meedenken aanschaf instap hifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan0031
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Qua streaming ben ik nooit verder gekomen dan een JBL Go koppelen aan m'n telefoon, maar ik wil nu wel wat mooiers. Ik begrijp dat WiFi connectiviteit dan de voorkeur heeft. Nu gebruik ik meestal een Android telefoon, dus ik neem aan dat Chromecast functionaliteit dan ook handig is? Verder ga ik nadrukkelijk niet voor surround, dus een stereo systeem heeft mijn voorkeur. Ik sta open voor een subwoofer, maar alleen als het nodig is.

Ik heb weinig ervaring met goed geluid, maar als referentie heb ik wel een Argon Forte A5 Mk2 kunnen horen en daar zou ik al meer dan tevreden mee zijn.
Ik heb wat rondgevraagd bij bekenden dus heb wel een selectie, maar daar zitten nog wat gaten in (nog los van de vraag of ik een CD speler wil, want als ik dat wel hou ik 1 keuze over). Onderstaande geeft gelijk een idee over mijn budget.

Ruimte: 'rijtjeshuis woonkamer' van ongeveer 5x6m, geen multiroom nodig
Bron: spotify, internetradio of YouTube via Android telefoon of iPad, TV (voor muziek, niet perse voor film) en heel misschien nog CD of DAB+/FM (maar dat is echt nog de vraag)
Muzieksoort: zeer breed, van hiphop, EDM, koor tot zelfs een stukje klassiek aan toe. Ik ga niet direct 'aan' op een stevige bas, maar wil 'm wel horen.

Onderstaande staat op mijn uitzoek-lijstje en daarbij kan ik nog wel wat meedenken gebruiken.

Actieve speaker:
KEF LSX II LT (€999)
ARGON Audo Forte A5 WiFi (€799)

Losse versterkers/streamer:
Wiim AMP Pro (goede reviews gelezen, maar hier niet echt te krijgen geloof ik? Is het desondanks een optie?)
ARGON Audio SA2 (€449)

Met CD speler:
Denon RCD N12DAB+ (€549)

Passieve speakers:
Elac Debut B5.2 (€340/paar)
B&W 607 S3 (€530/paar)
Dali Oberon 1 of 3 (rond de €400/paar)

Advies hoe ik hier uit ga kiezen (of zelfs aanvullingen) zijn zeer welkom!

Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan een hifi-zaak binnenlopen en luisteren naar de luidsprekers die je op het oog hebt.

Luidsprekers op specificaties uitzoeken is moeilijker, want zinvolle specificaties krijg je er zelden bij en ze zijn moeilijk te interpreteren. Je kan een kijkje nemen op Audio Science Review of Erin's Audio Corner of er een Klippel Spinorama is van de luidsprekers die je op het oog hebt. Hier zijn er alvast een paar. Ook al zijn het niet exact dezelfde types, het geeft in ieder geval aan waar de fabrikant op mikt. Ze doen het allemaal best aardig. B&W heeft een eigen afstemming waar je van moet houden. Sommige mensen omschrijven het als 'laid back'.

Elac Debut B5.2
B&W 607 S2
KEF LSX
Dali Oberon Vokal

Ik zou me vooral richten op de keuze van de luidsprekers, want ik heb de opvatting dat die het belangrijkst zijn voor het geluid. Chromecast bevalt hier prima. Als uiterlijk je niks kan schelen, zijn ook studiomonitors te overwegen, i.c.m. een streamer zoals de Argon Audio Solo en eventueel een bedrade volumeknop ertussen.
Jan0031 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:34:
Wiim AMP Pro (goede reviews gelezen, maar hier niet echt te krijgen geloof ik? Is het desondanks een optie?)
Vanaf eind december is hij te koop bij audiophonics.fr, een prima winkel.

[ Voor 45% gewijzigd door TBTL op 30-10-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:10
Vergeet de PSB Alpha IQ niet. Actieve speaker en met Bluesound OS een zeer volwassen streamingplatform.

Ik hebzelf een paartje KEF LSX en ik zou daar lekker van weg blijven. Kwalitatief flink wat issues van netwerk functionaliteit, brakke app (beter bij LSXII) tot vebrande PCBs. De support van KEF is ook nog eens heel beroerd. Ze rekenen buiten garantie echt hele flinke reparatiekosten..

