Thuis server vooor homelab

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een aantal lossen devices liggen die ik als servers gebruik. Het gaat hierbij om een die tal devices, namelijk:
- Raspberry pi 4
- Raspberry pi 5
- Chinese NUC N100 met proxmox

Op deze devices heb ik verschillende services draaien, waaronder 30+ docker containers (sommige dubbel utigevoerd b.v. duplicati voor backup en node-exporter). Een aantal noemenswaardige dockers container zijn: Jellyfin, -arr applicaties, nextcloud/onlyoffice. Daarnaast draait mijn hele home automation ook binnen deze containers (home-assistant, domoticz, node-red, grafana en homebridge (inclusief 3 unifi camera's)

De reden waarom ik kijk naar één server is omdat ik schaalbaarheid mis. Recentelijk wilde ik een minecraft server opzetten, maar liep al snel tegen beperkingen aan. Ook merk ik bij transcoden bij Jellyfin veel CPU verbruik op mijn N100.

Ook kijk ik met een schuin oog ook naar LLM. Maar dat is meer hobby dan dat ik er een daadwerkelijke toepassing voor heb.

Daarnaast heb ik nog een 4-bay Synology NAS draaien voor bulk opslag. Deze wil ik uitfaseren en zal ik blijven gebruiken. Met name synology photos wil ik blijven gebruiken. Daarnaast komen alle backups binnen op deze NAS en verstuurd ik die elke avond naar een andere Synology NAS buiten mijn huis.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem wil ik rond de 700 euro voor elkaar hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier heb ik nog 1 SSD liggen: uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 1TB . Nog nieuw in verpakking en is voor nu voldoende.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn eerste doel is het samenvoegen van de 3 devices (2x pi en 1x NUC 100) die ik nu heb liggen. Voor de NUC N100 heb ik een andere oplossing en wil ik gebruiken als simpele werkplek met windows 11 erop (alles draaien hierop is dus geen oplossing). Op de server wil ik graag proxmox of unraid draaien. Unraid wordt iets beter aangeraden in combinatie met docker, maar de definitieve keuze heb ik nog niet gemaakt.

Geheugen: Bewust gekozen voor DDR4 geheugen. In eerste instantie heb ik DDR5 geheugen geselecteerd, maar zelf kom ik tot de conclusie dat ik de snelheid niet veel zal gebruiken in een server.

Behuizing: Behuizing ook bewust gekozen. Op dit moment gebruik ik een SSD van 1TB en wil de grote bulk opslaan op mijn Synology NAS (die ik nog steeds wil houden). Maar misschien denk ik daar later anders over en wil ik alles verplaatsen naar deze zelfbouw server. Het systeem moet dan wel uit te breiden zijn met minimaal 2 HD's. Daarnaast wil ik de server inbouwen in een rack. Hiervoor heb ik een patchkast op de overloop staan, maar deze is net aan de kleine kant. Vanaf de schroefrail tot de achterkant is het 43cm. De meeste 1U servers zijn 40 centimeter diep en dat geeft onvoldoende ruimte voor voedingsstekkers + koeling. Dit is één van de weinig kasten die klein zijn, maar toch uit te bereiden. Met de Silverstone RA02B is hij mooi in te bouwen in den rack.

Processorkoeling: Gezien niet elke CPU koeler in de kast past ben ik hierop uitgekomen. Hij is duur, maar stil en koelt, volgens de reviews die ik hier lees op tweakers, goed.

Processor: Laatste generatie en bewust Intel. De CPU wil ik inzetten bij het transcoden van Jellyfin. Ik lees wisselende verhalen over het stroomverbruik van deze generatie. Op reddit lees ik personen die het stroomverbruik flink hebben kunnen verlagen naar minder dan 10w. Tweakers geeft een dubbele reactie. In de review van de processor zelf zie ik at ze best wat stroom nodig hebben. Echter in de review Intel Core Ultra 245k review zie ik dat ze juist zeer weinig stroom verbruiken: review: Intel Core Ultra 5 245K, Core Ultra 7 265K en Core Ultra 9 285K

Als alternatief zou ik kunnen zakken naar een uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed . Wachten op de nieuwe generatie lijkt me geen optie, gezien de CPU's vermoedelijk duurder worden en het idle stroomverbruik ook hoger ligt (zie review tweakers hierboven). Overklokken doe ik niet, maar de K variant zit in dezelfde prijsklasse als de NON-K variant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige echte voorkeur is een Intel CPU. Met name voor het gebruik van transcoden en de interne GPU. De overige componenten zijn een keuze van de usecase waar ik hem voor wil gaan gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goede verhouding tussen geluidsniveau en energiegebruik.

