Na veel zoeken op internet niet het antwoord kunnen vinden, maar wel dusdanig vaak op dit forum uitgekomen (dat ik voorheen alleen kende als hardwareforum) dat ik maar besloten heb een account aan te maken. Hopelijk kunnen jullie mij met onderstaande helpen. (En mocht ik (on)geschreven regels van het forum onverhoopt breken, meldt het gerust. We live to learn)
In ons nieuwe woonhuis ligt er i.v.m. een nogal moerassig gebied (wat wil je in een wijk die Paddepoel heet) een laag schelpen in onze lage kruipruimte. Deze houden het vocht prima tegen. Daarnaast zijn er ventilatieschachten aangebracht.
De ventilatieschachten willen we graag niet blokkeren, maar i.v.m. de matige bodemisolatie (schelpen zijn niet je-van-het) en de koude luchtstroom door de ventilatieschachten, zitten wij nu te denken aan vloerisolatie onder de houten vloer (i.e. niet ophogen van de vloer). Dit zouden wij graag d.m.v. houtvezelplaten doen (want biobased), die tussen de vloerbalken komen. Deze kunnen niet van onder bevestigd worden i.v.m. de 20cm ruimte tussen de schelpen en de balken.
Mijn plan is nu als volgt:
Vloer en vloerplanken verwijderen
Metalen stoelhoeken (L-vorm) onderaan de balken te plaatsen
Houtvezelplaten op de stoelhoeken en geklemd tussen de balken
Planken terug met nieuwe vloer.
Nu concreet mijn vragen:
- Gaat bovenstaande werken?
- Kan bovenstaande makkelijker/eenvoudiger?
- Is er nog ergens folie o.i.d. nodig om de een of andere kwaal in de toekomst te vermijden?
- Is houtvezel hier het best, of ga ik liever voor bijvoorbeeld kurk, katoen, etc?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
P.s. We krijgen pas eind deze week de sleutel, eventuele benodigde foto's kunnen dan.
In ons nieuwe woonhuis ligt er i.v.m. een nogal moerassig gebied (wat wil je in een wijk die Paddepoel heet) een laag schelpen in onze lage kruipruimte. Deze houden het vocht prima tegen. Daarnaast zijn er ventilatieschachten aangebracht.
De ventilatieschachten willen we graag niet blokkeren, maar i.v.m. de matige bodemisolatie (schelpen zijn niet je-van-het) en de koude luchtstroom door de ventilatieschachten, zitten wij nu te denken aan vloerisolatie onder de houten vloer (i.e. niet ophogen van de vloer). Dit zouden wij graag d.m.v. houtvezelplaten doen (want biobased), die tussen de vloerbalken komen. Deze kunnen niet van onder bevestigd worden i.v.m. de 20cm ruimte tussen de schelpen en de balken.
Mijn plan is nu als volgt:
Vloer en vloerplanken verwijderen
Metalen stoelhoeken (L-vorm) onderaan de balken te plaatsen
Houtvezelplaten op de stoelhoeken en geklemd tussen de balken
Planken terug met nieuwe vloer.
Nu concreet mijn vragen:
- Gaat bovenstaande werken?
- Kan bovenstaande makkelijker/eenvoudiger?
- Is er nog ergens folie o.i.d. nodig om de een of andere kwaal in de toekomst te vermijden?
- Is houtvezel hier het best, of ga ik liever voor bijvoorbeeld kurk, katoen, etc?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
P.s. We krijgen pas eind deze week de sleutel, eventuele benodigde foto's kunnen dan.
[ Voor 2% gewijzigd door Daanio0 op 30-10-2024 14:05 . Reden: Vraag 4 toegevoegd ]