Betonnen Prefab Garage Isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 22:58
Goedemiddag allemaal, ik wil mijn garagewanden isoleren en ben opzoek naar wat advies. Met name omdat ik steeds tegenstrijdige berichten lees op de diverse fora.

Allereerst mijn vragen zodat je niet eerst het hele verhaal hoeft te lezen:
1 Kan ik de PIR platen rechtstreeks op de betonnen wanden lijmen (zonder ventilatielatten of regelwerk)?
2 Kan ik de OSB of Underlayment dan weer lijmen op de PIR platen?
3 Moet ik alle naden en kieren dichtmaken met alu tape of hoeft dat niet ivm een betonnen wand?
4 Is het plaatsen van een badkamerventilator op het ventilatierooster voldoende of moet ik ook nog aan de overzijde een extra ventilatierooster toevoegen voor de trek?

De situatie is als volgt:
Het betreft een nieuwbouwwoning met een aparte betonnen garage die geschakeld geplaatst is (de wanden van de garage maken dus geen deel uit van de woning). De prefab garage elementen zijn geplaatst op zand (geen kruipruimte of fundering eronder). De vloer heb ik inmiddels voorzien van 2 lagen epoxy. Het dak is volgens de dakdekker al reeds voorzien van enkele centimeters isolatie.

Het is dermate vochtig binnen dat de druppels (met name als het buiten ook heel vochtig is) aan het plafond hangen en op de vloer liggen, ik hoop dit met isolatie (en ventilatie+stoken) grotendeels te kunnen oplossen.

Inmiddels heb ik voor een leuke prijs 2e hands PIR platen op de kop weten te tikken, maar je mag het ook circulair isoleren noemen ;). Deze platen zijn 6cm dik en aan beide zijden voorzien van aluminium, daarbij opgemerkt dat deze laag niet overal meer heel is. Daarom heb ik aluminium tape gekocht om deze (aan de warme zijde) te repareren en om de naden dicht te tapen. (vraag 3: is dat nodig?)

Nu heb ik van meerdere kanten begrepen dat het niet nodig is om een regelwerk te plaatsen omdat het beton is, ik zou de platen rechtstreeks op het beton kunnen lijmen. (vraag 1: klopt dit?) Vervolgens kan ik dan de OSB of Underlayment hier weer tegenaan lijmen. Elders op dit forum las ik dat het contactoppervlak van de lijm zo groot is dat dit qua stevigheid geen probleem zou moeten zijn. (vraag 2: klopt dit?)

Zoals op de foto's is te zien zijn er op dit moment 2 ventilatieroosters aanwezig (deze zijn verplicht ivm uitlaatgassen), Ik ben van plan om 1 rooster dicht te maken ivm de kou en op de andere een badkamerventilator te plaatsen. (vraag 4) Is het dan noodzakelijk dat ik aan de garagedeurkant ook nog een extra ventilatie opening maak?

Hieronder nog 3 foto's om een beeld te krijgen van de situatie. Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4PBs0khRcsy-3-zI4hAg_x7J-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UZlerj4CSdh6k0mwZKA3lrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sEtJk_z_geD-w97zC0f67VLbTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tZ3MJzKsJOVwdeI21An1vLF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4vlzvDoDhIbzpBm-qrGwPJoA3M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/akZutHLgbAVzQfYIrivMDc24.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30

BCC

Het is een buitenwand , dus je moet altijd met regels werken omdat je anders vocht opsluit IMHO - YouTube: Zelf een buitenmuur isoleren van binnenuit | muur isolatie met PIR+O... b keus pir is leuk, maar ik zou pir met verlijmde osb kopen ivm het verwerken en de afwerking.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Dank voor je reactie. Dit filmpje had ik al eerder bekeken, in mijn situatie betreft het alleen geen gemetselde muur met ventilatievoegen maar een betonnen wand uit 1 stuk zonder openingen. Dit is ook precies het punt waar ik tegengestelde antwoorden over krijg. De een zegt regelwerk de ander zegt is niet nodig op beton.