Geluidsniveau: Op dit moment staat er in de patchkast een Synology NAS waarvan ik de ventilator en de 4 hardeschijven toch duidelijk kan horen als de deur open staan. Als de deur dicht is hoor je eigenlijk niks. Patchkast staat op de overloop op zolder en vermoed dat, met een dichte deur, het geluidsniveau van de zelfbouwserver ook niet te horen is.

Energieverbruik: Voor een server moet het energieverbruik zo laag mogelijk zijn. Maar energieverbruik staat niet helemaal als eis op de eerste plaatst bij mij. Gezien de N100, pi4, pi5 nu ook afzonderlijk van elkaar draaien vermoed ik dat het stroom verbruik niet veel hoger ligt. Ik zou eens moeten meten, maar misschien is er een kans dat de drie devices meer stroom verbruiken dan de server die ik nu wil bouwen. Dat de server veel stroom verbruik als er veel CPU belasting is snap ik.

Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken. Ik heb wel een overklokbare CPU erin zitten, maar dat is puur om energiezuinigheid en kostenoogpunt.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik nog even een laatste check willen hebben over het systeem. Zie ik iets over het hoofd? Is het systeem een logische keuze?

Er zijn een aantal dingen waar ik niet helemaal goed achter kan komen:

Voeding: Ik heb de goedkoopste voeding gepakt die een 80 plus gold certificaat heeft. Alles daaronder heeft een silver certificaat. Het liefst had ik een modulaire voeding, maar dan gaan de kosten snel omhoog. 500w lijkt mij ook behoorlijk overkill en ik zou met een 400w prima af kunnen denk ik. Zijn er alternatieven die beter zijn?

Moederbord: Ik kan slecht achterhalen wat het stroomverbruik van moederbord is. Met name omdat ik ind e toekomst misschien wil uitbreiden (b.v. grafische kaart als ik echt iets met LLM ga doen).

Geheugen: Ik heb bewust voor DDR4 geheugen gekozen, want heb de snelheid niet nodig. Ivm prijs kan ik 64gb DDR4 kopen voor de prijs van 32gb DDR5. Echter lees ik online wel dat DDR5 efficienter is mbt stroomverbruik. Ik kan alleen er niet achter komen hoeveel watt dit ongeveer gaat schelen

De lijst
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 249,68€ 249,68
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09 (met USB-C poort)€ 105,50€ 105,50
1Computer accessoiresSilverstone RA02B€ 18,99€ 18,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-D9L€ 54,30€ 54,30
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/32€ 55,95€ 111,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,31€ 61,31
Totaal€ 701,58

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
weet dat in je lijst maar 1 stickje 32gb ddr4 staat, moet je even 2x van maken als je 64gb wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
doebbalapoent11 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:46:
weet dat in je lijst maar 1 stickje 32gb ddr4 staat, moet je even 2x van maken als je 64gb wilt
Scherp, bedankt! Gelijk aangepast. Snapte al niet helemaal waarom systeem opeens 50 euro goedkoper was :+

[ Voor 12% gewijzigd door grote_oever op 31-10-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Klein schopje. Iemand toevallig nog input op de build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik heb voor dit 'probleem' een paar jaar geleden een Synology RS1219+ rackserver gekocht. Extra RAM erin, 8 HDD bays, Docker, virtualisatie, en natuurlijk de Synology DSM software waar ik eigenlijk prima tevreden over ben. Voor mij een prima alles-in-een combi, juist vanwege het gebruiksgemak. Vorig jaar nog de hardware gekocht voor een Proxmox server, maar het was me allemaal teveel gedoe met onderhoud, zou als vervanger op dit moment gewoon weer een Syno rackserver kopen. Grappig genoeg heb ik dan juist wél weer losse pi's in mijn rack hangen voor bijv. Pihole en de Nginx Proxy Manager en wil ik dat absoluut zo houden.

