Hoe kan ik met mijn setup twee webcams 60fps laten opnemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostigroover
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-04 09:33
Vanaf mijn desktop stream ik drums met een Logitech StreamCam. Die webcam heb ik gekozen omdat de StreamCam 60 fps met toch een mooie resolutie kan oppikken. Omdat de drumstokken vaak vrij snel bewegen, vond ik 60 fps een vereiste.

Hoewel ik vanuit OBS Studio livestream, kan ik de StreamCam enkel via Logitech Capture software in- en afstellen.

Omdat StreamCam een USB-c uitgang heeft, stop ik die eerst in een USB-c (female) naar USB-A (male) adapter (USB 3.0). Om de camera dan naar mijn desktop te krijgen, sluit ik de adapter op een USB 3.0-verlengkabel aan. De verlengkabel steek ik in een USB 3.2-poort.

(Omslachtig maar ik heb gezocht en kon geen directe USB 3.0-verlengkabel vinden met USB-c (female) en USB-A (male). Hier moet ik het dus helaas mee doen.)

Om mijn setup met een extra camerastandpunt uit te breiden, sluit ik een tweede StreamCam (ook via USB-verlengkabel) aan. Zodra ik dat doe, heb ik niet meer de optie tot 60 fps en geeft Logitech Capture maximaal 30 fps weer.

...

Randapparatuur
Logitech StreamCam (x2)
Delock USB-c (female) to USB-A adapter (x2)
Goobay USB-A (female) to USB-A (male) adapter (5 meter)
Goobay USB-A (female) to USB-A (male) adapter (1,8 meter)

Desktop
Antec VP500P Plus power supply
Asus A520M-E moederbord
AMD Ryzen 5 3600 processor
Kingston HyperX Predator 16GB werkgeheugen
Asus GT1030-2G-BRK grafische kaart

Software
Logitech Capture 2.08.11
OBS Studio 30.0.2

...

De webcams heb ik op verschillende manieren proberen aan te sluiten.
  • Situatie I)
    StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > in desktop
    StreamCam #2 > USB 3.0 adapter > in desktop
    = 60 fps mogelijk
  • Situatie II)
    StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 1,8m > in desktop
    StreamCam #2 niet aangesloten
    = 60 fps mogelijk
  • Situatie III) Dit was mijn beoogde opstelling
    StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 1,8m > in desktop
    StreamCam #2 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 5m > in desktop
    = enkel 30 fps mogelijk
  • Situatie IV) Dit is een uit nood (wanhoop) geboren optie
    StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 > in desktop
    StreamCam #2 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 1,8m > in desktop
    = 60 fps mogelijk
Ik snap dat ik met bovenstaande technisch gezien mijn vraag beantwoord. Hoe kan ik met mijn setup twee webcams 60fps laten opnemen? Sluit alles volgens Situatie I of IV aan!

Dan kom ik een beetje in de knel met afstand tot mijn desktop pc. Idealiter zet ik de webcams wat verder uit elkaar om interessante kijkpunten te kunnen pakken. Nu denk ik dat ik daar met Situatie IV wel kan komen als ik mijn desktop bovenop mijn bureau zet. Dan moet ik mijn tweede monitor opofferen dus dat doe ik liever ook niet maar als het moet, doe ik dat.

Maar ik wil ook begrijpen waar het nu precies fout gaat. In een vrij oud Tweakers topic kwam ik een zelfde soort dilemma tegen. Maar ook een reactie waar de bottleneck benoemd werd die veel informatiestromen vanuit verschillende USB-poorten op je moederbord kunnen hebben. Nu denk ik niet dat dat hier aan de hand is, want Situaties I en IV geven wel mijn gewenste 60 fps-optie.

Een ander obstakel zou de, wellicht absurde, lengte van de 5m USB 3.0-verlengkabel kunnen zijn. Die zit immers enkel in Situatie III (waar de 60 fps niet meer mogelijk is). Kan deze verlengkabel, mogelijkerwijs door de lengte, de informatiestroom zodoende dwarsbomen dat 60 fps niet meer haalbaar is?

