Glasvezelaansluiting/schouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-05 17:23
Ik heb een jaren 30 woning (1 verdieping omhoog met de trap) en ik zie wat kabels in de CV ketelkamer boven, waar nu ook de KPN modem op zit, maar kan niet echt zien waar het nou vandaan komt. Afijn, schouw ingepland via Open Dutch Fiber, dus kerel komt langs. Maakt enkel foto van de meterkast beneden in de gang en zegt; "u wordt gebeld voor een afspraak". Dus ik zeg: "m'n modem staat boven, moet u niet even daar kijken ook voor aansluiting?" Hij: "Nee, glasvezel is zo sterk, u kunt hier de modem dan op aansluiten en alsnog super snel internet. via Wifi". Hartstikke mooi als dat zo is, maar wat nou als ik bv. mijn pc wil aansluiten met een vaste kabel (ivm gamen) Moet ik dan niet alsnog weten waar de internetkabel naar boven gaat? Of zijn er tegenwoordig wifi kastjes met daarin mogelijkheid om een internetkabel op aan te sluiten? Sorry, ben echt een leek wat dat betreft. Of is glasvezel zo snel (sowieso lijkt het wel 10x zo snel volgens de specs) dat ik echt geen kabels meer nodig heb?

Ik was beetje flabbergasted dat ik hiervoor thuis ben gebleven, want ik dacht dat ie wel in de kruipruimte of iets zou kijken of sowieso kijken hoe nu alles eruit ziet. Ik vind niet erg als de modem straks beneden in de meterkast zit, maar heb nu bv. mijn TV via een kabel via de modem aangesloten, maar ook vooral omdat het internet nu hier echt vrij traag is.. Of kom ik ook wel uit met een wifi versterker? En neem aan dat ik de oude kabels dan weg kan donderen? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Oh zie nu ook enorm slechte reviews bij ODF.. Is er een alternatief? Vond al zo gek dat ie met z'n eigen Polo kwam..?

[ Voor 26% gewijzigd door CCXT1984 op 30-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@CCXT1984 even voor de duidelijkheid. Jij woont op de eerste etage, maar je meterkast zit op de begane grond en er loopt geen netwerkkabel tussen die twee plekken? Tevens zit je huidige internet aansluitpunt ook op de eerste etage?

Zou je ook eens wat foto's kunnen maken van de situatie?
Hij: "Nee, glasvezel is zo sterk, u kunt hier de modem dan op aansluiten en alsnog super snel internet. via Wifi". Hartstikke mooi als dat zo is, maar wat nou als ik bv. mijn pc wil aansluiten met een vaste kabel (ivm gamen) Moet ik dan niet alsnog weten waar de internetkabel naar boven gaat? Of zijn er tegenwoordig wifi kastjes met daarin mogelijkheid om een internetkabel op aan te sluiten? Sorry, ben echt een leek wat dat betreft. Of is glasvezel zo snel (sowieso lijkt het wel 10x zo snel volgens de specs) dat ik echt geen kabels meer nodig heb?
Verder is dit verhaal natuurlijk grote onzin. Glasvezel is ontzettend snel...via een kabel..via wifi ben je afhankelijk van allerlei factoren, dus zou sowieso alles via een kabel aansluiten waar kan. Mocht je dus inderdaad geen kabels hebben tussen je meterkast en je huis, dan is het plaatsen van je glasvezel punt in de meterkast ook not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Ja correct. Mijn modem staat nu boven in de woonkamer. Door de muur loopt de internetkabel en die loopt in de CV ketel kamer boven ergens naar boven geloof ik. Dus zal vanaf daar wellicht weer ergens naar beneden lopen, maar ik heb een compleet nieuwe meterkast beneden, maar zie daar geen internetkabel of iets.

Dus ik denk dat de aansluiting inderdaad naar boven loopt. Dus ik ging er ook beetje vanuit dat de glasvezelpunt dan ook boven zou komen, vandaar ook de afspraak gemaakt, zodat ze het konden checken. Zal foto's maken.

Aansluiting zou dus beste zijn in de CV-ketelkamer... Nu weet ik dus nog niet hoe en waar de huidige bekabeling vandaan komt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CCXT1984 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:
Aansluiting zou dus beste zijn in de CV-ketelkamer... Nu weet ik dus nog niet hoe en waar de huidige bekabeling vandaan komt :'(
Dat "hoef" je ook niet te weten. Het zou handig zijn, zeker als eigenaar (en niet huurder) van een woning waar alle kabels beginnen en eindigen.

Het is echter wel zo dat de eigenaar van de lijn, vooral KPN en Ziggo tegenwoordig, per pand zouden moeten weten waar de hoofdaansluiting zit en daarmee ook hun monteur en hun klanten optimaal kunnen helpen bij het aansluiten van bepaalde zaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
True, maar ik wil graag alles weten haha. Ik ga eens met KPN contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:58
CCXT1984 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:49:
Moet ik dan niet alsnog weten waar de internetkabel naar boven gaat?
Ja, en dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning.

Het is nu gebruikelijk dat nutsbedrijven (water, gas, elektra, tv, telefoon, internet) afmonteren in de meterkast. Al het leiding- en kabelwerk wat daarna nodig is om het te gebruiken in de verblijfsruimten is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCXT1984
Ja, zit even wat te googlen maar begrijp dat dat nu normaler is ja. Kan natuurlijk wel naar boven, maar dan komen er kosten bij. Maar had alsnog graag geweten waar m'n kabel nu naar boven gaat..

M'n Hue kastje zit ook aan de router, dus boven is wel handiger.

[ Voor 14% gewijzigd door CCXT1984 op 30-10-2024 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18
Wat noem je precies 'internet' kabel (een foto zou handig zijn :)) en wat voor een soort internet heb je nu?

Ik gok op een DSL variant, gezien KPN en nog geen glasvezel aanwezig. Dan komt je signaal binnen via de koperen telefoonlijn. Ik denk dat je eens opzoek moet waar die binnen komt, vanaf daar zal een kabel ergens via-via lopen naar een plek waar je modem nu staat.

Hier kun je een voorbeeld vinden hoe dit punt te herkennen in huis: https://www.internetvergelijk.nl/info/isra-punt/

Die glasvezelkabel gaan ze niet door je huis leggen, vaak genoeg gezien dat deze direct op de eerste buitenmuur naar binnen gaat en dan afgemonteerd. Van daaruit kun je met een kort kabeltje door naar een mediaconverter of modem.

Met wat geluk zit dat ISRA punt ook ergens in je meterkast en kun je via daar, achter een glas-ethernet mediacnoverter de huidige telefoonkabel richting je woonkamer vervangen door een ethernet kabel en boven een nieuw modem neer zetten. Of in de meterkast je modem plaatsen en boven een extra bekabeld accespoint voor extra aansluitingen bekabeld en wifi neerzetten. Laatste optie zou vanuit de meterkast met een ethernet powerline adapter via je stroomnetwerk naar boven gaan en daar bekabeld verder.
Pagina: 1