De mijne verbinden niet meer met het netwerk met als gevolg dat ik hele dure bluetooth streams heb. Ze klinken fantastisch maar ik zou ze niet nog een keer halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Graft op 30-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Jan0031 Aankoopadvies moet in Beeld en geluid koopadvies dus daar verplaats ik je topic naartoe.
Qua streaming ben ik nooit verder gekomen dan een JBL Go koppelen aan m'n telefoon, maar ik wil nu wel wat mooiers. Ik begrijp dat WiFi connectiviteit dan de voorkeur heeft.
Er zijn allerlei mogelijkheden, maar Wifi connectiviteit is dan wel makkelijk inderdaad.
Nu gebruik ik meestal een Android telefoon, dus ik neem aan dat Chromecast functionaliteit dan ook handig is?
In het geval van Spotify zoek je dan naar apparaten die beschikken over Spotify Connect. Dan hoef je niet voortdurend je telefoon of tablet te laten casten, maar maakt het apparaat een eigen verbinding met Spotify, waarbij de telefoon enkel als afstandsbediening functioneert.
Verder ga ik nadrukkelijk niet voor surround, dus een stereo systeem heeft mijn voorkeur. Ik sta open voor een subwoofer, maar alleen als het nodig is.
Ik lees verderop dat je wel je tv wilt aansluiten. Nu kan dat via S/PDIF (de optische kabel) of soms nog via RCA (de tulpkabels) maar in principe heeft HDMI dan altijd de voorkeur. In dat geval kies je niet voor een versterker (die zijn heel beperkt in hun aansluitingen wat betreft HDMI) maar voor een receiver (ook een surroundreceiver speelt perfect stereo af)
Ik heb weinig ervaring met goed geluid, maar als referentie heb ik wel een Argon Forte A5 Mk2 kunnen horen en daar zou ik al meer dan tevreden mee zijn.
Fijn dat je iets gevonden hebt wat al mooi klinkt. Zelf luisteren in de winkel is daarom altijd het devies, want wat perseen 1 mooi vindt, vindt persoon 2 misschien wel helemaal niet mooi klinken.
Ik heb wat rondgevraagd bij bekenden dus heb wel een selectie, maar daar zitten nog wat gaten in (nog los van de vraag of ik een CD speler wil, want als ik dat wel hou ik 1 keuze over). Onderstaande geeft gelijk een idee over mijn budget.
Waarom houd je dan 1 keuze over? Bedoel je budgettechnisch als er een cd-speler uit hetzelfde potje betaald wordt, of keek je naar apparaten met ingebouwde cd-speler?
Ruimte: 'rijtjeshuis woonkamer' van ongeveer 5x6m, geen multiroom nodig
Bron: spotify, internetradio of YouTube via Android telefoon of iPad, TV (voor muziek, niet perse voor film) en heel misschien nog CD of DAB+/FM (maar dat is echt nog de vraag)
Tenzij je een alles in 1 apparaat koopt met daarin al een cd-speler of blu-rayspeler (die spelen ook prima cd's af) zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar een los apparaat voor je schijfjes. Dat is misschien wel wat duurder, maar maakt je keuzevrijheid veel groter en als de cd-speler (of blu-ray) eens kapot gaat, hoef je niet heel je apparaat te vervangen. V.w.b. FM-radio en DAB+ is het heel erg afhankelijk van je woonsituatie of het zin heeft. Als je bijv geen tv-provider hebt en al je radio komt van een antenne, dan heeft FM nog een meerwaarde. Datzeflde geldt voor DAB+. Heb je echter een tv-tuner van je provider dan zit daar op die tuner ook al radio bij.Of als je receiver/soundbar/versterrker/alles-in-1 aangesloten is op het internet (via wifi of ethernetkabel) dan kan je vaak van TuneIN internetradio gebruiken met zenders van over de hele wereld. In beide gevallen (via tv-provider en via TuneIN) heb je eigenlijk helemaal geen FM of DAB+ nodig.
Muzieksoort: zeer breed, van hiphop, EDM, koor tot zelfs een stukje klassiek aan toe. Ik ga niet direct 'aan' op een stevige bas, maar wil 'm wel horen.
Een goede speaker kan iedere soort muziek goed weergeven dus op zich maakt dat niet uit.
Onderstaande staat op mijn uitzoek-lijstje en daarbij kan ik nog wel wat meedenken gebruiken.

