Alternatief bij DSMR 4.2; netspanning uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:18
Weet iemand misschien een manier om de spanning op mijn drie fasen te kunnen meten (minimaal 5 minuten interval) en uit te kunnen lezen via Home Assistant. Mijn slimme meter is dsmr 4.2 en die ondersteunt dus geen spanningsmeting op de fasen. Slimme stekkers zoals @Raven opperde zou misschien een oplossing kunnen zijn, alleen weet ik niet of deze echt nauwkeurig de spanning kunnen meten.
Het is ook lastig zoeken omdat ik niet weet hoe zo'n apparaat heet... :?

Omdat hel wel heel offtopic werd maar afgesplitst

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 31-10-2024 09:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Pierdw een helemaal kant en klaar oplossing zou een Shelly 3EM zijn. Verwacht daar ook wel prima nauwkeurigheid van.

Iets meer knutselen dan pak je een 3-fase meter met modbus en koppel je die via USB of een ESPHome device aan HA. Veel van die meters zijn gecertificeerd dus veracht ik veel van qua nauwkeurigheid.

Losse pluggen kan zeker ook maar de nauwkeurigheid kan aardig verschillen tussen modellen. Je zou dan zelf een kalibratie en justering uit moeten voeren.

Als laatste zou je volledig DIY kunnen gaan. Zelf goede ervaring met de out of the box nauwkeurigheid van pzem-004t modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:57:
Als laatste zou je volledig DIY kunnen gaan. Zelf goede ervaring met de out of the box nauwkeurigheid van pzem-004t modules.
@Pierdw Het kan nog meer DIY :P , 3 trafo's om de spanning flink naar beneden te brengen, diodebrug en ADC's met microcontroller erachter.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:57:
@Pierdw een helemaal kant en klaar oplossing zou een Shelly 3EM zijn. Verwacht daar ook wel prima nauwkeurigheid van.

Iets meer knutselen dan pak je een 3-fase meter met modbus en koppel je die via USB of een ESPHome device aan HA. Veel van die meters zijn gecertificeerd dus veracht ik veel van qua nauwkeurigheid.

Losse pluggen kan zeker ook maar de nauwkeurigheid kan aardig verschillen tussen modellen. Je zou dan zelf een kalibratie en justering uit moeten voeren.

Ok, ik weet niet hoe nauwkeurig ze zijn, ik zie een 3EM en een Pro 3EM... bij de pro staat iets van Accuracy Class B (IEC 62053-21), bij de 3EM zie ik niks staan. Prijs verschilt niet zo, zou het qua nauwkeurigheid iets uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Pierdw De IEC norm geeft in ieder geval iets meer aan hoe het zou moeten werken dus dat is wel netjes. Wat dat betreft is de Pro ook vooral de nieuwere versie. Op een aantal plekken (oa Rechelt) is de 3EM alleen wel stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Pierdw Misschien handig om te vermelden: Shelly's zijn niet zo snel met updaten, ze sturen minder vaak data dan de slimme meter van Enexis, die hier overigens wel spanning (maar afgerond op hele volts) laat zien in de P1-telegrammen.

De Shelly Plugs, Plus Plug S'en en een paar PM Mini Gen3's, leveren hier op willekeurige momenten updates, kan tot een seconde of 15 duren geloof ik. Dit terwijl de meter van Enexis 1x per seconde data uitspuugt. Als je dus korte pieken/dipjes in de spanning wil kunnen zien, dan zijn Shelly's niet te juiste keus helaas :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43

