Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:12
Mijn vraag
Ik heb recent een nieuwe TV gekocht (Philips 55OLED759/12). Deze TV wil ik ook gebruiken met mijn computer.

Mijn Vega56 is het volgende model: uitvoering: ASRock Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G

Deze heeft Displayport 1.4-poorten. Mijn converter is van DP 1.4 naar HDMI 2.1 en zou dus 4K op 120HZ moeten ondersteunen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Kabel: uitvoering: ASRock Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G
Converter: https://www.lindy.eu/Disp...=ld0101.ld021102&pi=41094

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Refresh rate in Windows settings gaat maar tot 60 hz op 4K
- Met CRU kan ik geen custom resolutie toevoegen van 4K@120hz (kan niet opslaan)
- Met Radeon settings kan ik ook geen custom resolutie toevoegen (kan niet opslaan)

Ik zie nu terwijl ik dit typ, dat in de beschrijving van mijn converter het volgende staat:

> *Please update your graphic drivers and make sure that DSC v1.2a is supported on your devices

Betekent dit dat het einde verhaal is? Zijn er geen andere mogelijkheden? Zou een andere converter, bijvoorbeeld deze van Club3D wel kunnen werken?

[ Voor 4% gewijzigd door OB1 op 30-10-2024 19:55 ]

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:44
Denk dat Vega 56 niet voldoende bandbreedte op DP heeft voor 4K120. Misschien dat een CRU met 100Hz pakt. Het is immers een chip van 7 jaar oud en toen waren de hoge refreshrates bij hoge resoluties nog niet zo normaal als nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik weet niet of de club3d variant het wel gaat doen, deze van jou zou volgens de specs moeten werken. Ik lees wel op het interwebz dat er sowieso mensen zijn met Vega kaarten die 4k 120Hz nooit voor elkaar hebben kunnen krijgen. Ik lees ook over iemand die sinds een bepaalde driver versie geen 4k 120Hz meer had en daarvoor wel, maar of dat probleem ooit opgelost is in nieuwere drivers? Geen idee, maar was al een meer dan 3 jaar oude post ergens.

Dus misschien is het niet op te lossen, of alleen met hele oude drivers, maar dat moet je waarschijnlijk ook niet willen.

Enige wat ik zo snel nog kan verzinnen: je adapter lijkt de goede dingen te ondersteunen, al kan ik weinig vinden aan reviews dat het daadwerkelijk ook werkt... Maar is je gebruikte hdmi kabel wel goed? Om maar iets te noemen: de 5 meter lange kabels van de Action werken niet op hoge resoluties en/of hoge Hz, weet ik uit ervaring.

Ik weet ook niet of elke hdmi poort op je tv 120Hz ondersteunt? Is ook vaak niet.
En ik weet niet of de tv in de game mode 120 Hz moet staan? Misschien is dat alleen voor vrr ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door DannyXP1600 op 30-10-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:12
Uszka schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:04:
Denk dat Vega 56 niet voldoende bandbreedte op DP heeft voor 4K120. Misschien dat een CRU met 100Hz pakt. Het is immers een chip van 7 jaar oud en toen waren de hoge refreshrates bij hoge resoluties nog niet zo normaal als nu.
Daar lijkt het helaas wel op. Ook 4K op 100HZ wordt niet geaccepteerd; hoewel CRU nog tot 66hz lijkt te gaan op 4K, kan ik die resolutie in Windows niet selecteren. CRU gebruik ik wel correct; heb 1080p @ 200 HZ wel werkend gekregen.
DannyXP1600 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:41:
Ik weet niet of de club3d variant het wel gaat doen, deze van jou zou volgens de specs moeten werken. Ik lees wel op het interwebz dat er sowieso mensen zijn met Vega kaarten die 4k 120Hz nooit voor elkaar hebben kunnen krijgen. Ik lees ook over iemand die sinds een bepaalde driver versie geen 4k 120Hz meer had en daarvoor wel, maar of dat probleem ooit opgelost is in nieuwere drivers? Geen idee, maar was al een meer dan 3 jaar oude post ergens.

Dus misschien is het niet op te lossen, of alleen met hele oude drivers, maar dat moet je waarschijnlijk ook niet willen.

Enige wat ik zo snel nog kan verzinnen: je adapter lijkt de goede dingen te ondersteunen, al kan ik weinig vinden aan reviews dat het daadwerkelijk ook werkt... Maar is je gebruikte hdmi kabel wel goed? Om maar iets te noemen: de 5 meter lange kabels van de Action werken niet op hoge resoluties en/of hoge Hz, weet ik uit ervaring.

Ik weet ook niet of elke hdmi poort op je tv 120Hz ondersteunt? Is ook vaak niet.
En ik weet niet of de tv in de game mode 120 Hz moet staan? Misschien is dat alleen voor vrr ofzo?
Hmmm.. met oude drivers wil ik niet gaan rommelen , dat is inderdaad geen optie - al is het maar vanwege security.

De HDMI-kabel lijkt in orde, al kan ik dus niet bevestigen dat 'ie 4K 120HZ aankan, want ik heb geen enkel ander apparaat dat die resolutie + refresh rate uit kan sturen. Mijn oude kabel had kuren op 4K@60, dus daarom heb ik een nieuwe optische kabel gekocht die wel goed werkt.

De HDMI poort ondersteunt de hoge refresh rate. Ik heb 1080@200 hierop draaiende gekregen.

---

Ik zie nu dat die DP 1.4 -> HDMI 2.1-adapters DSC 1.2 vereisen. Mijn videokaart heeft die techniek helaas niet. Dat betekent dat het daarmee helaas ophoudt, zo lijkt het. Ik ga de converter bewaren, ik ga vanzelf ooit wel een GPU kopen die wel 4K@120 ondersteunt :)

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X