Actieve speaker:
KEF LSX II LT (€999)
ARGON Audo Forte A5 WiFi (€799)
Zoals net gezegd, ga ze beluisteren en gebruik je eerste keuze als een startpunt. Ik ben ooit gaan luisteren in 2 hifi-zaken met het idee dat KEF en B&W me erg aanspraken vanwege de reviews. Uiteindelijk bleek mijn geluidssmaak meer bij de speakers van Focal te liggen. Vraag aan de winkel of je een aantal speakers mag beluisteren met vergelijkbare prijs en kwaliteit als wat je nu al gevonden hebt en spendeer dan een middagje met je favoriete muziek in die winkel :)
ARGON Audio SA2 (€449)
Lees dit eens (geldt voor elk audio-apparaat, niet alleen voor receivers) Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Met CD speler:
Denon RCD N12DAB+ (€549)
Kan zeker een optie zijn als je alles in 1 wilt, maar zoals gezegd, houd de weg voor losse componenten open
Passieve speakers:
Elac Debut B5.2 (€340/paar)
B&W 607 S3 (€530/paar)
Dali Oberon 1 of 3 (rond de €400/paar)
geldt hetzelfde voor als actieve speakers. Ga ze beluisteren, want zoals gezegd ze klinken anders en de een past wel bij jouw smaak en de andere niet. Het verschil tussen passief en actief is wel belangrijk omdat je actieve speakers gebruikt zonder verdere versterkers erbij en passieve speakers juist ep een versterker/receiver aansluit. De keuze voor de een of de ander bepaalt dus ook hoe de rest van de audio-keten aangesloten wordt.
Advies hoe ik hier uit ga kiezen (of zelfs aanvullingen) zijn zeer welkom!

Jan
Hopelijk geeft dit wat houvast voor verder onderzoek en vervolgvragen :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan0031
Tot hier vast hartelijk dank voor alle reacties!
Ik geloof dat ik een gat open heb getrokken waar ik in kan verdwalen...

@TBTL interessante testen! Het lijkt alleen wel dat ze op elke speaker wel wat te mopperen hebben, waardoor het voor mij als leek erg lastig wordt. Misschien moet ik een goede luisterstrategie bedenken als ik naar bv Klubben ga.

@Graft Dank, PSB had ik nog nooit van gehoord. Kleiner dan de Argon, en als ik op de getallen af ga veel minder laag (40Hz vs 64Hz). Ik weet niet of BluOS mij voordelen biedt t.o.v. bv Spotify Connect, Chromecast? Ik probeer nog uit te vogelen hoe al die systemen zich tot elkaar verhouden. Als ik wat rondzoek en -lees zie ik dat verbinden met een Android telefoon via Bluetooth aptX gaat. Dat is hoge kwaliteit, maar geen wifi? Wel HDMI eARC wat nuttig schijnt te zijn :). Ze zijn ook wel een stuk duurder dan die Argons!

@Jorgen Allereerst dank voor het verplaatsen, excuus voor het ongemak, Door je uitgebreide reactie borrelen er wat beginnersvragen op:

- Begrijp ik het goed dat Spotify Connect een technologie is die lost staat van BT of WIFI verbinding en daarmee ook los van Chromecast?
- Een versterker met HDMI Arc is niet optimaal voor het aansluiten van een TV?
- vwb die cd speler: ik keek inderdaad naar een ' alles in in 1' , in dit geval de Denon RCD N12. Vrouwlief geeft minder ruimte beschikbaar voor audio apparatuur dan ik zelf zou doen :D
- radio: we hebben ziggo en luisteren nu radio via de TV met een ingebouwde CI+ module (erg irritant, ik wil straks voor radio de TV niet aan hoeven hebben). Via een app naar internetradio luisteren is voor ons prima. Zitten hier evt nadelen aan t.o.v. DAB+/FM?

