Ervaringen met inbouw airco plafond?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-05 17:36
We hebben een aanbouw gezet en zijn aan het kijken naar oplossing om een airco te voorzien, liefst minimalistisch zoals hieronder (maar dan over lengte van 1 meter of zo)

Afbeeldingslocatie: https://www.optimacool.be/sites/optimacool/files/styles/gallery_detail/public/product-gallery/dsc05341_0.jpg?itok=BYiy8HRC

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik vind hier vrij weinig van terug op Google/Tweakers, lijkt mij iets wat zelf te doen is voor 90% (misschien het inwerking stellen en aansluiten buizen uitbesteden). Ik heb genoeg ruimte boven in de zolder voor het wegwerken en onze plafond ligt nog volledig open, ook ruimte voor de buitenunit op het platte dak van de aanbouw (leiding afstand is dus ook minimaal).

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb een minirooftop, heet geloof ik nu breezehub o.i.d. Prima ding en ziet er binnen heel netjes uit. Misschien een idee.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
Dinictus208 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:41:
Ik heb een minirooftop, heet geloof ik nu breezehub o.i.d. Prima ding en ziet er binnen heel netjes uit. Misschien een idee.
ziet er op zich wel interessant uit, maar ben op zoek naar een airco die ook kan verwarmen eventueel. Dat kan Breezehub nog niet maar ze zijn bezig met ontwikkeling van 2-in-1 oplossing las ik op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:09
Het zou mij niet verbazen als dit problemen op gaat leveren met de luchtstromen, je kan dit niet richten en moet het niet ontzettend hard blazen (inclusief bijbehorende herrie en vervelende luchtstroom) om het gewenste effect te krijgen?

Waarom niet gewoon een reguliere unit? Die zijn tegenwoordig best aardig om te zien en er zijn ook opties om ze te bekleden. Ook zijn er varianten die eruit zien als een schilderij (van LG meen ik).

Ik heb een standaard witte design unit hangen in de woonkamer, eerste 3 dagen zag ik het. Ondertussen is het gewoon onderdeel van mijn interieur geworden en valt hij niet meer op.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb er een in de uitbouw, Mitsubishi.

Ding mag niet meer aan staan, omdat mijn vriendin haar tropische planten er niet goed tegen kunnen :(

Wat voor planten heb je in de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
99ruud99 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:09:
Ik heb er een in de uitbouw, Mitsubishi.

Ding mag niet meer aan staan, omdat mijn vriendin haar tropische planten er niet goed tegen kunnen :(

Wat voor planten heb je in de ruimte?
zo een model? https://www.climamarket.f...ctric-cassette-mlz-kp35vf
kan ik zeker ook mee leven, kan je mooi in plafond verwerken zo te zien.

Momenteel nog geen planten want aanbouw pas gezet haha, helpt het niet om ze dagelijks te bevochtigen met een plantensproeier?
Drardollan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:07:
Het zou mij niet verbazen als dit problemen op gaat leveren met de luchtstromen, je kan dit niet richten en moet het niet ontzettend hard blazen (inclusief bijbehorende herrie en vervelende luchtstroom) om het gewenste effect te krijgen?

Waarom niet gewoon een reguliere unit? Die zijn tegenwoordig best aardig om te zien en er zijn ook opties om ze te bekleden. Ook zijn er varianten die eruit zien als een schilderij (van LG meen ik).

Ik heb een standaard witte design unit hangen in de woonkamer, eerste 3 dagen zag ik het. Ondertussen is het gewoon onderdeel van mijn interieur geworden en valt hij niet meer op.
die van LG vind ik er wat knullig uitzien eerlijk gezegd

[ Voor 40% gewijzigd door dodvip123 op 30-10-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat je daar laat zien is een lijnrooster. Dat zou wel een optie zijn, maar vergeet niet hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt boven het verlaagd plafond.

En dan heb je ook nog de ruimte nodig om een unit kwijt te kunnen ergens boven een plafond / plenum of een aparte ruimte. En je hebt ook nog een inblaas nodig aan de andere zijde van de ruimte.

Een kanaalunit moet je dan sowieso kwijt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCnRoTCDNVAq-pEz-XSfsvPWP1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTAB6yqdKsXeHX4sAHWT94t6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zal een foto maken als ik thuis ben.

Mijn bovenunits hebben wel die lelijke afstandsbediening. De beneden unit heeft een mooie. (Beneden is in plafond van uitbouw verwerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:26
Is een LG Artcool geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
BlueKeenan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:15:
Wat je daar laat zien is een lijnrooster. Dat zou wel een optie zijn, maar vergeet niet hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt boven het verlaagd plafond.

En dan heb je ook nog de ruimte nodig om een unit kwijt te kunnen ergens boven een plafond / plenum of een aparte ruimte. En je hebt ook nog een inblaas nodig aan de andere zijde van de ruimte.

Een kanaalunit moet je dan sowieso kwijt:
zoiets had ik idd ook gezien bijvoorbeeld deze link:
https://www.ventilatiesho...isoleede-plenumbox-125mm/

ruimte heb ik zeker genoeg, ik ga die optie eens bekijken. is dat een decentrale airco, of is daar een specifieke term voor? als ik het goed begrijp de volgende zaken nodig:
- buiten unit
- kanaalunit + condensafvoer
- leidingwerk
- lijnrooster (x2?)
mis ik nog iets?
zoals eerder aangehaald vind ik die er wat knullig uitzien, zeker een optie maar niet voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door dodvip123 op 31-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dodvip123 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

zoiets had ik idd ook gezien bijvoorbeeld deze link:
https://www.ventilatiesho...isoleede-plenumbox-125mm/

ruimte heb ik zeker genoeg, ik ga die optie eens bekijken. is dat een decentrale airco, of is daar een specifieke term voor? als ik het goed begrijp de volgende zaken nodig:
- buiten unit
- kanaalunit + condensafvoer
- leidingwerk
- lijnrooster (x2?)
mis ik nog iets?

[...]

zoals eerder aangehaald vind ik die er wat knullig uitzien, zeker een optie maar niet voor mij.
toon volledige bericht
Daar heb je het wel redelijk mee. Het is inderdaad aan kanaalunit / kanaalmodel. Daar zijn adapters voor zodat het op buis past en die passen dan weer op de lijnrooster.

Er moet even goed gekeken worden naar de roosters of deze zowel geschikt zijn voor inblaas als uitblaas.

En laat aub een airco installateur goed kijken naar vermogen en welke combinatie werkt.

Deze setup heb ik wel ooit laten bouwen op een kantoor (boven verlaagd plafond) maar dan met vierkante in en uitblaas rooster (die waren wel verschillend overigens).

Kijk wel goed naar de locatie van de in en uitblaas, omdat het niet te verplaatsen is.

En verder moet je natuurlijk wel altijd bij de unit boven het plafond kunnen komen voor onderhoud en storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:00
dodvip123 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:37:

zo een model? https://www.climamarket.f...ctric-cassette-mlz-kp35vf
kan ik zeker ook mee leven, kan je mooi in plafond verwerken zo te zien.
Deze heb ik in mijn slaapkamerplafond ingebouwd (2,5kW).

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1