Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-03 15:38
Ik heb enige jaren (zeker 10) geleden mij fotoarchief op diverse Sony RW DVD+R gebrand. Op een Compaq Computer met volgens mij het brandprogramma Nero Burning Rom. Nu probeer ik deze DVDs weer in te lezen en wil deze naar een harddisk overzetten. Helaas valt de DVD op geen enkel device te openen. Ik heb het geprobeerd met een laptop waar nog een DVD-rw-station op zit. Mijn DVD speler. Op de Blu ray. Elke DVD blijft spinnen en uiteindelijk spuugt het device de DVD weer uit. Ik heb al VLC media player en Nero Burning Rom geïnstalleerd maar helaas ook dit lost het probleem niet op.

Wie o Wie heeft een goed advies. Of kent iemand die wellicht dit probleem zou kunnen oplossen. Ik heb ook geen back-up gemaakt dus de originele foto's staan op de DVD's :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 19:12
Ik vrees dat de kans best reëel is dat er geen data meer op het medium staat. Op DVD+R zit een laag die reageert op licht, die brand je in. Maar die laag blijft ook gevoelig voor licht, dus dan valt de data om die er op staat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Ook als deze al de tijd in een dichte DVD hoes heeft gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 09:44
Zijn de dvd's beschadigd? Krassen, vlekken? Zijn het enkel of dubbelzijdige?
Het klinkt alsof de dvd bij het schijven niet juist is afgesloten. Zelf in het verleden ook menig dvd verkloot door het niet juist afsluiten van de dvd waardoor deze onleesbaar zijn.
Het zou ook nog kunnen dat de data er niet meer op staat doordat de het schijfje "vergaan" is. Als het een wisbare variant is dan zou de data er 5 tot 10 jaar op blijven staan. Kan dus zijn dat er nu effectief niks meer op het schijfje staat.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17
Die goeie oude DVD standaarden. DVD+R en DVD-R zijn niet dezelfde standaarden. Na verloop van tijd ondersteunden de meeste readers wel beide, maar ik weet niet of de devices die jij gebruikt dat ook doen.

Al denk ik eerder dat ze gewoon fysiek rot zijn, ouderdom, onleesbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Ik heb ook eerder gelezen dat de DVD wellicht niet goed is afgesloten en alleen op de PC valt te openen waar deze opgebrand is. Misschien dat dit toch op e.e.a. manier valt op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Pfff de DVD's zijn inderdaad oud. Hoe kan ik nu uitsluiten dat het aan de ouderdom zou liggen of dat een device moeite heeft met het inlezen. De DVD blijft maar spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Bestaan er nog hulpprogramma's voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
De DVD's zijn enkelzijdig, niet beschadigd. Zo na het branden opgeborgen in een hoes en pas weer veel later gebruikt. Zijn tussentijds nooit meer gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:47:
De DVD's zijn enkelzijdig, niet beschadigd. Zo na het branden opgeborgen in een hoes en pas weer veel later gebruikt. Zijn tussentijds nooit meer gecheckt.
Ook door lang liggen,kunnen ze kapot gaat, door wat hierboven gezegd is bv dvd rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Dat is dan een dure misser. Ik was daar niet van op de hoogte lekker handig. Dacht hier goed aan te doen en veilig een back-up gemaakt te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 19:12
BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:59:
Dat is dan een dure misser. Ik was daar niet van op de hoogte lekker handig. Dacht hier goed aan te doen en veilig een back-up gemaakt te hebben.
BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:24:
Ik heb ook geen back-up gemaakt dus de originele foto's staan op de DVD's :'(
Je geeft zelf al aan, het is geen backup als je gegevens op 1 plek staan.

Ik hoop voor je dat je ze nog kan redden. Misschien heb je nog ergens een oude DVD brander liggen die je kan proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 30-10-2024 17:14 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Is iemand misschien bekend met een bedrijf die bekend is met dit probleem. Ik wil veel moeite doen om er zeker van te zijn dat ik er alles aan gedaan heb. Er staan nogal belangrijke foto's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:28
Lukt het op je laptop wel om een CD of DVD af te spelen?
Je zou nog een poging kunnen doen met een externe DVD drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
LordSinclair schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

[...]

Je geeft zelf al aan, het is geen backup als je gegevens op 1 plek staan.