Stel ik zou de vloer isoleren, dan lijmt men de platen toch ook rechtstreeks op het beton? Is dat met een betonnen muur dan niet dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze bij nieuwbouwhuizen dit soort betonplaten hokken zetten, en het dan laten lijken alsof het een "garage" is. Maargoed dat terzijde.

Volgens mij kom je bij beton wel weg zonder ventilatielatten. En de PIR is al een dampdichte laag.

Hoe wil je de ruimte gaan gebruiken? Maw. hoe vaak en hoe warm moet het worden? Want ik lees ook ergens: "een paar cm" dakisolatie. Bekijk dit wel even voordat je begint. Want als je zo'n groot hok wam wil houden gaat dat echt wel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Dank voor je reactie. Het beoogde gebruiksdoel is geen leefruimte. Het blijft een garage, garderobe, fietsenstalling, voorraad en klusruimte. Het hoeft geen 20 graden te zijn, maar ik wil het wel graag wat behaaglijker hebben en vooral minder vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Voor de geïnteresseerden:
Inmiddels een keuze gemaakt en ook al een wand afgewerkt. Uiteindelijk besloten om toch nieuwe 8cm pir platen te halen. De tweedehands platen zijn prima geschikt voor op een regelwerk of in een spouwwaren maar zijn net te bol geworden om goed te kunnen lijmen. Ik gebruik panel adhesive PU010 van Illbruck, dit plakt als een malle. Nog een voordeel van de nieuwe platen is dat de naad ook zo was dichtgeplakt met alu-tape.

Voor de afwerking gekozen voor 18mm underlayment ipv OSB omdat dit net wat mooier is met een laagje verf. Deze platen plakken ook weer fantastisch op de PIR. Lastige is wel dat je langdurige drukkracht (ca 30min) op de muur moet houden tijdens het drogen van de lijm, dit heb ik gelukkig eenvoudig kunnen oplossen door 2 halterstandaarden als hefboom te gebruiken.

Ben erg benieuwd hoeveel verschil ik ga merken zodra de hele garage van platen is voorzien.
AtomicShockwave schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:34:
....Want ik lees ook ergens: "een paar cm" dakisolatie...
Mocht het nodig zijn dan plak ik ook nog wat PIR op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:12
Mister_tb schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:55:
Voor de geïnteresseerden:
Inmiddels een keuze gemaakt en ook al een wand afgewerkt. Uiteindelijk besloten om toch nieuwe 8cm pir platen te halen. De tweedehands platen zijn prima geschikt voor op een regelwerk of in een spouwwaren maar zijn net te bol geworden om goed te kunnen lijmen. Ik gebruik panel adhesive PU010 van Illbruck, dit plakt als een malle. Nog een voordeel van de nieuwe platen is dat de naad ook zo was dichtgeplakt met alu-tape.

Voor de afwerking gekozen voor 18mm underlayment ipv OSB omdat dit net wat mooier is met een laagje verf. Deze platen plakken ook weer fantastisch op de PIR. Lastige is wel dat je langdurige drukkracht (ca 30min) op de muur moet houden tijdens het drogen van de lijm, dit heb ik gelukkig eenvoudig kunnen oplossen door 2 halterstandaarden als hefboom te gebruiken.

Ben erg benieuwd hoeveel verschil ik ga merken zodra de hele garage van platen is voorzien.

[...]

Mocht het nodig zijn dan plak ik ook nog wat PIR op het plafond.
Begrijp ik het nu goed dat je de PIR platen aan de wanden gaat bevestigen en daar direct ook de underlayment platen op lijmt met dezelfde lijm. Dus helemaal geen regelwerk. Indien correct, hoe ga je dan elektra (o.a stopcontacten) etc bevestigen?

