Bluetooth koptelefoon zonder ANC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-07 22:11
Ik zoek een?
Koptelefoon met moderne Bluetooth features/codecs zonder ANC, of waarbij ANC niet in de weg zit. Ik weet inhoudelijk niet zo veel van Bluetooth versies, maar ik wil geen koptelefoon die nu al verouderd is. Verder zou LDAC (of iets van aptX) wel mooi zijn. Persoonlijk denk ik dat ik goedwerkende Multipoint belangrijker vind dan codecs.

Wat is je budget?
Maximaal 250, maar ben ook benieuwd naar budgetopties.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek luisteren tijdens werk, podcast luisteren tijdens koken, reizen. Ik wil ga 'm ook gebruiken om televisie te kijken via Chromecast with Google TV. Ik heb een kabelaansluiting aan mijn TV, voor low latency is het dus wel fijn om af en toe ook een kabel te kunnen aansluiten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Met de filters "Over-Ear" een "geen ANC" heb ik in de pricewatch de JBL Tune 720BT en de Audio-Technica ATH-M50BT2 gevonden. Die laatste ken ik vooral van de "hype" rondom de versie met draad de afgelopen 10+ jaar maar ik heb 'm zelf nog nooit op m'n hoofd gehad.

Pluspunten JBL Tune 720BT
• Casual design
• Prijs
• Inklapbaar
• Oorkussens hebben wat overeen met de HD4.40BT die voor mij comfortabel zijn

Minpunten JBL Tune 720BT
• Potentieel een beetje te cheap qua bouwkwaliteit?
• Het lijkt er op dat ze alleen SBC/AAC ondersteunen, website JBL onduidelijk
• Prijs

Pluspunten Audio-Technica ATH-M50XBT2
• Naast SBC/AAC ook LDAC, al vraag ik me af of ik er echt profijt van heb als niet-audiofiel
• Goede reputatie merk

Minpunten Audio-Technica ATH-M50XBT2
• Minder tof design
• Zouden niet zo comfortabel zijn, maar ik heb geen ervaring

Mijn vrouw heeft de Bose SoundLink II, maar daar ben ik niet van onder de indruk. Deze koptelefoon is ook behoorlijk aan de prijs en redelijk verouderd qua BT-features.

De Sennheiser HD350BT lijkt qua design sterk op mijn huidige HD440BT, en de bekende kritiekpunten omtrent gebruiksvriendelijkheid en comfort zijn me dus bekend en/of zijn voor mij niet van toepassing. Als de geluidskwaliteit verder van het zelfde niveau is dan zou ik daar wel tevreden mee kunnen zijn. Echter vind ik de mogelijkheid om een kabel aan te sluiten wel belangrijk, en vallen ze dus waarschijnlijk af.

Waarom geen ANC?
Ik heb de Bose QuietComfort 35, QuietComfort SC uit 2023 en de Sennheiser HD4.50BT met ANC geprobeerd, maar ik krijg altijd oorpijn in één oor bij langdurig gebruik. Dit effect ervaar ik overigens véél minder bij in-ears met matige ANC, maar dat is een side note.

Ik wil dus géén koptelefoon die helemaal met ANC in gedachte ontworpen is. Zaken als ANC standaard aan bij aanzetten zou zeker niet ideal zijn. Mijn mogelijk niet-kloppende vooroordeel is dat goede ANC-koptelefoons akoestisch ontworpen zijn voor gebruik met ANC, en dus minder klinken als ANC uit staat. Daarbij wil ik liever ook niet betalen voor een feature die ik toch niet gebruik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-07 15:21
Tja, ANC bestaat al heel wat jaren en zie je ook steeds vaker terug in goedkopere / budget koptelefoons.
Ik ben bang dat als je "geen ANC" filtert, je straks een lege lijst overhoudt :)

Om ANC beter te laten werken, heb je eigenlijk een over-ear model nodig, waarbij zoveel mogelijk omgevingsgeluid al wordt afgezwakt, alvorens de ANC functie uit te voeren.

Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste vind is een goede pasvorm.
Ieder hoofd is anders en iedere koptelefoon is anders.
Zoeken online uit een lijst zou ik niet snel doen.
Ik zou een fysieke winkel zoeken met veel modellen en dan uitproberen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52

D4NG3R

kiwi

:)

Sony XM lijn eventueel een optie? Ze worden natuurlijk geprezen om hun ANC, maar ook zonder vind ik ze persoonlijk erg prettig. Als je ANC daar op uit zet blijft deze gewoon uit, ook na een powercycle. Multipoint en LDAC word als ik het niet mis heb vanaf de XM4 ondersteund.

Ik vraag mij wel af of LDAC echt merkbare meerwaarde gaat hebben bij headsets op dit prijspunt. Maar goed, ze doen er aan. :)

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 30-10-2024 13:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
Dank voor de antwoorden!
GarBaGe schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:39:
Tja, ANC bestaat al heel wat jaren en zie je ook steeds vaker terug in goedkopere / budget koptelefoons.
Ik ben bang dat als je "geen ANC" filtert, je straks een lege lijst overhoudt :)

Om ANC beter te laten werken, heb je eigenlijk een over-ear model nodig, waarbij zoveel mogelijk omgevingsgeluid al wordt afgezwakt, alvorens de ANC functie uit te voeren.

Wat ik persoonlijk het allerbelangrijkste vind is een goede pasvorm.
Ieder hoofd is anders en iedere koptelefoon is anders.
Zoeken online uit een lijst zou ik niet snel doen.
Ik zou een fysieke winkel zoeken met veel modellen en dan uitproberen.
ANC werkt fantastisch, daar ben ik wel van overtuigd. Ik heb het ook gedurende meerdere vluchten kunnen proberen met koptelefoons die me ook echt wel goed passen. De oorpijn (binnen het oor) krijg ik wel altijd. Dit heeft m.i. niet te maken met de pasvorm, maar waarschijnlijk met het feit dat mijn ene oor een beetje f'd is door de vele oorontstekingen die ik heb gehad als kind. Ik krijg bijvoorbeeld ook oorpijn als ik naar de bodem van een zwembad zwem. Mijn andere oor heeft hier geen last van.

De koptelefoons van Bose zitten me doorgaans als gegoten, totdat ik ze aanzet.

Je punt dat ik eigenlijk zou moeten proberen is wel een goede. Ik zal dit weekend ook even langs bij een audio/muziekwinkel om te kijken of ze daar koptelefoons van Audio-Technica hebben liggen. Die heb ik bij Mediamarkt nog niet zien liggen, namelijk.
D4NG3R schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:42:
Sony XM lijn eventueel een optie? Ze worden natuurlijk geprezen om hun ANC, maar ook zonder vind ik ze persoonlijk erg prettig. Als je ANC daar op uit zet blijft deze gewoon uit, ook na een powercycle. Multipoint en LDAC word als ik het niet mis heb vanaf de XM4 ondersteund.

Ik vraag mij wel af of LDAC echt merkbare meerwaarde gaat hebben bij headsets op dit prijspunt. Maar goed, ze doen er aan. :)
Dan zal ik die eens gaan passen bij de Mediamarkt. Ik heb die al wel eens op m'n hoofd gehad en de oorschelp vond ik wat ondiep, maar misschien valt dat bij tweede poging mee.

Het voelt bij de Sony's wel een beetje raar om de ANC altijd uit te zetten, gezien ze daar om bekend staan.

Ik betwijfel ook of codecs met mijn use case echt heel veel uit gaan maken - als ik het überhaupt al kan horen. Ik luister vooral muziek op Windows 11+Spotify en dan heb je het niet echt over een hoge bitrate. Voor podcasts is het ook niet echt een toevoeging. Maar ergens wil ik toch gewoon "het beste" kunnen met m'n koptelefoon. Dat zit vooral tussen de oren.