Al met al: binnenkort toch meer eens langs bij een audio zaak, en dat zal wrs Klubben in Utrecht worden. Ik ken dan weliswaar het hifi wereldje niet, maar zal vast verschil horen en een voorkeur ontwikkelen. Waar dat dan op gebaseerd is is dan minder belangrijk haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Jan0031 Spotify Connect zorgt er voor dat je een stream vanaf spotify.com meteen naar je versterker kunt sturen. Je telefoon heb je daarna niet meer nodig.

Ik moet je zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn Wiim Amp. Ook die kan via wifi of ethernet verbinding maken met diverse diensten. Bovendien werkt die prima in Home Assistant waardoor ik op afstand al muziek aan kan zetten (beetje zinloos...) en de boel verder kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jan0031 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:57:
Tot hier vast hartelijk dank voor alle reacties!
Ik geloof dat ik een gat open heb getrokken waar ik in kan verdwalen...

@TBTL interessante testen! Het lijkt alleen wel dat ze op elke speaker wel wat te mopperen hebben, waardoor het voor mij als leek erg lastig wordt. Misschien moet ik een goede luisterstrategie bedenken als ik naar bv Klubben ga.

@Graft Dank, PSB had ik nog nooit van gehoord. Kleiner dan de Argon, en als ik op de getallen af ga veel minder laag (40Hz vs 64Hz). Ik weet niet of BluOS mij voordelen biedt t.o.v. bv Spotify Connect, Chromecast? Ik probeer nog uit te vogelen hoe al die systemen zich tot elkaar verhouden. Als ik wat rondzoek en -lees zie ik dat verbinden met een Android telefoon via Bluetooth aptX gaat. Dat is hoge kwaliteit, maar geen wifi? Wel HDMI eARC wat nuttig schijnt te zijn :). Ze zijn ook wel een stuk duurder dan die Argons!

@Jorgen Allereerst dank voor het verplaatsen, excuus voor het ongemak, Door je uitgebreide reactie borrelen er wat beginnersvragen op:

- Begrijp ik het goed dat Spotify Connect een technologie is die lost staat van BT of WIFI verbinding en daarmee ook los van Chromecast?
Nee, Spotify Connect is géén protocol voor draadloze verbinding zoals Wifi, BT, Airplay, cast, etc. Spotify Connect maakt gebruik van wifi. Het apparaat dat Spotify Connect ondersteunt kan zelfstandig verbinding maken met de cloud en daardoor de muziek afspelen. Waar je bij casten nog een ander device nodig hebt zoals een telefoon om de muziek te streamen én daarná pas naar je versterker te sturen, kan een apparaat dat over Spotify Connect beschikt die muziek zelfstandig benaderen. Je telefoon is dan alleen nog de afstandsbediening waarmee je nummers uitzoekt, etc. Bij casten moet je telefoon de hele tijd aanblijven. Bij Spoitfy connect kan je hem verkopen en weggooien als de stream eenmaal gekozen is. ;) Zie bijv https://www.cnet.com/tech...what-is-and-how-it-works/
- Een versterker met HDMI Arc is niet optimaal voor het aansluiten van een TV?
Jawel, eender welk apparaat dat overweg kan met het HDMI ARC of eARC signaal van de tv is goed. Máár er zijn véél minder versterkers die over HDMI beschikken. Het grootste verschil tussen een versterker en een receiver zit hem in 2 dingen: een versterker is meestal bedoeld voor 2.0 of 2.1 audio, waarbij de meeste receivers 5.1 of hoger zijn (maar evenzo uitstekend stereo laten horen) en versterkers hebben meestal alleen maar ingangen voor audio-bronnen en receivers hebben ook ingangen voor videobronnen.
- vwb die cd speler: ik keek inderdaad naar een ' alles in in 1' , in dit geval de Denon RCD N12. Vrouwlief geeft minder ruimte beschikbaar voor audio apparatuur dan ik zelf zou doen :D
Dat is in veel gevallen een afweging inderdaad. 1 vd partners wil graag beter geluid en de andere partner wil graag weinig spullen in het zicht ;) Je zou ook nog eens naar Denon Ceol(mét HDMI ARC) kunnen kijken. Heel compact, 2.0, alles in 1 en vaak genoemd hier op Tweakers.
- radio: we hebben ziggo en luisteren nu radio via de TV met een ingebouwde CI+ module (erg irritant, ik wil straks voor radio de TV niet aan hoeven hebben). Via een app naar internetradio luisteren is voor ons prima. Zitten hier evt nadelen aan t.o.v. DAB+/FM?
Heb je een abonnement zónder Ziggo-tuner, of gebruik je gewoon alleen de CI-module rechtstreeks in je tv? Als je namelijk een providertuner hebt en deze direct op het aangeschafte versterker/receiver/etc aansluit, dan kan je tv ook uitblijven. Het nadeel van elke vorm van radio is dat het natuurlijk uit kan vallen. Als je kiest voor een receiver met meerdere ontvangstmogelijkheden, dan is er meestal nog wel een signaal wat het doet natuurlijk.
Al met al: binnenkort toch meer eens langs bij een audio zaak, en dat zal wrs Klubben in Utrecht worden. Ik ken dan weliswaar het hifi wereldje niet, maar zal vast verschil horen en een voorkeur ontwikkelen. Waar dat dan op gebaseerd is is dan minder belangrijk haha.
Dat is een goed idee. Laat je dan geen extreem luxe merken of dure kabels aansmeren. Een luxe merk presteert niet beter dan Sony of Denon bijv en dure kabels doen precies niks wat een goedkope kabel niet zou kunnen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 18:53
Als je gaat luisteren, neem je vrouw mee:
- verhoogt betrokkenheid en de mogelijkheod om met mooiere/betere spullen thuis te komen
- vrouwen hebben een (bewezen) beter gehoor. de kans is groot dat je dan met betere spullen thuis komt.