Ik was even te snel met reageren...
Ah stom, natuurlijk aan de underlayment platen. 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Taatort op 04-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Haha klopt. Doosjes moet ik alleen nog even vast purren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGP5oJgt8LDJWbkQrk2kDXbFuxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tR7hW8vQNIbbQWGYYBig26mw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZaWYaL2ubq_Ko8QSdUBRM5_Q8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfA04xWLi5OdFMYkHCbMjaiR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
Is het plafond nu ook al droog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vloerisolatie.
Vloerisolatie.
Vloerisolatie.

Had ik al vloerisolatie gezegd? Ik denk dat het een koud hok blijft als je dat niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En na isolatie, isolatie, isolatie komt ventilatie, ventilatie, en ventilatie.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Ja gelukkig wel. Heb even flink gestookt en geventileerd.
Wolly schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:06:
Vloerisolatie.
Vloerisolatie.
Vloerisolatie.

Had ik al vloerisolatie gezegd? Ik denk dat het een koud hok blijft als je dat niet doet.
Was hier zelf ook al een beetje bang voor, maar heb hier helaas geen ruimte voor. De 3 kunststof deuren zitten ongeveer max een cm boven de grond (zie foto in OP) en ben niet van plan daarin te gaan zagen, kan ze ook niet hoger hangen. Dan heb ik het ook nog niet gehad over de sectionaaldeur, als de vloer hoger komt zal deze niet meer sluiten aan de bovenzijde.
ollie1965 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:13:
En na isolatie, isolatie, isolatie komt ventilatie, ventilatie, en ventilatie.
Vandaar ook mijn vierde vraag in de openingspost. Ik heb een 167 m³/h badkamerventilator gekocht, die ga ik plaatsen op het ventilatierooster wat je naast de regenpijp ziet op de foto's. Ik ga er voor nu even vanuit dat dat voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou geen badkamer ventilator gebruiken maar een decentrale WTW unit.

Denk aan zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Wolly schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:41:

Denk aan zoiets.
@Mister_tb dit is een handig ding om te plaatsen (meerdere modellen, meerdere aansturingsmogelijkheden).
Vocht in een garage komt meestal door openen/sluiten van (garage)deur naar de buitenlucht en van het te drogen hangen van regenpakken of de natte fietsen/motor/auto/whatever.
Dus denk na over het continu verversen, of bewust verversen van de lucht in de garage op die momenten dat het nodig is.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Wolly schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:41:

Denk aan zoiets.
Top, dank voor de tip! Zal het eens verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Wolly schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:06:
Vloerisolatie.
Vloerisolatie.
Vloerisolatie.

Heeft het zin om een folie op de vloer te leggen en daarop laminaat bv? Of anders zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Mister_tb schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:01:
[...]

Heeft het zin om een folie op de vloer te leggen en daarop laminaat bv? Of anders zoiets?
EPS heeft een lage isolatiewaarde t.o.v. de hoogte opbouw en je gaf aan dat je al weinig hoogte over had.
Als je echt wilt isoleren (lees een zo hoog mogelijke isolatiewaarde), dan zijn er andere producten die met dezelfde hoogte een hoger isolatieniveau halen. Maar dat betekent ook dat je een iets groter budget in gedachten moet houden.
Als je dat wilt dan kun je denken aan aerogel, ontwikkeld tijdens het spaceshuttle programma. Dat zijn die geplakte hittetegels tegen de romp om de hitte niet over te dragen op het toestel. Tja, als het dat kan isoleren..... Oke, je wilt zoeken? Volg dan even Aerogel isolatie

Te duur en wel goede isolatie maar iets goedkoper? Denk dan aan vacuum panelen, weet alleen niet of deze ook enige vloerbelasting aan kunnen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Haha dat spul is 60x duurder dan een EPS plaat en blijft alsnog onder de Rd-1. Ik pak mn verlies wel met een EPS plaat, zal altijd beter zijn dan niks. Het blijft een garage ;-)
Pagina: 1