iMars

Full time prutser

Pierdw schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:33:
Weet iemand misschien een manier om de spanning op mijn drie fasen te kunnen meten (minimaal 5 minuten interval) en uit te kunnen lezen via Home Assistant. Mijn slimme meter is dsmr 4.2 en die ondersteunt dus geen spanningsmeting op de fasen. Slimme stekkers zoals @Raven opperde zou misschien een oplossing kunnen zijn, alleen weet ik niet of deze echt nauwkeurig de spanning kunnen meten.
Het is ook lastig zoeken omdat ik niet weet hoe zo'n apparaat heet... :?
DSMR 5 meter laten plaatsen?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
iMars schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Ik had jouw vorige post met suggestie gelezen inderdaad. Stedin is helaas niet echt klantvriendelijk, alleen al een storing melden is een drama. Maar wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:48
iMars schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Wel een duur grapje, een bestaande slimme meter laten vervangen door een modernere variant. Bij Enexis kost je dat €200 zie ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPad schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Wel een duur grapje, een bestaande slimme meter laten vervangen door een modernere variant. Bij Enexis kost je dat €200 zie ik :X
Dan is er een hoop veranderd,... normaal werden die dingen kostenloos vervangen als het of niet goed werkt, of te verouderd was. Oudere meters zijn "minder betrouwbaar"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@iMars Volgens mij moet je echt heel veel geluk hebben willen ze een DSMR 4.2 meter als oud bestempelen. Misschien als je er één hebt op de 450MHz band, maar anders staan ze niet te springen om zo'n relatief nieuwe meter te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPad schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Hier in Enexis-gebied koste het vervangen van een niet-slimme digitale door een DSMR5-meter iets meer dan €70 geloof ik, iets meer dan een jaar terug.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:14

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

iMars schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Dan is er een hoop veranderd,... normaal werden die dingen kostenloos vervangen als het of niet goed werkt, of te verouderd was. Oudere meters zijn "minder betrouwbaar"...
Dat gaat niet op basis van onderbuikgevoel. Elk jaar worden in opdracht van Netbeheer Nederland steekproeven van in gebruik zijnde meters onderzocht. Als het onderzoek daartoe aanleiding geeft, wordt een saneringsbesluit uitgevaardigd (lees: meters moeten worden vervangen). Je vindt e.e.a. terug op https://www.netbeheernederland.nl/ onder de noemer populatiebesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Raven en @ZwarteIJsvogel Maar het betreft hier geen echt oude meter maar een DSMR4.2. De kans dat die al afgekeurd worden is klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Inderdaad. En dus wordt die meter ook niet kosteloos vervangen.

[ Voor 135% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 31-10-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zou bij een slechte 2G verbinding de meter wel vervangen worden?
* True vouwt een alu-hoedje voor op z'n hoofd

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Als @Pierdw nog een meter met 2G (GPRS) heeft, dan wordt die binnenkort sowieso vervangen 8) (maar wie vertel ik dit hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:59
True schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:51:
Zou bij een slechte 2G verbinding de meter wel vervangen worden?
* True vouwt een alu-hoedje voor op z'n hoofd
2G meters worden sowieso allemaal vervangen in de komende jaren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat zal wat sneller moeten. KPN is de laatste die 2G uit de lucht haalt per 1 december 2025. Ik denk dat de netbeheerders ruim voor die datum klaar zullen willen zijn met de vervanging (die datum is hard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@Pierdw welk merk/model meter heb je? Ben wel ff nieuwsgierig.

@ThinkPad @Raven @ZwarteIJsvogel @Septillion : Of het kostenloos kan, of niet, dat even terzijde. Maar als je iets gaat aanschaffen om per fase de voltage te meten, gaat ook geld kosten. Hoogst waarschijnlijk niet zo duur als een nieuwe meter laten plaatsen (€70~€200), maar met een DSMR 5 meter zit dat al standaard ingebakken. En je hebt dan dus het voordeel dat je én per 1 seconde een update krijgt ipv per 10 seconde (misschien niet nodig en overkill), maar ook op een makkelijke manier, zodat je niet extra devices in de meterkast aan 230v hoeft te hangen.