Maar wat ik vooral lees in jouw verhaal is geluid en stroomverbruik, kun je niet net zo goed bij Hetzner een VPS huren voor een tientje per maand? Over 5 jaar is je server afgeschreven en ben je onderaan de streep net zoveel geld kwijt, maar heb je geen stroomkosten en lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentinon1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-11-2024
Klinkt wel interessant maar kijk is hiernaar :)

YouTube: Mini Rack, HomeLab Stack - Mini Server Rack

Misschien een goedkoper alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
ouweklimgeit schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:32:
Ik heb voor dit 'probleem' een paar jaar geleden een Synology RS1219+ rackserver gekocht. Extra RAM erin, 8 HDD bays, Docker, virtualisatie, en natuurlijk de Synology DSM software waar ik eigenlijk prima tevreden over ben. Voor mij een prima alles-in-een combi, juist vanwege het gebruiksgemak. Vorig jaar nog de hardware gekocht voor een Proxmox server, maar het was me allemaal teveel gedoe met onderhoud, zou als vervanger op dit moment gewoon weer een Syno rackserver kopen. Grappig genoeg heb ik dan juist wél weer losse pi's in mijn rack hangen voor bijv. Pihole en de Nginx Proxy Manager en wil ik dat absoluut zo houden.

Maar wat ik vooral lees in jouw verhaal is geluid en stroomverbruik, kun je niet net zo goed bij Hetzner een VPS huren voor een tientje per maand? Over 5 jaar is je server afgeschreven en ben je onderaan de streep net zoveel geld kwijt, maar heb je geen stroomkosten en lawaai.
Bedankt voor je reactie. In je verhaal lees ik eigenlijk dat je gegaan bent naar de situatie die ik nu heb. Zelf heb ik ook een synology NAS (DS918+) draaien. Maar deze begint toch echt zijn limiet te zien. Omdat ik deze nu gebruik voor bulk opslag merk ik dat de NAS behoorlijk ontoegankelijk wordt op het moment hij aan het uitpakken/repareren is. Dit in combinatie mijn mij homeautomation is niet prettig. Ik merk b.v. dat tijdens de traagheid zigbee2mqtt en HA ook niet lekker reageren.

Zelf wil ik ook geen afscheid nemen van synology, want de synology photostation en backupfunctie ben ik heilig bij. De verschillende dockercontainers zouden prima ergens anders opgevangen kunnen worden.

Nu ben ik een half jaar geleden bezig geweest om de docker containers te verspreiden over de PI5 en Pi4, maar desondanks dat het allemaal draait ben ik toch niet heel erg tevreden. Zoals ik aangaf mis ik de schaalbaarheid in het hele verhaal. Met node-exporter controleer ik CPU en geheugengebruik, maar ik merk dat sommige momenten de pi4 toch aan het pieken is op 100%. Ik heb daarnaast de wens om wat meer te gaan expirementeren met andere dockercontainers, maar sta voor het probleem dat ik niet helemaal weet waar ik dit op moet draaien.

De N100 staat nu puur voor Jellyfin en het transcoden. Deze zit, los van het transcoden, lang nog niet aan zijn max. Het blijft een chinese NUC en de betrouwbaarheid is, als ik de verhalen op internet lees, wisselend. Ook heb ik een andere plek voor de N100, dus deze wordt niet afgeschreven.

Daarnast merk ik wel dat de synology i.c.m. docker het mij te makkelijk maakt. Als er een applicatie is waar geen docker container van is begin ik het al moeilijker te krijgen. Deze thuisserver zou ook weer mijn ICT kennis, hardware en software, moeten bijspijkeren.

het klink misschien dubbel, maar energieverbruik en geluid is een punt van aandacht, maar niet het eerste punt. De PI's en de NUC verbruiken alle 3 ook "flink" wat stroom naast elkaar en met dank aan 0-op de meter huis is stroomverbruik niet het grootste issue. Toch zie ik in de laatste jaren het sluipverbruik steeds hoger worden (gemiddeld nu 400w in hele huis).

Wbt geluid: De synology nas maakt ook behoorlijk wat lawaai en hoor de schijven goed. Wanneer ik de patchkast dicht heb hoor ik de synology eigenlijk helemaal niet. Ik zou het wonderbaarlijk vinden als de zelfbouw server (flink) meer lawaai maakt dan mijn synology. Toch zou ik een probleem met de vrouw hebben als ik hem hoor terwijl ze een verdieping beneden loopt.

