synology NAS buiten mijn huis.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem wil ik rond de 700 euro voor elkaar hebben.Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier heb ik nog 1 SSD liggen: uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 1TB . Nog nieuw in verpakking en is voor nu voldoende.Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn eerste doel is het samenvoegen van de 3 devices (2x pi en 1x NUC 100) die ik nu heb liggen. Voor de NUC N100 heb ik een andere oplossing en wil ik gebruiken als simpele werkplek met windows 11 erop (alles draaien hierop is dus geen oplossing). Op de server wil ik graag proxmox of unraid draaien. Unraid wordt iets beter aangeraden in combinatie met docker, maar de definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt.Geheugen: Bewust gekozen voor DDR4 geheugen. In eerste instantie heb ik DDR5 geheugen geselecteerd, maar zelf kom ik tot de conclusie dat ik de snelheid niet veel zal gebruiken in een server.
Behuizing: Behuizing ook bewust gekozen. Op dit moment gebruik ik een SSD van 1TB en wil de grote bulk opslaan op mijn Synology NAS (die ik nog steeds wil houden). Maar misschien denk ik daar later anders over en wil ik alles verplaatsen naar deze zelfbouw server. Het systeem moet dan wel uit te breiden zijn met minimaal 2 HD's. Daarnaast wil ik de server inbouwen in een rack. Hiervoor heb ik een patchkast op de overloop staan, maar deze is net aan de kleine kant. Vanaf de schroefrail tot de achterkant is het 43cm. De meeste 1U servers zijn 40 centimeter diep en dat geeft onvoldoende ruimte voor voedingsstekkers + koeling. Dit is één van de weinig kasten die klein zijn, maar toch uit te bereiden. Met de Silverstone RA02B is hij mooi in te bouwen in den rack.
Processorkoeling: Gezien niet elke CPU koeler in de kast past ben ik hierop uitgekomen. Hij is duur, maar stil en koelt, volgens de reviews die ik hier lees op tweakers, goed.
Processor: Laatste generatie en bewust Intel. De CPU wil ik inzetten bij het transcoden van Jellyfin. Ik lees wisselende verhalen over het stroomverbruik van deze generatie. Op reddit lees ik personen die het stroomverbruik flink hebben kunnen verlagen naar minder dan 10w. Tweakers geeft een dubbele reactie. In de review van de processor zelf zie ik at ze best wat stroom nodig hebben. Echter in de review Intel Core Ultra 245k review zie ik dat ze juist zeer weinig stroom verbruiken: review: Intel Core Ultra 5 245K, Core Ultra 7 265K en Core Ultra 9 285K
Als alternatief zou ik kunnen zakken naar een uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed . Wachten op de nieuwe generatie lijkt me geen optie, gezien de CPU's vermoedelijk duurder worden en het idle stroomverbruik ook hoger ligt (zie review tweakers hierboven). Overklokken doe ik niet, maar de K variant zit in dezelfde prijsklasse als de NON-K variant.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige echte voorkeur is een Intel CPU. Met name voor het gebruik van transcoden en de interne GPU. De overige componenten zijn een keuze van de usecase waar ik hem voor wil gaan gebruiken.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goede verhouding tussen geluidsniveau en energiegebruik.Geluidsniveau: Op dit moment staat er in de patchkast een Synology NAS waarvan ik de ventilator en de 4 hardeschijven toch duidelijk kan horen als de deur open staan. Als de deur dicht is hoor je eigenlijk niks. Patchkast staat op de overloop op zolder en vermoed dat, met een dichte deur, het geluidsniveau van de zelfbouwserver ook niet te horen is.
Energieverbruik: Voor een server moet het energieverbruik zo laag mogelijk zijn. Maar energieverbruik staat niet helemaal als eis op de eerste plaatst bij mij. Gezien de N100, pi4, pi5 nu ook afzonderlijk van elkaar draaien vermoed ik dat het stroom verbruik niet veel hoger ligt. Ik zou eens moeten meten, maar misschien is er een kans dat de drie devices meer stroom verbruiken dan de server die ik nu wil bouwen. Dat de server veel stroom verbruik als er veel CPU belasting is snap ik.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken. Ik heb wel een overklokbare CPU erin zitten, maar dat is puur om energiezuinigheid en kostenoogpunt.Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik nog even een laatste check willen hebben over het systeem. Zie ik iets over het hoofd? Is het systeem een logische keuze?Er zijn een aantal dingen waar ik niet helemaal goed achter kan komen:
Voeding: Ik heb de goedkoopste voeding gepakt die een 80 plus gold certificaat heeft. Alles daaronder heeft een silver certificaat. Het liefst had ik een modulaire voeding, maar dan gaan de kosten snel omhoog. 500w lijkt mij ook behoorlijk overkill en ik zou met een 400w prima af kunnen denk ik. Zijn er alternatieven die beter zijn?
Moederbord: Ik kan slecht achterhalen wat het stroomverbruik van moederbord is. Met name omdat ik ind e toekomst misschien wil uitbreiden (b.v. grafische kaart als ik echt iets met LLM ga doen).
Geheugen: Ik heb bewust voor DDR4 geheugen gekozen, want heb de snelheid niet nodig. Ivm prijs kan ik 64gb DDR4 kopen voor de prijs van 32gb DDR5. Echter lees ik online wel dat DDR5 efficienter is mbt stroomverbruik. Ik kan alleen er niet achter komen hoeveel watt dit ongeveer gaat schelen
De lijst
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14600K Boxed | € 249,68 | € 249,68 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H DDR4 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Behuizingen | Silverstone Grandia GD09 (met USB-C poort) | € 105,50 | € 105,50 |
1 | Computer accessoires | Silverstone RA02B | € 18,99 | € 18,99 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D9L | € 54,30 | € 54,30 |
2 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR32N22D8/32 | € 55,95 | € 111,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 61,31 | € 61,31 |
Totaal | € 701,58 |