Ik hoop voor je dat je ze nog kan redden. Misschien heb je nog ergens een oude DVD brander liggen die je kan proberen?
Hier ga over nadenken. Misschien bij een krinloopwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:34:
Pfff de DVD's zijn inderdaad oud. Hoe kan ik nu uitsluiten dat het aan de ouderdom zou liggen of dat een device moeite heeft met het inlezen. De DVD blijft maar spinnen.
Duh, een ander device proberen :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:22:
Is iemand misschien bekend met een bedrijf die bekend is met dit probleem. Ik wil veel moeite doen om er zeker van te zijn dat ik er alles aan gedaan heb. Er staan nogal belangrijke foto's op.
Ja die zijn er: https://www.google.com/search?q=bedrijven+voor+dvd+rot

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
devriesjande schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:24:
Lukt het op je laptop wel om een CD of DVD af te spelen?
Je zou nog een poging kunnen doen met een externe DVD drive.
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik een checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Je zou IsoBuster eens kunnen proberen, heeft ook een beperkte gratis versie:

https://www.isobuster.com...d-blu-ray-recuperatie.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Misschien helpt deze pagina je verder?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je nu DVD+RW of DVD+R ? In geval van +RW (phase change re-writable) acht ik de kans klein dat er na 10 jaar nog iets leesbaars op staat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 18:54
Het zijn echt RW disks? Dus ReWritable? Als dat het geval is gaan ze over het algemeen nog eerder kapot dan reguliere DVD's (dus single write). Die RW disks zijn (helaas) al helemaal niet bedoeld voor backup/archive.

Edit: Op exact hetzelfde moment gepost als @DukeBox :+

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 30-10-2024 17:57 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Als zou DVD+RW wel meer kans moeten hebben dan DVD-RW volgens dit onderzoek:

https://www.canada.ca/en/...-recordable-cds-dvds.html (table 2 onderaan):
Optical disc formatsAverage longevity
CD-R (phthalocyanine dye, gold metal layer)>100 years
CD-R (phthalocyanine dye, silver alloy metal layer)50 to 100 years
DVD-R (gold metal layer)50 to 100 years
CD (read-only, such as an audio CD)50 to 100 years
CD-RW (erasable CD)20 to 50 years
BD-RE (erasable Blu-ray)20 to 50 years
DVD+R (silver alloy metal layer)20 to 50 years
CD-R (cyanine or azo dye, silver alloy metal layer)20 to 50 years
DVD+RW (erasable DVD)20 to 50 years
BD-R (non-dye, gold metal layer)10 to 20 years
DVD-R (silver alloy metal layer)10 to 20 years
DVD and BD (read-only, such as a DVD or Blu-ray movie)10 to 20 years
BD-R (dye or non-dye, single layer or dual layer)5 to 10 years
DVD-RW (erasable DVD)5 to 10 years
DVD+R DL (dual layer)5 to 10 years

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
@DukeBox
Die cijfers zijn echt echt de grootste onzin die je online kunt vinden wat mij betreft. Ze geven drie tips om ze te bewaren en komen dan met deze opmerking: Ignoring these guidelines can lead to premature failure of discs, perhaps in as little as 2 to 10 years.

Ik heb sta-pels CD's en DVD's gebrand (zowel R als RW in verschillende formats). Ye olde spindles van Philips, Platinum, Verbatim, That's Write, Imation, Mitsui, Princo en weedikveel wat nog meer. Mijn ervaring: met een paar jaar is het klaar. RW's soms zelfs al met een paar maanden. Overigens probeerde ik wel altijd voor gold layer te gaan nu ik erover nadenk.

Wellicht als je premium kwaliteit gekocht hebt en die op een fluwelen bedje in een luchtdichte kluis hebt gelegd dat het nog werkt, maar mijn ervaring is behoorlijk anders :+

Overigens zou ik als ik TS was bij Amazon een nieuwe USB-drive halen. Die heb je voor 2-3 tientjes en dan heb je iig een nieuwe drive zonder stof die denk ik de grootste kans heeft om er nog iets van te maken. Daarna wordt het datarecovery (zelf of een bedrijf) vermoed ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 30-10-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Korvaag Ja, mijn persoonlijke ervaringen zijn ook niet al te goed met DVD+/-R(W) en CD+/-R(W), vrijwel alles was binnen 10 jaar slecht(er) geworden al had ik voornamelijk goedkope rommel in gebruik.
Andere formats heb ik geen ervaring mee.