Ik denk dat de wens is om beide punten gelijk te houden met wat ik nu heb. Dus geen flinke toename in stroomverbruik en geen grote stap in geluidsproductie.
valentinon1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:35:
Klinkt wel interessant maar kijk is hiernaar :)

YouTube: Mini Rack, HomeLab Stack - Mini Server Rack

Misschien een goedkoper alternatief.
Bedankt voor je reactie. Deze heb ik in het verleden overwogen, maar ik was snel aangewezen op de tweedehandsmarkt om niet te hoog te komen in kosten. Ook denk ik tegen dezelfde problemen aan te lopen dan waar ik nu mee zit, namelijk dat je nog steeds aangewezen bent op verschillende devices (wat stroomverbruik niet ten goede maakt). Misschien mis ik de kennis op dit moment, maar heb het idee dat het samenvoegen van alle dockercontainers, Jellyfin en daarnaast dat ik een minecraft server wil starten, al bijna ervoor moet zorgen dat ik tegen de max aan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:09
ouweklimgeit schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:32:

Ik zou zeker niet naar Hetzner gaan als je piraterij als hobby hebt. :D
Dat is nou echt iets wat je gewoon lekker thuis moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
dehardstyler schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:23:
[...]

Vergeten toe te voegen in mijn eerdere reactie, maar ik hou inderdaad graag de data lokaal. Hetzner is inderdaad geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 00:05

Nark0tiX

Software Engineer

uitvoering: Dell OptiPlex 3000 (C30RM) heb zelf deze in de meterkast hangen. zeer tevreden, proxmox draait er op. diverse webservers / hyperion / naja van alles doe ik er mee.

Maakt geen geluid, verbruikt heel weinig. En tweedehands voor een leuke prijs te vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Nark0tiX op 07-11-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:13
Ik heb net een Minisforum MS-01 Work Station in gebruik genomen. Supersnel (zeker in vergelijk met de aangeraden tweede hands machines), super klein en redelijk zuinig. Vergelijkbaar met jouw build maar je bent in een keer klaar.

Ik heb er 64 Gb in met een 1TB en twee 4TB.

[ Voor 24% gewijzigd door Mathijs Kok op 07-11-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Nark0tiX schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:48:
uitvoering: Dell OptiPlex 3000 (C30RM) heb zelf deze in de meterkast hangen. zeer tevreden, proxmox draait er op. diverse webservers / hyperion / naja van alles doe ik er mee.

Maakt geen geluid, verbruikt heel weinig. En tweedehands voor een leuke prijs te vinden.
Bedankt voor je reactie. Ik kan niet helemaal meekomen waarom er met name minipc worden aangeraden. Ook voelt het een beetje als "hit or miss". Of het voldoet of je loopt tegen de beperking aan en dan moet je alsnog een extra minipc aankopen.

Het ontbreken van ruimte en de mogelijkheid om later uit te breiden zit namelijk niet helemaal in deze minipcs.

Wat is exact het stroomverbruik? En zal het veel afwijken van een Micro-ATX build?
Mathijs Kok schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:07:
Ik heb net een Minisforum MS-01 Work Station in gebruik genomen. Supersnel (zeker in vergelijk met de aangeraden tweede hands machines), super klein en redelijk zuinig. Vergelijkbaar met jouw build maar je bent in een keer klaar.

Ik heb er 64 Gb in met een 1TB en twee 4TB.
Ook bedankt voor de reactie. Als ik de build met gelijke specs maak zie ik dat het een stuk duurder is dan een eigen build.

[ Voor 22% gewijzigd door grote_oever op 07-11-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
Ik zou er een iets minder zware CPU inzetten. Bij Passmark zie je dat een Raspberry pi 852 scoort, en een N100 5506, de Intel Core i5-12400 scoort 19359, dat is dus ruim 2,5 keer de performance van je huidige serverpark, idle is ie een stuk zuiniger, vergelijk 0,98 Watt met 13,5 Watt, let daar vooral op, de meeste servers doen het grootste deel van de dag en ook nacht niets...

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 07-11-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
martyw schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:52:
Ik zou er een iets minder zware CPU inzetten. Bij Passmark zie je dat een Raspberry pi 852 scoort, en een N100 5506, de Intel Core i5-12400 scoort 19359, dat is dus ruim 2,5 keer de performance van je huidige serverpark, idle is ie een stuk zuiniger, vergelijk 0,98 Watt met 13,5 Watt, let daar vooral op, de meeste servers doen het grootste deel van de dag en ook nacht niets...
Bedankt voor je reactie. De scores laten mooi het verschil zien wat ik al dacht. Stroomverbruik vergelijken met elkaar vind ik vrij lastig. Met name omdat overal wel wat anders gezegd wordt. In de laatste tweakers review vind ik stroomverbruik eigenlijk mee vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:43
grote_oever schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor je reactie. De scores laten mooi het verschil zien wat ik al dacht. Stroomverbruik vergelijken met elkaar vind ik vrij lastig. Met name omdat overal wel wat anders gezegd wordt. In de laatste tweakers review vind ik stroomverbruik eigenlijk mee vallen.
Dat maakt 't idd lastig vergelijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
martyw schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:52:
Ik heb mijn server opgebouwd rondom dezelfde i5 en dat draait onderhand een aantal jaren naar volle tevredenheid. Ik gebruik hem voor dezelfde zaken als die jij (@grote_oever ) beschrijft en dat gaat allemaal prima.