Even een korte check van de lange verlengkabel:
  • StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 5m > in desktop
    StreamCam #2 niet aangesloten
    = enkel 30 fps mogelijk
Ter volledigheid: eerder vandaag kreeg het beeld ook problemen. Ik weet helaas niet meer welke specifieke aansluiting dit was, maar ik meen me te herinneren met zowel de 1,8m verlengkabel als de 5m verlengkabel. In de bijgevoegde GIF zie je hopelijk duidelijk het soort verstoring dat in het beeld optrad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQam0FCMIfew36nan_jhWv3nWDw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/W7pVBLGdv7MQ9sETWrtI1RoG.gif?f=user_large

Excuses voor de lap tekst. Samengevat: Ik probeer twee StreamCams aan te sluiten en met 60 fps te streamen. Als ik beide webcams via USB-verlengkabels aansluit, verlies ik de mogelijkheid tot 60 fps.
1) Wat zijn mijn opties?
2) Kan ik de 5m verlengkabel beter niet gebruiken?
3) Zou het helpen kunnen om de 5m verlengkabel met een kortere verlengkabel (< 1m) te vervangen?

Bedankt voor het lezen.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostigroover
De verlengkabel van 5 meter bleek te lang. Ik heb nu beide StreamCams met een USB 3.0 verlengkabel van 1,8 meter aangesloten en de optie tot 60 frames per seconde blijft in de Logitech Capture software geselecteerd.

Ik snap dat het nogal een specifiek probleem betreft. Als er ooit andere gebruikers met eenzelfde probleem zijn, hebben ze hopelijk iets aan dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zijn je verlengkabels wel van goede kwaliteit? Op zo’n lengte gaat dat voor usb wel meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostigroover
Navi schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:37:
Zijn je verlengkabels wel van goede kwaliteit? Op zo’n lengte gaat dat voor usb wel meespelen.
Zowel de 1,8m als de 5m kabel zijn USB 3.0 kabels van koper (CU) en van het merk Goobay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Met een verlengkabel van 5m + de lengte van de kabel van de camera ga je alleen ruim over de 5m van de USB specs heen :+

USB3 over die lengtes is vaak gewoon gedoe en dan valt het terug naar USB2 en red je de 60fps dus blijkbaar niet meer.

Kwaliteit zit bij dit soort kabels vaak meer in de shielding waardoor ze dik en stug worden.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WenJam
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-05 00:17
Ben in het bezit van dezelfde webcam.
Mijn ervaring is dat 60fps alleen mogelijk is als je de webcam direct op een usb-c ingang aansluit van je videokaart (enkel getest met Logitech Capture, niet met OBS)

Met een adapter ertussen (USB-c naar USB-A 3.0) kreeg ik 60fps ook niet voor elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door WenJam op 08-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tostigroover
sapphire schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:56:
Met een verlengkabel van 5m + de lengte van de kabel van de camera ga je alleen ruim over de 5m van de USB specs heen :+

USB3 over die lengtes is vaak gewoon gedoe en dan valt het terug naar USB2 en red je de 60fps dus blijkbaar niet meer.

Kwaliteit zit bij dit soort kabels vaak meer in de shielding waardoor ze dik en stug worden.
Daar vreesde ik al voor. Ik meende me al een keer te hebben herinnerd dat kabels over een bepaalde lengte hun snelheid kunnen verliezen. Ik geloof dat het toen over UTP-kabels ging maar kon me voorstellen dat het voor USB ook geldt. Het blijft data-overdracht.
WenJam schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:11:
Ben in het bezit van dezelfde webcam.
Mijn ervaring is dat 60fps alleen mogelijk is als je de webcam direct op een usb-c ingang aansluit van je videokaart (enkel getest met Logitech Capture, niet met OBS)

Met een adapter ertussen (USB-c naar USB-A 3.0) kreeg ik 60fps ook niet voor elkaar.
Mij lukt het gelukkig wel met twee StreamCams, Delock USB 3.1 adapters (voor USB-A naar USB-c) en zelfs met elk een 3.0 verlengkabel van 1,8 meter ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WenJam
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-05 00:17
Het één en ander zal natuurlijk ook liggen aan de kwaliteit hardware (kabels / adapters).
Gelukkig dat de adapters wel goed hun werk doen in jouw geval!
Succes met je project!
Pagina: 1