Op mijn werk hadden we een dax archiver staan op basis van DVD+R. Ondanks dat ik al jaren riep om niet op die meuk te vertrouwen ben ik regelmatig verbaasd over hoe de data nog van hele oude DVD's te halen is die soms wel ouder dan 20 jaar (wel altijd een bekend/goed merk) toen we (eindelijke) naar iets anders gingen migreren.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 30-10-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Sparkiee schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:29:
Het klinkt alsof de dvd bij het schijven niet juist is afgesloten. Zelf in het verleden ook menig dvd verkloot door het niet juist afsluiten van de dvd waardoor deze onleesbaar zijn.
...
Dan kan je nog Nero Rescue Agent proberen (tag @BarteldJ):

https://diyvideoeditor.co...th-unfinalized-dvd-discs/
DukeBox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:22:
@Korvaag Ja, mijn persoonlijke ervaringen zijn ook niet al te goed met DVD+/-R(W) en CD+/-R(W), vrijwel alles was binnen 10 jaar slecht(er) geworden al had ik voornamelijk goedkope rommel in gebruik.
Andere formats heb ik geen ervaring mee.

Op mijn werk hadden we een dax archiver staan op basis van DVD+R. Ondanks dat ik al jaren riep om niet op die meuk te vertrouwen ben ik regelmatig verbaasd over hoe de data nog van hele oude DVD's te halen is die soms wel ouder dan 20 jaar (wel altijd een bekend/goed merk) toen we (eindelijke) naar iets anders gingen migreren.
Ja er zal echt ook nog wel een extreem verschil zitten in de premium disks die er in zo'n apparaat gaan en de spindles die ik haalde bij de computerhallen in Beverwijk (om maar even een locatie te noemen).

[ Voor 78% gewijzigd door Korvaag op 30-10-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Korvaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:22:
Ja er zal echt ook nog wel een extreem verschil zitten in de premium disks die er in zo'n apparaat gaan en de spindles die ik haalde bij de computerhallen in Beverwijk (om maar even een locatie te noemen).
Dan hadden wij waarschijnlijk dezelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DukeBox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

Dan hadden wij waarschijnlijk dezelfde ;)
En dat is dan deze kwaliteit geweest denk ik (ok, dit zijn CD-R schijfjes, maar het gaat even om het idee):

nieuws: Conclusie praktijktest: cd-r's te vaak te snel onleesbaar

20 maanden en er waren al onleesbare bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:51

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik denk dat TS deze heeft:
https://www.nierle.com/nl...in_Cakebox_100_Stuks.html

Dat zijn gewoon DVD+R's met RW als kenmerkje links.

Als je goede dvd's hebt gebruikt dan zijn die na meer dan 10 jaar of meer nog steeds prima leesbaar. Bij wijze van: ik heb meer vertrouwen in de dvd's die ik zelf heb gebrand dan in geperste discs.

Heb zelf alleen maar DVD-R gebruikt en DVD+R DL. Voornamelijk Tayo Yuden, Verbatim (niet de goedkope lijn uit India) en nog een merk waar ik even niet op de naam kom. Eigenlijk draait het niet om het merk, maar om de Manufacturer Id. Deze was vaak tussen merken hetzelfde en dan had je dus eigenlijk dezelfde disc. Verbatim en Toyo Yuden gebruikte ook andere discs met hun logo erop.

Afhankelijk van de Manufacturer Id en de burn speed kon je echt hele goede discs branden met een enorm lage error rate. Ik lees af en toe hele oude dvds van mij in met een hele lage error rate. Dat kun je met Opti Drive Control testen icm de juiste drive.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:24:
Nu probeer ik deze DVDs weer in te lezen en wil deze naar een harddisk overzetten. Helaas valt de DVD op geen enkel device te openen. Ik heb het geprobeerd met een laptop waar nog een DVD-rw-station op zit. Mijn DVD speler. Op de Blu ray. Elke DVD blijft spinnen en uiteindelijk spuugt het device de DVD weer uit. Ik heb al VLC media player en Nero Burning Rom geïnstalleerd maar helaas ook dit lost het probleem niet op.
Zolang de DVD niet correct geaccepteerd/gelezen wordt door Windows zal geen enkele mediaplayer werken.
Heb je nog wel ergens een DVD(R) die nog wel geaccepteerd/ingelezen kan worden om te verifiëren dat de DVD speler(s) goed werken?
Dat alle DVD(R)'s niet meer kunnen worden gelezen is natuurlijk wel erg onwaarschijnlijk.

