Verborgen lekkage: van de regen in de drup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:29
Context
Onze woning heeft een Nefit Trendline II HRC30 CW5 met 4 leiding-groepen; de eerste 3 voor radiatoren, en de 4de voor vloerverwarming. Groep 1 wordt vanaf de ketel opgesplitst in 2 sub-groepen: 1.1. met 3 radiatoren & 1.2. met 2 radiatoren.

Foto groep 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSI3COiq9mSGalgXkSPu6rK6Wxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X7gV7KhrAYojut5nrpQ4Vro.jpg?f=fotoalbum_large

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8RVdKiKXchFQ32JzrFCpz4MxYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naBpHwSZPDLv1v07DOiEvUxf.png?f=fotoalbum_large
Probleem
Ergens in sub-groep 1.2. zit een lekkage; drukverlies van ±0.1 bar per 24u. Maar we zien nergens uittredend water. Hierdoor kunnen we geen aanspraak maken op onze woonverzekering.
Uiteindelijk een lekdetectie bedrijf in de arm genomen, maar die kon de lekkage helaas niet identificeren (middels traceergasdetectie). De thermografische camera ontdekte wel een hotspot binnen sub-groep 1.2 (in de hal).
De loodgieter heeft vervolgens de vloer opengebroken om de hotspot te onderzoeken. Die ontdekte een gescheurde persfitting. Deze is vervangen, maar het drukverlies bleef aanhouden. Na inspectie blijkt er op die plek water uit de mantel te stromen. De lek bevindt zich dus helaas ergens verderop in de wicu leiding.
Vraag
Wegens andere omstandigheden hebben we maar besloten om groep 1 te sluiten (middels de kogelkraan). De cv-ketel blijft mooi op druk, en het huis wordt in de winter warm genoeg.
Maarja, ergens knaagt het nog steeds, en wil ik het gewoon oplossen. Ik heb 3 gedachtes:
  1. Doorgaan met zoeken middels hak- en breekwerk: weliswaar door 3 ruimtes met een tegel- en houten vloer, en onder de trap... (we hebben geen kruipruimte)
  2. Sub-groep 1.2. afsluiten, en de ruimte verwarmen met infra-rood paneel. De 2de radiator in deze sub-groep staat in de hal en is verwaarloosbaar. En optioneel vanuit esthetisch oogpunt de 2 radiatoren verwijderen.
  3. Een 'leksealer' proberen (e.g. Griffon, Repa-tech)
  4. Een andere optie?
Wat is wijs?

[ Voor 9% gewijzigd door Ruvo op 31-10-2024 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Optie 1 als je het wil repareren.
De boel laten afkoelen dan de cv aan en met een infrarood camera zoeken naar een afwijking in de leiding.
Op zich met een goede camera zou je wel een afwijking moeten kunnen vinden op een bepaald punt.

Optie 2 kan ook maar zou niet mijn voorkeur hebben.
Ik zou ook liever het bestaande werk in ere herstellen.

Leksealer zou ik niet doen met het oog op andere kleine kanalen in bijv. Je ketel zelf.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-09 09:28
@Ruvo Even paar gedachtes. om hoeveel vermogen kwa radiatoren gaat het om mee te beginnen ?
zijn beide radiatore leidingen lek of is het er maar eentje ? Ik zie dat je hem afsluit voor de verdeler, maar
in je post praat je over 1 radiator. als je maar 1 radiator moet verwijderen en een nieuwe wil plaatsen ?
(of je bestaande radiator recyclen zelfde verhaal maar om mijn post te typen ga ik uit van een nieuwe)
kan je voor de nieuwe radiator misschien aftakken bij de andere radiator, maar er zijn wel wat voorwaardes:
1 radiator a mag maximaal 2 kwa zijn en radaitor b mag ook maximaal 2 kw zijn.
2 een degenlijk inregelventiel op beide radiatoren.
3 een kraan aan de bovenkant verder onluchters en aftappers.
4 liefst kruislings aansluiten. waarmee ik doel op aanvoer en retour leidingen van de radiator.
Misschien is dit makkelijkere optie dan alles open te breken. mogelijk is het nieuwe trace korter/makelijker.
en kan je hiermee 1 a 2 ruimtes sparen. wat uiteindelijk goedkoper is. (en deze optie staat er ook niet bij. )

wat soms sneller is infrezen van een nieuw setje leidingen. ik zie geen meerwaarde in zoveel zoekwerk.
kijk slopen moet men het toch de kans dat wiku leiding over de hele afstand heel blijft is er eigenlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 30-10-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt beide leidingen die de vloer ingaan na de kogelkraan ook apart van een afsluiter voorzien. Dan kun je het in ieder geval iets nauwer zoeken en kun je hoogstwaarschijnlijk 1 van de 2 blijven gebruiken.

Vraagje over de gescheurde persfitting; wat voor type was dit en waar lag dit in (vloer van zandcement oid?).
Was ook de fitting zelf voorzien van enige vorm van bescherming?