Je zou nog wel eens kunnen kijken naar het transcoden en of dat echt zoveel gebeurt. Ik dacht ook dat ik veel meer zou transcoden en dat blijkt dus in de praktijk vrijwel nooit te zijn. Dus wellicht dat je het zelfs met een i3 variant af zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Flans schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:34:
[...]

Ik heb mijn server opgebouwd rondom dezelfde i5 en dat draait onderhand een aantal jaren naar volle tevredenheid. Ik gebruik hem voor dezelfde zaken als die jij (@grote_oever ) beschrijft en dat gaat allemaal prima.

Je zou nog wel eens kunnen kijken naar het transcoden en of dat echt zoveel gebeurt. Ik dacht ook dat ik veel meer zou transcoden en dat blijkt dus in de praktijk vrijwel nooit te zijn. Dus wellicht dat je het zelfs met een i3 variant af zou kunnen.
Goed om te horen. Heb je ooit gemeten wat de server verbruikt?

Zelf denk ik inderdaad dat het allemaal overkill is. Maar heel schokkend liggen de prijzen niet uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:33
grote_oever schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:42:
[...]

Goed om te horen. Heb je ooit gemeten wat de server verbruikt?

Zelf denk ik inderdaad dat het allemaal overkill is. Maar heel schokkend liggen de prijzen niet uit elkaar.
Hoezo ooit? Dat is een beetje gekke vraag op tweakers, ik heb het verbruik vanaf het aanzetten van de server ;)

Dit is met 64gb geheugen, 2x m.2 en 5x 10tb. Jellyfin instance die redelijk fanatiek gebruikt wordt, home automation en 7 camera’s (hiervoor gebruik ik een coral). Gemiddeld staat de processor op 30%… En er zit ook nog een 24 port switch bij in deze 100-ish watt, dus je kunt er nog een paar watt vanaf trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOutt8C_h_P0V1qL_TnR4tx9MMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5wNPABYBsvnPXEOfOwWZxAQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Flans op 10-11-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
En dit is het resultaat met een;
- Unifi Dream Machine Pro
- Unifi 16p POE switch (met een Unifi U6 Pro)
- Synology RS1219+
- 2x rPI

Valt mij reuze mee voor het plezier wat ik er van heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOlilqJ5Qm-JyToFFTZYpdSkBHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/54HN0ODjUUcqwz7LzKwD9wTL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
dehardstyler schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:23:
[...]
Dat ligt geheel aan de inrichting, in mijn geval is het een qBittorrent server die via NFS aan de Synology hangt. Alles wat die VPS download komt dus direct op mijn nas terecht, maar wel via een ge-encrypte verbinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:09
ouweklimgeit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:21:
[...]

Dat ligt geheel aan de inrichting, in mijn geval is het een qBittorrent server die via NFS aan de Synology hangt. Alles wat die VPS download komt dus direct op mijn nas terecht, maar wel via een ge-encrypte verbinding ;)
Ja dat kan zeker. Maar dan zou ik dat nog niet aan random mensen op het internet aanraden die misschien dat soort zaken niet in overweging nemen. Doe het gewoon niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 02:08
Zelf gebruik ik deze: https://store.minisforum.de/en/products/ar900i met een m.2 naar 6 sata en een intel arc a310 en niet te vergeten m.2 naar 10gbit. Loopt als een trein en verbruikt niet veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Shifra op 12-11-2024 12:11 . Reden: Nog iets toevoegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:30
Shifra schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:09:
Zelf gebruik ik deze: https://store.minisforum.de/en/products/ar900i met een m.2 naar 6 sata en een intel arc a310 en niet te vergeten m.2 naar 10gbit. Loopt als een trein en verbruikt niet veel.
Oeh, heb je hier een fotootje van (of 2)? Ik ben ook op zoek naar een soortgelijk systeem (raidz2)
Pagina: 1