Wat vaak voorkomt is dat er zgn Multisessie DVD's zijn gemaakt.
Als deze niet correct zijn zijn gesloten/gefinaliseerd zijn deze niet zomaar te open door Windows en worden niet geaccepteerd door DVD/BR spelers.
Je hebt dan speciale software/drivers nodig om de DVD op de juiste wijze te kunnen openen/mounten of eventueel finalizen.

In ieder geval zou NERO of andere goede DVD software bij oproepen van de Disk/DVD info kunnen laten zien OF er wel iets (Track/Sessions) op de schijf staat.
Het hier eerder genoemde IsoBuster is daar ook een heel goed tool voor.
IsoBuster: CD/DVD Layout

Wat ik nog wel eens regelmatig tegenkom bij oudere DVD stations is dat deze nog wel DVD ROMS goed lezen maar slecht/geen (Re)Writable DVD's meer.
Dus ook proberen met andere beschikbare DVD lezers is zeker aan te raden.

Ik heb hier trouwens ook nog Sony (en andere) DVD+R's, lezen nog prima met een goede DVD drive.
DukeBox schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:57:
Heb je nu DVD+RW of DVD+R ? In geval van +RW (phase change re-writable) acht ik de kans klein dat er na 10 jaar nog iets leesbaars op staat.
Korvaag schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:57:
Het zijn echt RW disks? Dus ReWritable? Als dat het geval is gaan ze over het algemeen nog eerder kapot dan reguliere DVD's (dus single write). Die RW disks zijn (helaas) al helemaal niet bedoeld voor backup/archive.
DVD RW's hielden het bij mij inderdaad ook nooit lang uit.
Later heb ik ook nog wel DVD-RAM gebruikt met DVD recorders, dat werkt (nog steeds) wel erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Het is Sony DVD+R disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Het zijn Sony DVD+R disks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Tot nu mijn dank voor alle input. Ik heb weer diverse opties om uit te proberen. Zelf denk ik inderdaad ook dat het heel toevallig is dat alle 12 DVD's niet meer bruikbaar zijn. En eerlijk gezegd hoop ik dat ook. Plan twee is indien ik er niet uitkom om langs een Data recovery van DVD bedrijf te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 23:52
Stop er om te beginnen eens een bekend werkende DVD film in en kijk of je de film kunt starten. Dan weet je al een hoop als vertrekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Probeer een aantal verschillende PC drives. Vooral Samsung maakt enorm goede, andere heb ik wisselende ervaring mee. Schaf gewoon een paar gebruikte drives aan en test daarmee. Kost weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 31-10-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:59:
Maar hoe zien ze eruit, krassen, komt de zilverlaag los, of is het allemaal gaaf. En verder, hebben ze wel gewerkt in het begin allemaal? Met welk drive heb je ze gemaakt, heb je die al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BarteldJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Hier ga over nadenken. Misschien bij een krinloopwinkel.
Hier bij v&a, je zult er wel moeite in moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Plus R was toch altijd afwijkend? Min R was regulier, sommige drives kunnen niet lekker met Plus overweg. Volgens mij zit het daarin. Dus zoveel mogelijk merken PC drives testen, als eerste een Sony, Samsung of TSST te pakken zien te krijgen. Sata PC drives dus.

categorie: Optische drives

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 31-10-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:38

Plux

Team KVM

1tip: usb stick

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
@Plux usb sticks hebben geen langere dataretentie dan dvd-r.

Probeer het in linux?
https://www.gnu.org/software/ddrescue/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Want USB sticks hebben 't eeuwige leven :?

Een backup is een reservekopie van een medium. Als je data maar op 1 plek staat is dat geen backup. En zelfs op twee plekken is meh. Zoek eens op 3-2-1 backup strategy.

Niet dat TS daarmee geholpen is. Maar die zou het sieren even te antwoorden op o.a. de open vraag hoe de DVD's er aan toe zijn (een (goede, scherpe) foto zou ook helpen) en of een andere DVD (niet uit die "backup" set dus) wél werkt in de drive.

