Vanaf mijn desktop stream ik drums met een Logitech StreamCam. Die webcam heb ik gekozen omdat de StreamCam 60 fps met toch een mooie resolutie kan oppikken. Omdat de drumstokken vaak vrij snel bewegen, vond ik 60 fps een vereiste.
Hoewel ik vanuit OBS Studio livestream, kan ik de StreamCam enkel via Logitech Capture software in- en afstellen.
Omdat StreamCam een USB-c uitgang heeft, stop ik die eerst in een USB-c (female) naar USB-A (male) adapter (USB 3.0). Om de camera dan naar mijn desktop te krijgen, sluit ik de adapter op een USB 3.0-verlengkabel aan. De verlengkabel steek ik in een USB 3.2-poort.
(Omslachtig maar ik heb gezocht en kon geen directe USB 3.0-verlengkabel vinden met USB-c (female) en USB-A (male). Hier moet ik het dus helaas mee doen.)
Om mijn setup met een extra camerastandpunt uit te breiden, sluit ik een tweede StreamCam (ook via USB-verlengkabel) aan. Zodra ik dat doe, heb ik niet meer de optie tot 60 fps en geeft Logitech Capture maximaal 30 fps weer.
...
Randapparatuur
Logitech StreamCam (x2)
Delock USB-c (female) to USB-A adapter (x2)
Goobay USB-A (female) to USB-A (male) adapter (5 meter)
Goobay USB-A (female) to USB-A (male) adapter (1,8 meter)
Desktop
Antec VP500P Plus power supply
Asus A520M-E moederbord
AMD Ryzen 5 3600 processor
Kingston HyperX Predator 16GB werkgeheugen
Asus GT1030-2G-BRK grafische kaart
Software
Logitech Capture 2.08.11
OBS Studio 30.0.2
...
De webcams heb ik op verschillende manieren proberen aan te sluiten.
Dan kom ik een beetje in de knel met afstand tot mijn desktop pc. Idealiter zet ik de webcams wat verder uit elkaar om interessante kijkpunten te kunnen pakken. Nu denk ik dat ik daar met Situatie IV wel kan komen als ik mijn desktop bovenop mijn bureau zet. Dan moet ik mijn tweede monitor opofferen dus dat doe ik liever ook niet maar als het moet, doe ik dat.
Maar ik wil ook begrijpen waar het nu precies fout gaat. In een vrij oud Tweakers topic kwam ik een zelfde soort dilemma tegen. Maar ook een reactie waar de bottleneck benoemd werd die veel informatiestromen vanuit verschillende USB-poorten op je moederbord kunnen hebben. Nu denk ik niet dat dat hier aan de hand is, want Situaties I en IV geven wel mijn gewenste 60 fps-optie.
Een ander obstakel zou de, wellicht absurde, lengte van de 5m USB 3.0-verlengkabel kunnen zijn. Die zit immers enkel in Situatie III (waar de 60 fps niet meer mogelijk is). Kan deze verlengkabel, mogelijkerwijs door de lengte, de informatiestroom zodoende dwarsbomen dat 60 fps niet meer haalbaar is?
Even een korte check van de lange verlengkabel:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/W7pVBLGdv7MQ9sETWrtI1RoG.gif?f=user_large)
Excuses voor de lap tekst. Samengevat: Ik probeer twee StreamCams aan te sluiten en met 60 fps te streamen. Als ik beide webcams via USB-verlengkabels aansluit, verlies ik de mogelijkheid tot 60 fps.
1) Wat zijn mijn opties?
2) Kan ik de 5m verlengkabel beter niet gebruiken?
3) Zou het helpen kunnen om de 5m verlengkabel met een kortere verlengkabel (< 1m) te vervangen?
Bedankt voor het lezen.
...
Hoewel ik vanuit OBS Studio livestream, kan ik de StreamCam enkel via Logitech Capture software in- en afstellen.