Het is maar een suggestie hè :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

iMars schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:23:
maar met een DSMR 5 meter zit dat al standaard ingebakken. En je hebt dan dus het voordeel dat je én per 1 seconde een update krijgt ipv per 10 seconde (misschien niet nodig en overkill), maar ook op een makkelijke manier, zodat je niet extra devices in de meterkast aan 230v hoeft te hangen.
Maar als je pech hebt, zoals ik (XS210), krijg je alleen op hele volts afgeronde waarden, ookal staat er een (altijd 0 zijnde) getal achter de komma.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Raven schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Maar als je pech hebt, zoals ik (XS210), krijg je alleen op hele volts afgeronde waarden, ookal staat er een (altijd 0 zijnde) getal achter de komma.
Sommige Kaifa meters geven naar ik heb begrepen de spanning weer met een resolutie van 0,1V. Op die meters staat SMR5.5. Waar die 5.5 vandaan komt, weet ik niet. Netbeheer Nederland deelde mij desgevraagd mede dat er geen nieuwere specificatie is dan 5.0.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb hier een T210D als test meter en die geeft inderdaad afgerond op hele voltages weer:
1-0:32.7.0(229.0*V)
1-0:52.7.0(229.0*V)
1-0:72.7.0(229.0*V)

1-0:32.7.0(230.0*V)
1-0:52.7.0(230.0*V)
1-0:72.7.0(230.0*V)

Terwijl mijn Iskra AM550 wel op 1 decimaal nauwkeurig de voltage weergeeft:
1-0:32.7.0(230.4*V)
1-0:32.7.0(230.6*V)
1-0:32.7.0(230.5*V)

Weet niet hoe belangrijk die ene decimaal is. Als je met twee verschillende meters gaat meten kan er sowieso onderling een kleine minimale verschil zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:33:
Sommige Kaifa meters geven naar ik heb begrepen de spanning weer met een resolutie van 0,1V. Op die meters staat SMR5.5. Waar die 5.5 vandaan komt, weet ik niet. Netbeheer Nederland deelde mij desgevraagd mede dat er geen nieuwere specificatie is dan 5.0.2.
SMR is het niet hetzelfde als DSMR.

Netbeheer Nederland gaat alleen over DSMR.
Een SMR5.5 meter is compatible met DSMR5.0.2 (dat moet ook wel, anders hadden de netbeheerders ze niet in kunnen kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@iMars Dat het een mooie meter is met goede data zeker. Maar wel kostbaar en volgens mij begint bijvoorbeeld Liander er niet eens aan.

En het limiteren van het interval is aan Shelly maar geen idee of dat in de stock firmware niet aan te passen is. Met DIY, modbus of custom firmware is dat ook op te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Als ik even gauw zoek naar din rail mounted voltage meters (zijn zoveel soorten) kom je al gauw op 100+ euro... Zullen vast wel goedkopere zijn maar wil je dat wel in je meterkast hebben? Dan is een nieuwe slimme meter nog niet zo'n slecht idee als je mij vraagt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:55:
En het limiteren van het interval is aan Shelly maar geen idee of dat in de stock firmware niet aan te passen is. Met DIY, modbus of custom firmware is dat ook op te schroeven.
I.c.m. Home Assistant is er https://community.home-as...-update-interval/281001/4

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

FredvZ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

SMR is het niet hetzelfde als DSMR.
Inderdaad. Maar als SMR 5.5 een standaard is (waarvan de regie denk ik op een hoger vlak zal liggen dan Nederland), dan zou in elk geval het bestaan ervan publiek moeten zijn (de inhoud wellicht niet). Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar. Enig idee?
Netbeheer Nederland gaat alleen over DSMR.
Een SMR5.5 meter is compatible met DSMR5.0.2 (dat moet ook wel, anders hadden de netbeheerders ze niet in kunnen kopen)
Doordat de spanning met een resolutie van 0,1V wordt weergegeven zijn die meters niet compliant met DSMR 5.0.2 (die schrijft 1V resolutie voor). Niet dat ik daar een probleem mee heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@iMars Dat is ook wel weer zo :D