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 02-11-2024 12:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 23:52
Als @BarteldJ antwoord op de vragen / suggesties zou dat al helpen.

Huidige stand van zaken: 0-0 (alle data lost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Renault schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:12:
Stop er om te beginnen eens een bekend werkende DVD film in en kijk of je de film kunt starten. Dan weet je al een hoop als vertrekpunt.
Een werkende DVD doet het en de film start op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
pennywiser schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Maar hoe zien ze eruit, krassen, komt de zilverlaag los, of is het allemaal gaaf. En verder, hebben ze wel gewerkt in het begin allemaal? Met welk drive heb je ze gemaakt, heb je die al geprobeerd.
De DVD's zien er prima uit. Na het branden heb ik deze getest op de PC welke ik toen in mijn bezit had. Deze heb ik helaas niet meer. De DVD;s zijn ook meteen opgeborgen in een case en hebben in een la gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

BarteldJ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:53:
De DVD;s zijn ook meteen opgeborgen in een case
Hoe letterlijk moeten we die "meteen opgeborgen" lezen? Zijn de CD's nog "heet uit de brander" de case in gegaan (ongecontroleerd dus)? Of zijn ze eerst gecontroleerd voordat ze de case in gingen?

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 06-11-2024 16:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Eerst gecontroleerd voordat deze de case in zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BarteldJ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:53:
[...]

De DVD's zien er prima uit. Na het branden heb ik deze getest op de PC welke ik toen in mijn bezit had. Deze heb ik helaas niet meer. De DVD;s zijn ook meteen opgeborgen in een case en hebben in een la gelegen.
Weet je nog welk merk DVD drive daar in zat? Probeer er weer aan 1 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
pennywiser schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:16:
[...]

Weet je nog welk merk DVD drive daar in zat? Probeer er weer aan 1 te komen.
Het was een Compaq PC volgens mij is dit nu HP geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:22:
In ieder geval zou NERO of andere goede DVD software bij oproepen van de Disk/DVD info kunnen laten zien OF er wel iets (Track/Sessions) op de schijf staat.
Het hier eerder genoemde IsoBuster is daar ook een heel goed tool voor.
IsoBuster: CD/DVD Layout
Heb je al gekeken met Nero of soortgelijke CD/DVD tools of er IETS wordt weergegeven?
Zolang de programma's daar niets aangeven of kunnen lezen kom je niets verder natuurlijk.

Bijvoorbeeld hier met NERO en een van mijn Sony DVD+R's uit ~2009.
Ik brandde mijn DVD+R's vaak met DVD-ROM booktype voor meer compatibiliteit met (standalone) DVD spelers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCx5J3TsHwFBhFDSQsV-vRCHL8Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ptJwf3ob574yfN9KzZlKy9kj.png?f=user_large

Of met ISOBuster, met de free trial kan je de disk info lezen/opslaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15tW5Y98ndjnz5hf9ZV-XL8e1Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EOZVZFx8vQXpzZszDcCDFctG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Klopt inderdaad. De dvd's blijven spinnen en er wordt niets weergegeven. Geen programma laat dan ook iets zien. Ik heb een tijdelijke versie van Nero geïnstalleerd en ook dan gebeurd er niets. De dvd opent niet. Ik zal het dus denk ik op andere CD/DVD lezers moeten proberen. En wellicht heeft ook te maken met de manier waarop de DVD is gebrand. Ik wil wel een DVD naar je versturen. Wie weet dat deze wel bij jou valt in te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 11:26
BarteldJ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:29:
Klopt inderdaad. De dvd's blijven spinnen en er wordt niets weergegeven.
Dat is je hardware, die zoekt eerst naar de index; de zgn DVD structure in de LeadIn. (Vergelijkbaar met de ToC van een CD)
Als die niet gevonden wordt rapporteert de drive een read error. Dus voordat je met software aan de gang gaat zal je een drive moeten vinden die de leadin kan lezen.
Wellicht juist een niet-pc drive, zoals een klassieke media player of zo. Al is de vraag of je daar file-voor-file iets vanaf kan halen als die het al leest. Misschien met een DVD-harddisk recorder.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 07-11-2024 15:43 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQosnNTHyQzQZZZYELKVF_FGh1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aq7XhBdeiGQ8zL5P3Xnn2Ps9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X5iOhVXKVeA18Az-LLIUzeRkr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RPWfVj5XiOorPO6NaOTZRjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarteldJ
Ik heb foto's gemaakt van een DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Het is lastig om dit te beoordelen. Vooral omdat je er niet echt doorheen kunt kijken. Disc rot zie je voornamelijk door ze richting het licht te houden, net zoals je dat doet met een biljet om de echtheid te controleren. Als je dan gaatjes ziet zitten is het disc rot.