Cement en pleisterwerk kan fittingen aantasten mocht dat in contact liggen. Het is geen zekerheid dat dit voorkomt maar wel dat het een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Bedankt voor de reacties. Ik heb de topic-start aangevuld met een plattegrond; hopelijk biedt dat meer context.
miciel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:51:
@Ruvo Even paar gedachtes. om hoeveel vermogen kwa radiatoren gaat het om mee te beginnen ?
zijn beide radiatore leidingen lek of is het er maar eentje ? Ik zie dat je hem afsluit voor de verdeler, maar
in je post praat je over 1 radiator. als je maar 1 radiator moet verwijderen en een nieuwe wil plaatsen ?
(of je bestaande radiator recyclen zelfde verhaal maar om mijn post te typen ga ik uit van een nieuwe)
kan je voor de nieuwe radiator misschien aftakken bij de andere radiator, maar er zijn wel wat voorwaardes:
1 radiator a mag maximaal 2 kwa zijn en radaitor b mag ook maximaal 2 kw zijn.
2 een degenlijk inregelventiel op beide radiatoren.
3 een kraan aan de bovenkant verder onluchters en aftappers.
4 liefst kruislings aansluiten. waarmee ik doel op aanvoer en retour leidingen van de radiator.
Misschien is dit makkelijkere optie dan alles open te breken. mogelijk is het nieuwe trace korter/makelijker.
en kan je hiermee 1 a 2 ruimtes sparen. wat uiteindelijk goedkoper is. (en deze optie staat er ook niet bij. )

wat soms sneller is infrezen van een nieuw setje leidingen. ik zie geen meerwaarde in zoveel zoekwerk.
kijk slopen moet men het toch de kans dat wiku leiding over de hele afstand heel blijft is er eigenlijk niet.
Groep 1 is op dit moment in zijn geheel gesloten; per sub-groep is (nog) niet mogelijk. De lek bevind zich in sub-groep 1.2 (met 2 radiatoren, waarvan 1 (in de hal) verwaarloosbaar is). Een bypass zou inderdaad wellicht een andere optie kunnen zijn; een extra radiator vanuit sub-groep 1.1 die de radiator linksonderin op de plattegrond vervangt.
BlueKeenan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:53:
Je kunt beide leidingen die de vloer ingaan na de kogelkraan ook apart van een afsluiter voorzien. Dan kun je het in ieder geval iets nauwer zoeken en kun je hoogstwaarschijnlijk 1 van de 2 blijven gebruiken.

Vraagje over de gescheurde persfitting; wat voor type was dit en waar lag dit in (vloer van zandcement oid?).
Was ook de fitting zelf voorzien van enige vorm van bescherming?

Cement en pleisterwerk kan fittingen aantasten mocht dat in contact liggen. Het is geen zekerheid dat dit voorkomt maar wel dat het een mogelijkheid is.
Klopt, dit zou dan optie 2 zijn; waarbij beide sub-groepen afsluitbaar zijn.
Hieronder een foto van de gescheurde én nieuwe persfitting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOQ5GPqrG4Ohdj3Qx26QPgDVH-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h41JZf9SnrNA5xpjSH2oBnRK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T3unij2Kh0zOZhLwQga3zoMUeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rtCHftfeSnHJVsfmDILiNic.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
@Ruvo toevallig een kruipruimte in je huis... kan je ook een setje nieuwe leidingen doorheen trekken.
wel goed beugelen en isoleren. of je hebt een huis zonder kruipruimte. dan wel op zand gebouwd.
wat als het goed is aangepakt pirma kan. en vele malen goed koper is. behalve bij problemen.

ik had het topic beter moeten doorlezen :+

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 01-11-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
Met een warmtebeeldcamera een potentiële hotspot/lek gevonden in de trapkast (foto 3). Daarnaast zie ik er ook één 1.5 meter verderop (foto 1&2; zie tevens bovenste 'ster' op plattegrond in TS), maar wellicht heeft dat te maken met verloop van een tegel naar een houten vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bYEdH7eEiyUHflGctHl0BrkyS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMsmu6mDBpI8PPs1i2Au2Sfr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F16JN96_HQOdbIdcvlQsRe_91gY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etURxp5tBO4S8IUICNliNEpH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxV8W8vAOcNr7Q1JV9Bxu8zqiaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNTnqrTuiKl4seBypu4cyAs9.jpg?f=fotoalbum_tile

Doordat er meerdere hotspots zijn neig ik meer naar optie 2 (sub-groep 1.2. afsluiten) of toch eerst optie 3 (leksealer) (zie TS) proberen. Iemand hier ervaring met een leksealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Ruvo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:12:
Met een warmtebeeldcamera een potentiële hotspot/lek gevonden in de trapkast (foto 3). Daarnaast zie ik er ook één 1.5 meter verderop (foto 1&2; zie tevens bovenste 'ster' op plattegrond in TS), maar wellicht heeft dat te maken met verloop van een tegel naar een houten vloer.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Doordat er meerdere hotspots zijn neig ik meer naar optie 2 (sub-groep 1.2. afsluiten) of toch eerst optie 3 (leksealer) (zie TS) proberen. Iemand hier ervaring met een leksealer?
fernox leksealer zou je nog kunnen proberen eventueel. trucje giet het dmv van een trechter in je vulslang. systeem vullen mee laten draaien. op lagere temp aub.. fernox is eigenlijk het enige spul wat ik in een cv installatie zou willen gieten. misschien dat het helpt andere spullen/merken giet ik er liever niet in. als je voor die 50 a 60 euro gered bent en niet je vloer open moet is het mooi meegenomen. normaliter mag je niks aan het water toevoegen. maar fernox is een merk wat vrij proffesioneel en bekendt is in de cv wereld. waar ik wel op durf te vertouwen. echter zijn het mini lekken of is het groter.. (dat is een gok maar voor die 50 euro)
zou ik het allicht proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruvo
Voor de geïnteresseerde ter afsluiting: we zijn uiteindelijk voor optie 2 gegaan. Afsluiters geplaatst per sub-groep. De ketel blijft inmiddels 2 weken mooi op druk. We kunnen de opengebroken vloer weer betegelen, en dit hoofdpijndossier afsluiten :). Dank voor de reacties.
Pagina: 1