Andere kant, gezien het hier om de spanning gaat, zou je die meter dan wel gelijk in kunnen zetten om nauwkeurig en met veel updates de energie van PV te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ZwarteIJsvogel Zit net ook even te kijken maar de spec is gewoon wat onduidelijk. Er staat "V resolution" want naar mijn technisch idee feitelijk alleen zegt dat het in Volt moet zijn :+ Daar had naar mijn idee een getal bij moeten staan zoals bij kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:17:
@ZwarteIJsvogel Zit net ook even te kijken maar de spec is gewoon wat onduidelijk. Er staat "V resolution" want naar mijn technisch idee feitelijk alleen zegt dat het in Volt moet zijn :+
Op zich juist, ware het niet dat volgens Table 5-2 het onderliggende datatype unsigned-long is en dat laat geen ruimte voor tienden (al zou dat je dat natuurlijk met scaling kunnen oplossen zoals bv. SunSpec dat doet). Ik vind het overigens niet verkeerd wat Kaifa en Iskra doen. In tegendeel...
Daar had naar mijn idee een getal bij moeten staan zoals bij kWh.
Dat was zeker wel zo handig geweest. De DSMR specificaties zijn helaas vanaf het begin kwalitatief ondermaats geweest. In 5.0.2 zijn de meeste issues weggepoetst, maar 2.2 was een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hterhofte
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 10:35
Is 3x IKEA INSPELNING smart stekker met stroommonitor al genoemd als optie? Dan ben je voor €30 klaar. Schijnt ook spanning te meten; heb dit zelf niet geprobeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door hterhofte op 31-10-2024 16:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ZwarteIJsvogel Het blijft inderdaad wat vaag. Want er wordt ook aangegeven dat het met 1 decimaal moet zijn... En dat is in theorie met fixed point notatie ook wel in een unsigned int op te slaan.

Blijf er dus wel bij dat de specificatie daar dus wat vaag is en feitelijk geen resolutie noemt (maar dat dit maximaal 0,1V kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:17:
@ZwarteIJsvogel Zit net ook even te kijken maar de spec is gewoon wat onduidelijk. Er staat "V resolution" want naar mijn technisch idee feitelijk alleen zegt dat het in Volt moet zijn :+ Daar had naar mijn idee een getal bij moeten staan zoals bij kWh.
"V resolution", oftewel een resolutie van 1 volt, dus afgerond op hele volts. Zo lees ik het althans en zo is de praktijk hier, ookal is er plek voor een getal achter de komma.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Raven schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

"V resolution", oftewel een resolutie van 1 volt, dus afgerond op hele volts. Zo lees ik het althans en zo is de praktijk hier, ookal is er plek voor een getal achter de komma.
Maar als je even verder kijkt op pagina 25 zie je een voorbeeld telegram en deze geeft:
1-0:32.7.0(220.1*V)
1-0:52.7.0(220.2*V)
1-0:72.7.0(220.3*V)

Dus lijkt mij gewoon in een nauwkeurigheid van 1 decimaal ;) (dat sommige meters dat niet kunnen is misschien een beperking van de meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@iMars Rare tegenstrijdigheid inderdaad :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
iMars schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:23:
@Pierdw welk merk/model meter heb je? Ben wel ff nieuwsgierig.

@ThinkPad @Raven @ZwarteIJsvogel @Septillion : Of het kostenloos kan, of niet, dat even terzijde. Maar als je iets gaat aanschaffen om per fase de voltage te meten, gaat ook geld kosten. Hoogst waarschijnlijk niet zo duur als een nieuwe meter laten plaatsen (€70~€200), maar met een DSMR 5 meter zit dat al standaard ingebakken. En je hebt dan dus het voordeel dat je én per 1 seconde een update krijgt ipv per 10 seconde (misschien niet nodig en overkill), maar ook op een makkelijke manier, zodat je niet extra devices in de meterkast aan 230v hoeft te hangen.

Het is maar een suggestie hè :Y)
Het is een Landis Gyr+ E350…
Stedin geeft geen mogelijkheid om de meter te vervangen. Je kan alleen een spanningsprobleem melden waarbij je geen informatie kan toevoegen. Daarna krijg je een standaard canned response dat ze het onderzocht hebben en er niks aan te doen is. Ze hebben verder alleen een landelijk storingsnummer voor zover ik kan zien. De mensen achter de online chat zijn verre van behulpzaam. Alsof de opdracht is om er alles aan te doen om te voorkomen dat de klant geholpen wordt. Daar zijn ze erg bedreven in, dat moet je ze wel nageven… |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Pierdw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:40:
Stedin geeft geen mogelijkheid om de meter te vervangen. Je kan alleen een spanningsprobleem melden waarbij je geen informatie kan toevoegen.
Er is nog een sprankje hoop: Welke afkorting staat er onder "DSMR4.2" op de meter: GPRS, CDMA of LTE(-M)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Pierdw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:40:
[...]