Als je echt enorm veel waarde aan je data hecht, zou ik een professional inschakelen.

In mijn ervaring is het enorm hit or miss met wat oudere DVD's. CD's lijken er iets minder last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Klopt inderdaad. De dvd's blijven spinnen en er wordt niets weergegeven. Geen programma laat dan ook iets zien. Ik heb een tijdelijke versie van Nero geïnstalleerd en ook dan gebeurd er niets. De dvd opent niet. Ik zal het dus denk ik op andere CD/DVD lezers moeten proberen.
Als de disk blijft spinnen/retryen is er gewoon een lees probleem.
Het enige is dan inderdaad proberen met andere DVD units.
Zelf bewaar ik van oude/sloop PC's toch altijd wel de (goede) DVD units, een groot deel daarvan leest ook bepaalde media helemaal niet/goed (meer).

Ik heb toch ook nog eens wat van dezelfde type Sony DVD+R's als op je foto hier geprobeerd in een Samsung Super Writemaster.
Opvallend wel, geen van de 8 Sony DVD schijven die ik probeerde werd daarmee geaccepteerd/herkend! :?
Een paar andere (Fuji/Blanco) werden wel gelezen.

Met een andere, LG GHA2N DVD Writer, zijn de Sony DVD's dan wel gewoon te lezen.
De LG writers hebben altijd mijn voorkeur omdat ze ook DVD-RAM ondersteunen.
En wellicht heeft ook te maken met de manier waarop de DVD is gebrand. Ik wil wel een DVD naar je versturen. Wie weet dat deze wel bij jou valt in te lezen?
Verkeerd gebrand/multi-sessie kan zeker problemen geven, maar dan nog zou de DVD lezer iets moeten herkennen van tracks/sessies.
Opsturen is een mogelijke optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zou voorzichtig zijn met opsturen hoor, voor hetzelfde raakt hij kwijt of beschadigd onderweg.

Volgens mij moet dit nog wel te redden zijn met een goede lezer en de juiste tools. Ik zou een professional bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

BarteldJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:26:
Tot nu mijn dank voor alle input. Ik heb weer diverse opties om uit te proberen. Zelf denk ik inderdaad ook dat het heel toevallig is dat alle 12 DVD's niet meer bruikbaar zijn. En eerlijk gezegd hoop ik dat ook. Plan twee is indien ik er niet uitkom om langs een Data recovery van DVD bedrijf te gaan.
Ik vrees dat het juist niet toevallig is en dat de oorzaak van het probleem zich logischerwijs bij al je dvds voordoet. Het zou eerder bijzonder zijn als er 1 wel leesbaar is.

Wel zuur, maar dvdrw is inderdaad echt niet geschikt voor lange termijn opslag en dus niet geschikt als primaire backup methode.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Navi schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:35:
Zou voorzichtig zijn met opsturen hoor, voor hetzelfde raakt hij kwijt of beschadigd onderweg.

Volgens mij moet dit nog wel te redden zijn met een goede lezer en de juiste tools. Ik zou een professional bellen.
Inderdaad, opsturen heeft ook niet mijn voorkeur.
Ondanks verzekeren kan er altijd wat gebeuren.

Ik kan wel DVD drives opsturen, maar die kan je dan ook zelf scoren op MP, V/A.
Of natuurijk de lokale kringloop?
Vandaag heb ik daar ook nog een LG Multi DVD M-Disc brander meegenomen voor enkele euro's.
Leest in ieder geval ook (mijn) Sony's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

B.t.w. het is ook zo dat schrijven op DVD's met permanent marker ook niet bevorderlijk was voor de levensduur, het kunststof toplaag is te poreus. Bijna net zo erg als stickers (onbalans).

Pagina: 1