maak er een gezellige dag van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ARGON Audio SA2 (€449)
als je naar de Argon zit te kijken: de NAD AMP1 kan dezelfde trucjes maar heeft ook chromecast ingebouwd (als alternatief zou je een oude chromecast audio kunnen zoeken en deze via de optical aan de SA2 hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
107mb schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:27:
Als je gaat luisteren, neem je vrouw mee:
- verhoogt betrokkenheid en de mogelijkheod om met mooiere/betere spullen thuis te komen
- vrouwen hebben een (bewezen) beter gehoor. de kans is groot dat je dan met betere spullen thuis komt.

maak er een gezellige dag van!
en de WAF is dan ook meteen door de check :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 11:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Jan0031 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:57:

Mijn luisterstrategie jaren geleden was simpel:
Alle speakers in de winkel moeten aangesloten worden op dezelfde versterker, zodat de input gelijk is.
Instellingen zoals bass en trebble moeten op 0, of nog beter 'Source direct' zodat alle filters van de versterker uitgesloten worden.
Zelf een CD meegenomen en daar 3 tracks van gekozen die ik goed ken en daardoor weet wat ik wil horen.
Tracks omvatten een breed scala aan instrumenten en toonhoogtes.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:03
Begin met het geluid wat je fijn vind - elk merk heeft z'n eigen geluid. Dat zou ik eens gaan onderzoeken. En luisteren in winkels. Als je gaat luisteren is het goed dit te doen zoals Magic_NL omschrijft. Neem audio mee en zet alles op neutraal.

Is tweedehands een optie? Dat kan best wat geld schelen. Ik heb een versteker - Musical Fidality A3.5 en speakers - B&W 704 - gebruikt aangeschaft. En hiernaast een SMSL SD9 streamer hangen met een chromecast audio. Werkt prima. En was hier in totaal 1400 voor kwijt denk ik ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 19:13
En hou er rekening mee dat het in een luisterruimte bij een winkel ook weer heel anders kan klinken dan thuis.

Met tweedehands kan je vaak kwalitatief betere spullen kopen dan nieuw. Mijn focal zuil luidsprekers waren destijds 1200 euro nieuw, via marktplaats voor 400 euro gekocht.
Er zijn ook genoeg gerenommeerde hif-winkels die inruilers verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan0031
@dyrc de WAF... Fantastisch :)! De Argon SA2 heeft ook al Chromecast en Spotify connect ingebouwd, net als de NAD die je noemt! Scheelt €200 die dan naar de speakers kunnen denk ik.

Is muziek meenemen in de vorm van een Spotify playlist voldoende?

Echt enorm bedankt mensen, ik kan veel met jullie reacties!
Pagina: 1