BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:24:
Nu probeer ik deze DVDs weer in te lezen en wil deze naar een harddisk overzetten. Helaas valt de DVD op geen enkel device te openen. Ik heb het geprobeerd met een laptop waar nog een DVD-rw-station op zit. Mijn DVD speler. Op de Blu ray. Elke DVD blijft spinnen en uiteindelijk spuugt het device de DVD weer uit. Ik heb al VLC media player en Nero Burning Rom geïnstalleerd maar helaas ook dit lost het probleem niet op.
Zolang de DVD niet correct geaccepteerd/gelezen wordt door Windows zal geen enkele mediaplayer werken.
Heb je nog wel ergens een DVD(R) die nog wel geaccepteerd/ingelezen kan worden om te verifiëren dat de DVD speler(s) goed werken?
Dat
alle DVD(R)'s niet meer kunnen worden gelezen is natuurlijk wel erg onwaarschijnlijk.
Wat vaak voorkomt is dat er zgn
Multisessie DVD's zijn gemaakt.
Als deze niet correct zijn zijn
gesloten/gefinaliseerd zijn deze niet zomaar te open door Windows en worden niet geaccepteerd door DVD/BR spelers.
Je hebt dan speciale software/drivers nodig om de DVD op de juiste wijze te kunnen openen/mounten of eventueel finalizen.
In ieder geval zou NERO of andere goede DVD software bij oproepen van de Disk/DVD info kunnen laten zien
OF er wel
iets (Track/Sessions) op de schijf staat.
Het hier eerder genoemde
IsoBuster is daar ook een heel goed tool voor.
IsoBuster: CD/DVD Layout
Wat ik nog wel eens regelmatig tegenkom bij oudere DVD stations is dat deze nog wel DVD ROMS goed lezen maar slecht/geen (Re)Writable DVD's meer.
Dus ook proberen met andere beschikbare DVD lezers is zeker aan te raden.
Ik heb hier trouwens ook nog Sony (en andere)
DVD+R's, lezen nog prima met een goede DVD drive.
Korvaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:57:
Het zijn echt RW disks? Dus ReWritable? Als dat het geval is gaan ze over het algemeen nog eerder kapot dan reguliere DVD's (dus single write). Die RW disks zijn (helaas) al helemaal niet bedoeld voor backup/archive.
DVD
RW's hielden het bij mij inderdaad ook nooit lang uit.
Later heb ik ook nog wel
DVD-RAM gebruikt met DVD recorders, dat werkt (nog steeds) wel erg betrouwbaar.