Vloerisolatie onder vloer bij lage kruipruimte met schelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanio0
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-03 09:06
Na veel zoeken op internet niet het antwoord kunnen vinden, maar wel dusdanig vaak op dit forum uitgekomen (dat ik voorheen alleen kende als hardwareforum) dat ik maar besloten heb een account aan te maken. Hopelijk kunnen jullie mij met onderstaande helpen. (En mocht ik (on)geschreven regels van het forum onverhoopt breken, meldt het gerust. We live to learn)

In ons nieuwe woonhuis ligt er i.v.m. een nogal moerassig gebied (wat wil je in een wijk die Paddepoel heet) een laag schelpen in onze lage kruipruimte. Deze houden het vocht prima tegen. Daarnaast zijn er ventilatieschachten aangebracht.

De ventilatieschachten willen we graag niet blokkeren, maar i.v.m. de matige bodemisolatie (schelpen zijn niet je-van-het) en de koude luchtstroom door de ventilatieschachten, zitten wij nu te denken aan vloerisolatie onder de houten vloer (i.e. niet ophogen van de vloer). Dit zouden wij graag d.m.v. houtvezelplaten doen (want biobased), die tussen de vloerbalken komen. Deze kunnen niet van onder bevestigd worden i.v.m. de 20cm ruimte tussen de schelpen en de balken.

Mijn plan is nu als volgt:
Vloer en vloerplanken verwijderen
Metalen stoelhoeken (L-vorm) onderaan de balken te plaatsen
Houtvezelplaten op de stoelhoeken en geklemd tussen de balken
Planken terug met nieuwe vloer.

Nu concreet mijn vragen:
- Gaat bovenstaande werken?
- Kan bovenstaande makkelijker/eenvoudiger?
- Is er nog ergens folie o.i.d. nodig om de een of andere kwaal in de toekomst te vermijden?
- Is houtvezel hier het best, of ga ik liever voor bijvoorbeeld kurk, katoen, etc?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

P.s. We krijgen pas eind deze week de sleutel, eventuele benodigde foto's kunnen dan.

[ Voor 2% gewijzigd door Daanio0 op 30-10-2024 14:05 . Reden: Vraag 4 toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:41

Wuursj

want worst is al bezet

In principe kan het en zou je geen folie nodig moeten hebben als het goed geventileerd is. Een folie over de schelpen heen leggen helpt mogelijk wel om de lucht nog wat droger te krijgen.

De kruipruimte is dus te laag om er van onderen bij te kunnen? Want dan zou een (zo dampopen mogelijke, belangrijk!) folie kunnen spannen en dan de ruimten tussen de balken inblazen met houtwol. Dan kan je de vloer laten zitten, mogelijk alleen gaten boren voor het inblazen. Lijkt me een stuk minder bewerkelijk.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanio0
"In principe geen folie" klinkt mij als muziek in de oren, want er is echt maar heel weinig werkruimte. Dank!
Helaas gaat je tweede opmerking voor ons dus ook niet werken. Wat jammer is, want dat klinkt wel een stuk makkelijker als dat kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:29
Waarom gaat die 2e optie niet lukken? Enige wat moet is 33n buis van +- 5 cm doorsnee naar binnen op paar plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk dat je plan goed is. Wel arbeidsintensief, maar als je je huis ingericht hebt ga je het nooit meer doen.

Folie over de schelpen kan je nog doen om verdamping van vocht uit de bodem tegen te gaan. Folie onder je isolatie niet doen (en anders dampopen), je balken moeten kunnen ademen. Ik neem aan dat je een dampdichte vloer gaat leggen.

Wel opletten dat je platen uiteindelijk niet gaan doorbuigen en van je hoekijzertjes afvallen. Als alternatief zou je nog waslijn onder je balken door kunnen leggen en vastnieten op de onderkant van de balk en daar je platen op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanio0
99ruud99 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:54:
Waarom gaat die 2e optie niet lukken? Enige wat moet is 33n buis van +- 5 cm doorsnee naar binnen op paar plekken.
Ik had duidelijker moeten zijn. Het probleem is niet de buis, maar de folie onder de balken aanleggen. Met 'tweede opmerking' bedoelde ik 'tweede alinea'.
_JGC_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:02:
Folie over de schelpen kan je nog doen om verdamping van vocht uit de bodem tegen te gaan. Folie onder je isolatie niet doen (en anders dampopen), je balken moeten kunnen ademen. Ik neem aan dat je een dampdichte vloer gaat leggen.

Wel opletten dat je platen uiteindelijk niet gaan doorbuigen en van je hoekijzertjes afvallen. Als alternatief zou je nog waslijn onder je balken door kunnen leggen en vastnieten op de onderkant van de balk en daar je platen op leggen.
De vloer zal inderdaad dampdicht worden ja. Maar een waslijn, briljant! Minder kans op verzakking, en veel makkelijker aan te leggen dan de folie of stoelhoeken! Mijn dank is groot!
Pagina: 1