[ Voor 29% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 30-10-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bark_At_The_Cat schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Ik wil dus géén koptelefoon die helemaal met ANC in gedachte ontworpen is. Zaken als ANC standaard aan bij aanzetten zou zeker niet ideal zijn. Mijn mogelijk niet-kloppende vooroordeel is dat goede ANC-koptelefoons akoestisch ontworpen zijn voor gebruik met ANC, en dus minder klinken als ANC uit staat. Daarbij wil ik liever ook niet betalen voor een feature die ik toch niet gebruik.[/i]
Ik vind dit wel een interessante aanname. In principe zou je ervanuit mogen gaan dat dat niet het geval is, omdat er gewoon allerlei use cases zijn waarbij je geen ANC mag/kan/wil gebruiken en de premium hoofdtelefoon ook dan gewoon premium geluid moet geven. Wellicht is er iemand hier op het forum die daar meer over kan zeggen? Als ik zoek op deze stelling, dan krijg je artikelen over wat ANC wel/niet kan en eventuele effecten van ANC op het geluid, maar niet andersom.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
Jorgen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Ik vind dit wel een interessante aanname. In principe zou je ervanuit mogen gaan dat dat niet het geval is, omdat er gewoon allerlei use cases zijn waarbij je geen ANC mag/kan/wil gebruiken en de premium hoofdtelefoon ook dan gewoon premium geluid moet geven. Wellicht is er iemand hier op het forum die daar meer over kan zeggen? Als ik zoek op deze stelling, dan krijg je artikelen over wat ANC wel/niet kan en eventuele effecten van ANC op het geluid, maar niet andersom.
Wat voorop staat is dat ik me niet laat remmen door enige vorm van kennis bij mijn hypothese.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:40
Ben je al eens bij een Hifi Klubben winkel binnengestapt? Ik heb er geen aandelen hoor, maar mijn ervaring is wel dat ze je makkelijk allerlei modellen laten proberen. Omdat zij echt op de muziekkant zitten verwacht ik dat ze daarom juist ook modellen zonder ANC hebben, maar ik heb het niet nagezocht op hun website. Ze zitten wel in de duurdere merken hier en daar, maar wellicht zijn daar ook instapmodellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

categorie: Hoofdtelefoons gefilterd

Over-ears en on-ears. Je kunt nog spelen met de codecs.

Maar Sony heeft koptelefoons waar je de ANC kunt uitzetten, dat is een optie.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 30-10-2024 23:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
Archer_VC10 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:54:
Ben je al eens bij een Hifi Klubben winkel binnengestapt? Ik heb er geen aandelen hoor, maar mijn ervaring is wel dat ze je makkelijk allerlei modellen laten proberen. Omdat zij echt op de muziekkant zitten verwacht ik dat ze daarom juist ook modellen zonder ANC hebben, maar ik heb het niet nagezocht op hun website. Ze zitten wel in de duurdere merken hier en daar, maar wellicht zijn daar ook instapmodellen.
Nog niet, maar blijkbaar zit er een niet ver van m'n huis. Bedankt voor de tip. Op de website zie ik wel aardig wat koptelefoons die over budget gaan, maar ook aardig wat zonder ANC.
gambieter schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:02:
categorie: Hoofdtelefoons gefilterd

Over-ears en on-ears. Je kunt nog spelen met de codecs.

Maar Sony heeft koptelefoons waar je de ANC kunt uitzetten, dat is een optie.
Thanks, ik had uiteraard gezocht in de PriceWatch, maar nog géén echte pareltjes gevonden.

Ik ga van het weekend even kijken of ik ergens de koptelefoon van Audio-Technica kan passen. Gisteren heb ik bij de Mediamarkt verschillende koptelefoons gepast, inclusief modellen vergelijkbaar met de JBL Tune 720BT (namelijk JBL Tune 760NC). Ze zaten OK, maar de bouwkwaliteit was niet indrukwekkend op het eerste gezicht. Deze vallen voor mij af. Ik heb ook de Sony XM4 gepast, en die zaten eigenlijk nog zo gek niet.

Die houd ik ook even in de gaten bij black friday.
Pagina: 1