Omdat StreamCam een USB-c uitgang heeft, stop ik die eerst in een USB-c (female) naar USB-A (male) adapter (USB 3.0). Om de camera dan naar mijn desktop te krijgen, sluit ik de adapter op een USB 3.0-verlengkabel aan. De verlengkabel steek ik in een USB 3.2-poort.
(Omslachtig maar ik heb gezocht en kon geen directe USB 3.0-verlengkabel vinden met USB-c (female) en USB-A (male). Hier moet ik het dus helaas mee doen.)
Om mijn setup met een extra camerastandpunt uit te breiden, sluit ik een tweede StreamCam (ook via USB-verlengkabel) aan. Zodra ik dat doe, heb ik niet meer de optie tot 60 fps en geeft Logitech Capture maximaal 30 fps weer.
...
Randapparatuur
Logitech StreamCam (x2)
Delock USB-c (female) to USB-A adapter (x2)
Goobay USB-A (female) to USB-A (male) adapter (5 meter)
Goobay USB-A (female) to USB-A (male) adapter (1,8 meter)
Desktop
Antec VP500P Plus power supply
Asus A520M-E moederbord
AMD Ryzen 5 3600 processor
Kingston HyperX Predator 16GB werkgeheugen
Asus GT1030-2G-BRK grafische kaart
Software
Logitech Capture 2.08.11
OBS Studio 30.0.2
...
De webcams heb ik op verschillende manieren proberen aan te sluiten.
- Situatie I)
StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > in desktop
StreamCam #2 > USB 3.0 adapter > in desktop
= 60 fps mogelijk - Situatie II)
StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 1,8m > in desktop
StreamCam #2 niet aangesloten
= 60 fps mogelijk - Situatie III) Dit was mijn beoogde opstelling
StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 1,8m > in desktop
StreamCam #2 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 5m > in desktop
= enkel 30 fps mogelijk - Situatie IV) Dit is een uit nood (wanhoop) geboren optie
StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 > in desktop
StreamCam #2 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 1,8m > in desktop
= 60 fps mogelijk
Dan kom ik een beetje in de knel met afstand tot mijn desktop pc. Idealiter zet ik de webcams wat verder uit elkaar om interessante kijkpunten te kunnen pakken. Nu denk ik dat ik daar met Situatie IV wel kan komen als ik mijn desktop bovenop mijn bureau zet. Dan moet ik mijn tweede monitor opofferen dus dat doe ik liever ook niet maar als het moet, doe ik dat.
Maar ik wil ook begrijpen waar het nu precies fout gaat. In een vrij oud Tweakers topic kwam ik een zelfde soort dilemma tegen. Maar ook een reactie waar de bottleneck benoemd werd die veel informatiestromen vanuit verschillende USB-poorten op je moederbord kunnen hebben. Nu denk ik niet dat dat hier aan de hand is, want Situaties I en IV geven wel mijn gewenste 60 fps-optie.
Een ander obstakel zou de, wellicht absurde, lengte van de 5m USB 3.0-verlengkabel kunnen zijn. Die zit immers enkel in Situatie III (waar de 60 fps niet meer mogelijk is). Kan deze verlengkabel, mogelijkerwijs door de lengte, de informatiestroom zodoende dwarsbomen dat 60 fps niet meer haalbaar is?
Even een korte check van de lange verlengkabel:
- StreamCam #1 > USB 3.0 adapter > USB 3.0 verlengkabel 5m > in desktop
StreamCam #2 niet aangesloten
= enkel 30 fps mogelijk
:gifsicle():strip_exif()/f/image/W7pVBLGdv7MQ9sETWrtI1RoG.gif?f=user_large)
Excuses voor de lap tekst. Samengevat: Ik probeer twee StreamCams aan te sluiten en met 60 fps te streamen. Als ik beide webcams via USB-verlengkabels aansluit, verlies ik de mogelijkheid tot 60 fps.
1) Wat zijn mijn opties?
2) Kan ik de 5m verlengkabel beter niet gebruiken?
3) Zou het helpen kunnen om de 5m verlengkabel met een kortere verlengkabel (< 1m) te vervangen?
Bedankt voor het lezen.
...