Kijk eens naar het communicatieprotocol. Dat staat aan de voorkant op de meter. Als de meter GPRS gebruikt, dan moet de meter sowieso worden vervangen voor 1 december 2025.

Edit: bij sommige meters is het kennelijk ook mogelijk dat alleen de communicatiemodule wordt vervangen. De E350 zou wel eens in deze categorie kunnen vallen (het middenstuk lijkt een module te zijn).
Stedin geeft geen mogelijkheid om de meter te vervangen. Je kan alleen een spanningsprobleem melden waarbij je geen informatie kan toevoegen. Daarna krijg je een standaard canned response dat ze het onderzocht hebben en er niks aan te doen is. Ze hebben verder alleen een landelijk storingsnummer voor zover ik kan zien. De mensen achter de online chat zijn verre van behulpzaam. Alsof de opdracht is om er alles aan te doen om te voorkomen dat de klant geholpen wordt. Daar zijn ze erg bedreven in, dat moet je ze wel nageven… |:(
Je kunt de klantenservice ook bellen, zie https://www.stedin.net/klantenservice

[ Voor 9% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 02-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
FredvZ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:06:
[...]

Er is nog een sprankje hoop: Welke afkorting staat er onder "DSMR4.2" op de meter: GPRS, CDMA of LTE(-M)?
Onder DSMR 4.2 staat gprs. De witte plaat waar het op staat lijkt verwijderbaar te zijn. Zie foto hieronder. Misschien als ze die vervangen, dat ook de DSMR naar een nieuwe versie gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YrwucccJXPs5SYWttpyzW20hfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FqavNsscD5xS3glQLaf6TA5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Pierdw Als dat een modulaire GSM-module is, geen idee of er al slimme meters met zoiets bestaan, dan verandert dat volgens mij niets aan de DSMR versie :/ Daarbij dient er voor spanningsmeting een meetcircuit te zijn, het is niet alleen firmware dat verandert dient te worden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Pierdw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:36:

Onder DSMR 4.2 staat gprs. De witte plaat waar het op staat lijkt verwijderbaar te zijn.
Ik verwacht dat je dan alsnog een hele nieuwe meter krijgt op korte termijn. GPRS gaat niet zo heel lang meer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Raven schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:40:
@Pierdw Als dat een modulaire GSM-module is, geen idee of er al slimme meters met zoiets bestaan, dan verandert dat volgens mij niets aan de DSMR versie :/ Daarbij dient er voor spanningsmeting een meetcircuit te zijn, het is niet alleen firmware dat verandert dient te worden.
De hele meter wordt vervangen. Bij mij is laatst de hele meter vervangen wegens "verbindingsproblemen".

Pas nu werkt Netbeheer Nederland aan een meter met een modulaire communicatiemodule: https://www.netbeheernede...r-mens-techniek-en-proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-07 13:23
Als de decimaal bij het voltage significant is heeft de meter een nauwkeurigheid van ~0,5‰ …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jerdenberg schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:10:
Als de decimaal bij het voltage significant is heeft de meter een nauwkeurigheid van ~0,5‰ …
Significantie kun je vanuit meer dan een gezichtspunt benaderen. Als de netspanning wordt weergegeven met een cijfer achter de komma, kan de meetwaarde best 2 Volt afwijken van de werkelijkheid als de meter een nauwkeurigheid heeft van 1%. In absolute zin is het cijfer achter de komma dan zeker niet significant (het geeft alleen maar een valse notie van nauwkeurigheid). In de tijd dat ik studeerde kreeg je bij het meetpracticum puntaftrek als je nietsignificante cijfers noteerde in de meetwaarde :+

Het cijfer achter de komma kan echter nuttig zijn om kleine variaties te kunnen waarnemen mits de metingen een gezamenlijke basisafwijking hebben (dat is in een beperkt deel van het meetbereik en in een beperkt tijdsinterval vaak het geval). In relatieve zin is het cijfer achter de komma dan wel degelijk significant.
Pagina: 1