Aantal maatregelen ISDE subsidie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb mijn zolder geïsoleerd en volgens de rekentool van ISDE kom ik aanmerking voor subsidie.

Echter begrijp van ik meerdere mensen dat het niet voldoende is om één maatregel uit te voeren, maar dat je pas in aanmerking komt als je twee of meerdere maatregelen uitvoert.

Ik heb gegoogeld maar het is mij niet helemaal duidelijk.

Kan iemand hier uitsluitsel over geven, kan ik het zo aanvragen of moet ik nog een extra maatregel uitvoeren (bijv. spouwmuur isolatie, waterpomp enz.)?

Beste antwoord (via mb1234 op 30-10-2024 16:21)

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 17:35
één maatregel kan prima, alleen bij 2 maatregelen wordt het subsidie bedrag per m2 verdubbeld.

overigens mocht je het zelf hebben gedaan, krijg je helemaal niks, het moet allemaal uitbesteed zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 17:35
één maatregel kan prima, alleen bij 2 maatregelen wordt het subsidie bedrag per m2 verdubbeld.

overigens mocht je het zelf hebben gedaan, krijg je helemaal niks, het moet allemaal uitbesteed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
Oke duidelijk, bedankt.

Bij 2 maatregelen, maakt het dan nog uit dat beide isolatie maatregelen zijn?
Ik zit er aan te denken om dan de spouwmuur nog te laten isoleren.

Ik heb een factuur met arbeid, materiaal enz. dus dat moet goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:45
Het moeten beide isolatiemaatregelen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
99ruud99 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:32:
Het moeten beide isolatiemaatregelen zijn :)
Een warmtepomp i.c.m. zolder isolatie zorgt er dus niet voor dat je dubbel betaald krijgt per m2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
mb1234 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Een warmtepomp i.c.m. zolder isolatie zorgt er dus niet voor dat je dubbel betaald krijgt per m2?
Een maatregel per categorie is genoeg om aan de eis te voldoen. Dus als jij je warmtepomp LAAT installeren en je vloer LAAT isoleren dan krijg je de dubbele subsidie.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
Gdzr schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Een maatregel per categorie is genoeg om aan de eis te voldoen. Dus als jij je warmtepomp LAAT installeren en je vloer LAAT isoleren dan krijg je de dubbele subsidie.
En als beide maatregelen in dezelfde categorie vallen, heb je dan ook recht op dubbele subsidie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:57
Dit zijn echt hele basic vragen die gewoon letterlijk beantwoord staan op de site van de overheid: https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

Zelfs met voorbeelden over verschillende typen isolatie en andere maatregelen, en combinaties daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Ik vind dat de term 'dubbele subsidie' hier foutief wordt gebruikt.

Er is subsidie beschikbaar voor twee maatregelen, als je er maar één laat uitvoeren krijg je de helft van die subsidie. Dat is wat anders dan dubbele subsidie krijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:01:

Er is subsidie beschikbaar voor twee maatregelen, als je er maar één laat uitvoeren krijg je de helft van die subsidie. Dat is wat anders dan dubbele subsidie krijgen.
Nou, niet echt. Bij dak-isolatie krijg je 15 euro per vierkante meter. Scoor je binnen twee jaar na isoleren nog ergens een warmtepomp (die zelf 3000 euro subsidie geniet) dan wordt het bedrag voor de dak-isolatie verhoogd naar 30 euro per vierkante meter.

Dat geldt ook voor alle andere combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:15
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:01:

Het is wel degelijk dubbele subsidie.
Als je bijvoorbeeld glas laat vervangen krijg je ca. €25/m2 glas.
Als je hiernaast ook nog spouwisolatie toe past wordt het bedrag voor glas verhoogt naar €50/m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
jadjong schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Nou, niet echt. Bij dak-isolatie krijg je 15 euro per vierkante meter. Scoor je binnen twee jaar na isoleren nog ergens een warmtepomp (die zelf 3000 euro subsidie geniet) dan wordt het bedrag voor de dak-isolatie verhoogd naar 30 euro per vierkante meter.

Dat geldt ook voor alle andere combinaties.
@Sajuuk
De ISDE is altijd gebaseerd geweest op twee maatregelen. Daar was veel weerstand op omdat dan iedereen die één maatregel nam buiten de boot viel. Het bedrag voor dakisolatie was altijd 30 euro per m2, maar dat was altijd gebaseerd op het feit dat je er een tweede maatregel bij moest nemen anders kreeg je helemaal niets.
Dus toen ze van die twee maatregelen afstapten kreeg je dus de helft voor dakisolatie, 15 euro. Nam je er een tweede maatregel bij dan ging je weer naar het oorspronkelijke bedrag, 30 euro.
Geen dubbele subsidie dus, maar bij 1 maatregel kreeg je de helft van het oorspronkelijke bedrag.

Maakt verder niet uit hoe we het gaan omschrijven, het gaat erom dat er centen op tafel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
Wordt bij het verstrekken van de subsidie ook nog gekeken naar het factuurbedrag, kan het bijv. voorkomen dat je meer subsidie krijgt dan dat je zelf kwijt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:56
Lijkt me niet dat je iemand zover gaat krijgen om dat zo goedkoop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
mb1234 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:39:
Wordt bij het verstrekken van de subsidie ook nog gekeken naar het factuurbedrag, kan het bijv. voorkomen dat je meer subsidie krijgt dan dat je zelf kwijt was?
Nee, allemaal m2 prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:47
mb1234 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:39:
Je krijgt een vast subsidiebedrag per maatregel. Voor isolatie is dat per m2 en voor een warmtepomp e.d. per installatie.
Maar ook dat staat overal haarfijn uitgelegd op de site van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:15
@No Hands
Je hebt helemaal gelijk.

Hier is nog een link naar een rekentool voor als iemand wil uitrekenen hoeveel subsidie je precies kan krijgen. Dit zijn wel nog de bedragen van 2024.

https://www.rvo.nl/sites/...4_versie_11_maart_24.xlsx
Pagina: 1